دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن VMA در آزمایش ادرار

تفسیر آزمایش VMA

VMA (وانیلیل ماندلیک اسید) یکی از محصولات تجزیه (متابولیت ها) اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین است. اپی نفرین و نوراپی نفرین متعلق به گروهی از هورمون های مشابه به نام کاتکول آمین ها هستند. این آزمون مقدار VMA را که به طور معمول در طی یک دوره 24 ساعته منتقل می شود، اندازه گیری می کند تا اپی نفرین و نوراپی نفرین اضافی را شناسایی کند و از آن برای تشخیص تومورهایی که به نام نوروبلاستوما و دیگر تومورهای نورواندوکرین استفاده می شود.

میزان طبیعی آزمایش VMA

میزان طبیعی کاتکول آمین ها در جدول زیر ذکر شده است که مقادیر مرجع نامیده می شود و فقط برای راهنمایی است. این مقادیر از یک آزمایشگاه با آزمایشگاه دیگر متفاوت است و آزمایشگاهی که شما مراجعه می کنید ممکن است میزان مقادیر نرمال آن با مقادیر این جدول متفاوت باشد. جواب آزمایش باید میزان نرمالی را که آن آزمایشگاه استفاده می کند، داشته باشد. همچنین، پزشک نتایج را بر اساس سلامتی و یا عوامل دیگر ارزیابی می کند. این به این معنا است که اگر جواب آزمایش خارج از میزان نرمال بود، ممکن است برای شما یا برای آن آزمایشگاه این میزان نرمال باشد.

کاتکولامین ها در نمونه ی ادرار ۲۴ ساعته

  • کاتکولامین های آزاد : کمتر از ۱۰۰ میکروگرم یا کمتر از ۵۹۱ نانومول
  • اپی نفرین : کمتر از ۲۰ میکروگرم یا کمتر از ۱۰۹ نانومول
  • نور اپی نفرین : ۱۵ تا ۸۰ میکروگرم یا ۸۹ تا ۴۳۷ نانومول
  • دوپامین : ۶۵ تا ۴۰۰ میکروگرم یا ۴۲۰ تا ۲۶۱۲ نانومول
  • نورمتانفرین : ۱۰۵ تا ۳۵۴ میکروگرم یا ۵۷۳ تا ۱۹۳۳ نانومول
  • متانفرین : ۷۴ تا ۲۹۷ میکروگرم یا ۳۷۵ تا ۱۵۰۶ نانومول
  • وانیلیل مندلیک اسید : کمتر از ۹ میلی گرم یا کمتر از ۴۵ میکرومول

آزمایش

توضیحات در مورد آزمایش VMA

کاتکول امین ها در قسمت مرکزی غده های آدرنال مدولا کلیه تولید می شوند. غدد آدرنال اندام های کوچک مثلثی است که در بالای هر کلیه قرار دارند. کاتکول امین ها اولیه شامل دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین می باشند. این هورمون ها در پاسخ به استرس های جسمی یا احساسی به جریان خون آزاد می شوند. آنها به انتقال ایمپالس های عصبی در مغز کمک می کنند، گلوکز و اسید چرب را برای انرژی افزایش می دهند، باعث اتساع برونشیل ها و مردمک چشک می شوند. نوراپی نفرین همچنین باعث منقبض شدن عروق خونی شده و باعث افزایش فشار خون میشود و اپی نفرین باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم می گردد.

پس از اتمام فعالیت، کاتکول آمین ها به ترکیبات غیر فعال تبدیل می شوند. دوپامین به اسید هومووانیلیک (HVA) ، نوراپی نفرین به نورمتانفرین و VMA و اپی نفرین به متانفرین و VMA تبدیل می شود. هر دو هورمون و متابولیت آنها از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. VMA معمولا در ادرار در مقادیر کم وجود دارد و به میزان کمی زمانی که بدن با یک استرس روبه رو باشد افزایش می یابد.

علت انجام آزمایش VMA

آزمایش بررسی کاتکول آمین ها به تشخیص تومور غدد آدرنال به نام فئوکروموسایتوما کمک می کند. میزان کاتکول آمین ها در خون می تواند به سرعت تغییر کند، بنابراین ممکن است تشخیص آن با یک نوبت نمونه گیری دشوار باشد. اما یک ترکیب خاص متانفرین ممکن است در خون به معنی وجود فئوکروم باشد. پزشک ممکن است نمونه ادرار ۲۴ ساعته را برای بررسی کاتکول آمین ها درخواست کند.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش VMA

ممکن است از شما خواسته شود ۲-۳ روز قبل از انجام آزمایش مواد غذایی زیر را مصرف نکنید:

  • کافئین مثل قهوه، چای، کاکائو و شکلات.
  • آمین. که در موز، گردو، باقالا، پنیر، آبجو و شراب قرمز یافت می شود.
  • هرگونه غذا یا نوشیدنی با وانیل
  • شیرین بیان
  • آسپیرین
  • در مدت زمان جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته از مصرف تنباکو خودداری کنید.

در مدت زمانی که ادرار ۲۴ ساعته را جمع آوری می کنید، خود را گرم نگه دارید، چون سرما باعث می شود کاتکول آمین ها افزایش یابند. در طول جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

پزشک ممکن است از شما بخواهد که مصرف بعضی از داروها مثل داروی فشار خون را قبل از آزمایش قطع کنید. داروهای سرماخوردگی و یا آلرژی از جمله آسپیرین و یا قرص های رژیم غذایی بدون نسخه به مدت ۲ هفته قبل از انجام آزمایش باید قطع شود.

با پزشک خود در مورد نگرانی که در مورد آزمایش دارید صحبت کنید٬ احتمال خطر آن ٬نحوه انجام آزمایش یا نتایج احتمالی آزمایش. این کار به شما کمک می کند که اهمیت این آزمایش را متوجه شوید٬ (پر کردن فرم اطلاعات پزشکی).

آزمایش ادرار

روش انجام آزمایش VMA

1. شما باید از ابتدای صبح شروع به جمع آوری ادرار کنید. از خواب که بیدار می شوید ، ابتدا مثانه خود را خالی می کنید ولی این ادرار را جمع نکنید. زمانی را که ادرار را جمع آوری می کنید ، یادداشت کنید.
2. به مدت ۲۴ ساعت ادرار خود را جمع آوری کنید . آزمایشگاه به شما یک ظرف بزرگ می دهد (۴ لیتر) ظرف حاوی مقدار کمی ماده نگهدارنده است. ابتدا در ظرف کوچک و تمیز ادرار کنید و بعد آن را به ظرف بزرگ منتقل کنید. داخل ظرف را با انگشت لمس نکنید.
3. ظرف بزرگ را برای ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید.
4. برای آخرین بار قبل از این که ۲۴ ساعت تمام شود، مثانه خود را خالی کنید . این ادرار را هم به ظرف بزرگ منتقل کنید و زمان را ثبت کنید.
5. نمونه ادرار نباید به خون قاعدگی، دستمال توالت، مدفوع و هر ماده بیگانه دیگری آلوده شود.

افزایش سطح کاتکول آمینها در آزمایش VMA

  • افزایش میزان کاتکول آمین ها و ( VMA) و یا متانفرین می تواند نشان دهنده تومور غده آدرنال و یا سایر انواع تومور ها باشد که باعث تولید کاتکول آمین می شود.
  • هر گونه استرس شدید مثل سوختگی و عفونت در کل بدن ( سپسیس) و یا بیماری و جراحی می تواند باعث افزایش میزان کاتکول آمین ها شود.
  • بسیاری از دارو های فشار خون می تواند باعث افزایش کاتکول آمین ها شود.

کاهش میزان کاتکول آمین ها در آزمایش VMA

  • کاهش میزان کاتکول آمین ها معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

تست ادرار

عوامل مداخله گر در آزمایش VMA

عللی که شما ممکن است نتوانید این آزمایش را انجام دهید و این که نتایج آزمایش ممکن است مفید نباشد، عبارتند از:

  • ورزش کردن
  • استرس روحی شدید
  • جراحی و یا بیماری
  • مصرف بعضی از داروهای خاص مثل تتراسایکلین، تئوفیلین و یا بعضی از داروهای فشار خون.
  • مصرف نیکوتین، الکل و یا کوکائین
  • داروهای سرماخوردگی و یا سرفه.
  • خوردن و یا آشامیدن غذاهای حاوی کافئین.

آیا چیز دیگری در مورد آزمایش VMA وجود دارد که باید بدانیم؟

مقدار تولید VMA لزوما به اندازه تومور ارتباطی ندارد. با این وجود، میزان تولید VMA به طور گسترده ای با رشد تومور افزایش می یابد. انواع داروها می توانند در آزمایش VMA دخالت کنند، اما کسانی که تحت آزمایش قرار می گیرند باید همیشه قبل از قطع داروهای تجویزی با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

برخی از داروهایی که می توانند بر میزان VMA تاثیر بگذارند عبارتند از: مهار کننده های اشتها، کافئین، کلونیدین، دیسولفیرام، هیستامین، ایمی پرامین، انسولین، اپی نفرین، لوودوپا، لیتیوم، مورفین، مهارکننده های MAO، نیتروگلیسیرین و آلکالوئیدهای راوفولیا. اثرات این داروها بر نتایج VMA از فردی به فرد دیگر متفاوت است و اغلب قابل پیش بینی نیست.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت بالا و پایین بودن MN / NMN, U در آزمایش ادرار

تقویت غدد فوق کلیه برای حفظ سلامتی

همه ی آنچه که باید در مورد ترشح هورمون آدرنالین(اپی‌نفرین) بدانید!

علت بالا و پایین بودن ACTH در آزمایش خون

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا