دسته‌بندی نشده

علت شروع جنگ جهانی دوم چه بود؟

بر خلاف جنگ جهانی اول که تنها یک جرقه ( ترور ولیعهد اتریش و همسر او در سارایوو) روابط بد بین کشورها را به آشوب بیشتر کشاند و مقدمات جنگ جهانی اول را رقم زد، علت شروع جنگ جهانی دوم با مجموعه‌ای از رویدادها و عوامل مختلف گره خورده است. اما برخی از اصلی‌ترین علل این جنگ که از سال 1939 تا 1945 ادامه داشت و جزو مرگبارترین درگیری‌ها در تاریخ بشر بود، می‌تواند با موارد زیر درهم‌تنیده باشد.

جنگ جهانی اول

نقش آلمان در شروع جنگ جهانی دوم

اولین مساله‌ای که چنین فاجعه‌ای را رقم زد می‌تواند به مساله‌ی آلمان نازی و بزرگراه جنونی که هیتلر ساخت مربوط باشد. درواقع در سال 1933، آدولف هیتلر در آلمان به قدرت رسید و با معرفی برنامه‌های خود‌نمایی گونه‌ای که به قول خودش برای برگرداندن عزت ملی آلمان‌ها بود، جامعه‌ی بین‌المللی را تحریک کرد. جالب است بدانید در طول بحران اقتصادی جهانی یا همان رکود بزرگ در دهه 1930، بسیاری از مردم گرایش به دموکراسی را از دست داده بودند و همین مساله هم عاملی برای روی آوردن به رژیم‌های استبدادی، ازجمله حزب نازی‌ها در آلمان شد. به طور کلی در آلمان، کینه و نفرت از کشورهای دیگر به دلیل بی‌ثباتی نظام سیاسی آلمان تشدید شده بود و همین موضوع هم باعث شد که افراطی‌ترین حزب سیاسی (حزب نازی) قدرت توتالیتر را در آلمان به دست بگیرد و خواستار لغو مقررات پیمان ورسای (یکی از مهم‌ترین پیمان‌های صلح تاریخ که به جنگ جهانی اول بین امپراتوری آلمان و متفقین خاتمه داد.) شود.

جنگ جهانی اول

اقدامات قدرت‌طلبانه‌ی ژاپن و ایتالیا

از طرفی نظام های حاکم بر ایتالیا و ژاپن علاقه مند بودند تا قدرت خود را در سراسر جهان گسترش دهند به همین علت هم یکسری اقدامات از طرف این کشورها منجر به ایجاد تنش‌های بیشتر و کشمکش‌های بین‌المللی در آن زمان شد.

جنگ جهانی اول

در همین راستا ژاپن که به غیر از یکسری ذخایر محدود زغال‌سنگ، آهن و یک میدان نفتی کوچک در جزیره ساخالین چیز دیگری از نظر منابع معدنی استراتژیک نداشت، توانسته بود در اوایل قرن بیستم، طی جنگ با روسیه، گسترش امپراتوری روسیه در شرق آسیا را در رقابت برای تسلط بر کره و منچوری به عقب براند، درواقع هدف ژاپن از این کار تسلط اقتصادی بیشتر بر شرق آسیا بود. همچنین در سال 1937، ژاپن به منچوری و چین هم حمله کرد و همین تنش‌ها هم منجر به درگیری با ایالات متحده شد، در کنار آن نگرانی‌های افکار عمومی با حوادثی مانند کشتار نانجینگ و قدرت رو به رشد ژاپن بسیار بیشتر هم شده بود.

جنگ جهانی اول

بنابراین تمامی این عوامل در کنار سیاست‌های ضعیف و بی‌اثر مماشات دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی منجر به یکی از تاریک‌ترین جنگ‌ها در تاریخ زندگی بشریت شد.

جنگ جهانی اول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا