دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن IgE در آزمایش خون/CSF

تفسیر آزمایش IgE

IgE جهت غربالگری اولیه برای تشخیص بیماریهای آلرژیک مورد آزمایش قرار می گیرد. افزایش سطح IgE در سرم غالباً به واسطه پاسخهای آلرژیک بوده و به منظور تشخیص بیماریهای آلرژیک اندازه گیری می شود. برای شناسایی نوع آلرژن که شخص به آن حساسیت دارد از آنتی بادیهای اختصاصی پلی کلونال و منوکلونال استفاده می شود.

مقادیر مرجع IgE :

  • بزرگسالان: 0-380 IU/ml
  • در مردان بالای 60 سال: 0-250 IU/ml
  • در زنان بالای 60 سال: 0-175 IU/ml

سایر نام ها: Total IgE، Immune Competence

انوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم، مایع نخاع

شرایط نمونه گیری: نیاز به ناشتایی یا آمادگی خاصی نمی باشد.

آزمایش

تفسیر نتایج آزمایش IgE

  • افزایش آنتی بادیهای پلی کلونال IgE: آسپرژیلوزیس آلرژیک برونکو پولموناری، مصرف بعضی داروها نظیر ترکیبات طلا، بیماریهای آتوپیک، عفونتهای انگلی، اگزما، آسم (60%)، تب یونجه (30%)سندرم ویسکوت آلدریچ و سندرم هیپر ایمونوگلوبولین E.
  • افزایش آنتی بادیهای منو کلونال IgE: میلوما IgE.
  • کاهش IgE سرم : در بعضی نئوپلاسم های پیشرفته، آتاکسی تلانژکتازی، بعضی موارد آگاماگلوبینمی (فقدان گاماگلوبین در خون)، رادیوتراپی و حاملگی مشاهده می شود.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش IgE

1. در صورت استعمال داروی مؤثر بر نتایج آزمایش همچون کورتیکواستروئیدها توسط مراجعه کننده آن را در برگه آزمایش یادداشت نمایید.
2. محل نمونه گیری را از نظر خونریزی بررسی نمایید. در صورت ایجاد واکنش آلرژیک در محل نمونه گیری به پزشک مراجعه نمایید.
3. ترجیحاً از نمونه های حاوی همولیز یا لیپیمیک اجتناب نمایید.

عوامل مداخله گر در آزمایش IgE

  • در صورت انجام آزمایش به روش RIA نتایج کاذب در بیمارانی که یک هفته قبل از انجام آزمایش اسکن رادیوایزوتوپ انجام داده اند مشاهده می شود.
  • مصرف کورتیکواستروئیدها و فنی توئین سبب کاهش IgE سرم در شرایط داخل بدن (Invivo) می شود.

توضیحات در مورد آزمایش IgE

  • سطوح پایین IgE توتال همیشه باعث رد آلرژی به عنوان اتیولوژی (علت شناسی) نمی شود. در این موارد تشخیص فقط به وسیله آزمایشات بسیار حساس برای IgE اختصاصی (پلی کلونال و منوکلونال) امکان پذیر است.
  • ساخت IgE در جنین در حدود هفته یازدهم بارداری شروع می شود (بویژه در ریه و کبد)
  • IgE اغلب در بیماران با کمبود IgA افزایش می یابد.
  • محدوده مقادیر IgE بدلیل عوامل ژنتیکی و تحریکات محیطی، خیلی وسیع است
  • IgE در شوک آنافیلاکتیک، حساسیت پوستی، بیماریهای آتوپیک و آلرژیک یافت می شود.
  • IgE در بافت موکوسی مجاری تنفسی و گوارشی نیز یافت می شود.

آزمایش خون

نقش IgE در بدن

ایمونوگلوبولینها دسته‌ای از مولکول‌های زیستی هسنتد که در سیستم ایمنی فعال هستند و با حرف اختصاری (Ig)نشان داده می‌شوند. ایمونوگلوبولین‌ها به‌طور اختصاصی علیه آنتی ژن‌ها یا پادگن‌ها ترشح می‌شوند و اگر برای آنتی ژنی ترشح شده باشد به آن آنتی بادی یا پادتن می‌گویند. بدن هر فرد ۱۰ به توان ۷-۹ مولکول آنتی بادی دارد.

ایمونوگلوبولین‌ها از نظر ساختمان سوم پروتئینی به شکل کروی هستند. به همین دلیل به آن‌ها ایمونوگلوبولین می‌گویند.از طرفی پس از الکتروفورز و جداسازی پروتئین‌های سرم خون به روش الکتروفورز، چهار بخش عمده در آن‌ها قابل تشخیص است که عبارت‌اند از: آلبومین و گلوبولین‌های آلفا، بتا و گاما. ایمونوگلوبولین بیشتر در منطقه گاما قرار می‌گیرند و از گاماگلوبولین‌ها هستند.

IgE با پیوند به آلرژن (عامل حساسیت‌زا) باعث آزاد شدن هیستامین از ماست‌سل و بازوفیل می‌شود و علائم آلرژی پدید می‌آید. در کنار آن وظیفه حفاظت در مقابل برخی کرم‌های انگلی را به‌عهده دارد. شما ممکن است هنگام تغییر فصول عطسه یا سرفه نمایید و یا خارش چشم داشته باشید و هنگامی که خانه گرد و غبار دارد یا حیوان خانگی دارید، چشمان شما پر از اشک شود. یا شاید هنگامی که یک غذای خاص می خورید، شروع به خس خس نمایید. آزمایش خون آلرژی می تواند کمکی باشد تا نشان دهد چه چیزی باعث – یا موجب تحریک – علایم آلرژی شود و به دکتر شما در انتخاب بهترین درمان کمک می کند.

هنگامی که شما با یک ماده ی آلرژی زا در تماس باشید، ، بدن شما اقدام به تولید آنتی بادی در برابر آن می کند. آنتی بادی ها به سلول های بدن شما می گوید تا مواد شیمیایی خاص را منتشر کنند. این مواد شیمیایی همان هستند که باعث بروز علائم آلرژی می شود. ایمونوگلوبولین IgE یک آنتی بادی است که واقعاً با پاسخ آلرژی بدن در ارتباط است.

آزمایش خون حساسیت معمولا حداقل ۱۰ مورد از رایج ترین محرک های آلرژی، از جمله گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، درختان، علف ها، علف های هرز، و کپک های مربوط به محل زندگی شما غربال می کند. آنها نیز به ویژه در تشخیص آلرژی غذایی مفید هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد آلرژی و حساسیت | انواع قرص های ضد حساسیت را بشناسید

حساسیت به شیر و درمان های خانگی آن

از حساسیت دارویی بیشتر بدانید و مراقب باشید!

حساسیت به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک خطرناک

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا