دسته‌بندی نشده

غان و غون نوزاد : نکاتی مهم در مورد غان و غون نکردن نوزاد

غان غون کردن نوزاد

نوزاد از کی غان و غون میکند ؟

نوزاد در مراحل اولیه رشدش به غیر از گریه کردن شروع به غان و غون می کند . غان و غون صدایی مانند «اه» نوزاد است که گاهی به شکل قل قل کردن یا آقا آقا کردن هم شنیده می شود . غان و غون کردن نوزاد تقریبا یک اتفاق مهم در رشد کلامی کودک است.

برای پدرها و مادرهایی که خصوصا اولین تجربه ی نوزاد داشتن را دارند ، صدای غان غون کردن نوزاد بسیار لذت بخش است .

غان و غون نوزاد

بسیاری از پدرها مادرها برای رسیدن زمان غان غون کردن نوزاد لحظه شماری میکنند. قدیمی ها می گفتند نوزادان برای اولین بار با صدای غان غون پدر خود را صدا می زنند !!

در هر صورت صدا غان و غون نوزاد بسیار شیرین و دل نشین است . اما چه زمانی نوزاد شما غان و غون را آغاز می کند.

نکته : دقت کنید و ببینید که دقیقا نوزاد شما چه موقع و در چه مرحله ای از رشدش غان و غون می کند . این صدا یکی از نقاط عطف رشد نوزاد شماست .

سن غان غون کردن نوزاد

بیشتر نوزادان از 6 هفته تا 8 هفتگی غان غون کردن را آغاز می کنند . البته این نکته هم باید در نظر گرفت که این سن برای نوزادان مختلف ، قطعا متغیر خواهد بود . بنابراین اگر نوزاد شما مثلا در سن 6 هفتگی غان و غون را آغاز نکرد نگران نباشید چون هنوز فرصت برای این کار هست . مراحل رشد نوزادان برای هر نوزادی برنامه ای متفاوت است .

غان و غون نوزاد

غان و غون نکردن نوزاد

با در نظر گرفتن اینکه همه نوزادان دقیقا غان و غون نمی کنند و ممکن است صداهایی شبیه به آن را در بیاورند . می توانید تشخیص بدهید آیا لازم است به پزشک مراجعه کنید یا نه ؟!


علت غان و غون نکردن نوزاد

اگر نوزاد شما اصلا غان و غون نمی کند ممکن است مشکلی در شنوایی او وجود داشت باشد . اگر نگران این مسئله هستید یک نکته را در نظر بگیرید که این یک اتفاق نادر است اما در هر صورت می توانید به متخصص مراجعه کنید و راهکارهای تقویت او را دریافت کنید .

شما برای این که شنوایی نوزاد خود را چک کنید با روشی ساده در منزل می توانید از شنوایی او اطمینان حاصل کنید . برای این کار وقتی نوزاد شما کاملا بیدار و هوشیار است می توانید باصدای بلند صحبت کنید .

اگر او به سمت صدا واکنش نشان داد مشکل شنوایی وجود ندارد . اگر مشکل شنوایی وجود نداشت می توانید صدای غان و غون را خودتان در نوزاد تقویت کنید.

غان و غون نکردن نوزاد

چگونه نوزادان را به غان و غون کردن تشویق کنیم؟

شنیدن صدا غان و غون نوزاد به قدری برای مادر لذت بخش است که تمایل دارد بارها و بارها این صدا را از دهان نوزادش بشنود . شما می توانید در همین سن نوزادتان را به غان و غون کردن تشویق کنید و مهارت های کلامی او را پرورش دهید.

1- با نوزاد صحبت کنید

صحبت کردن با نوزاد به زبان خودش برای رشد کلامی او بسیار مفید است . با زبان مادران با او تمرین کنید و غان و غون کنید تا او هم این کار انجام دهد .

هر بار نوزاد صدایی از خودش در میاورد شما هم متقابلا با او شروع به صحبت کنید . این کار او را تشویق می کند که تلاش بیشتری برای ارتباط کلامی با شما بکند .

نوزاد می تواند صدای شما را تقلید کند اگر که شما به آنها آموزش دهید و برای رشد کلامی آنها فرصت بگذارید .

ممکن است با خودتان بگویید نوزادی که در تمام طول روز خواب است را چگونه آموزش بدهم . درست است ! اما بدانید شما از الان او را برای 4 تا 6 ماهگی آماده می کنید.

2- واضح و دقیق صحبت کنید

کاری که انجام می دهید و یا چیزی را که با نوزادتان در حال مشاهده ی آن هستید را به صورت واضح و دقیق برایش توضیح دهید .

مثلا به نوزاد خود بگویید که « مامان داره لباس تنت می کنه که تو رو با خودش ببره بیرون » یا بگوید « مامان امروز میخاد برات یه لباس خوشگل بخره » و ….

این تفکر که او متوجه نمی شود را دور بریزید . این را بدانید که نوزدان در ابتدا معنی لغات را یاد می گیرند و پس از آن شروع به ادا کردن آن می کنند .

3- ارتباط چشمی برقرار کنید

هنگامی که نوزاد سر و صدا راه می اندازد و سعی می کند صدایی را از دهانش خارج کند او را در آغوش بگیرید مستقیم به چشمانش نگاه کنید و با او صحبت کنید . این کار دقت او را برای شنیدن صدا تقویت می کند .

4- آواز بخوانید

برای نوزادتان آواز بخوانید ، موسیقی پخش کنید و با آن آ]هم خوانی کنید . موسیقی به غان و غون کردن نوزاد کمک می کند .

نمی خواهد لزوما آواز شما لالایی باشد . هر آهنگ و آوازی که تمایل دارید را برای او بخوانید.

5- برای نوزاد کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای نوزاد علاوه بر اینکه به رش کلامی نوزاد شما کمک می کند ، ارتباط عاطفی شما با نوزادتان را تقویت می کند . بین شما و نوزادتان رابطه ای گرم و دوستانه رقم می زند .

حتی اگر احساس می کنید او توجهی ندارد این کار را ادامه دهید . این کار برای بهبود رشد کلامی نوزاد شما حتی در 4 سال بعد کاملا موثر خواهد بود .

در اروپا و در آکادمی های معتبر اطفال پیشنهاد می کنند از روز آغازین تولد نوزادتان برایش کتاب بخوانید !

غان و غون نوزاد

بیشتر بخوانید

آموزش حرف زدن به کودک و ترفندهای آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا