دسته‌بندی نشده

غذا دادن به حیوانات و پرندگان در کنار قبور چه ثوابی برای اموات دارد ؟

آیا غذا دادن به پرندگان و دیگر حیواناتی که در کنار قبور هستند، تأثیری به حال اموات دارد؟!

آیا ریختن گندم بر روی مزار کسی که درگذشته، برایش ثواب دارد؟

پس از این‌ که شخصی از دنیا می‌رود، نزدیکان او و یا دیگران می‌توانند او را از ثواب و پاداش اعمال خیر؛ مانند خواندن قرآن، بهره‌مند سازند.
بدین صورت که با انجام عبادات یا انجام دیگر کارهای خیر و اهدای ثواب آن به فرد مورد نظر، موجب بهره‌مندی او از نعمت‌های بیشتر و یا تخفیف‌ در مجازات او می شود. از جمله این موارد می‌توان به خواندن قرآن، نماز، انجام روزه، کمک به دیگران و رفع مشکلات آنان خصوصاً افراد یتیم و بی‌ بضاعت و حتی مهربانی به حیوانان و غذا دادن به آنها اشاره کرد.

غذا دادن به حیوانات

در آموزه‌های دینی، درباره غذا دادن به حیوانات و پرندگان و مهربانی با این موجودات سفارش شده است:

پیامبر خدا(ص) فرمود: «زنى بدکاره، سگى را دید که بر سرِ چاهى لَهْ‏لَهْ می‌زند و کم مانده است از تشنگى بمیرد. او کفش خود را در آورد و آن‌ را به روسرى خود بست و به وسیله‏ آن، از چاه آب کشید [و به آن حیوان داد] و به سبب این کار، آمرزیده شد».

امام صادق(ع) فرمود: عیسى بن مریم(ع) هنگام عبور از ساحل دریا، قرص نانى از قوت خود را در آب انداخت. یکى از حواریان به او گفت: اى روح و کلمه خدا! چرا چنین کردى؟ آن قرص نان، غذای تو بود؟!
عیسى(ع) فرمود: «این کار را براى این کردم که برخى حیوانات درون آب، آن‌را بخورند. این کار، ثواب بزرگى نزد خدا دارد».
از این‌رو، با توجه به این دسته از روایات، غذا دادن به پرنده‌ای با این نیت، از کارهای خیری به شمار می‌آید که انجام آن ثواب دارد و می‌توان پاداش آن‌ را به مردگان هدیه کرد؛ چه این کار در کنار قبر مرده انجام شود و یا در هر مکانی دیگر!

حیوانات در قبرستان

همانطور که گفتیم در دین ما به مهربانی با حیوانات و پرندگان سفارش شده است. ثواب غذا دادن به آنان کم از ثواب نگهداری‌ حیوانات نیست.
غذا دادن به حیوانات و مهربانی با آنها تا جایی ارزشمند است که حتی می‌توانیم ثواب این کار خیر را به اموات خود هدیه کنیم.
مهم این است که اگر شما با نیت خیر غذایی را به پرنده یا حیوانی بدهید، می‌توانید ثواب آن را برای روح اموات خود بفرستید. این کار نتیجۀ دنیوی هم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا