دسته‌بندی نشده

علل ، پیشگیری و درمان فوری انگشت چکشی دست

منظور از انگشت چکشی دست چیست ؟

مالت فینگر ( Mallet Finger ) یا انگشت چکشی دست، عارضه‌ای است که در طی آن تاندون نازکی که آخرین بندانگشت را خم و راست می‌کند، آسیب دیده است. بااینکه این عارضه با نام سندرم انگشت بازیکنان بیس بال نیز شناخته می‌شود، ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که یک جسم با سرعت زیاد (مانند یک توپ) با نوک انگشتان برخورد کرده و آن را بیش‌ازحد امکان خم کند. درنتیجه‌ی این حادثه، شما قادر نخواهید بود سر انگشت خود را صاف کنید.

آناتومی انگشتهای دست :

تاندون‌ها بافت‌هایی هستند که استخوان‌ها را به ماهیچه‌ها وصل می‌کنند. ماهیچه‌هایی که انگشتان دست را تکان می‌دهند، در ساعد قرار دارند. تاندون‌های طولانی از عضلات ساعد شروع شده و با گذر از مچ، به استخوان‌های کوچک انگشتان دست متصل می‌شوند.

تاندون‌های اکستنسور بر روی دست، انگشت‌ها را صاف کرده و تاندون‌های فلکسور در زیر دست، وظیفه‌ی خم کردن انگشتان را بر عهده دارند.

علل انگشت چکشی دست :

در عارضه‌ی انگشت چکشی دست ، زمانی که یک جسم با سرعت زیاد به نوک انگشتان برخورد می‌کند، نیروی ضربه باعث پارگی تاندون‌های اکستنسور می‌شود. در برخی از موارد، یک نیروی ضعیف مانند گیرکردن انگشت در ملافه به هنگام کشیدن آن، می‌تواند باعث ایجاد این عارضه گردد.

آسیب وارده می‌تواند باعث پارگی تاندون و یا دور شدن آن از محل اتصال به استخوان انگشت (بند دیستال) گردد. در برخی موارد، یک تکه استخوان کوچک به همراه تاندون جدا می‌شود. به این نوع آسیب، کنده‌شدگی می‌گویند.

عارضه‌ی انگشت چکشی زمانی اتفاق می‌افتد که آخرین مفصل انگشت آسیب دیده باشد. در این آسیب، تاندون گذرنده از بالای دست (نه سمت کف دست)، از محل اتصال خود جداشده است.

سه نوع آسیب معمولاً اتفاق می‌افتند:

  1. تاندون آسیب دیده ولی شکستگی و ترک‌خوردگی در استخوان‌ها وجود ندارد.
  2. تاندون پاره شده و استخوان نیز به دلیل نیروی آسیب‌زننده، یک ترک کوچک برمی‌دارد.
  3. تاندون پاره شده و استخوان نیز دچار شکستگی می‌شود.

انگشتان میانی، حلقه و کوچک دست غالب، معمولاً بیشترین خطر برای آسیب را دارند.

علل پیشگیری و درمان خانگی انگشت چکشی دست

علائم انگشت چکشی دست :

معمولاً انگشت دردناک بوده، ورم‌کرده و کبود می‌شود . نوک انگشت دچار افتادگی شده و تنها به کمک دست دیگر می‌توان آن را صاف کرد.

معاینه‌ی پزشک :

پس از ایجاد آسیب انگشت چکشی، برای بازیابی توانایی و عملکرد انگشت تا حد امکان، نیاز به برنامه‌های درمانی پزشکی می‌باشد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که در اولین هفته پس از وقوع آسیب، به دنبال راه درمان باشید. بااین‌حال در مواردی، درمان عارضه به مدت یک ماه به تعویق انداخته‌شده و بااین‌حال، بهبودی کامل حاصل‌شده است.

معاینه‌ی فیزیکی. پس از گفتگو در مورد سوابق پزشکی و علائم، پزشک انگشت شما را معاینه می‌کند. در طول معاینه، پزشک انگشت شما را گرفته و از شما می‌خواهد تا آن را صاف کنید. به این کار تست مالت فینگر می‌گویند.

عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس. به‌احتمال‌زیاد، پزشک برای انگشت شما، عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس را تجویز خواهد کرد. درصورتی‌که تکه‌ای از بند دیستال انگشت به همراه تاندون جداشده و یا شکستگی در استخوان‌های انگشت وجود داشته باشد، در این آزمایش مشخص می‌شود. همچنین درصورتی‌که استخوان‌های انگشت از حالت عادی خود خارج‌شده باشند، در عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس مشخص خواهد شد.

عوارض انگشت چکشی دست :

خطر بروز عفونت. درصورتی‌که در زیر ناخن خون دیده‌شده و یا ناخن جداشده است، مهم است که بلافاصله اقدامات لازم انجام شوند. این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بریدگی در بستر ناخن و یا شکستگی انگشت دست و رسیدن زخم به استخوان (شکستگی باز) باشد. این نوع آسیب‌ها، شما را درخطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهند.

درمان خانگی انگشت چکشی :

در صورت بریدگی انگشت، محل بریدگی را برای چند دقیقه زیرآب بگیرید. سپس یک گاز یا پارچه تمیز دور انگشت بپیچید. به‌منظور ممانعت از هرگونه خونریزی محل را به‌آرامی فشار دهید.

قرار دادن غیر مستقیم یخ :

قرار دادن کمپرس یخ بر روی مفصل انگشت آسیب‌دیده برای کاهش تورم و حساسیت به لمس مؤثر است. یخ را در یک حوله بپیچید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی پوست اجتناب کنید. هم‌چنین می‌توانید از سبزیجات منجمد پیچیده شده در حوله نیز بر روی دست خود استفاده کنید.

داروهای تسکین درد :

در صورت داشتن درد شدید، برخی از داروهایی که به‌آسانی در دسترس هستند، می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند. این داروها عبارت‌اند از: ادویل، موترین، ناپروکسن، ناپروسین و تیلنول. در صورت تداوم درد،
از این داروها در طی فرایند درمان استفاده کنید. این داروها (به‌جز تیلنول) دارای اثر ضدالتهابی نیز می‌باشند، که می‌تواند موجب کاهش تورم و درد شود.

آتل :

در مواردی که انگشت دچار شکستگی یا بریدگی نبوده، یا در صورت وجود شکستگی جزئی، متخصصان کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس السادات، یک آتل را در انتهای انگشت قرار می‌دهند که انگشت را صاف نگه می‌دارد. آتل از خم شدن خارجی‌ترین مفصل انگشت آسیب‌دیده ممانعت می‌کند، اما امکان خم شدن بقیه انگشتان وجود دارد. آتل باید حداقل 6 هفته و شاید بیشتر استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که تاندون بیشترین شانس بهبود را پیداکرده است.

آتل‌ها دارای انواع مختلف می‌باشند. آتل‌ها امکان حرکت دادن انگشتان به شیوه‌های مختلف را فراهم می‌آورند. در مورد عادات و شغل خود با پزشکان ما صحبت کنید تا بتوانند مناسب‌ترین آتل را برای شما تجویز کنند. انواع مختلف آتل عبارت‌اند از آتل stack، آتل آلومینیومی، و آتل oval-8 . آتل نوع آخر محدوده کمی از انگشت را می‌پوشاند و درنتیجه کمترین میزان تهاجم را دارا می‌باشد.

عوارض انگشت چکشی دست

تمرینات ورزشی :

شما می‌توانید این تمرینات را بلافاصله انجام دهید.

  1. حرکت انفعالی (غیر خودکار) انگشت دست :
    انگشت آسیب‌دیده را به‌آرامی با دست دیگر خم‌کنید. سپس انگشت آسیب‌دیده را به‌آرامی با کمک دست دیگر صاف نمایید. حرکت را به آهستگی تکرار کنید، و هر بار 5 ثانیه مکث نمایید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید. تمرین را 3 تا 5 مرتبه در روز انجام دهید.
  2. مشت کردن دست:
    دست خود را مشت کنید. اگر انگشت آسیب‌دیده خم نمی‌شود، سعی کنید با کمک دست دیگر این کار را انجام دهید.5 تا 10 ثانیه مکث نمایید. حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.
  3. برداشتن اشیاء :
    اشیاء کوچک مانند سکه، تیله، سنجاق و یا دکمه را با انگشت شست و انگشت آسیب‌دیده بردارید.
  4. کشش انگشت:
    کف دست خود را روی یک میز قرار دهید و انگشتان خود را صاف کنید. یک انگشت را بلند کنید. 5 ثانیه مکث کنید و سپس آن را پایین بیاورید. این حرکت را با انگشتان دیگر نیز انجام دهید. تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.
  5. تقویت چنگ دست:
    یک توپ لاستیکی نرم را فشار دهید و به مدت 5 ثانیه نگه‌دارید. این حرکت را 2 بار و هر بار 15 مرتبه تکرار کنید.
  6. جراحی :
    جراحی زمانی ضروری است که عارضه شامل یک شکستگی بزرگ و آسیب تاندونی باشد. جراحی توسط یک متخصص یا جراح دست انجام می‌گیرد. متخصص دست ممکن است پیشرفت آسیب را موردبررسی قرار دهد، به‌ویژه اگر احتمال بدشکلی استخوانی وجود داشته باشد. در صورت ترمیم بریدگی، باید 10 روز بعد برای کشیدن بخیه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از به وجود آمدن انگشت چکشی دست :

برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی، هنگام شرکت در فعالیت‌هایی چون رویدادهای ورزشی احتیاط کنید. به‌منظور ممانعت از آسیب مجدد به انگشت، آتل را تا اتمام زمان تعیین‌شده توسط پزشک از انگشت خود باز ننمایید.

divider

بیشتر بخوانید :

علل ، تشخیص ، عوارض و درمان فوری انگشت چکشی پا

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا