دسته‌بندی نشده

علت زرد شدن یوکا + چند راهکار برای حل این مشکل

علت زرد و خشک شدن برگ یوکا و درمان آفات و بیماری قارچی آن

به گزارش دلگرم به نقل از جوانه : زیبایی درختچه یوکا همه افراد را ترغیب می کند که یک گلدان از آن را در خانه یا محل کار خود نگه دارند. اما مشکلات و بیماری هایی که برای این گیاه پیش می آید و پیدا کردن علت زرد، لوله و خشک شدن برگ یوکا و سوختن و سیاه شدن آن ها باعث نگرانی افراد می شود.

بسیاری از کسانی که از یوکا نگهداری می کنند، می دانند که این گیاه یک درختچه بسیار مقاوم و صبور است. چرا که در سرزمین های کویری آمریکا به وجود آمده و رشد کرده است و به آب و هوای گرم و خشک بسیار علاقه دارد. به همین دلیل نگهداری از آن کمی با گیاهان آپارتمانی دیگر متفاوت است.

همین امر باعث می شود اگر ندانیم این گیاه چقدر به آب و نور نیاز دارد، چه خاک و کودی برای آن مناسب است و دما و رطوبت مناسب برای مراقبت از آن چقدر است، نفهمیم دلیل سیاه، قهوه ای، زرد و خشک شدن برگ های جدید و ساقه گل یوکا چیست و چرا این گل پژمرده شده و رشدش متوقف شده است.

خشک شدن برگ یوکا

اجازه دهید در ادامه علت هر کدام از این مشکلات و بیماری های گل یوکا را بررسی کرده تا بتوانیم راه درمان درستی برایشان در نظر بگیریم:

درست است که آب و هوای گرم و خشک بسیار مورد پسند یوکا است، اما گرمای هوا اگر بیش از 35 درجه سانتی گراد شود باعث آسیب به برگ های این گیاه می شود. بنابراین می توانید این گل را هم در باغچه و هم در آپارتمان پرورش دهید. اما زمانی که متوجه زرد و خشک شدن نوک برگ های گل یوکا شدید، باید بدانید دمایی که یوکا در آن رشد می کند بسیار گرم است. کمی به برگ های آن آب بپاشید و دما را برای آن متعادل کنید.

گاهی نیز بر عکس آنچه گفته شد برگ های پایینی یوکا به طور کل زرد می شوند و می ریزند. اگر این برگ ها پیر هستند این ریزش طبیعی است. اما اگر تعداد آن ها رو به افزایش باشد علت بروز بیماری یوکاست. علت و دلیل زرد و خشک شدن و ریزش برگ های گل نخل یوکا از پایین نور آفتاب کم است. از آنجایی که این گیاه بسیار به آفتاب علاقه دارد باید آن را در ساعاتی از روز زیر نور مستقیم خورشید نگه دارید.

علت عدم رشد و کوچک شدن گل یوکا

به طور کلی گل یوکا رشد کمی دارد. اما باید این را هم در نظر بگیرید که اگر به درستی از آن نگهداری شود بهار و تابستان گل می دهد. اما گاهی متوقف شدن رشد این گیاه را باید مانند خشک شدن برگ های یوکا یک بیماری بدانیم. یکی از علت های توقف رشد یوکا کمبود مواد مغذی و کودهای شیمیایی است. همین مساله یکی از عواملی است که گیاه گل نمی دهد. این گیاه در فصل بهار و تابستان به ماهی یکبار کود سبک نیاز دارد.

علت خشک و قهوه ای شدن برگ گل یوکا

پوسیدگی ریشه یوکا یکی از مشکلات رایج در این گیاه است. این مساله اگر به خوبی درمان نشود باعث پوسیدگی ساقه و از بین رفتن کامل آن می شود. اولین نشانه ها برای این بیماری قهوه ای شدن و در نهایت خشک شدن برگ های گیاه و ریختن آن هاست. علت خشک و قهوه ای شدن نوک برگ گل یوکا و پوسیدگی ریشه نیز آبیاری زیاد و نامنظم است. بهتر است برنامه مناسبی برای آبیاری در نظر بگیرید و در دادن آب به گیاه افراط نکنید.

خشک شدن برگ یوکا

علت و دلیل سوختن و خشک شدن نوک برگ های گل یوکا

درست است که در بالا گفتیم این گل به نور آفتاب زیاد نیاز دارد، اما نور زیاد نیز به برگ ها آسیب می زند. بنابراین دلیل و علت سوختگی و خشک شدن نوک برگ یوکا ماندن این گیاه در زمان طولانی زیر نور مستقیم خورشید است. مخصوصا در روزهای گرم تابستان که نور خورشید بسیار زیاد می شود.

حتماً بخوانید:

علت کم رنگ شدن برگ های گل یوکا

یکی دیگر از مشکلات و بیماری های این گیاه، خشک و کمرنگ شدن برگ های یوکا است. رنگ برگ های این گل سبز پر رنگ است. اگر متوجه شدید که این رنگ روز به روز کمتر می شود، باید بدانید که گیاه بیمار شده است. علت کمرنگ شدن برگ های یوکا نیز زیاد بودن نور خورشید است. برای درمان نیز بهتر است جای گلدان یا جای گیاه در باغچه را عوض کنید.

علت خشک و سیاه شدن نوک برگ های یوکا

همیشه علت خشک شدن برگ یوکا در اثر گرم بودن هوا و نور کم خورشید نیست. بلکه گاهی این ابتدا برگ ها سیاه می شوند و سپس خشک می شوند و در برخی از مواقع می ریزند. دلیل سیاه شدن نوک برگ یوکا نیز آبیاری زیاد است. اگر خاک را زهکشی نکنید و به مقدار زیادی به گلدان آب بدهید ریشه آسیب می بیند و برگ ها نیز تغییر رنگ می دهند. به یاد داشته باشید هیچگاه خاک یوکا را غرقاب نکنید.

علت لوله شدن برگ های گل یوکا

دلیل لوله شدن برگ یوکا کم آبی، تشنگی و کمبود رطوبت هواست. درست است که یوکا به آب و هوای گرم و خشک و کم آبی عادت دارد. اما این به این معنی نیست که به گیاه تشنگی بدهیم. چرا که آبیاری کم باعث خشک و لوله شدن برگ های یوکا می شود. بهتر است به محض خشک شدن خاک گیاه به آن آب بدهیم و در روزهای گرم تابستان کمی برگ ها را با استفاده از غبارپاشی مرطوب کنیم.

آفت گل یوکا

دلیل و علت پژمرده و آویزان شدن برگ های گیاه یوکا

گاهی به جای خشک شدن برگ های یوکا، متوجه می شویم که برگ ها پژمرده شده و آویزان می شوند. علت اصلی پژمردگی گل یوکا و آویزان شدن برگ های آن نیز بزرگ بودن گلدان به نسبت اندازه ریشه هاست. این مساله بیشتر هنگام تکثیر یوکا پیش می آید. یعنی زمانی که ریشه به خوبی رشد نکرده و آن را در گلدان بزرگی کاشته ایم. بهتر است آن را به گلدان کوچک تر منتقل کنیم تا ریشه به خوبی رشد کند.

مشکلات و بیماری های زنگ گل یوکا

یکی دیگر از مشکلاتی که کنار خشک شدن برگ های گل یوکا برای این گیاه رخ می دهد، لکه های زنگ زدگی روی برگ هاست. این مساله باعث جلوه ای نا مناسب برای یوکا می شود. علت اصلی آن نیز استفاده از مواد براق و پاک کننده های شیمیایی برگ گیاهان است. چرا که برگ های آن به این مواد حساس است. اگر می خواهید برگ ها را پاک کنید باید یک دستمال یا اسفنج را کمی مرطوب کنید و برگ را با آن تمیز کنید.

بیماری قارچی و لکه برگی یوکا

گاهی هنگام مراقبت از این گیاه متوجه می شویم که لکه های قهوه ای یا دانه های ریز سفید روی برگ ها ایجاد شده است. این لکه های سفید به بیماری سفیدک پودری یوکا و لکه های قهوه ای نیز به بیماری لکه برگی یوکا معروف است. برای اینکه علت و راه درمان لکه های قهوه ای و سفید روی برگ گل یوکا را بدانیم باید بدانیم که آب و رطوبت زیاد برای این گیاه باعث بروز بیماری های قارچی در گلدان می شود. آنچه در مورد لکه برگی و سفید روی برگ ها گفته شد همان بیماری های قارچی این گیاه هستند که در نهایت باعث پوسیدگی ساقه، تنه و ریشه و خشک شدن و ریزش برگ یوکا می شوند.

آفت برگ گیاه یوکا

درمان مشکلات و بیماری های قارچی گیاه یوکا

برای اینکه سلامت را به گلدانتان بازگردانید باید به سرعت برای درمان قارچ این گیاه اقدام کنید. چرا که اگر ریشه به صورت کامل بپوسد و ساقه نیز از دست برود دیگر نمی توان برای آن کاری کرد. اولین کار این است که آبیاری را کم کرده و خاک را زهکشی کنید. پس از آن از قارچ کش های گیاهان استفاده کنید و ساقه، برگ و خاک گیاه را با آن ضد عفونی کنید.

آفات گل یوکا

در کنار مشکلاتی مانند زرد و خشک شدن برگ های گل یوکا، مسائل جدی ترین مانند آفات برای این گیاه پیش می آید که بسیار نگران کننده است. آفات گل یوکا به برگ ها و ساقه های گیاه می چسبند و از مواد مغذی آن استفاده کرده و باعث ضعیف شدن آن می شوند. نشانه هایی که باعث می شود به وجود آفات در گلدان مطمئن شویم عبارت است از:

وجود تارهای عنکبوت روی برگ ها و ساقه های یوکا که در اثر کنه قرمز عنکبوتی ایجاد می شود.
لکه های سفید و پودری شکل روی برگ و ساقه ها که نشان دهنده وجود شپشک آرد آلود در گلدان است.
لکه های خاکستری و نقره ای مانند روی برگ ها و چروکیده شدنشان که نشان دهنده آفتی به نام تریپس است.

بر طرف کردن این آفات کمی پیچیده تر از درمان زرد و خشک شدن برگ های یوکاست. برای درمان و از بین بردن این آفات از گلدان یوکا باید گلدانتان را سم پاشی کنید. برای این کار می توانید از حشره کش های مخصوص گیاهان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا