دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن APO B در آزمایش خون

تفسیر آزمایش APO B چگونه است؟

APO B یا آپولیپوپروتئین B پروتئین اصلی LDL است که در عمل انتقال کلسترول به سلول ها نقش دارد و بنابراین افزایش آن عاملی برای تشکیل پلاک هاس شریانی و نهایتا گرفتگی رگهای کرونر قلبی است. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مقادیر LDL و APO B از یکسو و شیوع بیماری های رگهای کرونر قلبی از سوی دیگر وجود دارد.

در حالیکه تعیین مقادیر کلسترول و تری گلیسرید برای بررسی احتمال گرفتگی رگهای کرونر قلبی استفاده می شود، از اندازه گیری APO A1 و APO B و (LPa) نیز اطلاعات مفیدی در زمینه ناهنجاری های لیپیدی به دست می آید که به عنوان عامل تشخیص مهمی در تعیین میزان خطر ابتلا به گرفتگی کرونر قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات اخیر نشان می دهند که آپولیپوپروتئین های A1 و B نمایانگر بهتری برای پیشگویی خطر بیماریهای قلبی- عروقی می باشند. تنگی عروق کرونر فرایند پیچیده ای است که از دوران کودکی آغاز می گردد و با سیری پیشرونده علائم خود را در دوران میانسالی یا پیری نشان می دهد. طبق بررسی ها شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا این بیماری مطرح می باشد.افزایش نسبت apo A/ apo B می تواند نشان دهنده ریسک بالای ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی باشد.

  • نوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم ، پلاسما هپارینه یا ETDA دار
  • حجم نمونه مورد نیاز: ml 1
  • روش متداول : ایمنوتوربیدومتری

آزمایش

مقادیر طبیعی APO B

بزرگسالان و کهنسالان :

  • مردان : mg/dl 125- 50
  • زنان : mg/dl 120-45

نوزادان : 31 mg/dl – 11

  • 6 ماه الی 3 سال mg/dl 75 – 23

3 الی 17 سال :

  • پسر : mg/dl 139– 47
  • دختر : mg/dl 132 – 41

نسبت APO A1/B

  • مرد : 2.24 – 0.85
  • زن : 3.23 – 0.76

شرایط نمونه گیری برای آزمایش APO B

1- 14 – 12 ساعت ناشتایی لازم است. مصرف آب مجاز است.
2- بیماران 24 ساعت قبل از نمونه گیری از مصرف الکل اجتناب نمایید. همچنین به وی گوشزد کنید که مجاز به کشیدن سیگار نمی باشد.

تست

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش APO B

1- ترجیحا نمونه ، پلاسما EDTA دار باشد و از لوله های پلاستیکی برای جمع آوری استفاده گردد.
2- مصرف هرگونه داروی مؤثر بر نتایج آزمایش را بر روی برگه آزمایش ثبت نمایید.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش APO B

نمونه های با همولیز و زردی (ایکتر) شدید مورد قبول نمی باشد.

شرایط نگهداری آزمایش APO B

نمونه در ◦c4 به مدت 8 روز و در ◦c20 – تا دو ماه پایدار است.

کاربردهای بالینی آزمایش APO B

این آزمایش به منظور ارزیابی احتمال خطر بروز بیماری های قلبی آتروژنیک و بیماری های عروقی محیطی استفاده می شود. سطح این ترکیبات در مقایسه با مارکرهای HDL،LDL ، VLDL شاخص بهتری برای خطر بیماری های آتروژنیک می باشد.

علت درخواست آزمایش APO B

apo B بطور معمول با سایر تست های مربوط به متابولیسم لیپیدها و با تست apo A درخواست می گردد. زمانیکه پزشک می خواهد ریسک ابتلاء به بیماری قلبی عروقی را در فردی با سابقه فامیلی این بیماری ها و یا در شخص مبتلا به هایپرلیپیدمیا مورد بررسی قرار دهد، اندازه گیری apo B را درخواست می دهد. اندازه گیری این تست جهت مونیتور کردن درمان افردا مبتلا به هایپرلیپیدمیا نیز کاربرد دارد.

تست خون

تفسیر نتایج به دست آمده از آزمایش APO B

مقدار apo B متناوب با مقدار LDL-C می باشد که افزایش آن همراه است با افزایش ریسک ابتلاء به بیماری های قلب عروقی که اندازه گیری آن ممکن است بعد از یک رژیم غذایی پر چرب و یا کاهش کلیرانس LDL-C از خون باشد.

بعضی از نقص های ژنتیکی به صورت مستقیم باعث اختلال در مقدار apo B می گردند، به عنوان مثال هایپرلیپیدمیای ارثی که باعث اختلال در سطح لیپیدهای خون کلسترول و تری گلیسیرید می گردد. به طور کلی نقص در تولید apo Bرا A-بتا لیپوپروتئینما می گویند. سندرم Bassen-Kornzweig یک اختلال نادر ژنتیکی است که باعث کاهش تولید apo B می گردد.

افزایش مقدار apo B در موارد زیر دیده می شود:

1. دیابت
2. استفاده از داروهایی مانند: آندروژنها، بتابلوکرها، دیوریتیک ها و پروژسترون
3. پرکاری تیروئید
4. سندرم نفروتیک (بیماری های کلیوی)
5. بارداری

مقدار apo B می تواند تحت شرایط مختلفی که تولید لیپوپروتئین ها را کاهش می دهد کاهش پیدا کند اما به طور عمده در موارد زیر دیده می شود:

1. کم کاری تیروئید
2. سوء تغذیه
3. سندرم Raye
4. کاهش شدید وزن
5. جراحی
6. سیروز کبدی
7. بیماری های حاد

موارد بالینی دیگر در ارتباط با آزمایش APO B

در بعضی از موارد افزایش apo B و LDL-C متعاقب جهش در ژن apo B می باشد. این جهش باعث میگردد که گیرنده های LDL-C نتوانند 100apo B را شناسایی کنند این نقص مانع حذف LDL-C از خون شده و در نتیجه مقدار LDL-C افزایش می یابد.

شیلومیکرون ها ذرات لیپوپروتئینی هستند که لیپیدهایی که از طریق رژیم غذایی مصرف شده اند را وارد کبد می کنند این ذرات حاوی لیپوپروتئین B-48 می باشند که از نظر سایز تقریبا نصف apo B بوده و از نظر ساختمانی مشابه آن است. اندازه گیری آن ارزشی در جهت تشخیص آترواسکلوروزیس ندارد و زمانیکه apo B اندازه گیری می گردد تنها apo B100 اندازه گیری می شود

تست آپو لیپوپروتین

تفسیر آزمایش APO B

آپو B فرم اصلی پروتئین یافت شده در لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL) می باشد. آپو B یکی از پروتئین های اصلی حامل کلسترول در خون است و به عنوان یگانه رابط برای ورود کلسترول به سلول ها به وسیله مسیر گیرنده LDL می باشد. آپو B یک لیپوپروتئین آتروژنیک است. ارتباط مستقیم بین مقادیر LDL و آپو B از یک سو و شیوع بیماری های عروق کرونر قلبی از سوی دیگر باعث شده این آزمایش وسیله ای برای ارزیابی خطر بیماری های انسداد عروق کرونر باشد.

آبتا لیپوپروتئینمی و هیپوبتالیپو پروتئینمی شدید می تواند منجر به سوء جذب لیپیدهای غذا و پلی نروپاتی می گردد. در افراد مبتلا به هیپربتالیپوپروتئینمی شیوع حدود 30 درصدی بیماری احتقانی قلبی (CHD) زودرس قابل پیش بینی است. آپو B با افزایش LDL کلسترول در خون افزایش می یابد.

عوامل مداخله گر در آزمایش APO B

  • هموگلوبین، بیلی روبین، تری گلیسیرید و لیپید تزریقی در مقادیر بالا منجر به تداخل در نتایج آزمایش می شود.
  • رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع و کلسترول می تواند موجب افزایش سطح آپو B گردد.
  • داروهای افزایش دهنده : آندروژن ها، بلوکه کننده های بتا، دیورتیک ها، اتانول و پروژسترون ها.
  • داروهای کاهش دهنده : کلسترآمین، استروژن ( در زنان پس از یائسگی)، لوواستاتین، سیم واستاتین، نئومایسین، نیاسین و تیروکسین.

توضیحات در رابطه با آزمایش APO B

ناشتایی کمتر از 12 ساعت یا مصرف الکل در طی 24 ساعت قبل از نمونه گیری ممکن است نتایج آزمون را نامعتبر سازد.

separator line

بیشتر بخوانید:

علل پایین بودن تری گلیسیرید (چربی خون) چیست؟

آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون

با علائم و راه های درمان چربی خون آشنا شوید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا