دسته‌بندی نشده

علت و درمان عفونت کاندیدا در ناحیه تناسلی زنان و مردان چیست؟

عفونت قارچ کاندیدا را با خوردنی ها درمان کتید

عفونت کاندیدا یا عفونت قارچی را با ۷ نشانه تشخیص دهید

ابتلا به عفونت قارچ کاندیدا در میان زنان و مردان با علائم خاصی بروز می کند. راههای درمان برای رفع این نوع عفونت نسبتا حاد می تواند از میان توصیه های تغذیه ای موثر انتخاب شود.با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت قارچ کاندیدا آشنا شوید.

عفونت قارچ کاندیدا را با خوردنی ها درمان کتید

عفونت کاندیدا در ناحیه تناسلی زن و مرد

اینكه این عفونت جزء عفونت‌های منتقله از راه جنسی است یا نه، مورد توافق همه متخصصان نیست؛ چرا كه می‌تواند علاوه بر تماس جنسی به دلایل دیگری هم ایجاد گردد.

مخمری (شبه قارچ) به نام كاندیدا آلبیكنس به‌طور طبیعی در سطوح پوستی و مخاطی بدن افراد، به‌ویژه در نواحی گرم و مرطوبی مانند دهان و واژن زنان زندگی می‌‌كند، بدون اینكه علائمی داشته باشد، و فقط در صورتی كه بیش از اندازه تكثیر شود، می‌تواند باعث ایجاد التهاب واژن و ولو ( قسمت خارجی دستگاه تناسلی) در زنان وسر آلت تناسلی در مردان وهمچنین ایجاد برفك در دهان هر دو جنس گردد. این عفونت تناسلی در زنان «ولوو واژینیت كاندیدایی» و در مردان «بالانیت كاندیدایی» نامیده می‌شود. اینكه این عفونت جزء عفونت‌های منتقله از راه جنسی است یا نه، مورد توافق همه متخصصان نیست؛ چرا كه می‌تواند علاوه بر تماس جنسی به دلایل دیگری هم ایجاد گردد.

—————————————————————————

چه كسانی بیشتر به بالانیت كاندیدایی مبتلا می‌‌گردند؟

75 درصد زنان سنین بین 55-15 سال دست‌كم یكبار در طول عمرشان به ولووواژینیت كاندیدایی دچار می‌شوند. از آنجایی كه استروژن موجود در بدن زنان در سنین باروری زمینه بروز به این بیماری را فراهم می‌كند، بنابراین عفونت در دختران كمتر از 15 سال و در زنان یائسه (كه استروژن پایینی دارند) بسیار كمتر رخ می‌دهد.

افرادی‌كه مستعدترند شامل

زنان حامله مصرف كنندگان قرص‌های ضد بارداری زنان دیابتی افرادی كه كم خونی فقرآهن دارند مصرف آنتی بیوتیك‌های با طیف وسیع و كورتیكو استروییدها افراد مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی مانند ایدز افرادی كه از شوینده‌ها و اسپری‌های بهداشت واژن یا تامپون‌های واژینال استفاده می‌كنند.لباس‌های زیر و شلوارهای تنگ و غیر نخی كه باعث باقی ماندن رطوبت در محل می‌گردند برخی بیماری‌های پوستی مانند: پسوریازیس، لیكن پلانوس و لیكن اسكلروزوس فرد را مستعدتر می‌كنند.

در كل، میزان ابتلای مردان به این عفونت كمتر از زنان است، ولی این احتمال درپسر بچه‌های كمتر از چهار سال، مردان ختنه نشده، دیابتی‌ها، افراد دچار نقص سیستم ایمنی، بهداشت ضعیف و همچنین مردان دارای شریك جنسی مبتلابه «ولو واژینیت كاندیدایی عودكننده» بیشتر است .كه در این میان شایع‌ترین علت مستعد كننده در مردان دیابت میباشد بطوریكه اگر در مردی بالانیت كاندیدایی تشخیص داده شود حتما باید یك بررسی قند خون برای وی انجام شود.

—————————————————————————

علائم عفونت کاندیدا در زنان

علائم عفونت قارچ کاندیدا در واژن عبارت‌اند از:

• خارش واژن که اغلب شدید است
• ترشح واژن که اغلب سفید، ضخیم، سنگین و بی‌بو است
• قرمز و تحریک شدن پوست اطراف ورودی واژن (لبه)
• درد هنگام ادرار کردن و تماس ادرار با پوست تحریک‌شده
• درد در واژن هنگام آمیزش جنسی

—————————————————————————

عفونت در حاملگی

زیاد شدن ترشحات واژن در دوران حاملگی بدلیل تغییرات هورمونال امری طبیعی است، اما در صورت غلیظ یا دلمه‌ای شدن ترشحات ( اصطلاحا به شكل پنیر بریده شده) و سایر علائم ذكر شده در بالا، احتمال عفونت كاندیدایی مطرح می‌گردد. از آنجایی كه بروز این علائم می‌تواند مشابه سایر عفونت‌های تناسلی باشد، لذا خانم‌های حامله حتما باید توسط متخصص زنان معاینه و درمان شوند. عفونت كاندیدایی در زنان حامله خطر جدی برای جنین و نوزاد ایجاد نمی‌كند، و لی نوزاد احتمال بالاتری برای ابتلا به برفك دهانی دارد.

—————————————————————————

مراجعه سریع به پزشك

عفونت کاندیدا

افراد با علائم شدید و ناراحت‌كننده – زنان حامله – افراد یكه دیابت كنترل نشده دارند – افرادیكه عفونت‌های تكرار شونده ( بیش از چهار بار در سال ) دارند – افراد دچار كمبود سطح ایمنی (مبتلایان به ایدز یا مصرف كنندگان داروهای خاص ) – افرادیكه با داروهای سرپایی ضد قارچ موضعی بهبود نیافته‌اند.

—————————————————————————

پیشگیری قارچ کاندیدا

در زنان خشك نگه داشتن محل واژن وولو ودرمردان شست‌وشوی سر آلت با آب ولرم پس از ادرار كردن و تماس جنسی و سپس خشك كردن آن، یكی از راههای اولیه پیشگیری است ( پس از هر بار توالت و شست‌وشو با دستمال تمیزمحل را خشك كنید و خود را از جلو به عقب بشویید) ختنه كردن در پسر بچه های كوچك مبتلا به بالانیت از عود عفونت پیشگیری می‌كند.لباس‌های زیر و شلوارهای نخی و گشاد بپوشید ودر صورت تعریق زیاد لباس زیر خود را تعویض كنید. پس از شنا حتما لباس زیر خیس خود را عوض كنید. از محصولات شوینده واژینال و دستمال توالت‌های معطر استفاده نكنید (حمام كردن منظم معمولا برای تمیزی نواحی تناسلی كافی‌ است).از تامپون‌ها و سایر مواد داخل واژن استفاده نكنید. ماست بخورید ( باكتری‌های موجود در ماست‌های پروبیوتیك باعث جلوگیری از رشد كاندیدا در بدن می‌شوند) ازخوردن شیرینی زیاد پرهیز كنید.

—————————————————————————

درمان قارچ کاندیدا

تمامی زنان علامت‌دار باید با مراجعه به پزشك متخصص معاینه و درمان شوند. درمان بیماری زمینه‌ای و اجتناب ازعوامل مستعدكننده در هر دو جنس لازم است. درمان عفونت شامل داروهای موضعی یا خوراكی می‌باشد. شوهران زنان مبتلا به ولوواژینیت كاندیدایی در صورتی‌كه خودشان علامتی نداشته باشند، معمولا نیاز به درمان ندارند، مگر با صلاحدید پزشك.
درمان بالانیت كاندیدایی در مردان نیز با داروهای موضعی یا خوراكی و درمان بیماری زمینه ای انجام می‌پذیرد. لازم است كه شریك جنسی مردان مبتلا نیز معاینه ودر صورت لزوم درمان شوند. در هر دو جنس عدم درمان می‌تواند سبب ازمان بیماری و در مردان سبب تنگی مجرای ادراری ( فیموزیس) گردد.

—————————————————————————

درمان عفونت قارچی کاندیدا پروبیوتیک

عوامل متعددی ممکن است برخی از افراد را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کاندیدا قرار دهد این عوامل شامل دیابت و ضعف و یا سرکوب سیستم ایمنی است.آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند دوزهای قوی گاهی اوقات بخشی از باکتری های مفید در روده را می کشند.این باکتری ها بخشی از دفاع طبیعی بدن در برابر مخمرهای کاندیدا هستند آنها برای فضا و مواد مغذی با مخمر در رقابت هستند و از بدن در برابر عفونت محافظت می کند.
مصرف پروبیوتیک ممکن است به بازگرداندن جمعیت باکتری های مفید کمک نماید.

پروبیوتیک ها باکتری زنده هستند که اغلب در غذاهای تخمیری مانند ماست با کشت فعال پیدا می شوند آنها همچنین می توانند از طریق مکمل گرفته شوند.مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است یک درمان پیشگیرانه و یا مکمل مفید در برابر عفونت کاندیدا باشد.یک مطالعه روی 215 فرد مسن نشان داد که مصرف قرص های حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس روتری به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی میزان مخمر کاندیدا در دهان شما را کاهش می دهد.
مطالعه دیگری روی 65 بیمار مبتلا به عفونت کاندیدا در دهان نشان داد که مصرف پروبیوتیک به طور قابل توجهی سبب بهبود اثربخشی یک درمان ضد قارچی متداول است.پروبیوتیک نیز ممکن است رشد کاندیدا در روده را کاهش دهد و شواهدی وجود دارد که کپسول واژینال با پروبیوتیک لاکتوباسیلوس ممکن است در برابر عفونت های قارچی واژن موثر باشد.

—————————————————————————

درمان عفونت قارچی کاندیدا با سیر

سیر یک مثال خوب دیگر از مواد غذایی سالم گیاهی با خواص ضد قارچی قوی است این تا حدودی به آلیسین، یک ماده ضد قارچ در سیر تازه خرد شده و یا آسیب دیده مرتبط است.وقتی به موش در مقادیر بالا داده می شود به نظر می رسد آلیسین برای مبارزه با مخمر کاندیدا موثر باشد اما کمی کمترتر از داروی ضد قارچ فلوکونازول موثر است.
در لوله آزمایش نشان داده می شود که عصاره سیر ممکن است توانایی مخمرها در پیوست به سلول های پوشش دهان را کاهش دهد.با این حال، به خاطر داشته باشید که سیر تنها مقدار بسیار کمی از آلیسین را فراهم می کند در حالی که اکثر مطالعات با مقادیر بالایی از آلیسین جدا شده، انجام شده است.در یک مطالعه 14 روزه در زنان پیدا شده است که مصرف کپسول مکمل های سیر روی عفونت قارچی واژن اثری ندارد.

به طور کلی، آزمایشات بالینی بیشتری مورد نیاز است تا تایید کند که آیا خوردن سیر دارای ارزش درمانی برای انسان است.با این وجود، استفاده از سیر به عنوان ادویه در مواد غذایی ایمن و سالم است همچنین ممکن است به خوبی در کنار درمان های مرسوم کاندیدا کار کنند.با این حال در نظر داشته باشید که استفاده از سیر خام در مناطق حساس، مانند دهان، می تواند مضر باشد و باعث سوختگیهای شیمیائی شدید می شود.

درمان عفونت قارچی کاندیدا با روغن نارگیل

مخمر های کاندیدا، قارچ میکروسکوپی موجود در اطراف پوست، دهان و یا روده می باشند.
آنها معمولاً بی ضرر هستند اما زمانی که سیستم دفاعی بدن، شما تضعیف می شود ممکن است سبب عفونت شوند گیاهان خود در برابر قارچها و مخمرهای دیگر دفاع می کنند و برخی ترکیباتی تولید می کنند که برای قارچ سمی است.
یک مثال خوب اسید لوریک، اسید چرب اشباع است که به طور گسترده ای برای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی مورد مطالعه قرار گرفته است.

روغن نارگیل تقریباً ٪ 50 اسید لوریک دارد لذا نارگیل یکی از غنی ترین منابع غذایی اسید لوریک است این اسید بندرت در سایر مواد غذایی یافت می شود.
در لوله آزمایش نشان داده شده که اسید لوریک در برابر مخمر کاندیدا بسیار موثر است و روغن نارگیل ممکن است اثرات مشابه داشته باشد.به همین دلیل، استفاده از روغن نارگیل در یک دهان شویه ممکن است یک استراتژی مفید در برابر عفونت کاندیدا (برفک) در دهان باشد.

کورکومین

کورکومین یکی از اجزای فعال اصلی زردچوبه، ادویه محبوب هند است.
در لوله آزمایش نشان داده شده است که کورکومین ممکن است مخمرهای کاندیدا را بکشند و یا حداقل سبب کاهش رشد آنها شود.آزمایش دیگری نشان می دهد که کورکومین ممکن است توانایی مخمرها، در سلول های دهان بیماران مبتلا به HIV را کاهش دهد.کورکومین در واقع موثرتر از فلوکونازول یک داروی ضد قارچ بود.
متاسفانه، شواهد موجود به تست در لوله آزمایش محدود شده است و هر گونه ارتباط بالینی مکمل کورکومین در انسان معلوم نیست.

—————————————————————————

با این‌که معمولا تشخیص این بیماری کار سختی است، ولی در ادامه به چند علامت عفونت کاندیدا اشاره می‌کنیم:

۱. ناراحتی‌های روده

دستگاه گوارش به عنوان نخستین سکونت‌گاه کاندیدا جایی است که مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از این قارچ شروع می‌شود. آروغ مداوم، نفخ، یبوست، اسهال و تجمع گاز در روده‌ها علائم عفونت کاندیدا هستند. دلیل این مشکلات این است که تعداد این مخمرها در تعداد باکتری‌های مفید در روده بیش‌تر می‌شوند، و عفونت ایجاد می‌کنند. معمولا وقتی عفونت کاندیدا درمان شود، بیماران به صورت چشمگیری احساس آرامش و راحتی می‌کنند.

۲. ذهن مه‌آلود

ذهن مه‌آلود اصطلاح عجیب و مبهمی است که به احساس مداوم خستگی، حواس‌پرتی، و دمدمی‌مزاجی اشاره می‌کند. زندگی کردن در دنیایی پر از مادیات و مشغله باعث شده است بیماری ذهن مه‌آلود بسیار رایج شود. هم‌چنین رژیم‌های غذایی نامناسب و مملو از خوراکی‌های فراوری‌شده و گوشت‌های صنعتی نیز می‌توانند دلایل بروز این اختلال باشند. به علاوه، رشد بی‌رویه و عفونت کاندیدا نیز می‌تواند باعث ایجاد علائم ذهنی از جمله عدم تمرکز، به هم ریختن هماهنگی بین اعضای بدن، حواس‌پرتی، و حافظه‌ی ضعیف شود.

۳. عفونت سینوس

عفونت سینوس نیز مانند دیگر علائم کاندیدا به طور کلی بسیار رایج است و همین عامل، تشخیص علت اصلی این عفونت را دشوار می‌کند. به طور کلی، کاندیدا دائما باعث ایجاد مشکلاتی سینوسی از قبیل آب ریزش بینی، عطسه‌ی مداوم، ترشحات پشت بینی، و گرفتگی بینی می‌شود. وقتی چنین عفونت‌های سینوسی – به ویژه برای آن‌هایی که سابقه‌ی حساسیت ندارند – به شکل مداوم وجود داشته باشد، شاید بتوان کاندیدا را مقصر اصلی آن دانست.

۴. خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن (CFS) نوعی ناهنجاری است که با احساس دائمی خستگی مفرط یا کوفتگی شناخته می‌شود و باید بیش از شش ماه ادامه داشته باشد. این اختلال معمولا باعث ایجاد علائم دیگری از جمله حواس‌پرتی، سردرد، درد مفاصل، مشکلات حافظه، و گلودرد می‌شود. عفونت‌های کاندیدا احتمال ایجاد CFS را در افراد افزایش می‌دهند.

۵. اختلال هورمونی

عفونت کاندیدا یا عفونت قارچی می‌تواند باعث ایجاد یائسگی زودرس، کاهش میل جنسی، میگرن، احتباس آب، نوسانات خلقی، افزایش وزن و آندومتریوز شود. هم‌چنین عفونت نیز یکی از علائم بسیار رایج است؛ همین عامل باعث می‌شود این مخمر حجیم‌تر شده و از مجاری گوارشی خارج شود. افزایش بی‌رویه کاندیدا هم‌چنین باعث ایجاد ماده‌ا‌ی شبیه استروژن می‌شود که می‌تواند به وخیم‌تر شدن اختلال هورمونی منجر شود.

۶. عفونت‌های مکرر مجاری ادراری و واژینال

قارچ کاندیدا ممکن است دلیل اصلی ایجاد عفونت‌های دوره‌ای واژن و مجاری ادراری باشد. این قارچ می‌تواند از طریق رابطه‌ی جنسی به طرف مقابل انتقال یابد. زنان می‌توانند با انجام برخی کارها احتمال رشد کاندیدا را کاهش دهند؛ کارهایی از قبیل خودداری از پوشیدن لباس‌های زیر/ جوراب‌شلواری بسیار تنگ و اجتناب از حمام داغ در دوره‌ی عفونت قارچی.

۷. عفونت پوستی و/یا ناخنی

قارچ ناخن پا و بیماری پای ورزشکاران، دو عفونت قارچی هستند که می‌توانند ریشه در کاندیدا داشته باشند. ابتلای مکرر به عفونت‌ها ممکن است نشانه‌ای از عفونت کاندیدا باشد، به ویژه اگر با علائم دیگر این بیماری همراه باشد.موضوع ناامیدکننده‌ای که در مورد علائم موجود در این فهرست باید ذکر شود این است که ممکن است همه‌ی این علائم توسط بیماری دیگری غیر از عفونت کاندیدا نیز ایجاد شوند. بر این اساس، علاوه بر روش‌های خانگی راه‌های مختلفی برای تشخیص عفونت کاندیدا وجود دارد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب عفونت کاندیدا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

—————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا