دسته‌بندی نشده

علت بروز شوره سر در کودکان چیست؟

شوره سر (درماتیت سبوره) چیست؟

  1. آیا کودک شما از احساس خارش در پوست سر خود شکایت دارد؟
  2. آیا کودک شما در اغلب مواقع، پوست زیر موهای خود را خراش میدهد؟
  3. آیا کودک شما مدتها است که از چنین مشکلاتی رنج میبرد؟
  4. آیا کودک شما از وارد شدن به اجتماع دوستان و آشنایان وحشت داشته و به نظر میرسند که تنهایی را دوست دارد؟

اگر پاسخ شما به سؤالات فوق مثبت باشد، احتمال دارد که فرزندتان از مشکل شوره سر رنج ببرد.

در چنین مواردی، اصلاً مهم نیست که شما تا چه اندازه موهای سر کودک خود را تمیز نگه میدارید؛ شوره سر میتواند یک مشکل ناخوشایند برای هر کودکی باشد که با رعایت نکات بهداشتی نیز به طور کامل درمان نمیشود.

خواندن مطالب موجود در این مقاله از دلگرم در مورد علل بروز شوره سر در بچه ها و چگونگی درمان این مشکل کمک زیادی خود مادر و بالا رفتن اعتماد به نفس کودک او خواهد کرد.

در ابتدا، به یاد داشته باشید که شوره سر یا درماتیت سائبورییک در کودکان، یک بیماری شایع پوستی است که عمدتاً روی پوست سر آنها تأثیر میگذارد.

این حالت باعث پوسته پوسته شدن پوست سر یا هر بخش دیگری از بدن فرزند شما شده و پوستهای چرب بدن او را (بیشتر از سایر قسمتها) تحت تأثیر قرار میدهد. معمولاً پوسته های جدا شده از سر این کودکان به رنگ سفید یا زرد است.

همچنین، لازم است بدانید که به غیر از پوست سر، شوره ممکن است بر روی ابروها، گوشها، پلکها، زیر بغل، کشاله ران، گردن، پوست صورت و بینی یا اطراف شکم کودکان نیز رخ دهد.

البته در برخی موارد، شوره سر باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه آسیب دیده از پوست بدن و صورت کودکان نیز شده و اگر به درستی درمان نشود، میتواند منجر به ریزش موهای این فرشتههای کوچک گردد.

با این که به نظر میرسد بروز شوره سر در کودکان امری بسیار خستهکننده است، اما با استفاده از یک شامپو ضد شوره خفیف میتوان به راحتی این مشکل را از بین برد.

در نهایت، یادتان باشد که اگر استفاده از چنین شامپوهایی برای درمان شوره سر فرزند شما نتیجه نداد، شما باید حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا او یک شامپو دارویی مناسب را برای رفع این مشکل پیشنهاد کند.


چه عواملی باعث بروز شوره سر در بچه ها میشود؟

جالب است بدانید که مشکل بروز شوره سر در کودکان حالتی مسری ندارد؛ فقط ممکن است برای بچههای کوچک کمی خجالتآور به نظر برسد.

با این حال، میتوان ادعا کرد که این بیماری حتی در موارد جدی و شدید نیز به درستی درمان خواهد شد. با این حال، ضروری است که والدین علل بروز شوره سر در فرزند خود را به کمک یک پزشک متخصص اطفال پیدا نموده و با توجه به شرایط پزشکی موجود، روند درمان مناسب را برای از بین بردن مشکل فرزند خود مورد استفاده قرار دهند.

طبق نظر پزشکان متخصص پوست و مو و محققین حوزه سلامت اطفال برخی علل شناختهشده در مورد ایجاد شوره سر در کودکان وجود دارد که مهمترین این موارد عبارتند از:

1-رشد قارچ مالاسزیا در بدن کودکان:

  • رشد یک نوع قارچ کوچک به نام مالاسزیا میتواند باعث ایجاد شوره سر در کودکان شود. با این که این نوع قارچ روی پوست سر کودکان، رشد زیادی دارد، اما نمیتواند مشکلی جدی برای سلامتی آنها ایجاد کند.
  • در واقع، این نوع قارچ فقط باعث افزایش میزان تقسیم سلولی پوست در این ناحیه از بدن آنها شده و روند تشکیل سلولهای مرده را به شدت افزایش میدهد.
  • این سلولها نیز با چربی موهای بچه مخلوط شده و لایههای سفید رنگ را تشکیل خواهد داد. البته اگر کودک شما به بیماری خاص یا تغییرات هورمونی مبتلا باشد، این حالت باعث میشود که قارچها بیشتر از حد معمول بر روی پوست بدن او رشد کنند.

2-مبتلا شدن کودکان به اگزما:

  • کودکان مبتلا به اگزما نیز در بیشتر موارد با مشکل شوره سر مواجه میشوند. میزان شیوع بیماری اگزما در میان کودکان بالا بوده؛ تقریباً 20٪ بچه ها از این وضعیت پوستی شکایت دارند.
  • به نظر میرسد که پوست سر و بدن کودک مبتلا به این مشکل، خشک و ترکخورده شده و حالت خارشداری به خود میگیرد. همانطور که گفته شد، شوره ممکن است سراسر بدن کودکی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما پوست سر بیشتر از سایر اندامها در معرض این خطر قرار دارد.
  • در نهایت، یادتان باشد که اگر بیماری اگزما با استفاده کودک از یک رژیم غذایی نامناسب یا مواجه شدن او با عوامل آلرژیزای موجود در محیط زیست تشدید شود؛ حالت خارش آن ممکن است باعث ایجاد عفونت در پوست بدن بیمار گردد.

3-تولید چربی فعال بیش از حد بر روی پوست بدن کودکان:

  • به خاطر بسپارید که غدد لنفاوی غلیظ موجود در زیر پوست سر باعث ایجاد شوره در سر بچهها میشود. این پدیده در زمان نزدیک شدن بدن کودک به فرایند بلوغ اتفاق افتاده و زمانی که هورمونهای اضافی همزمان با چربی زیاد بر روی پوست سر تولید شود، این مشکل با شدت بیشتری دیده خواهد شد.
  • در واقع، چربی ترشحشده بر پایه فولیکولهای مو تجمع یافته و باعث ایجاد تکههای پوستی خشک در این نواحی از بدن کودکان میشود. در برخی موارد، این پوسته های خشک خیلی بزرگ بوده و بر روی پوست سر بیمار به وضوح قابل مشاهده هستند.
  • پسرانی که در دوره بلوغ قرار میگیرند، نسبت به دختران در این سن دارای شوره سر بیشتری خواهند بود، زیرا پوست بدن آنها چربی اضافی زیادی را تولید میکند.

4-تماس کودک با مواد و عوامل درماتیتزا:

  • درماتیت تماسی به عنوان نوعی حساسیت تلقی میشود که بیشتر، در هنگام استفاده از محصولات بهداشتی مو، باعث ایجاد شوره سر در کودکان میشود.
  • برخی از شامپوها میتواند سبب ایجاد حساسیت در موهای سر کودک شما شود؛ البته فراموش نکنید که موهای کودکان ممکن است به هر محصول بهداشتی اعم از خفیف و قوی حساسیت نشان دهد.
  • ایجاد این نوع واکنشها سبب پوسته پوسته شدن پوست سر و ایجاد حالت خارش و قرمزی آن شده و لایه هایی از سلولهای مرده را بر روی پوست سر بیمار تشکیل میدهد.
  • علاوه بر این موارد، استفاده مداوم از این نوع شامپوها یا محصولات بهداشتی که در ظاهر برای سلامت موهای کودکان طراحی شدهاند، میتواند باعث سوزش پوست سر آنها شده و تولید شوره سر زیاد را به دنبال داشته باشد.
  • در نهایت، خوب است بدانید که علاوه بر عوامل ذکر شده، سایر اختلالات پوستی مانند مبتلا شدن کودکان به بیماری آکنه یا پسوریازیس نیز میتواند باعث ایجاد پوست مرده بر روی سر آنها شده و شوره سر را به دنبال داشته باشد.

همچنین بخوانید:

علت شوره و پوسته شدن کف سر و راه های مناسب برای درمان این عارضه

چگونه شوره ی سر را درمان کنیم+ویدئو

دیتاکس مو : چطور با دیتاکس مو از شر چربی و شوره سر خلاص شویم؟

تاثیر بی نظیر روغن زیتون برای مو

خواص رزماری برای موی سر

درمان خانگی ریزش موی سر در زنان و مردان از دیدگاه طب سنتی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا