دسته‌بندی نشده

علائم و عوارض بیماری اوریون + ۱۴ درمان خانگی اوریون

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با بیماری اوریون بیشتر آشنا شوید

اوریون (mumps) یک عفونت ویروسی در غده‌های بزاقی است. این عفونت به ویژه در غده‌های پاروتیدی (بناگوشی) که در میان زاویه فک جلو و پایین هر گوش قرار دارند، به وجود می‌آید. احتمال ظهور این عفونت ویروسی در کودکان ۵ تا ۱۰ سال بیشتر است. اما نکته این است که اولین ابتلای به این بیماری موجب ایمنی شما در مقابل آن در کل طول زندگی می‌شود.

ابتلای اشخاص به بیماری اوریون در ماه فروردین معمول‌تر است. این بیماری معمولاً در موارد فردی و پراکنده‌ ظاهر می‌شود، بنابراین کودکان واکسینه نشده بیشتر در خطر ابتلای به این بیماری قرار خواهند گرفت. میزان عفونت این بیماری نسبت به آبله مرغان و سرخک کمتر است. خطر عوارض این بیماری برای بزرگسالان واکسینه نشده‌ای که هرگز به این بیماری مبتلا نشده اند، حتی از کودکان نیز بیشتر است. لازم به ذکر است که اوریون به ندرت منجر به ظهور مشکلات جدی می‌شود.

نوشته های مشابه

divider

علل بیماری واریون

علت اوریون ،ویروس اوریون است که از طریق فرد به فرد و از طریق بزاق آلوده به راحتی گسترش می یابد.

ارگانیسمی به نام ویروس پارامیکس علت پیدایش بیماری اوریون است. این ویروس از طریق دهان و در مواردی مانند خارج شدن بزاق در هنگام صحبت کردن، عطسه، مصرف نوشیدنی‌های مشترک، بوسیدن یا سرفه انتقال می‌یابد. این ویروس همچنین می‌تواند روی سطح اشیایی که بعداً اشخاص دیگری با آن تماس خواهند داشت، بنشیند. وقتی که ویروس به سطح دست شما برسد، شانس یافتن راهی برای ورود به دهان را به دست می‌آورد، به ویژه اگر شخص یک کودک باشد.

بیماری اوریون در حدود یک هفته قبل از تورم غده‌ها و حدود ۹ روز بعد از آن واگیر دار است؛ بنابراین شما می‌توانید پیش از اینکه از ابتلای خود به بیماری آگاهی یابید، آن را به اشخاص دیگر انتقال دهید. البته این نکته در اغلب بیماری‌های ویروسی معمول است.

اگر شما ایمن نیستید ،می توانید اوریون را با تنفس قطرات بزاق یک فرد آلوده که فقط عطسه یا سرفه کرده بگیرید. شما هم چنین می توانید از طریق اشتراک ظروف و یا فنجان با کسی که اوریون دارد ، مبتلا بشوید.

divider

علائم بیماری اوریون

علائم اوریون شامل سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، و آبریزش بینی و چشم است.

در اینجا باید گفت که تا یک سوم از افراد آلوده به ویروس اوریون هیچ علامتی از بیماری را احساس نمی‌کنند. دیگر مبتلایان، در واقع پس از گذشت ۱۴ تا ۲۴ روز از زمان ابتلای به بیماری، علایمی مانند تب خفیف، سردرد، ضعف، احساس خستگی مفرط و کاهش اشتها را تجربه خواهند کرد. غده پاروتیدی نزدیک گوش، حدود یک روز پس از حمله تب، متورم شده و ایجاد درد را شروع می‌کند – این پدیده موجب دردآور بودن فرآیند جویدن و قورت دادن مواد خوراکی می‌شود. در این مرحله دمای بدن نیز به ۳۹ و نیم تا ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

بعضی از افراد مبتلا به ویروس اوریون هیچ علائم یا نشانه ای ندارند و یا نشانه ها بسیار خفیف هستند . هنگامی که نشانه ها و علائم پیشرفت می کنند ، معمولا در حدود دو تا سه هفته بعد از قرار گرفتن دربرابر ویروس ظاهر می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

این تنها ابتدای بیماری است و وخامت تورم و حساسیت تا سه روز بعد نیز در شخص بیمار افزایش می‌یابد. حتی احتمال اینکه تورم و حساسیت به قسمت جلو فک و، در بعضی موارد، پایین گردن نیز گسترش یابند، وجود دارد. البته گسترش آن به این نکته بستگی دارد که آیا غده‌های بزاقی درگیر بیماری شده اند یا نه. در اغلب نمونه‌های اوریون هر دو غده‌ پاروتیدی راست و چپ متورم می‌شوند. به طور معمول، تب تنها ۱ تا ۳ روز ادامه خواهد داشت، اما در مواردی می‌تواند تا یک هفته نیز تداوم یابد. تورم غده‌ها نیز معمولاً پس از گذشت یک هفته درمان می‌شوند.

divider

عوارض اوریون

اوریون ممکن است حتی برای بزرگسالان نیز اتفاق افتد. اما، از هر ۵ مرد نوجوان یا بزرگسال، یک نفر از ورم بیضه (عفونت و التهاب بیضه‌ها) رنج خواهد برد. این عفونت می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما تقریباً هرگز موجب عقیم شدن فرد بیمار نخواهد شد. احتمال اینکه زنان نیز با ابتلای به این بیماری دچار عفونت در ناحیه تخمدان شوند، وجود دارد، اما این یک عفونت خفیف و بی‌خطر است.

از بین هر ۳۰ نفر مبتلا به اوریون یک نفر دچار پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) همراه با استفراغ و درد معده، که البته به سرعت پاکسازی می‌شود، می‌گردد. تعداد مشابهی نیز به دلیل گرفتگی گوش، دچار مشکلات شنوایی می‌شوند. این هم یکی دیگر از عوارض جانبی موقت بیماری اوریون است.

عوارض شدیدی مانند التهاب مغز (آنوریسم مغز) یا مننژیت مغزی-نخاعی (التهاب مخاط‌های پیرامونی مغز و ستون فقرات) هر بیمار ویروسی را در دوران بیماری یا پس از آلودگی ابتدایی تهدید می‌کند. خطر ابتلای به التهاب مغز در میان بیماران مبتلا به اوریون ۱ به ۵۰۰۰ است و این آمار در مورد ابتلای به مننژیت مغزی-نخاعی از ۱ درصد تا ۱۰ درصد است.

عوارض اوریون به طور بالقوه جدی است

التهاب

اکثر عوارض اوریون شامل التهاب و تورم در برخی از قسمت های بدن مانند :بیضه ها ، این بیماری که به نام ارکیت شناختی می شود ، باعث می شود که یک یا هر دو بیضه در مردان بالغ ، متورم شوند .

آماس لوزالمعده

علائم و نشانه های این بیماری ، شامل درد در قسمت فوقانی شکم ، تهوع و استفراغ است.

تخمدان ها و سینه ها

زنانی که به بلوغ رسیده اند ، ممکن است در تخمدان ها ( oophoritis ) یا سینه ها ( mastitis ) تورم داشته باشند. باروری به ندرت تحت تاثیر قرار می گیرد.

مغز

یک ویروس عفونی ، مثل ، اوریون ، می تواند منجر به التهاب مغز شود( ورم مغز ) و زندگی فرد را به خطر بیندازد .

غشاء و مایع دور مغز و نخاع

این وضعیت ، که به عنوان مننژیت شناخته شده است ، زمانی رخ نی دهد که ویروس اوریون از طریق جریان خونتان به دستگاه مرکزی سلسله اعصاب برسد .

دیگر مشکلات

کاهش شنوایی :در موارد نادر اوریون می تواند باعث کاهش شنوایی معمولا به طور دائم در یک یا دو گوش شود.

سقط جنین

اگرچه اثبات شده نیست ، اوریون در حالی که شما باردار هستید خصوصا اوایل آن ممکن است منجر به سقط جنین شود.

divider

تشخیص بیماری اوریون

باید بگوییم که آزمایش خون به منظور تشخیص بیماری اوریون تا اندازه‌ای پیچیده و زمان بر است. اگرچه در اغلب موارد، هر پزشکی می‌تواند بیماری اوریون را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد، اما آزمایش خون به دلایل مرتبط با سلامت عمومی تجویز می‌شود. این آزمایش به آن خاطر حائز اهمیت است که ویروس‌های دیگری که علایم یکسانی با اوریون دارند، نیز وجود دارند.

divider

عامل ایجاد اوریون

عامل بیماری اوریون یک ویروس است و پزشکان ما قادر به درمان بیماری‌های ویروسی نیستند. اما خوشبختانه سیستم ایمنی بدن انسان خود می‌تواند با اوریون مبارزه کند، بنابراین درمان اوریون عبارت است از تحمل بیماری تا زمان خروج آن از بدن. مصرف غذا‌های سبک و اجتناب از خوردن غذا‌های اسیدی، از قبیل آب پرتقال، می‌تواند با علایم مقابله کند.

divider

پیشگیری از ابتلا به بیماری اوریون

به طور کلی اگر قبلا به عفونت مبتلا یا در مقابل اوریون واکسینه شده باشید، دیگر به اوریون مبتلا نمی شوید. واکسن اوریون معمولا به صورت ترکیبی با واکسن سرخجه تزریق می شود ،که نسبت به واکسن های دیگر بی خطرتر و موثرتر است. بهتر است دو دوز از این واکسن به کودکان، قبل از مدرسه تزریق شود.

  1. اولین: بین 12 تا 15 ماهگی است.
  2. دومین: بین سنین 4 تا 6 سال است ، یا بین 11 تا 12 سالگی اگر قبلا واکسن نزده باشند.

به دلیل شیوع اوریون در ایالات متحده ، دانش آموزان و کارکنان مراقبت های بهداشتی تشویق می شوند ، تا حتما دو دوز از واکسن MMR بگیرند. یک دوز به اندازه کافی برای محافظت در زمان شیوع شیوع تاثیر ندارد. از آن جا که نظریه دوز دوم تا اواخر دهه 1980 یا اوایل دهه 1990 شروع نشده بود. ممکن است بسیاری از بزرگسالان جوان ،دوز دومشان دریافت نکرده باشند و حالا باید دوز دوم را دریافت کنند

divider

درمان سریع اوریون

شما می‌توانید با استفاده از ژلوفن یا ایبوپروفن به جنگ تب، سردرد و درد‌های ماهیچه‌ای بروید. اما هرگز از اسید استیل سالیسیلیک (ASA) برای کودکان مبتلا به عفونت‌های ویروسی استفاده نکنید، چون استفاده از آن در چنین شرایطی با قرار دادن فرد در وضعیت خطرناکی به نام سندروم ری همراه خواهد بود.

در مورد ابتلای به تورم بیضه‌ها باید به مدت یک یا دو روز در بستر استراحت کنید. در صورتی که اجازه بدهید بیضه هایتان به حالت آویزان بمانند، تورم آن‌ها را افزایش خواهید داد، پس باید از آن‌ها محافظت کنید. شما می‌توانید با یک نوار آن‌ها را از هم جدا کنید و یا اینکه کیسه یخ را در یک حوله پیچیده و روی آن‌ها قرار دهید.

بیماری درمان اختصاصی ندارد ولی اقداماتی که شما می‌توانید برای کمک به کودک انجام دهید

  • ۱- نخست درجه حرارت بدن را کنترل کنید و اگر حرارت بالا بود تب را پایین بیاورید.
  • ۲- از غذاهای مایع مثل شیر، سوپ یا ماست برای کودک استفاده کنید تا بلع غذا آسانتر بشود.
  • ۳- برای برطرف کردن خشکی دهان، مایعات فراوان به کودک بدهید و در صورت وجود مشکل در نوشیدن از نی استفاده کنید.
  • ۴- یک کیسه آب گرم را در یک حوله پیچیده و آن را روی موضع درد قرار دهید.
  • ۵- برای تأیید تشخیص با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت بدتر شدن بیماری پس از گذشت ۱۰ روز و وجود سردرد یا سفتی گردن حتماً با پزشک تماس بگیرید.

اقداماتی که پزشک انجام می‌دهد

پزشک شما ممکن است توصیه کند که تا ۵ روز پس از بین رفتن تورم غدد بزاقی، از رفتن کودک به مدرسه جلوگیری کنید؛ اگر بیضه‌ها متورم و دردناک هستند، ممکن است پزشک استراحت مطلق و استامینوفن توصیه کند تا تورم از بین برود.

divider

واکسن اوریون

شما می‌توانید با واکسن سرخک، اوریون و سرخچه به سادگی خود را در مقابل این بیماری‌های ایمن سازید. این واکسن معمولاً در سن ۱ سالگی به نوزادان تزریق می‌شود. این همان سنی است که نوزادان از دست دادن ایمنی طبیعی را شروع می‌کنند. این ایمنی پیش از تولد از طریق مادر به نوزاد منتقل می‌شود. البته بسیاری از برنامه‌های واکسیناسیون چند ماه یا سال بعد، معمولاً قبل از ورود کودک به دبستان، این کار را انجام می‌دهند.

هرچند بزرگسالان مسن‌تر تقریباً خود ایمن سازی شده اند، اما توصیه می‌کنیم که بزرگسالان واکسینه نشده خود را در مقابل این بیماری ایمن کنند. همچنین در صورتی که در کودکی با خواهر یا برادری زندگی کرده اید که این بیماری را تجربه کرده است، پس می‌توانید از ایمن بودن خود در مقابل بیماری اطمینان داشته باشید. شما می‌توانید از طریق پرهیز از تماس با اشخاص مبتلا به اوریون، شستشوی مرتب دست‌ها و مصرف نکردن نوشیدنی‌های مشترک از ابتلای خود به بیماری اوریون جلوگیری کنید.

فراموش نکنید، زنانی که قصد باردار شدن دارند و هرگز به اوریون یا سرخچه مبتلا نشده اند، باید قبل از باردار شدن واکسینه شوند. همچنین با پزشک درباره گزینه‌های خود مشورت کنید.

divider

درمان خانگی اوریون

روش های درمان خانگی بیماری اوریون که در ادامه این بخش از سلامت نمناک میگوییم بخشی از روش های درمانی است اما کافی نیست و در شرایط حاد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

1. آب برای درمان اوریون

مصرف آب ،مفیدترین روش در میان سایر درمان های خانگی برای اوریون است ، زیرا می تواند ایمنی شما را افزایش دهد.
باعث می شود از بدتر شدن علائم خفیف شما جلوگیری شود . مطمئن شوید که به مقدار کافی آب می نوشید، که حدود 8 لیوان یا بیشتر از آن در روز است.

2. زنجبیل برای درمان اوریون

  1. ریشه زنجبیل را خشک کنید.
  2. آن ها را پودر کنید.
  3. این پودر را برای تسکین درد در قسمت های آسیب دیده قرار دهید.
  4. اگر می خواهید فواید آن را به حداکثر برسانید ،می توانید زنجبیل خام را بخورید . این یکی از بهترین درمان های خانگی برای اوریون است . علاوه بر این مفاصل شما را نیز بهبود می بخشد و از مشکلات آرتروز جلوگیری می کند . شما می توانید درمان های خانگی بیشتری برای ارتروز های رماتیسمی پیدا کنید.

3. آب هویج برای درمان اوریون

  1. هویج های تازه انتخاب کنید.
  2. آب آن ها را بگیرید.
  3. آن را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا در مدت کوتاهی به نتیجه برسید.
  4. هویج و همچنین آب هویج ، اگر روزانه مصرف شوند، برای سلامتیتان مفیدند . می توانید اطلاعات بیشتری در مورد فواید آن ها در درمان های خانگی برای خارش و گرفتگی مقعد پیدا کنید.

4. سیر برای برطرف کردن اوریون

مانند زنجبیل ، داروهای خانگی متعددی از طبیعت برای اوریون وجود دارد . یکی از آن ها سیر است . خواص ضد ویروسی سیر در برطرف کردن اوریون و به دست آوردن قدرت بسیار مفید است . سیر را به برش های کوچک تکه کنید و آن را به طور مستقیم روی قسمت های دردناک قرار دهید . نتایج مثبت را می توان به سرعت دید . از سوی دیگر ، استفاده از سیر می تواند ایمنی افراد مبتلا را بالا ببرد.

5. فلفل سیاه برای درمان اوریون

فلفل سیاه می تواند به شما نشان دهد که چگونه می توانید راحت تر از قبل شوید، زیرا یکی از طبیعی ترین و موثر ترین روش های خانگی برای اوریون است . این به شما کمک می کند درد را در مدت کوتاهی آرام کنید و علایم اوریون را در طولانی مدت درمان کنید . شما همچنین به پودر فلفل سیاه و استفاده از آن در قسمت های دردناک بدن نیاز دارید.

6. برگ های انجیر هندی برای درمان اوریون

  1. یک برگ بزرگ انتخاب کنید و مطمئن شوید که آن را به دقت تمیز کرده اید.
  2. آن را روی حرارت قرار دهید و گرم کنید. برگ های گرم را بر روی قسمت های دردناک قرار دهید و بگذارید یک شب بماند.
  3. این روش را 2 _3 بار در هفته انجام دهید.

7. درمان اوریون با آب آناناس

  1. یک آناناس تازه را انتخاب کنید و ساقه آن را ببرید.
  2. آن را بچلانید و به آن ،آب اضافه کنید . بسته به طعم مورد علاقتان می توانید به آن شکر اضافه کنید.
  3. 2_ 3 بار در هفته آن را بنوشید، تا به زودی مزایای آن را ببینید.

8. درمان اوریون با دانه های شنبلیله

  1. مقداری پودر شنبلیله را پودر کنید.
  2. پودر را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  3. از مخلوط در قسمت های دردناک و متورم استفاده کنید.
  4. برای 30 دقیقه بگذارید بماند.
  5. آن را با آب تمیز کنید .
  6. به یاد داشته باشید که 2_3 بار در هفته برای به حداکثر رساندن مزایا از آن استفاده کنید.

9. مارچوبه برای برطرف کردن اوریون

به طور گسترده ای پذیرفته شده است که مارچوبه یک گیاه ضد التهابی است، و آن را یکی از موثر ترین داروهای خانگی برای اوریون می دانند . بسیاری از مواد ضد التهابی در دانه های مارچوبه وجود دارد و همه آن ها در اسرع وقت به خلاص شدن از اوریون کمک می کنند.

همان طور که دانه های شنبلیله موثر هستند ، دانه های مارچوبه هم می توانند پودر شوند و بر روی قسمت های دردناک بدن اعمال شوند، تا هر گونه ناراحتی ناشی از اوریون را از بین ببرند.

10. کمپرس آب گرم برای برطرف کردن اوریون

  1. اگر می خواهید درمان اوریون سریع تر شود، از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  2. یک حوله تمیز را در آب گرم فشار دهید، یا آن را در معرض بخار قرار دهید . سپس مطمئن شوید که حوله تقریبا خشک است.
  3. حوله را تا کنید و آن را روی قسمت های متورم قرار دهید.
  4. برای رسیدن به نتایج بیشتر ، این روش را 3-4 بار در هفته تکرار کنید . علاوه بر حوله گرم ، شما می توانید بعد از گرم شدن از یک حوله سرد استفاده کنید.

11. جوش شیرین موثر در درمان اوریون

  1. از آن جا که جوش شیرین حاوی بسیاری از مواد ضد التهاب خوب است . برای استفاده در درمان اوریون ایده آل است . نه تنها به جلوگیری از رشد و گسترش ویروس در درون بدن کمک می کند ، بلکه به بیماران کمک می کند تا از شرایط ناراحت کننده رهایی یابند.
  2. مقداری آب، به جوش شیرین اضافه کنید.
  3. آن را در قسمت های متورم استفاده کنید.
  4. اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه بماند.
  5. آن قسمت ها را با آب ، تمیز بشویید.
  6. این روش را 2-3 بار در روز تکرار کنید و تغییرات مثبت را در یک هفته مشاهده خواهید کرد.

12. بلغور جو دوسر برای درمان اوریون

زمانی که مواد غذایی جامد را می جوید، به دلیل درد و التهابی که در فک خود دارید ، کار بسیار سختی است . در این مورد ، به مصرف بلغور جو دو سر فکر کنید، که یکی از طبیعی ترین درمان های خانگی برای اوریون است که می توانید آن را در هر زمانی استفاده کنید.
جو دو سر سرشار از پروتئین است و همچنین حاوی سایر فیبر های محلول است . این می تواند روند هضم شما را کاهش دهد . بنابراین اشتهای شما برای مدت طولانی کاهش می یابد.

13. آب برنج برای جلوگیری از ابتلا به اوریون

به سادگی یک فنجان برنج بردارید و سپس آن را در دو فنجان آب بجوشانید. به یاد داشته باشید قبل از دادن آن به فرد مبتلا ، این مخلوط را از صافی رد کنید . محلول پر از نشاسته خواهد شد ، بنابراین زمانی که اوریون دارید،به اندازه کافی تغذیه می شوید. . علاوه بر این می توانید اندکی نمک و یک قاشق کره برای طعم بهتر به آن اضافه کنید.
برای داشتن بهترین رژیم غذایی به منظور جلوگیری از ابتلا به اوریون ، بر روی مصرف سبزیجات تمرکز کنید اما مصرف هر گونه آب مرکبات را به خاطر اسیدی بودنشان محدود کنید.

14. آلوورا برای درمان اوریون

از دیگر روشهای درمانی اوریون بوده و خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهاب آن برای کاهش درد و التهاب بسیار مفید است. برای استفاده، یک برگ آلوورا را کنده و شیرهی آن را بگیرید. کمی زردچوبه را با آن مخلوط کرده و بعد روی نقاط متورم بمالید و بگذارید حدود نیم ساعت روی آن بماند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا