دسته‌بندی نشده

غذای طوطی گرینچیک باید چی باشه؟

بهترین غذای طوطی گرینچیک

مسلما شما نمی‌تونین با خرید پلت‌های فله‌ای و بی‌کیفیت و دادن غذاهای تکراری به طوطی‌تون، امیدی به داشتن یه پرنده سرحال و قبراق داشته‌ باشین، بنابراین توصیه می‌کنیم درباره بهترین غذای طوطی گرینچیک و نکات تغذیه‌ای مهم این پرنده اطلاعاتتون رو بیشتر کنید.

رژیم غذایی طوطی گرینچیک باید زیر نظر دامپزشک پرندگان تنظیم بشه تا مطمئن بشین که همه مواد مغذی مورد نیاز این پرنده به مقدار متعادل به بدنش میرسه.

بهترین غذای طوطی گرینچیک چیه؟

رسیدن به جواب این سؤال که بهترین غذا برای طوطی گرینچیک چیه؟ دغدغه خیلی از سرپرست‌های پرنده‌هاست، اون‌ها معمولا درباره اینکه چه غذاهایی برای پرنده‌شون خوبه و چه خوراکی‌هایی برای اون‌ها ضرر داره سردرگم هستن.
طبق نظر انجمن متخصصین تغذیه پرندگان، بهترین رژیم غذایی برای طوطی باید شامل ۶۰ درصد پلت فرموله شده تجاری و ۴۰ درصد سبزیجات، میوه‌ها و بقیه خوراکی‌های مقوی و مجاز باشه.

غذای خشک فرموله شده طوطی گرینچیک

اگه سابقه نگه‌داری از پت‌های مختلف مثل سگ و گربه رو داشته باشین می‌دونین که این دسته از حیوون‌ها یه سری غذاهای تجاری مخصوص به خودشون دارن که به‌ صورت خشک یا کنسروی سرو میشن این موضوع در باره پرنده‌ها هم صادقه. کارخونه‌های مختلفی در جهان هستن که به طور خاص برای پرنده‌ها غذاهایی مغذی و مقوی تولید میکنن.
به غذای خشک طوطی، پلت گفته میشه که شکل و فرم‌های مختلفی داره. گلوله‌های پلت حاوی انواع پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی مختلف هستن.

با خوردن هر دونه از این گلوله‌ها بخشی از نیازهای اولیه بدن این پرنده زیبا تأمین میشه به همین دلیل پلت، به عنوان بهترین غذای طوطی گرینچیک شناخته میشه.

مواد تشکیل دهنده پلت طوطی شامل پودر سبزیجات، میوه‌ها، مرغ، بوقلمون، ماهی، دونه‌های روغنی، آجیل‌ها و بقیه مواد مغذیه که به اون‌ها انواع و اقسام امگاها، ویتامین‌ها و املاح معدنی اضافه میشه.

برای خریدن پلت طوطی، اول باید با دامپزشکش مشورت کنین بعد به یکی از فروشگاه‌های معتبر عرضه محصولات پت مراجعه کنین و بهترین پلت رو متناسب با وزن، سن، حساسیت‌ها و میزان فعالیت طوطی‌تون خریداری کنین.

از اونجاییکه پلت‌ها ماهیتی خشک و ترد دارن بهتره اون‌‌ها رو با کمی آب، شیر و یا آبمیوه مجاز خیس و نمدار کنین بعد در قفس پرنده‌تون قرار بدین، اینحوری طوطی راحت‌تر میتونه پلتش رو قورت بده.

غذای گرینچیک

غذای خونگی طوطی گرینچیک

بر اساس گفته منبع معتبر NorthernParrots، تنوع، تعادل و کیفیت سه اصل مهم در تغذیه طوطی گرینچیک هستن که با رعایت اون‌ها پرنده‌ای شاداب، پر نشاط و سالم خواهین داشت.

همونطور که گفتیم پلت طوطی غذایی مقوی و کامل برای این پرنده‌اس اما خب نمیشه این واقعیت رو نادیده گرفت که پلت‌ها به اندازه غذاهای آزاد و خونگی تنوع ندارن، از طرف دیگه منصفانه نیس که طوطی رو از خوردن غذاهای تازه و مورد علاقه‌اش محروم کنین، بنابراین یه رژیم غذایی خوب و مغذی باید مجموعه‌ای متعادل از این مواد اولیه رو در ترکیباتش داشته باشه:

دونه‌ها: دونه‌ها بهترین غذای طوطی گرینچیک هستن که دیدنشون این پرنده‌ها رو حسابی سر ذوق میاره. دونه آفتابگردون، کتان، شاهدانه، کافشه، تخم کاهو، تخم گشنیز، خرفه و … منبعی غنی از چربی‌های سالم، مواد ویتامینه و پروتئینه گیاهی مناسب برای رشد و سلامت طوطی هستن.
مغزیجات: مغز آجیل‌ها میتونه به سوخت‌وساز بهتر بدن طوطی و رشد سیستم عصبی و افزایش ایمنی بدن این پرنده کمک کنه، بنابراین بهتره لیستی از مغزیجات سالم مثل: انواع بادام، پسته، گردو، فندق و غیره رو به صورت پودر یا خرد شده در جیره غذایی طوطی قرار بدین.
سبزیجات: سبزیجات تازه و سالم مهم‌ترین بخش رژیم غذایی طوطی هستن که بدون اون‌ها پرنده‌تون دچار فقر غذایی میشه. فیبر، کربوهیدرات، ویتامین و املاح معدنی موجود در سبزیجات، جوانه‌ها و برگ‌های گیاهان بخش زیادی از انرژی لازم برای فعالیت و رشد این پرنده‌ رو تأمین میکنن .شما می‌تونین لیستی از جوانه‌های حبوبات، کاهو، کرفس، اسفناج، هویج، سیب زمینی، کلم، کدو، خیار و … رو در رژیم غذایی طوطی گرینچیک قرار بدین.
حبوبات: حبوبات پخته شده و خیس خورده به عنوان پروتئین‌های گیاهی مورد نیاز بدن پرنده، نقش مهمی در سلامت و شادابی طوطی‌تون دارن پس اون‌ها رو از خوردن انواع لوبیا، نخود، عدس، سویا و … محروم نکنین.
میوه‌ها: میوه‌ها سرشار از قند، ویتامین و مواد معدنی هستن پس توصبه می‌کنیم این خوراکی‌های لذیذ رو حتما در لیست بهترین غذای طوطی گرینچیک قرار بدین. موز، انبه، هندوانه، طالبی، هلو، سیب بدون هسته، گلابی و … جزو میوه‌های مورد علاقه طوطی‌ها هستن.
غلات: غلاتی مثل برنج قهوه‌ای، گندم، ارزن، جو دوسر، ماکارونی و … نقش پر رنگی در تکمیل رژیم غذایی طوطی‌های گرینچیک دارن. ارزن جزو خوراکی‌های مورد علاقه این نوع طوطی‌هاست.
چربی‌ها: چربی‌های سالم و امگاها به براق شدن پرها، محکم شدن نوک و بهبود استخوان بندی بدن طوطی کمک میکنن بنابراین بهتره در رژیم غذایی اون‌ها حتما از روغن ماهی، روغن کتان، روغن کنجد، کره بادام زمینی و … استفاده کنین.
آب: آب نه‌تنها برای ما آدم‌ها مایع حیاته بلکه در حفظ سلامت و تندرستی بدن پرندگان هم نقش حیاتی داره. استفاده از آب نا سالم با مقدار نیترات و املاح معدنی بالا، سلامت پرنده‌تون رو به خطر میندازه بنابراین توصیه می‌کنیم علاوه بر دادن مقدار کافی آب به پرنده به کیفیت اون هم توجه کنین.

غذاهای ممنوعه طوطی گرینچیک

یه سری غذاها و خوراکی‌های سمی و مضر هم برای طوطی گرینچیک وجود داره که به هیچ عنوان نباید در رژیم غذایی این پرنده حساس و بازیگوش استفاده بشه:

  • شکلات و کاکائو
  • انواع شیرینی‌جات، بیسکوئیت و کیک‌ها
  • دلستر و نوشابه
  • مشروبات الکلی
  • ریواس و قارچ
  • سیر و پیاز
  • مارچوبه
  • سس و رب گوجه فرنگی
  • آووکادو
  • سیب زمینی و تخم مرغ خام
  • نمک و شکر
  • روغن
  • فست فود
  • تنقلات
  • نوشیدنی‌های صنعتی و گازدار
  • دونه بعضی میوه‌ها مثل سیب، پرتقال و …
  • فرآورده‌های لبنی (در این مورد بین متخصصین تغذیه پرندگان اختلاف نظر وجود داره)

نگهداری از گرینچیک

نکات طلایی تغذیه طوطی گرینچیک

حالا که با بهترین غذای طوطی گرینچیک آشنا شدین وقتشه که از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای این پرنده باهوش و زیبا هم مطلع بشین:

برای استفاده از حبوبات در رژیم غذایی طوطی گرینچیک حتما باید بزارین اون‌ها از قبل خیس بخورن و بعد بپزیدشون.
سبزیجات، برگ‌ها و میوه‌های مورد علاقه طوطی گرینچیک رو باید قبل از مصرف خوب بشورین و ضدعفونی کنین.
ترجیحا از سبزیجات کنسرو شده در جیره غذایی طوطی استفاده نکنین.
سبزیجات با رنگ تیره، گزینه بهتری برای خوراک طوطی گرینچیک هستن البته حواستون باشه بعضی از برگ‌ها و سبزیجات مثل برگ گوجه فرنگی، بادمجان و … باعث سوزش دهن طوطی میشه ‌پس بهتره در استفاده از اون‌ها زیاده‌روی نکنین(نیاز به مشورت با دامپزشک).
سبزیجات آبکی مثل کرفس و کاهو ارزش غذایی خیلی زیادی برای طوطی گرینچیک ندارن بنابراین فقط مقدار کمی از اون‌ها رو در جیره غذایی طوطی قرار بدین تا شکمش رو با خوراکی‌های کم ارزش پر نکرده باشین.
اگر از حبوبات فریز شده در بهترین غذای طوطی گرینچیک استفاده می‌کنین باید اجازه بدین این حبوبات با دمای محیط از حالت انجامد و یخ‌زدگی بیرون بیان.

بهترین غذای طوطی گرینچیک

قبل از خواب، غذاهای فاسد شدنی مثل جوونه‌ها رو از قفس طوطی‌تون خارج کنین چون امکان داره پرنده در طول شب گرسنه بشه و از این مواد مصرف کنه که این مسأله باعث مسمومیتش میشه.
طوطی‌ها ذاتا به خوردن آجیل‌های روغنی علاقه دارن پس برای اینکه طوطی گرینچیک‌تون رو به خوردن غذاهای جدید تشویق کنین می‌تونین از آجیل خردشده یا پودر اون در کنار غذای تازه طوطی استفاده کنین.
در تهیه بهترین غذای طوطی گرینچیک این نکته مهم رو مد نظر داشته باشین که طوطی سانان مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مثل کمبود کلسیم، کمبود ویتامین A، کبد چرب و چاقی هستن.
به طوطی گرینچیک مستعد چاقی، مقدار کمی آجیل بدین.
در استفاده از میوه در جیره غذایی طوطی‌تون زیاده‌روی نکنین چون باعث بالا رفتن قند خون و ابتلای این پرنده به دیابت میشه.
خوردن میوه‌های قرمز رنگ مثل انگور، انار، گیلاس و … باعث شادابی پرنده‌تون میشه.
دونه و هسته میوه‌هایی مثل سیب برای طوطی گرینچیک سمی و کشنده هست.
یادتون باشه که اغلب پرنده‌ها طعم پلت رو‌ دوست ندارن پس بهتره اون‌ها رو از سن جوجگی به خوردن این غذای کامل عادت بدین.
هیچوقت از غذاهای خشک فله‌ای، بی‌کیفیت و ارزون برای سیر کردن شکم طوطی‌تون استفاده نکنین. پلت به عنوان کامل‌ترین و بهترین غذای طوطی گرینچیک باید از مواد اولیه طبیعی، ارگانیک و غیر تراریخته تهیه شده باشه.
پلت طوطی رو در محیط خنک و به دور از نور آفتاب و رطوبت نگه ‌دارین.

منبع : مجله فودلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا