دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن HSV PCR در آزمایش خون/CSF

تفسیر آزمایش HSV PCR

HSV PCR آزمایشی است که برای تشخیص هرپس سیمپلکس بکار می رود. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) سلول‌های اپی‌تلیال را آلوده کرده و مسئول ایجاد ضایعات وزیکولری است که به دنبال آن زخم‌های کوچک و کراست (crust) ایجاد می‌شوند. این ویروس ممکن است دهان، دستگاه گوارش، دستگاه ادرای تناسلی یا دستگاه عصبی مرکزی را درگیر کند. HSV یک آلودگی پنهان در سلول‌های گانگلیون ریشه پشتی عصب ایجاد می‌کند که از آن جا می‌تواند دوباره فعال شده و از طریق آکسون‌ها به صورت عقب‌گرد (retrograde) حرکت کرده و سلول‌های اپی‌تلیال را مجدداً آلوده نماید.

انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم صورت گرفته و از طریق کانال زایمان می‌تواند به نوزاد هم منتقل شود . عفونت با HSV یک بیماری منتقله از راه جنسی (STD) شایع می‌باشد. عفونت می‌تواند سبب ایجاد طیف وسیعی از موارد بالینی از جمله انسفالیت شود که در این مورد سرعت در تشخیص و درمان حیاتی است. HSV توسط کشت فقط در 70- 40% ضایعات ژنیتال و 40- 25% از موارد انسفالیت نوزادان قابل پیداکردن است، در حالی که ردیابی ویروس توسط PCR نسبت به روش‌های معمول کشت حساسیت بالاتری دارد. روش‌های مولکولی در عفونت‌های پنهان که ویروس در حال تکثیر نمی‌باشد کاربرد زیادی دارد.

مقادیر طبیعی: DNA ویروس HSV در نمونه های حاصل از افراد سالم قابل ردیابی نیست.
مقادیر بحرانی: ردیابی و شناسایی HSV DNA در CSF

آزمایش

نمونه مورد نیاز برای آزمایش HSV PCR

  • مایع لاواژ برونکوآلوئولاز (BAL)
  • مایع مغزی نخاعی (CSF)
  • مایع وزیکل
  • خون یا سرم
  • انواع بافت‌ها.

طریقه‌ نگهداری نمونه برای آزمایش HSV PCR

تمامی نمونه‌هایی که در بالا ذکر شد باید سریعاً به آزمایشگاه انتقال داده شوند. به هر حال اگر گمان می‌رود که انتقال بیشتر از 2 ساعت طول می‌کشد نمونه باید در یخچال نگهداری شود واگر بیشتر از 8 ساعت طول می‌کشد حتماً باید فریز شود. تمامی نمونه‌های بافتی باید بعد از انجام بیوپسی هر چه سریعتر فریز شوند.

علل رد نمونه برای آزمایش HSV PCR

نمونه خون در لوله‌های هپارینه چرا که منجر به مهار آمپلیفیکاسیون (amplification) می‌شود.

کاربرد بالینی آزمایش HSV PCR

در تعیین سریع عفونت فعال با HSV کمک‌کننده است. انسفالیت هرپسی درمان نشده و هرپس نوزادی کشنده بوده یا سبب موربیدیتی شدید در اکثر بیماران می‌شود. عوارض نورولوژیک شایع است. PCR به عنوان قابل اعتمادترین روش تشخیص آزمایشگاهی HSV دستگاه عصبی مرکزی در نظر گرفته شده است. اکثر انسفالیت‌های هرپسی توسط HSV-1 ایجاد می‌شوند. در حالیکه مننژیت هرپسی شایع‌تر از انسفالیت هرپسی بوده و معمولاً توسط HSV-2 ایجاد می‌شود.

تست

محدودیت‌ها در آزمایش آزمایش HSV PCR

جواب منفی وجود HSV را رد نمی‌کند چرا که فاکتورهایی همچون تجزیه اسیدنوکلئیک یا تداخل بعضی از مواد با آمپلیفیکاسیون ممکن است وجود داشته باشد. نتایج مثبت کاذب هم ممکن است دیده شوند.

متدولوژی آزمایش HSV PCR

روش‌های مولکولی مورد استفاده عبارتند از PCR، Hybrid Capture و هیبریداسیون در جا که شایع‌ترین روش مورد استفاده، PCR می‌باشد.

اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش HSV PCR

در اکثر افرادی که سیستم ایمنی آنها سرکوب نشده است، عفونت با HSV به صورت خود محدود بوده و تنها استثناء مهم آن ابتلا افرادی با سیستم ایمنی دست نخورده به انسفالیت هرپسی است. 33 درصد بزرگسالانی که مبتلا به انسفالیت هرپسی می‌شوند عفونت اولیه دارند. نوزادانی که در حین عبور از کانال تولد آلوده می‌شوند ممکن است درگیری پوست، چشم و غشاهای مخاطی را داشته باشند که منجر به انتشار گسترده و انسفالیت می‌شود.

کاوش‌های آمپلیفیکاسیون (amplification assays) به جهت حساسیت بالایی که دارند جهت پیدا کردن HSV طراحی و توسعه پیدا کرده‌اند. کشت HSV معمولاً در انسفالیت هرپسی منفی بوده ولی در مننژیت یا مننگوانسفالیت هرپسی افراد با ایمنی سرکوب شده ممکن است مثبت باشد. در این موارد HSV PCR که حساسیت بالایی نسبت به کشت دارد روش تشخیصی غیرتهاجمی انتخابی می‌باشد.

بیوپسی مغز همراه با کشت و هیستوپاتولوژی در تشخیص انسفالیت هرپسی جهت رد کردن سندرم‌های بالینی مقلد انسفالیت هرپسی مفید می‌باشد. مطالعات متعدد توانایی PCR جهت ردیابی و شناسایی HSV DNA را در مواقعی که نتایج کشت منفی هستند اثبات کرده‌اند.

کشت

بررسی ها و تفکرات مورد آزمایش HSV PCR

  • نتیجه طبیعی آزمایشات به معنی این نیست که شما عفونت با هرپس ویروس ندارید.
  • عفونت با هرپس ویروس ها معمولا از طریق علایم بالینی تشخیص داده می شود، با دانستن این نکته که شخص با بیمار مبتلا به عفونت هرپس در تماس بوده است.
  • گاهی اوقات به انجام آزمایش نیازی نیست.
  • شخصی که تبخال تناسلی دارد، باید بداند که چگونه از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری کند.
  • اگر عفونت به دلایل استرس و یا بیماری مجددا عود کرد، در این حالت نیز شما می توانید عفونت را منتقل کنید.
  • عفونت تب خال تناسلی می تواند از مادر به جنین در هنگام زایمان منتقل شود. در نوزاد تازه متولد شده ویروس هرپس می تواند باعث نقص عضو، عفونت مغز و مرگ شود.
  • اگر ویروس فعال هرپس در شخصی که زایمان می کند وجود داشته باشد، ممکن است برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به این عفونت از سزارین استفاده شود.
  • آزمایش سریع هم در بعضی مراکز در دسترس می باشد. که از طریق خونی که از نوک انگشت گرفته می شود، آنتی بادی بر علیه HSV-2 بررسی می شود.
  • نتیجه این آزمایش بعد از ۱۰ دقیقه در دسترس قرار می گیرد. این آزمایشات نسبت به بقیه آزمایش ها گران تر است و همه جا در دسترس نیست.

separator line

بیشتر بخوانید:

تبخال تناسلی / ۱۲ راهکار خانگی برای درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی و راههای کنترل و درمان آن

علائم و درمان بیماری عفونی هرپس سیمپلکس یا تبخال

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا