دسته‌بندی نشده

فرق آب مقطر با آب معمولی ، آب معدنی و آب جوش

تفاوت آب مقطر با آب معمولی، تصفیه و معدنی چیست؟

در چند سال گذشته استفاده از دستگاه های تصفیه آب در کشور بیشتر شده است و می توان گفت که تعداد زیادی از مردم ایران امروزه از آب تصفیه به عنوان آب شرب استفاده می‌کنند. اما چه دلیلی باعث گرایش مردم به سمت این دستگاه ها شده است؟
می توان گفت که نوع آبی که مردم از آن استفاده می‌کنند باعث شده است که کاربری آب تغییر کند.
برای مثال از آب معمولی برای استحمام و شستشو؛ از آب مقطر برای خودرو و آبیاری گیاهان استفاده می شود.

همه ما با آب شهر و معدنی و تصفیه آشنا هستیم؛ اما قبل از هر چیز می خواهم در مورد آب مقطر بیشتر توضیح بدهم تا در صورتی که نمی‌دانید آب مقطر چیست با آن بیشتر آشنا شوید.

فرق آب مقطر با آب معمولی

نوشته های مشابه

آب مقطر چه آبی است؟

آب مقطر یک نوع از آب است که بر اثر فرایند تقطیر، ناخالصی های خود را از دست می دهد. در حقیقت آب با استفاده از دستگاه های خاصی، جوشانده و تقطیر می شود و در نهایت با جدا شدن گازها و ذرات معلق معدنی، آب مقطر به دست می آید. این آب بسته به نوع و میزان تقطیر، می تواند تا حدود 95 درصد خالص شود.

آب مقطر کاربردهای فراوانی دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در رادیاتور خودرو به عنوان آب رادیاتور
  • استفاده در اسید باطری خودرو
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  • صنایع پزشکی و…

حالا که با آب مقطر بیشتر آشنا شدیم، در مورد تفاوت های آن با آب شهر، آب جوش، تصفیه و … صحبت می‌کنیم.

تفاوت آب مقطر با آب معمولی

همانطور که گفتیم، آب مقطر طی فرآیند حرارتی به صورت خالص و با حداقل ناخالصی تولید می‌شود. آب مقطر نسبت به آب معمولی از میزان خلوص بیشتری برخوردار است. به همین دلیل کاربردهای بیشتری نسبت به آب شهر دارد. به دلیل خلوص بالای آب مقطر از آن در کارواش ها استفاده می شود زیرا وجود ناخالصی در آب باعث میشود تا رنگ خودروها به مرور زمان کنده و یا سابیده شود.

آب مقطر

اما دمای جوش آب مقطر نسبت به آب معمولی پایین تر است. همچنین به دلیل پایین بودن املاح معدنی و ناخالصی در آب مقطر، میزان PH این آب نزدیک به 7 است که نشان می دهد کاملا خنثی است. این در صورتی است که آب معمولی به دلیل وجود املاح زیادتر، دارای PH بالای 7 است ‌(کمی حالت اسیدی دارد).

همچنین به دلیل فرآیند حرارتی آب مقطر، درصد باکتریایی آن بسیار پایین تر از آب معمولی و حتی تصفیه شده است. عمل تقطیر حدود 99/9 درصد باکتری های موجود در آب لوله کشی را از بین می برد. کاهش بار میکروبی و همچنین کاهش میزان املاح موجود در آب در عمل تقطیر باعث شده است تا قیمت هر لیتر آب مقطر بیشتر از آب معمولی، معدنی و تصفیه شده باشد.

تفاوت آب مقطر و آب تصفیه شده

آب تصفیه با استفاده از فیلترهای موجود در آن، تا حد امکان باکتری ها، قارچ ها، املاح و آلاینده های مضر و شیمیایی را فیلتر می کند. در این فرآیند، حجم باکتریایی آب و املاح نسبت به آب معمولی بسیار کمتر است؛ اما نه در حد آب مقطر. به همین دلیل از آب تصفیه برای شرب استفاده می شود.

در کل سختی آب مقطر نسبت به آب شهر و حتی تصفیه بسیار کمتر است.
دستگاه تقطیر آب و دستگاه تصفیه به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف می کنند، که می تواند طعم آب را بهبود بخشد. اما بدن به صورت عادی به مقدار ناچیزی کلر نیاز دارد. پس به صورت مداوم از آب تصفیه و مقطر استفاده نکنید.

تفاوت آب جوش و آب مقطر

در آب جوش و آب مقطر به دلیل اینکه آب در برابر حرارت قرار میگیرد، میزان باکتری بسیاری دارند. می توان گفت که : آب جوش و آب مقطر دارای کمترین میزان باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک و لجن است. اما در آب جوشیده به دلیل بخار شدن قسمتی از آب میزان سختی و همچنین مقدار املاح مضر و یا مفید بسیار بالاتر است. سطح کلر در آب جوش نسبت به آب مقطر بسیار بالاتر است.

آب مقطر یا آب کولر گازی ؟

یکی از باورهای غلط در مورد آب خروجی از اسپیلت یا کولر گازی این است که؛ آبی به مراتب خالص تر از آب شهری است. اما تحقیقات نشان داده است که :

تفاوت آب مقطر و آب معمولی

آبی که از کولر گازی خارج می‌شود در مقایسه با آب معمولی شهر به شدت املاح بیشتری دارد و همچنین دارای PH‌ بیشتر از 7 است که حالتی اسیدی دارد. البته این موضوع با توجه به میزان آلودگی هوا در شهرهای مختلف، متفاوت است.

آب یکی از مهمترین حلال های شیمیایی است. به همین دلیل در کولرهای گازی بخاراتی که در محفظه آن جمع می شوند، ابتدا ذرات موجود در هوا را به خود جذب می کند و زمانی که سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود؛ حاوی ذرات آلوده و شیمیایی بسیاری می‌باشد. این مساله در شهرهای آلوده و صنعتی به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال در شهرهای مشهد و تهران که هوای نسبتا آلوده ای دارند، آب خروجی کولر گازی شیمیایی تر و اسیدی تر است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنید آب کولر گازی خالص تر است و برای آبیاری گیاهان و استفاده در ‌رادیاتور خودرو استفاده می کنید، این کار را انجام ندهید. PH اسیدی آب اسپیلت باعث خورده شدن جداره داخلی محفظه رادیاتور می شود. بهتر است از آب رادیاتور مخصوص خودرو استفاده کنید که به علت استفاده از فرمول های شیمیایی دقیق از خوردگی و زنگ زدگی رادیاتور در دراز مدت جلوگیری می کند.

فرق آب معدنی و آب مقطر

آب معدنی به Mineral water نیز شناخته می شود از نظر بار میکروبی بسیار شبیه آب مقطر است. فرق آب معدنی با مقطر در این است که آب معدنی در طی فرآیند خاصی ابتدا تصفیه شده و از فیلترهای مختلفی عبور می‌کند. آب معدنی معمولا همراه با درصد معینی از کلسیم، ‌پتاسیم و فلوراید است. اما به دلیل فرآیند تقطیر در آب مقطر، وجود این عناصر به صفر می رسد. این موضوع برای افرادی که دندان های ضعیفی دارند بسیار مهم است؛ زیرا وجود فلوراید در آب می تواند به تقویت و استحکام دندان ها کمک کند.

حتماً بخوانید:

تفاوت آب مقطر با آب خالص یا دیونیزه

آب دیونیزه و آب مقطر در واقع یکی هستند. به همین دلیل معمولا به آب مقطر، آب خالص یا دیونیزه نیز می‌گویند. روش تقطیر، یکی از روش‌های تولید آب مقطر است. اما اگر آب در کارخانه ها به روش اسمز معکوس تولید شود؛ آب تولید شده در این روش دارای خلوص بالاتری است. روش اسمز معکوس نسبت به تقطیر حرارتی با محیط زیست سازگار‌‌تر است و معمولاً حتی خلوص بیشتری هم به همراه دارند.

تفاوت آب تصفیه شده

با این حال، تفاوت بین آب دیونیزه و مقطر در میزان تصفیه آب است. آب دیونیزه تمیزتر از آب مقطر است و 100 درصد عاری از آلودگی های مضر از جمله آفت کش ها و بیشتر مواد شیمیایی است.

منبع : کارزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا