دسته‌بندی نشده

غذاهایی که پوست را پیر میکنند + علت پیری پوست

غذاهایی که پوست را پیر میکنند + علت پیری پوست

غذاهایی که پوست را پیر میکنند + علت پیری پوست

رعايت برنامه غذايي متعادل و متنوع علاوه بر اينكه موجب حفظ سلامتي و تناسب اندام مي شود، از بروز پيري زودهنگام نيز پيشگيري مي كند. در واقع بعضي از خوراكي ها تاثيراتي دارند كه مي توانند ظاهر شما را بيشتر از سنتان پير نشان دهند.

اسيدهاي چرب اشباع

برخلاف اسيدهاي چرب ضروري براي بدن، اسيدهاي چرب اشباع كه در پنير، شير و گوشت هاي چرب وجود دارند پير شدن را تسريع مي كنند. اين چربي ها همچنين ابتلا به بيماري هاي مرتبط با سن مانند كلسترول را نيز تشديد خواهند كرد. خوراكي هاي چرب داراي راديكال هاي آزاد هستند كه سلول هاي بدن را از بين مي برند. در اين صورت قدرت دفاعي بدن ضعيف مي شود و زمينه ابتلا به بيماري هاي استحاله اي مرتبط با سن مانند سرطان، آب مرواريد و… فراهم مي شود.

چربي هاي هيدروژنه

كيك ها و بيسكوييت ها حاوي چربي هاي هيدروژنه هستند كه توليد سبوم را تسهيل مي كنند و احتمال پير شدن پوست را افزايش مي دهند. بروز جوش ها، چروك و لكه هاي چربي در صورت مصرف چنين خوراكي ها قابل انتظار است.

فست فودها

فست فودها حاوي مقدار بالايي بسيار زيادي نمك و شكر است. مصرف زياد نمك و شكر بروز چين و چروك را تسهيل مي كند.

قهوه

قهوه به تنهايي عامل بروز پيري نيست؛ بلكه مانند هر خوراكي ديگري نبايد در مصرف آن افراط كرد. در واقع، نوشيدن زياد قهوه فشار خون را بالا مي برد و ضربان قلب را افزايش مي دهد. اگر قلب بيشتر از حد طبيعي فعاليت كند، اميد به زندگي كاهش مي يابد.

غذاها و تنقلات شور

آيا مي دانستيد خوراكي هاي شوري كه از خوردن آنها لذت مي بريد چقدر براي شما مضر است؟ اين خوراكي ها مقدار بالايي نمك دارند كه سديم مي تواند مستقيما به كلاژن طبيعي پوست صدمه بزند و چروك هاي نازيبايي اطراف چشم ها ايجاد كند. بهتر است به جاي چنين تنقلاتي ميوه هاي خشك و دانه هاي بدون نمك ميل كنيد.

دسرهاي شيرين

شكر ماده اي است كه مصرف آن بايد در حد اعتدال باشد. در واقع، زماني كه مقدار گلوكز افزايش مي يايد بدن مقدار بيشتري انسولين توليد مي كند. زماني كه انسولين بيش از حد ترشح شود روند پير شدن را تسريع مي كند.

سیگار؛ متهم شماره 1

فستیوال دوقلوها در اوهایوی آمریکا فرصت خوبی برای دانشمندان است که به بسیاری از پرسش‌ های خود پاسخ دهند. دوقلوها آن هم در یک فستیوال سالانه در کنار هم ذخایر خدادادی خوبی هستند که دانشمندان بتوانند این کپی‌ های ژنتیکی دقیقا مثل هم را از لحاظ عوامل محیطی که آن ها را از یکدیگر متمایز می ‌سازد، مورد بررسی قرار دهند. دانشمندان می‌ گویند

دوقلوها از نظر ژنتیکی دقیقا مشابه یکدیگر هستند و این سبک زندگی، شیوه و عادات روزانه آن ها است که چهره و ظاهرشان را از یکدیگر متمایز می ‌سازد. این محققان می ‌گویند وقتی ما تصاویر بیش از 186 دوقلو را در کنار یکدیگر قرار داده و با هم مقایسه کردیم به این نتیجه رسیدیم که دوقلوهایی که دقیقا خصوصیات ارثی یکسانی دارند، ظاهری متفاوت دارند. هر قلی که در طول زندگی سیگار می ‌کشد،

چهره تکیده ‌تری دارد و در اطراف چشمان و لب‌هایش خطوط ریزی شکل گرفته است، صورتش پر از چین و چروک است و در کل پیرتر از خواهر یا برادر خود به نظر می ‌رسد. این دانشمندان می ‌گویند سیگار کشیدن باعث تنگی عروق زیر پوست صورت می ‌شود و خون نمی‌ تواند به راحتی به سلول ‌های صورت برسد و این باعث می ‌شود که سلول‌ ها و بافت صورت زودتر آسیب ببینند و چروک بخورند. سیگار کشیدن باعث می ‌شود پوست رطوبتش را خیلی آسان از دست بدهد و خشک‌ تر به نظر برسد.

خورشید؛ متهم شماره 2

متهم شماره دوی پیر کردن زودرس آدم‌ها، نور خورشید است. دانشمندان پس از بررسی هزاران دوقلو به این نتیجه رسیده‌اند که آفتاب دردسرهای زیادی را در پوست و چهره ایجاد می ‌کند. آنها در بررسی دو دوقلوی 72 ساله که یکی در هاوایی که به شدت آفتاب می‌ تابد و دیگری در بالتیمور که خبری از آفتاب نیست زندگی می ‌کند مشاهده کردند، خواهری که در هاوایی زندگی می‌ کند چین و چروک‌ های بیشتری در اطراف صورت، چشم‌ ها و دهانش دارد. تابش نور خورشید به پوست و عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی مناسب موجب می‌ شود پوست خیلی آسان‌ چروک بر‌دارد.

استرس؛ متهم شماره 3

حتما شما هم شنیده‌اید که فلانی پس از طلاق، خیلی پیر شده است البته دانشمندان هم با مردم عادی هم‌عقیده‌ هستند. آن ها می‌ گویند استرس و فشار روحی در زندگی مثل طلاق و یا مرگ همسر و مشکلات مالی در خانواده می ‌تواند انسان‌ ها را زودتر پیر ‌کند. استرس می‌ تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌ های سیاه اطراف چشم شود.

استرس و انقباض دایمی عضلات حالت ‌دهنده ی صورت باعث کشیده شدن بیش از حد پوست شما می ‌شود و این کشیدگی دایمی پوست باعث چین و چروک خوردن پوست ‌می گردد. کسانی که دچار سردردهای میگرنی هستند و یا دایم عصبی هستند و اخم می‌ کنند صورت ‌شان معمولا بیش از هم‌ سن و سال‌ های‌ شان چین و چروک دارد و پیرتر به نظر می ‌رسند.
چه باید کرد؟

دانشمندان به شما توصیه می‌ کنند که اگر دوست دارید زودتر از سن شناسنامه‌ ی‌ تان پیر نشوید، باید سبک زندگی‌ تان را تغییر دهید. حقیقت این است که رفتارهای شخصی و اجتماعی‌ ما است که این حکم را در زندگی ما ایفا می ‌کند. رفتارهای خاصی در زندگی برای پوست حکم سم را دارند و ممکن است شما را در لحظات بسیار کوتاهی پیر کنند. اگر این رفتارها در طول سال‌ ها تکرار شوند، می ‌توانند آثار مخرب خود را روی پوست به جا بگذارند.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا