دسته‌بندی نشده

علت سوزن سوزن شدن لبها چیست؟

علل سوزن سوزن شدن و بی حسی لب

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سوزن سوزن شدن و وز وز کردن لب ها آشنا شوید.

The cause tingling lips

چه چیزی باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی لب می شود؟

پارستزی زبان به هر احساس غیر طبیعی در زبان که موجب سوزن سوزن شدن و بی حسی زبان می شود، می گویند. زبان یکی از ارگان های حساس بدن است. دما، فشار و درد در کنار طعم و مزه چیزهایی که می خوریم، همگی از طریق زیان قابل لمس بوده و احساس می شوند. زبان یک منبع غنی از اعصاب است به همین دلیل بسیار حساس می باشد.

نوشته های مشابه

این عضو همچنین با غشای نازکی به نام mucuous پوشانده شده است. همانطور که ممکن است ما در هر عضوی از بدن احساس غیر طبیعی داشته باشیم، زبان نیز می تواند حامل پیام غیر طبیعی به مغز ما باشد. هنگامی که حالات غیر طبیعی بر روی حس چشایی اتفاق می افتد پای اصطلاحی به نام dygeusia درمیان است. اما اگر این احساس غیر طبیعی حالتی مثل سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در زبان ایجاد کند، به عنوان پارستزی شناخته می شود.

معنای پارستزی زبان ( احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی زبان )

احساس غیر طبیعی در هر بخشی از بدن نشان می دهد یک مشکل در گیرنده اعصاب و یا مراکزی از مغز که مسئول پردازش سیگنال ها هستند، وجود دارد. گیرنده ها عصبی در انتهای زبان قرار داشته و توابع خاصی دارند. برخی از این گیرنده ها قادرند حرارت را حس کنند به این گیرنده ها thermoreceptors می گویند. برخی دیگر نیز فشار بر روی بافت ها را حس می کنند که به نام mechanoreceptors معروفند. برخی نیز که گیرنده درد هستند، رسپتور نام دارند. جوانه های چشایی گیرنده هایی برای حس چشایی دارند. هنگامی که این گیرنده ها در معرض محرک های خاص قرار می گیرند، موجب تکانه های الکتریکی می شوند. قدرت این انگیزه ها به درجه تحریک بستگی دارد.

به عنوان مثال، هنگامی که زبان در معرض فشار زیاد قرار می گیرد، انگیزه ای برای تحریک اعصاب mechanoreceptors ایجاد می شود. پس از ایجاد این انگیزه در طول عصب زبانی، پیامی به مناطق خاصی از مغز ارسال شده که درآنجا از این پیام ها رمزگشایی می شود. این فرایند در هر قسمت از بدن مشابه است. تنها استثنا در زبان این است که این اعصاب قادر به تشخیص ترکیبات شیمیایی مواد مختلفی هستند که در معرض آن ها قرار می گیرند. این توانایی به نام حس چشایی شناخته می شود.

پارستزی نه تنها بر روی زبان بلکه می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. این اتفاق معمولا نشان دهنده این است که مشکلی در گیرنده های عصبی وجود دارد نه در مغز. این موضوع به این معناست که اعصاب با وجود قرار گرفتن در معرض محرک ها، تحریک نمی شوند. در این شرایط فرد ممکن است دما، فشار و حتی درد را بدون هیچ دلیل واضحی حس نکند. سوزن سوزن شدن و یا سوزش زبان نیز یکی دیگر از نشانه های اختلال در گیرنده ها یا اعصاب است.

گاهی اوقات نیر در کنار سوزن سوزن شدن، بی حسی زبان نیز اتفاق می افتد که نشان از عدم تحریک اعصاب در آن است. این بی حسی نیز نشان از اختلال در عملکرد گیرنده ها یا اعصاب دارد. صرف نظر از نوع حس، وجود این اختلالات نشانه ای از التهاب عصب، تحت فشار بودن آن و یا آسیب به آن است. به طور مشابه این بی حسی زبان ممکن است زنگ هشداری برای وجود یک مشکل اساسی در مرکز حسی در درون مغز که در آن تکانه های عصبی دریافت، رمزگشایی و تفسیر می شود، باشد.

علل اصلی سوزن سوزن شدن و بی حس لب به شرح زیر است.

آلرژی

آلرژی غذایی می تواند در سوزن سوزن شدن یا متورم شدن لب نقش داشته باشد. علاوه بر این احساس سوزن سوزن شدن دهان، خارش گلو یا پوست نیز با این نوع حساسیت، در چند دقیقه و یا چند ساعت بعد از خوردن غذا ظاهر می شود و به مدت چند دقیقه تا چند ساعت بعد از بروز علائم نیز ادامه دارد. سایر علائم عبارتند از:

  • کهیر
  • تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه
  • تنگی نفس

حساسیت های غذایی در کودکان بیش از بزرگسالان رایج است.آلرژی شیمیایی نیز واکنش آلرژیک به مواد آرایشی، صابون، دارو یا مواد دیگر است که می تواند در احساس سوزن سوزن شدن لب موثر باشد.

کمبود مواد معدنی

هیپوکالمی و سطوح نادرست از سدیم، پتاسیم یا فسفات در بدن می تواند در احساس سوزن سوزن شدن لب نقش داشته باشد.

هیپوگلیسمی

بی حسی لب می تواند نشانه ای از هیپوگلیسمی (قند خون پایین) باشد. این اختلال در بیماران مبتلا به دیابت، به دلیل مصرف بیش از حد انسولین یا از قلم انداختن یک وعده غذا، و یا سندرم تخلیه سریع معده، بعد از غذا شایع است. سایر علائم هیپوگلیسمی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • گرسنگی
  • رنگ پریدگی پوست
  • ضربان سریع قلب
  • سرگیجه
  • کما

بیماری یا پدیده رینود

سوزن سوزن شدن یا درد در لب ها، بینی، گوش ها، نوک سینه ها، انگشتان دست و پا و علائم دیگر به علت اسپاسم شریانی غیر طبیعی رخ می دهند. هنگامی که یک علت ناشناخته موجب بروز این علائم شود، به آن بیماری رینود گفته می شود. اما اگر علت شناخته شده، مانند اسکلروز سیستمیک، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE)، واسکولیت یا آرتریت روماتوئید این علائم را ایجاد کنند پدیده رینود نامیده می شود.

مسمومیت با غذاهای دریایی

مسمومیت ماهی سیگواترا

ماهی های گرمسیری بزرگ، مانند ماهی تن می تواند باعث سوزش در لب ها و یا دیگر قسمت های بدن، چند دقیقه یا چند ساعت پس از مصرف شود. علائم این مسمومیت به مدت چند ساعت تا چند ماه، توسط سم سیگواترا ایجاد می شود. این سم توسط جلبک های مرجانی تولید شده و در بدن ماهی گرمسیری ذخیره می شود. مسمومیت سیگواترا در امریکا مرکزی، کارائیب، استرالیا و جنوب آسیا شایع است.

مسمومیت صدف فلج (PSP)

غذاهای دریایی، مثل صدف و حلزون ممکن است به سموم خاص تولید شده توسط جابلک دریایی آلوده شده و باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی لب ها و اطراف دهان شود. حالت تهوع، و پس از آن فلج عضلات و مرگ ناشی از نارسایی تنفسی از دیگر علائم این مسمومیت است.

مسمومیت خرچنگ نعل اسبی

مسمومیت با گوشت، امعا و احشا یا تخم خرچنگ نعل اسبی بیشتر در بخش هایی از آسیا مانند تایلند رخ می دهد. علائم آن مانند PSP است.

زونا، ناشی از ویروس هرپس زوستر، هنگامی که عصب صورت را تحت تاثیر قرا می دهد معمولا بثورات قرمز رنگ خارش دار یا دردناک، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک طرف صورت (لب) ایجاد می کند.

جذام (بیماری هانسن)

در سال گذشته، جذام (بیماری هانسن)، عفونت ناشی از مایکوباکتریوم لپره، در برزیل، میانمار و برخی از کشورهای آفریقایی گزارش شد. چند سال بعد از عفونت، علائم عصبی ممکن است در لب و دیگر بخش های صورت (چشم، پلک) و یا قسمت های انتهایی اندام ها ظاهر شود. بی حسی و کاهش حساسیت به سرما و گرما علائم دیگر این بیماری است.

  • اختلالات عصبی
  • مولتیپل اسکلروزیس

سوزن سوزن شدن یا بی حسی لب می تواند با ام اس رخ دهد.

نورالژی عصب سه قلو

درد الکتریکی تکان دهنده، سوزن سوزن شدن یا بی حسی موثر بر بخش های مختلف از صورت، از جمله لب، در نورالژی عصب سه قلو ایجاد می شود.

——————————————————————————–

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا