دسته‌بندی نشده

علل و علائم کیست پیلونیدال (کیست مویی) چیست؟

علت بیماری کیست مویی (کیست پیلونیدال)

علت کیست مویی معمولا ژنتیک می باشد. این مشکل که در مردان رایج تر از زنان میباشد؛ بیشتر برای نخستین بار در زمان بلوغ و هنگامی که رشد مو و فعالیت غدد چربی زیاد میشود افزایش می یابد.سینوس مویی در اشخاصی که چاقی، پرمویی، و کسانی که زیادتر از دیگران عرق می کنند، و یا کارهای نشسته دارند یا لباس های تنگ می پوشند، بیشتر مشاهده می شود. اما می توان گفت علت اصلی کیست مویی، فرورفتن موهای این ناحیه به داخل پوست است .به همین علت این بیماری در افراد پرمو و افرادی که شغل نشسته دارند بیشتر دیده می‌شود.

عوامل موثر که سبب ایجاد کیست مویی می شود:

  • قطعا عامل ژنتیک یکی از مهمترین عامل های ایجاد کیست مویی می باشد و اگر شخصی از اعضای خانواده اش قبلا مبتلا به کیست مویی شده باشد احتمال اینکه این شخص نیز مبتلا شود افزایش می یابد.
  • کسانی که مشغول به شغل های کم تحرکی هستند که سبب نشستن طولانی شخص می شود بسیار نقش پر رنگ می باشد.
  • پر مو بودن نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر ایجا کیست مویی در انتهای دنبالچه می گردد.
  • نتیجه اضافه وزن نیز سبب کم تحرکی فرد میشود که همین امر می تواند سب عرق نمودن گودی باسن شده و احتمال مبتلا شدن به کیست مویی افزایش می یابد.
  • ضربه خوردن به ناحیه نشیمنگاه از هر طریقی می تواند سبب پیدایش کیست در این ناحیه شود.
  • پوشیدن لباس تنگ چه لباس زیر و چه سایر لباس هایی که این ناحیه را تحت فشار قرار می دهند سبب این بیماری خواهند شد ترجیها بهتر هست که لباس های تنگی که مانع رسیدن هوا می شوند را نپوشیم.
  • عدم رعایت بهداشت نیز از سوی فرد می تواند نقش تاثیرگذاری در این بیماری داشته باشد.
  • معمولا مردان بدلیل داشتن موی زیاد در سنین نزدیک به 20 الی 40 سال بیشتر درگیر این بیماری خواهند شد.

رانندگی و نشستن طولانی عامل اصلی ایجاد کیست مویی است

در جنگ جهانی دوم بیشتر از ۸۰ هزار سرباز به علت مشکلات مربوط به کیست مویی در بیمارستان بستری شدند که بیشتر آن‌ها راننده‌های جیپ یا شبیه آن بودند زیرا در این راننده‌ها ناحیه استخوان دنبالچه تحریک شده یا تحت فشار شدید بود. به همین علت به این بیماری، بیماری راننده‌های جیپ می‌گفتند.

نوشته های مشابه

یکی از مهمترین مولفه های پیدایش بیماری سینوس مویی مولفه هورمونال است که غالباً در زمان دوران نوجوانی و جوانی رخ می‌دهد که غدد ترشحی آن قسمت مقداری فعال‌تر می‌گردد، هنگامی که فعال گردد بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و احتمال دارد میکروبی نیز وارد بافت غده‌ای آن قسمت گردد و التهاب و تورم ایجاد کند. دلایل ارثی نیز می‌تواند در پدید آمدن آن تاثیر گذار باشد.

در شرایط‌ عفونت‌ نکردن کیست، علامتی وجود‌ ندارد. علائم کیست مویی با ایجاد عفونت مشهود می گردد که شامل : تب‌ و لرز ، درد موقع نشستن ، ترشح‌ چرک‌ ، اگر هنگام‌ نشستن‌ احساس‌ ناراحتی‌ می‌کنید، یک‌ بالش‌ مخصوص‌ در محل‌ نشستن‌ خود قرار دهید و ورم، درد، قرمزی‌ و احساس‌ درد با لمس‌ می باشد .

خطرات کیست مویی

  • اگر یک کیست مویی بطور منظم درمان نشود، در بدترین حالت ممکن است باعث ابتلا به نوعی سرطان پوستی (squamous cell carcinoma) شود.
  • خطرات دیگر این کیست ایجاد جوش چرکی (دمل)، عود کردن مجدد کیست، عفونت پوستی که ممکن است در کل بدنتان پخش شود.

چه کسانی دچار کیست مویی می شوند؟

در انگلستان از هر صد هزار نفر حدود ۲۶ نفر دچار کیست مویی می شوند و در کودکان و افراد بالای ۴۰ سال نادر و برای مردان چهار برابر زنان رخ می دهد (چون بیش از زنان مو دارند).

یک سری عوامل نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند مانند:

  • شغلی که نشستن زیاد از حد لازم دارد
  • چاقی یا وزن زیاد
  • خارش یا آسیب دیدگی دائمی محل
  • کفل پر از مو
  • سابقه خانوادگی

علائم کیست مویی پایین کمر

شایع ترین محل کیست مویی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد که کیست مویی پایین کمر نامیده می شود بیماران معمولا با شکایت وجود آبسه مقعدی، ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند. علامت آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد.چون عود این بیماری شایع است هنگام عمل کیست مویی باید بافت حاوی سینوس بطور کامل برداشته شود و بعد از عمل نیز بیمار باید از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کند.اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست مویی را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارض مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با نوع دیگری از لیزر یا بدون لیزر برداشته شود.

کیست مویی پایین کمر

درمان، معالجه و جراحی کیست مویی

در هر حالت درمان این بیماری در هر مرحله، جراحی است، به هیچ وجهی درمان دارویی در کیست موئی به هیچ نحوی درست نیست جز زمانی که به عنوان کار کمکی لحاظ شود، که جراحی صورت گرفته و یا بعد از اینکه جراحی صورت می گیرد به منظور آماده کردن بیمار آنتی بیوتیک و پس از عمل نیز آنتی بیوتیک تجویز می گردد اما خود آنتی بیوتیک به عنوان درمان قطعی به هیچ وجه موردی ندارد.

بایست درمان جراحی انجام شود همان طوری که از صدها سال قبل عمل جراحی با شیوه برداشتن توده و دوختن زخم حاصله انجام می پذیرفت، ولی در کل جراحی کیست مویی به صورت باز و یا به صورت بسته با نظر جراح انجام پذیر است به طور قطع نمیتوان برای همه از یک روش استفاده کرد با توجه به تجربه حاصله در این باره امروزه با بهره گیری از لیزراین جراحی به آسانی وبا درصد موفقیت بالا انجام پذیر است

کیست مویی را چه با چاقو و چه با لیزر می توان جراحی کرد اما از عیب های جراحی با چاقو، احتیاج به جراحی، بیهوشی و چند هفته در خانه خوابیدن، درد و پانسمان کردن های بسیار است اما در جراحی با لیزر این ها اتفاق نمی افتد، می توان از برتری های درمان با لیزر برای کیست موئی به خوبی نام برد.

در این حالت جراحی بی حسی موضعی انجام می شود و همین بی حسی موضعی ۲۴ تا ۴۸ ساعت جلوی درد بیمار را می گیرد و پس از آن نیز درد زیادی اتفاق نمی افتد و احتیاجی به تراشیدن و بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار هر وقت که به حمام می رود با همان لیف و صابون بعد از چند روز می تواند داخلش را شسته و در نتیجه بعد از ۲۴ ساعت یا نهایتاً ۴۸ ساعت می تواند به آسانی نشسته و کارهای روزانه خود را انجام دهد.

همچنین بخوانید:

فواید بی نظیر رازیانه در درمان کیست تخمدان

علت و علائم کیست کلیه چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا