دسته‌بندی نشده

علل تق تق زانو: آیا برای صدا دادن زانو باید به پزشک مراجعه شود؟

تق تق یا صدا دادن زانو گاهی اوقات با احساس درد و ناراحتی همراه می‌‌شود و فرد را دچار مشکل خواهد کرد. تق تق کردن زانو معمولاً با آسیب دیدگی مفصل یا به وجود آمدن حباب‌های ریز در مایع اطراف مفصل ارتباط دارد. کرپیتوس در ریه‌ها زمانی به وجود می‌‌آید که کیسه‌های هوایی به علت پر شدن ریه از مایع دچار افتادگی می شوند.

این اختلال به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی شود اما یک ویژگی توصیف کننده است که پزشکان از آن برای پیدا کردن علت اصلی مشکل ایجاد شده استفاده می کنند. (برگرفته از سایت کلینیک زانو درد امید)

صدای زانو

تق تق زانو - صدای زانو

نوشته های مشابه

صدا دادن زانو به علت بروز اختلال در مفصل زانو به وجود می آید. صدا دادن زانو یک وضعیت مشکل آفرین نیست به عنوان مثال تق تق کردن مچ پا یک نوع کرپیتوس است که حباب‌های کوچک نیتروژن در مفصل به علت حرکات ناگهانی و شدید شروع به ترکیدن می کنند. این وضعیت فقط زمانی به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‌‌شود که تق تق کردن مفصل به یک وضعیت پیشرونده تبدیل شود یا با علائم و نشانه‌هایی از قبیل عفونت، آسیب دیدگی مفصل یا جراحت همراه شود.

صدا دادن زانو در هنگام خم کردن پا

به گفته متخصصین کلینیک درمان بیماری های پا امید اگر صدای زانو در هنگام خم کردن پا با درد همراه نشود دلیل برای نگران شدن وجود نخواهد داشت. صدای تق تق زانو اغلب در هنگام راه رفتن یا خم شدن شنیده می شود. تق تق کردن زانو صدایی شبیه صدای تق تق مچ پا را دارد و در اکثر مواقع به علت حرکات سریع این اعضا به وجود می آید.

حرکات سریع عاملی است که باعث می شود حباب‌های گاز بین مفاصل بترکند و صدای تق تق را به وجود بیاورند. اگر یک تاندون یا رباط در امتداد استخوان بچرخد می تواند صدای تق تق را به وجود بیاورد.

علت تق تق کردن زانو چیست؟

پزشکان از صدا دادن زانو تحت عنوان کرپیتوس یاد می کنند. تق تق کردن زانو صدایی شبیه ترکیدن حباب یا شکستن را دارد و می‌‌تواند به علت تجمع گاز در نقاط اطراف مفاصل و تشکیل حباب به وجود بیاید. هنگامی که شما زانوی خود را خم می کنید این وضعیت باعث ترکیدن حباب و صدا دادن زانو و تق تق کردن آن خواهد شد.

آسیب دیدگی مفصل زانو

تق تق کردن زانو می‌‌تواند زمانی به وجود بیاید که دو سطح سخت مفصل روی یکدیگر ساییده می شوند و اصطکاک بین غضروف و استخوان باعث صدا دادن زانو خواهد شد.

این وضعیت زمانی به وجود می‌‌آید که مینیسک (غضروف فیبروزی بین سطوح مفاصل زانو) به تدریج آسیب ببیند و از بین برود. فشار مداوم و مکرر می تواند باعث تحلیل رفتن رشته‌های غضروفی و به وجود آمدن پارگی‌های کوچک در آن شود. هنگامی که مفصل حرکت می کند این پارگی‌های کوچک گیر می‌‌افتند و باعث صدا دادن مفصل خواهند شد ولی اغلب منجر به احساس درد نمی شوند.

اگر شما در هنگام تق تق کردن زانو دچار درد شدید این وضعیت می تواند به آسیب دیدگی شدید مفصل یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب بین فضای تنگ شده مفصل ارتباط داشته باشد. در این مرحله ممکن است مفصل علائم و نشانه‌های آسیب دیدگی از قبیل تورم، قرمزی، بد شکلی و کاهش دامنه حرکات را از خود نشان دهد.

استئوآرتریت یا آرتریت تحلیل برنده شایع‌ ترین علت بروز این وضعیت است البته تق تق کردن زانو می‌‌تواند در کنار سایر انواع آرتریت از قبیل آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، نقرس و آرتریت ایدیوپاتیک جوانان به وجود بیاید.

التهاب مفصل زانو یا آسیب دیدگی آن

علل تق تق زانو: آیا برای صدا دادن زانو باید به پزشک مراجعه شود؟

تق تق کردن زانو می‌‌تواند زمانی به وجود بیاید که یک مفاصل در زانو دچار التهاب یا آسیب دیدگی شوند و به همراه مشکلات زیر ایجاد گردد. معمولاً این اختلالات با احساس درد همراه می شوند و منجر به محدود شدن دامنه حرکات زانو خواهند شد.

  • بورسیت به التهاب کیسه‌های پر از مایع در فضای مفصلی گفته می‌‌شود که به این کیسه‌ها بورس می‌گویند. بورسیت می‌‌تواند به علت عفونت، اختلالات خود ایمنی، تروما یا آسیب دیدگی به علت استفاده بیش از حد از زانو به وجود بیاید. صدا دادن زانو اغلب زمان تشخیص داده می‌‌شود که التهاب شروع به کم شدن نماید و بخشی از کیسه پر از مایع در هنگام راه رفتن گیر بیفتد و صدا بدهد.
  • سندروم درد پاتلوفمورال که از آن تحت عنوان زانوی دونده نیز یاد می شود زمانی به وجود می‌‌آید که غضروف زیر کشکک دچار آسیب دیدگی شود. صدا دادن زانو یکی از مشخصات بارز و شایع سندروم درد پاتلوفمورال است زیرا اجزای آسیب دیده غضروف در هنگام راه رفتن روی یکدیگر ساییده می شوند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

علل تق تق زانو: آیا برای صدا دادن زانو باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که صدا دادن زانو با احساس درد همراه شود وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. صدا دادن زانو و تق تق کردن آن می‌‌تواند به این معنا باشد که استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می شوند زیرا غضروف آسیب دیده یا مینیسک دچار پارگی شده است.

تورم ناشی از تق تق کردن زانو می‌‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های آرتریت و یا سایر مشکلات تحلیل برنده باشد. پزشک می تواند فوراً این مشکلات را تشخیص دهد و فرایند درمان را شروع نماید. سندروم درد پاتلوفمورال یا زانوی دونده باعث به وجود آمدن یک درد مبهم در قسمت پشت کشکک زانو خواهد شد و گاهی اوقات منجر به درد زانو و صدای تق تق آن می شود.

از سوی دیگر اگر صدا دادن زانو به دنبال آسیب دیدگی زانو به وجود آمده باشد و پس از سه روز از امتحان کردن روش‌های خانگی از قبیل استراحت کردن، قراردادن پا روی یک سطح بلندتر، استفاده از کمپرس یخ و استفاده از باند فشاری و مواردی از این قبیل برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کرد.

چند نکته مهم برای حفظ سلامت زانو

علل تق تق زانو: آیا برای صدا دادن زانو باید به پزشک مراجعه شود؟

شما می توانید ضمن مشورت با پزشک خود به انجام تمریناتی بپردازید که برای قوی کردن زانو کاملاً ضروری است. حتماً قبل از شروع تمرینات ورزشی ورزش کنید و عضلات جلو و پشت ران خود را بکشید تا از زانوی شما بهتر محافظت شود. از کفشی استفاده کنید که از زانوی شما محافظت می کند و پای شما را در حالت مناسبی قرار می دهد. همیشه تناسب اندام خود را حفظ کنید زیرا بالا بودن وزن بدن باعث می شود زانوهای شما تحت فشار قرار بگیرند. (به نقل از سایت کلینیک ارتوپدی فنی امید)

صدا دادن زانو


بیشتر بخوانید:

علت درد ناگهانی زانو

علت درد پشت زانو + درمان های جادویی این عارضه چیست ؟

تعویض مفصل زانو

زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد

درمان پارگی رباط داخلی زانو + عکس

تقویت غضروف زانو برای جلوگیری از آرتروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا