دسته‌بندی نشده

غلبه بر ترس ناشی از تغییر شغل

عبارت تغییر شغل برای اشخاصی که به دنبال شغل جدید می باشند بسیار جالب می باشد، زیرا نشان دهنده فرصت هایی برای یادگیری مهارت های جدید، گسترش ارتباط و تغییر در رزومه می باشد. اما این تغییر شغل می تواند با ترس هایی همراه شود که باید برای رسیدن به موفقیت بیشتر با آن ها مقابله شود.

تغییر شغل یکی تصمیم مهم در طول زندگی فرد می باشد. در برخی موارد اشخاص از شغل قبل خود خسته شده و ترجیح می دهند بنا به دلایلی به ویژه علایق شخصی، حقوق بالاتر، محیط کاری بهتر و یا عدم سازگاری با همکاران فعلی خویش و به دست آوردن تجریبات جدیدتر شغل خود را تغییر دهند. اما ترس از تغییر شغل برای برخی می تواند مشکل ساز شود.

علل ترس از تغییر شغل

تصمیم به تغییر شغل می تواند در کنار هیجان انگیز بودن برای برخی ترسناک باشد. تغییر شغل بنا به دلیل هایی مانند دستمزد و فرصت های بهتر می تواند وسوسه انگیز باشد. اما تر از محیطی ناشناخته می تواند قسمت ترسناک داستان باشد. در صورتی که می خواهید رشد شغلی داشته باشید نباید ترسی برایتان وجود داشته باشد. این موضوع که فرد در محل کاری خود رضایت شغلی داشته باشد خیلی مهم بوده و بر روی زندگی حرفه ای و شخصی او تاثیر گذار خواهد بود. ولی اگر گمان می برید که دیگر از شغل فعلی خود راضی نیستید، پس زمان آن فرا رسیده که به نبال تغییر شغل و فرصت های جدید باشید.

اشخاصی که به دنبال شغل می باشند موضوع شغل جدید برایشان جالب می باشد، زیرا این قضیه می تواند فرصت های بسیاری را برای یادگیری و مهارت های جدید، گسترش ارتباطات و تقویت رزومه به دنبال داشته باشد. ولی این تغییر شغل برای همه ساده نیست و برای اغلب افراد می تواند ترس داشته باشد. ترسیدن از مصاحبه، ترس از استخدام نشدن و نبود اعتماد به نفس کافی سبب می شود فرد زندگی حرفه ای خود را خراب نماید. اگر شما نیز این مشکل را دارید، حال نوبت آن است که با ترس های خود رو به رو شده و با آن ها برخورد نمایید.

ترس از تغییر کار

هر فرد تقریبا حدود یک سوم از زندگی خویش را در محل کاری خود سپری می نماید، از این رو علاقه به محیط کاری و لذت بردن از انجام وظیفه بسیار مهم است. اگر این گونه نباشد فرد پس از گذشت زمانی بدون هدف شده و به هیچ عنوان پیشرفتی در زمینه شغلی نخواهد داشت. تغییر در شغل می تواند فرصت های بسیاری را بر روی اشخاص بگشاید، برای این کار داشتن اعتماد به نفس مهم بوده و فرد نباید اجازه دهید تا ترس هایش او را شکست داده و ناراضی نگه دارد.

ترس از ترک کارفرما و تنها گذاشتن او

برخی از افراد به ویژه کارمندانی که روابط بسیار خوبی با کارفرما داشته اند و چندین سال در یک شرکت مشغول به کار بوده اند، ترک کار و تنها گذاشتن کارفرما مشکل و سخت می باشد. وفادار بودن به کارفرما بسیار تحسین برانگیز می باشد ولی وفاداری به خود از این موضوع مهمتر می باشد.

قبل از هر چیزی فرد باید منافع شخصی و زندگی حرفه ای خود را در نظر داشته باشد. علاوه بر این فرد همواره باید به دنبال علائق شخصی و رشد شغلی خود باشد. به منظور مقابله با این نوع ترس باید فرد فعالیت های خود را به شکل کامل و درست انجام داده و با فکر نمودن به شغل بهتر و علائق خویش ترس از تغییر شغل خود را کاهش دهد.

عادت کردن به شغل فعلی

اغلب مردم به این خاطر از عوض کردن شغل خود وحشت دارند که هویتشان به شغل فعلی که دارند گره خورده است. وابسته بودن به کار، عادت به شغل و محیط کاری سبب می شود ایده تغییر و عوض نمودن شغل برایتان استرس آور شود و اینگونه احساس نمایید که با این تصمیم دیگر خودتان نخواهید بود و هویت خویش را از دست خواهید داد. به منظور برخورد با ترس هایتان باید ترس های خود را بهتر شناسایی کرده و نقاط قوت خویش را شناسایی نمایید تا بتوانید اعتماد به نفس تان را بالاتر ببرید. می توانید از خودتان بپرسید که آیا این شغل لیاقت من را دارد؟ یا اینکه ماندن در این عرصه باعث پیشرفت من خواهد شد؟ شما باید بدانید که توانایی های بسیاری دارید و می توانید از مهارت های خود بهتر استفاده نمایید.

حتماً بخوانید:

نگرانی بابت امکان وجود تنفر از شغل جدید

اشخاص بسیاری وجود دارند که حاضر به تحمل شرایط سخت بوده ولی نمی خواهند تغییر را بپذیرند. نباید اجازه دهید که افکار منفی بر روی کیفیت زندگی حرفه ای شما تاثیر گذار باشد. منفی نگر بودن سبب می شود تا فرصت های بهتر از دست بروند و باعث پشیمانی در آینده شوند. به منظور مقابله نمودن با این نوع ترس از تغییر شغل باید در رابطه با دیگر فرصت های شغلی در شرکت های دیگر تحقیق نمایید. باید در رابطه با محیط کار، مدیریت شرکت و زمینه فعالیت در آن اطلاعات کافی کسب نمایید تا بتوانید تصمیم درست و منطقی کسب نمایید و با وحشت خود رو به رو گردید.

اضطراب شغل جدید

ترس از عدم موفقیت

آیا شما از آن دسته افرادی می باشید که دستاوردهای خویش را به شانس تبدیل می نمایید و با ترس دائمی از عدم موفقیت مبارزه می کنید؟ ترس از عدم موفقیت می تواند باهوشترین اشخاص و حرف های ترین ها را نیز به چاله سیاه نا امیدی ببرد. ترس از عدم موفقیت در شغل جدید، سبب می گردد فرصت های زیادی را از دست داده و رها نمایید.

یکی از روش های ساده برای غلبه بر شکی که به توانایی های خودتان دارید این می باشد که زمانیکه با آگهی استخدام شغل آینده تان رو به رو می شوید. باید در مورد شغل اطلاعات کافی داشته و اطلاعات آن را به خوبی مطالعه نمایید و به وظایف شغلی و مهارت های مورد نیاز شغل توجه نمایید. بعد از خودتان سوال نمایید که آیا مهارت هایی که دارید برای ورود به این شغل کافی می باشد؟ یا اینکه برای این شغل چه مهارت هایی را باید بیاموزید؟ با شناخت درست مهارت های خویش می توانید ترس از عدم موفقیت را شکست داده و موفق عمل کنید.

ترس از وارد شدن به محیط جدید

اغلب افراد در محیط شغل فعلی خود راحت بوده و حس راحتی دارند و به آن محیط عادت نموده اند. همه آن ها را در محیط کار می شناسند و دوستان بسیاری در محل کاری خود دارند و در واقع امنیت ذهنی در شغل خود دارند. از این رو کاملا طبیعی می باشد که نخواهند آسایش خود را از دست دهند و به فکر تغییر در شغل خود باشند.

با ورود به محیط کاری جدید مدتی زمان باد صرف شود تا با محیط و قوانین آشنا شوید و با دیگر همکاران ارتباطی درست برقرار نمایید. ورود به محیطی ناشناخته می تواند برای هر کسی با ترس هایی همراه شود. به منظور رها شدن از این ترس باید ارتباط خویش را با همکاران گسترش داده و تلاش نمایید تا با افراد جدید آشنا شده و روابط اجتماعی خویش را توسعه بدهید. با این روش دیگر ترسی از قرارگیری در محیط های جدید وجود نخواهد داشت.

ترس از پیدا نکردن شغل جدید

شما دوست دارید شغل جدیدی را امتحان نمایید و شغل جدید پیدا نمایید، ولی تصوری از چیز که می خواهید انجام دهید نداشته و فکری ندارید. تنها موضوعی که درک می کنید تنفر از شغل فعلی است و می خواهید شغل خود را ترک نمایید. این موضوع با توجه به شرایط کار و وضعیت اقتصادی جامعه کاملا طبیعی بوده و با تحقیق و مطالعه در مورد شغل و کاریابی می توانید این مشکل را حل نمایید.

نگرانی از شغل جدید

نگرانی از میزان درآمد

داشتن کاری دلخواه موضوعی فراتر از پول و درآمد می باشد، در غیر اینصورت نیازی به تغییر در شغل نمی باشد. از این رو باید با این موضوع رو به رو شده و آن را قبول کنید. کسب درآمد مناسب مسلما از اهداف مهم می باشد اما نی تواند همه چیز باشد. در صورتی که به دنبال تغییر در شغل می باشید، باید در این مورد تحقیقات لازم را داشته باشید و در مورد مذاکره در مورد حقوق ترسی نداشته باشید. اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید و تحقیق نمایید و همواره اهداف خود را بالاتر از حقوق خود در نظر داشته باشید. افرادی که با علاقه کار می نمایند مسلما به درآمدهای بیشتری نیز دست خواهند یافت.

افراد آگاه می توانند مشاوران درستی برای شما باشند. در صورتی که شغل قبلی شما بکنواخت بوده است و هیجان زیادی را نتوانسته اید در آن تجربه نمایید. شاید انتخاب شغل جدید برایتان استرس زا شود. مسلما ترس از ناشناخته ها برای همه وجود دارد، زیرا که هر فرد سال ها با شغل خود و الگوی تکراری کار نموده است. حتی اگر شخصی از شغل فعلی خود ناراضی باشد اما تغییر برایش می تواند ترسناک شود.

باید بدانید که تغییر یکی از با ارزش ترین گام هایی می باشد که هر فرد در زندگی خود می تواند بردارد. میل به موفقیت و تلاش برای دستیابی به اهداف متعالی تازه مسلما قوی تر از استرس شما خواهد بود. از این رو باید این احساس خود را تقویت نمایید. افرادی که همواره کارهای قبلی شان با موفقیت همراه بوده است مسلما می تواند در کار جدید نیز موفقیت بیشتری کسب نماید. برای کسب اطلاعات درست در مورد شغل های جدید باید همواره با افراد دانا و کاربلد مشورت نمایید در در تصمیم گیری دچار مشکلات اشتباه نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا