دسته‌بندی نشده

علت کند شدن سرعت و عملکرد لپ تاپ چیست ؟

5 علت کند شدن لپ تاپ چیست؟

عدم کند شدن سرعت لپ تاپ یکی از فاکتور های اساسی و بسیار مهم در حین کار کردن با این سیستم است. اگر سرعت لپ تاپ شما بسیار پایین آمده باشد آهسته و خسته کننده و حوصله سر بر می شود. این موضوع می تواند علت سخت افزاری یا نرم افزاری داشته باشید، به طور کلی تجربه به ما نشان داده در صورتی که سیستم مورد استفاده ما قدیمی نباشد، به احتمال زیاد دلیل کند شدن لپ تاپ به خاطر وجود برخی بد افزار های نصب روی لپ تاپ است.

  1. عدم تهویه هوای صحیح در لپ تاپ
  2. وجود ویروس ها بد افزار ها و سایر نرم افزارهای خطرناک و مضر
  3. پراکندگی داده ها بر روی دیسک سخت لپ تاپ
  4. اجرا شدن همزمان چندین نرم افزار بلافاصله پس از پس از روشن شدن و بالا آمدن سیستم
  5. وجود آیکون های متعدد بر روی دسکتاپ کم بودن حافظه یا همان رم دستگاه

علت کند شدن سرعت لپ تاپ

عدم تهویه صحیح و تاثیر آن بر روی کند شدن لپ تاپ

سیستم تهویه لپ تاپ یا همان فن، وظیفه خنک سازی دستگاه و متعادل داشتن دمای شما را بر عهده دارد. گاهی اوقات این قطعه به دلیل آلودگی گرد و غبار، استهلاک و یا موارد دیگر کیفیت خود را از دست می‌دهد. و در ادامه کار صداهای ناهنجاری را از خود تولید کند. زمانی که عملکرد صحیح کاسته می‌شود، CPU دستگاه داغ شده و ممکن است آسیب های بیشتری به دستگاه شما وارد سازد.

در این حالت باید فن لپ تاپ گردگیری و تمیز شود تا از عواملی که باعث جلوگیری از جریان هوا شده از بین می رود. راحت ترین پاکسازی دریچه های لپ تاپ دمیدن هوا فشرده به آن است، شما میتوانید پارچه را خیس کنید و بر روی دریچه های لپ تاپ خود بکشید از این طریق دستگاه خنک شده و کند شدن لپ تاپ شما برطرف شود.

وجود برنامه های بی استفاده در سیستم

برنامه هایی که را نیاز ندارید و از آنها استفاده نمی کنید، از سیستم تان حذف کنید. این برنامه ها، هارد سیستم را پر می کند و بیهوده از منابع استفاده می کنند. فقط برنامه های ضروری و قابل استفاده را روی سیستم تان نگه دارید.
این برنامه ها علاوه بر کند کار کردن لپ تاپ، اطلاعات زیادی را در رجیستری سیستم عامل باقی می گذارند. برای حذف این برنامه ها در ویندوز 10، در منوی start، عبارت Add or remove programs یا جستجو کنید و در پنجره ای که باز می شود، برنامه هایی را که نیاز ندارید، از حالت نصب در آورید و uninstall کنید.

علت کند شدن ویندوز چیست؟

وجود انیمیشن و تم ها بر روی صفحه دسکتاپ لپ تاپ

انیمیشن ها یا تم های صفحه دستکتاپ میتواند زیبا باشد و فضای فوق العاده جذابی را برای شما به وجود آورد. اما این تنها باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما می‌شود.
اگر از ویندوز های قدیمی مثل XP استفاده میکنید، دقت کنید که ویندوز XP به دلیل آنکه جز ویندوز های قدیمی محسوب می‌شود؛ توصیه می‌شود از تم حالت قدیمی بدون عکس پس زمینه استفاده کنید داشتن آیکون های کمتر باید دسکتاپ نیز به سرعت سیستم شما نیز کمک خواهد کرد.
کند شدن سرعت لپ تاپ به تم های لپ تاپ شما هم نیز بستگی دارد وجود آیکون های زیاد در دسکتاپ باعث کند شدن لپ تاپ میگردد.

حتماً بخوانید:

کند شدن لپ تاپ با کم بودن حافظه

کمبود حافظه یا رم دستگاه از دیگر مواردی است که باعث کند شدن لپ تاب شما خواهد شد. به طور کلی دستگاه ها طوری برنامه ریزی شده اند که ابتدا ترجیح می دهند اطلاعات لازم را برای انجام پردازش از روی حافظه رم بخواند، سپس در صورت نیاز از روی هارد درایو! در نتیجه هر چقدر حافظه رم بیشتر باشد پردازنده کمتر نیاز دارد تا برای دسترسی به اطلاعات از روی هارد درایو این فرآیند را انجام دهد؛ همین موضوع نتیجه تاثیر چشمگیری روی سرعت لپ تاپ شما میگذارد.

اجرا شدن همزمان چندین نرم افزار

اجرا شدن همزمان چندین نرم افزار بلافاصله پس از روشن شدن دستگاه شما یکی دیگر از علت های کند شدن سرعت لپ تاپ است. در ویندوز برای آنکه متوجه شویم هر نرم افزار چه توانی از پردازنده رم دیسک و شبکه را اشغال می‌کنند و کدام برنامه در هنگام روشن شدن کامپیوتر همزمان باز می شود، راهکارهای مختلفی وجود دارد.

برای این کار می توانید از تسک منیجر استفاده کنید. برای سیستم های مک نیز در مک اکتیوی مانیتور این آمار را ببینید. هر دو این ابزارها میزان استفاده از منابع سیستم تان را با درصد نشان می‌دهند و این قابلیت را دارند که از داخل همان، برنامه های باز سیستم را ببندید و منابع سیستم خود را بازیابی کنید.
اجرا شدن همزمان چندین نرم افزار بلافاصله بعد از روشن شدن یکی دیگر از علت های کند شدن سرعت لپ تاپ استوجود برنامه ها در استارت آپ ویندوز باعث کندی لپ تاپ شما میشود.

وجود ویروس ها، بد ابزارها و سایر نرم افزارهای خطر

ویروس ها و بد افزار ها از دیگر عواملی هستند که باعث کند شدن لپ تاپ شما می شوند. این موارد می توانند از راه های مختلفی به دستگاه نفوذ کند.
نصب سیستم عامل تازه و تعویض ویندوز می تواند به شکل قوی، کارکرد لپ تاپ را بهبود ببخشد و مشکل کندی لپ تاپ شما را برطرف کند.

 جلوگیری از کند شدن لپ تاپ

نصب یک سیستم عامل تازه سبب کنار زدن ویروس ها بد افزار ها ها و دیگر نرم افزار های خطرناک و مضری میشود که سیستم شما را کند خواهد کرد. که به شما توصیه می شود پس از نصب ویندوز و گرداننده های نرم افزاری نصب آنتی ویروس مناسب و قوی را در اولویت قرار دهید.

سایر روش های جلوگیری از کند شدن لپ تاپ چیست؟

1. دیفرگ کردن دیسک سخت
2. استفاده از نرم افزارهای افزایش سرعت
3. کاهش انیمیشن های ویندوز
4. افزایش حافظه رم
5. خالی کردن سلط زباله (Recycle Bin)

چطوری آلودگی و خاک گرفتگی قطعات را تمیز کنیم؟

یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت لپ تاپ، آلودگی قطعات و خاک گرفتگی آنهاست. قطعاتی همچون فن در طول زمان آلوده شده و لایه ای از گرد و خاک روی آنها تشکیل می شود. این مسئله عملکرد قطعات را مختل کرده و پس از پردازش های سنگین، سرعت سیستم را کاهش می دهد. در این صورت باید برای رفع مشکل کند بودن لپ تاپ، دستگاه را سرویس کرده و قطعات را تمیز و گردگیری نمایید.

منبع : محسن نصرالهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا