دسته‌بندی نشده

عسل قنقال چیست و چه خواصی دارد ؟

عسل قنقال چیست ؟

قنقال :گیاهی نام آشنا برای کوه نوردان و طبیعت گردان ایرانی است و علت نیز وجود آن در اکثر نواحی ایران می باشد.

قنقال نام گیاهی خودرو در دشت‌های مرکزی و مراتع ایران است. خواص عسل قنقال شامل درمان سرفه، خاصیت خلط‌آور، نرم کردن سینه، خاصیت شیرافزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این گیاه به دلیل شهد شیرینی که دارد، زنبورهای عسل را به خود جذب می‌کند. عسل تهیه شده از این گیاه عسل قنقال نام دارد.

گیاه قنقال گیاهی است که در اکثر نواحی کشورمان دیده می‌شود و برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان گیاهی کاملا آشناست. این گیاه، چندساله و خاردار است. گل‌های قنقال به شکل گلوله‌ای خاردار و در رنگ‌های متنوع در انتهای ساقه قرار دارند. قنقال در حدود ۱۲۰ زیرگونه دارد. بر روی برگ‌ها و ساقه این گیاه، حشره‌ای به نام خزوکک از راسته قاب‌بالان زندگی می‌کند. این حشره در دوره‌ای از زندگی خود، برای نگهداری تخم‌ها و نوزاد، پیله‌ای سفیدرنگ و به اندازه یک فندق می‌تند. نوزاد پس از آن که به حشره‌ای بالغ تبدیل شد، پیله را سوراخ می‌کند و از آن خارج می‌شود.

عسل قنقال چیست

قنقال چیست ؟

قنقال از نوع گیاهان گلدار محسوب شده و به زبانی ساده تر گل آن همان توپ گرد ، زیبا اما تیغ دار است . این نوع گیاهان حدودا 120 زیر گونه دارند که از لحاظ رنگ بندی با هم تفاوت دارند اما پایه ی تشکیل دهنده ی همه ی آنها یکی است .

گل گیاه قنقال دارای تیغ های بسیاری است که در کنار هم یک توپ تیغی را شکل داده اند. حال اگر گل را به شکل کره در نظر بگیریم هر چه به مرکز این کره نزدیک شویم جانداری را خواهیم دید ، ریز اما آنقدر وابسته به گیاه که توسط شیره ی شیرین گیاه پیله ی بچه های خود را تهیه می کند . بر روی برگ‌ها و ساقه این گیاه حشره‌ای از راسته قاب بالان بنام خزوکک زندگی میکند که برای نگهداری تخم‌ها و نوزاد خود پیله ای گرد به رنگ سفید شیری می‌تند که به اندازه ی یک فندق است سپس نوزاد پس از آن‌که به حشره بالغ تبدیل شد پیله را سوراخ می‌کند و از آن خارج می شود دقیقا مثل یک کرم ابریشم .

علت زیاد بودن این گیاه در طبیعت به گل یا همان توپ آن بر میگردد چرا که بعد از خشک شدن گل ، گل کروی شکل توسط عواملی چون وزش باد از ساقه جدا شده و در شیب های ملایم گاه در شیب های تند به حرکت درمی آید و گرد بودن آن باعث می شود تا مسافت بیش تری را طی کند و این عامل خود فرصت مضاعفی برای پراکندگی هر چه بیش تر نسل های آینده یک گیاه است.

خواص عسل قنقال

گیاه قنقال در طبیعت بسیار فراوان دیده می‌شود و پراکندگی بالایی دارد. علت پراکنش زیاد این گیاه در طبیعت، گل‌های کروی شکل آن است که با وزش باد در دامنه‌های شیب‌دار به راحتی جابه‌جا می‌شود. این گل‌ها مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و گیاه را به نقاط مختلف می‌برند.

  • بهبود سرفه و گلو درد
  • بهبود سرفه خلط آور
  • نرم کننده و بهبود خشونت سینه
  • کنترل و بهبود اسپاسم

منطقه رویش گیاه قنقال

کوهپایه و دشتهای مرکزی ایران (فارس و کنگان)

رنگ عسل قنقال

عقیقی روشن

زمان برداشت عسل قنقال

گیاه قنقال جذابیت زیادی برای زنبورهای عسل دارد. این گیاه زنبورها را به خود جذب کرده که از شهد گل‌های این گیاه عسل قنقال تولید می‌شود. کوهپایه و دشت‌های مرکزی ایران مانند استان فارس و کنگان از مراکز اصلی رویش این گیاه و تولید عسل قنقال هستند. معمولا از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر تیرماه زنبورداران اقدام به جمع‌آوری عسل قنقال می‌کنند.

زمان برداشت عسل قنقال از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر تیرماه

بهترین طریقه مصرف عسل قنقال

عسل قنقال طعمی بسیار شیرین دارد و از عطر مطلوبی برخوردار است. عسل قنقال عقیق رنگ و روشن است. بهترین روش مصرف عسل قنقال برای بهبود سرفه و نرم کردن سینه، مخلوط کردن دو تا سه قاشق از آن با چای کم‌رنگ یا آب ولرم است. برای اثربخشی بیشتر بهتر است چند قطره آب‌ لیموی ترش و تازه به آن اضافه شود.

همانند سایر انواع عسل، مصرف عسل قنقال نیز برای کودکان کمتر از یک سال به دلیل بروز مسمومیت بوتولیسم ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف آن به دلیل داشتن مواد قندی بالا، برای بیمارن دیابتی باید با احتیاط صورت گیرد.

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل قنقاق با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن. این شربت از بهترین نوشیدنی های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

دیگر خواص عسل قنقال

نرم‌کننده سینه و بهبود اسپاسم

عسل قنقال خاصیت خلط‌آور دارد و مصرف آن به نرم شدن سینه و بهبود خشونت سینه کمک می‌کند. بهبود اسپاسم‌های ناشی از سرفه‌های شدید، از خواص عسل قنقال است.

بهبود سرماخوردگی

مصرف عسل قنقال یکی از بهترین دارو‌ها برای درمان سرماخوردگی است. این عسل نیز همانند دیگر انواع عسل‌های طبیعی به دلیل داشتن خواص تسکین‌دهنده، ضدالتهاب و ضد میکروب به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک شایانی خواهد کرد.

خاصیت شیرافزا

افزایش شیر مادران شیرده از خواص عسل قنقال است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل قنقال حاوی انواع مواد آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن همانند سایر انواع عسل، به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها کمک خواهد کرد.

افزایش نیرو و انرژی

عسل تولیدشده از گل‌های قنقال، سرشار از انواع مواد غذایی بوده و بسیار غنی و انرژی‌بخش است. مصرف این عسل باعث افزایش نیروی قوای جسمانی می‌شود.

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله اینترنتی دلگرم ، در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نظر میتوانید با در میان گذاشتن با ما در قسمت دیدگاه انتهای همین صفحه به پاسخ خود برسید. قابل توجه شما همراهان عزیز برای اطمینان بیشتر از اصل بودن محصولات خود میتوانید با همکاران ما در واحد ایران عسل تماس گرفته و اصل محصول را سفارش دهید:
ارتباط با فروشگاه آنلاین:
موبایل: 09138610971
تلفن:09426000027
تلگرام:@iranasaladmin

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع عسل و مربا در بازار

عسل خام چیست و چه خواصی دارد ؟

عسل دیابتی چیست ؟ آیا مناسب افراد دیابتی است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا