دسته‌بندی نشده

عفونت گوش : ۹ درمان خانگی موثر برای عفونت گوش

درمان های خانگی عفونت گوش

در اوایل کودکی عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری هاست که می تواند به کودکتان آسیب برساند. طبق گفته موسسه ملی ناشنوایان و سایر ناهنجاری های ارتباطی، سه نفر از چهار کودک در محدوده زمانی که سه ساله می شوند دچار عفونت گوش می شوند. اگر چه اکثر عفونت های گوش در طی چند روز بدون نیاز به هیچ گونه درمان پزشکی برطرف می شوند، اما درمان خانگی می تواند به کاهش درد گوش کمک کند. برای آشنایی با درمان های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم عفونت گوش

برای بزرگسالان عفونت گوش میانی رایج نیست، در حالی که این وضعیت به شدت به کودکان آسیب می رساند. با این حال، بزرگسالان به نوع دیگری از عفونت گوش حساس هستند که معمولا “گوش شناگر” نامیده می شوند، که بر کانال گوش تاثیر می گذارد. دو نوع عفونت گوش که وجود دارد عبارتند از:

  1. التهاب گوش میانی (Otitis Media): عفونت ویروسی عامل عفونت گوش میانی است که اغلب همراه با سرماخوردگی است و باعث تورم گوش میانی و تجمع مایع در پشت پرده گوش می شود. وقتی کانال های باریک به نام شیپور استاشی که گوش میانی را به داخل بینی متصل می کنند، مسدود یا متورم شوند، ممکن است عفونت گوش بروز کند. علائم عفونت گوش میانی شامل درد، خارش، کم شنوایی و تخلیه مایع است. برخی افراد سرگیجه، استفراغ و تب را نیز تجربه می کنند
  2. عفونت گوش خارجی (Otitis Externa): گوش شناگر در حیطه اصطلاحات پزشکی تحت عنوان عفونت گوش خارجی “otitis externa” نامیده می شود، گوش شناگر عفونت و التهاب گوش خارجی است که موجب التهاب کانال گوش می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که آب در گوش شما گرفتار شود و باعث رشد باکتری ها یا قارچ ها شود. این مشکل نه تنها با آب در ارتباط است، بلکه مربوط به شن و سایر ذرات کوچک است که می توانند باعث سوزش و تحریک پوست در کانال گوش شوند. این نوع سوزش و تحریک ناشی از تمیز کردن بیش از حد گوش، اگزمای کانال گوش و استفاده از دستگاه شنوایی است. علائم گوش شناگر شامل خارش، تخلیه مایع، افت شنوائی موقت، تب خفیف، التهاب گوش و درد است و زمانی که لوب گوش یا فک لمس می شود، وضعیت آن بدتر می شود.

درمان خانگی عفونت گوش

راهکارهای خانگی درمان عفونت گوش

عفونت گوش می تواند برای یک کودک بسیار آزار دهنده باشد و نگرانی والدین را دو چندان کند. برای تسکین درد ناشی از عفونت گوش، چرا داروهای خانگی را امتحان نمی کنید ؟

1- بطری آب گرم

از یک بطری آب گرم به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید و آن را روی گوش دردناک خود کمپرس کنید. به جای آن برای دستیابی به نتایج مشابه، می توان یک کیسه نمک را گرم کرده و روی گوش کمپرس کنید.

2- دوش داغ

دوش گرم بگیرید تا بخار آب داغ جرم گوش (واکس گوش) را نرم کند و راحت تر تخلیه شود، زیرا گاهی اوقات به علت تجمع زیاد واکس یا جرم در گوش و به علت سفتی و چسبندگی آن و عدم تخلیه آن از گوش، درد و عفونت گوش بروز می کند.

3- آب نوشیدنی

آب فراوان بنوشید تا فعالیت عضلانی را برای باز کردن شیپور استاشی گوش و تخلیه آن تحریک کنید. هنگامی که لوله های استاشی گوش باز شوند، درد گوش کمتر خواهد شد.

4- روی (زینک)

با مصرف روزانه مقدار مناسبی روی (زینک) ، اثرات عفونت گوش کاهش می یابد.

5- ویتامینC

با افزایش مصرف روزانه ویتامین C، می توانید عفونت گوش را درمان و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

6- سرکه سیب

پس از شنا، مقدار مساوی سرکه سیب و آب مقطر را مخلوط کنید و یک قطره از این محلول را در هر گوش بچکانید تا از عفونت گوش در امان بمانید.

7- الکل مالشی

پس از شنا یا دوش ممکن است آب وارد گوش شده و گوش عفونت کند. بنابراین، یک پنبه کوچک را در الکل مالشی فرو برید و داخل گوش خود فشار دهید. سپس سر خود را متمایل کنید تا مایع تخلیه شود. این یک روش مناسب برای خارج کردن آب از داخل گوش است و باعث می شود کانال گوش خشک شود، در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت گوش کمتر می شود.

8- سیر

از آنجایی که سیر در کشتن باکتری ها شهرت دارد، عصاره و روغن سیر به طور موثر عفونت گوش را درمان می کند. اگر چه می توانید روغن سیر را در فروشگاه های محلی خریداری کنید، اما می توانید سه حبه سیر متوسط را در یک کاسه کوچک خرد و رنده کنید. سپس سیر را در روغن زیتون بریزید و اجازه دهید مخلوط به مدت یک شب باقی بماند. هنگام صبح، مخلوط را از یک صافی بگذرانید. سه تا چهار قطره از آن را در گوش عفونی شده بچکانید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه داخل کانال گوش بماند. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

9- پراکسید هیدروژن

یک محلول حاوی مقدار مساوی پراکسید هیدروژن و آب گرم آماده کنید و گوش عفونی شده را با آن محلول شستشو دهید. از یک سرنگ برای استفاده از این درمان خانگی و برای تمیز کردن کانال گوش استفاده کنید.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

علل و درمان فوری عفونت گوش خرگوش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا