دسته‌بندی نشده

عرق شنبلیله چیست و چه خواصی دارد؟

خواص فوق العاده ی عرق شنبلیله (طبیعت گرم)

دلگرم : بسیاری از افراد عرق شنبلیله را به عنوان یک داروی گیاهی کم عارضه می‌شناسند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

شنبلیله سبزی اصلی قورمه سبزی، غذای مطبوع ایرانی است. این گیاه در نواحی مختلف ایران، مصر، هند، الجزیره، ایتالیا و اسپانیا می روید.

شنبلیله که جزو گیاهان بومی ایران است دارای خواص درمانی و آشپزی زیادی می باشد. علاوه بر برگهای گیاه شنبلیله، دانه های شنبلیله فوق العاده مفید و دارای مواد مغذی است. از عرق شنبلیله در درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی نیز می توان استفاده کرد.

نوشته های مشابه

خواص عرق شنبلیله؛ از کاهش قندخون تا درمان کم خونی

طبع عرق شنبلیله گرم است و در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. از خواص عرق شنبلیله می‌توان به کاهش قند خون، درمان ریزش مو، درمان لاغری، افزایش اشتها، درمان کم خونی و رفع نفخ اشاره کرد.

برخلاف بعضی از افراد که از عطر گیاه شنبلیله در قورمه سبزی لذت می برند. اما عموما شنبلیله بوی ناپسندی دارد که برای این منظور می توان آن را همراه مواد معطر دیگری در ترکیب غذاها استفاده کرد. با این حال نمی توان از خواص شنبلیله این سبزی فوق العاده غافل شد.

5 مورد از خواص عرق شنبلیله برای بدن

۱. کاهش قند خون

مصرف روزانه ۳ استکان عرق شنبلیله نقش موثری در کاهش قند خون در افراد دیابتی دارد. خواص عرق شنبلیله برای کاهش قند خون را می‌توان به تاثیر آن در بهبود عملکرد انسولین نسبت داد. با این وجود مصرف این عرق گیاهی در افراد دیابتی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.

۲. کاهش کلسترول

عرق شنبلیله به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و نقش موثری در حفظ سلامت قلب دارد.

۳. چاق کننده و درمان لاغری مفرط

از دیگر خواص عرق شنبلیله می‌توان به درمان لاغری و افزایش اشتها اشاره کرد. ترکیبات موجود در شنبلیله مانند فسفر و آهن باعث تقویت لوزالمعده می‌شوند، در نتیجه عملکرد دستگاه هاضمه بهبود یافته و اشتها افزایش می‌یابد. البته استفاده از عرق شنبلیله برای درمان لاغری کودکان بدون مشورت با متخصص توصیه نمی‌شود.

۴. درمان کم خونی

آهن موجود در عرق شنبلیله به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و کم خونی را برطرف می‌کند.

۵. داشتن سینه‌های بزرگتر

یکی از مهم‌ترین خواص عرق شنبلیله تنظیم هورمون‌های زنانه است. این عرق گیاهی حاوی ترکیباتی شبیه استروژن است و به عنوان یکی از موثرین روش‌های طبیعی برای بزرگ شدن سینه شناخته می‌شود.

نحوه استفاده از عرق شنبلیله

بعد از هر غذا نصف استکان

تحقیقات جدید نشان داده است که شنبلیله دارای اسید نیکوتینیک یا نیاسین که ویتامین B3 نیز نامیده می شود، ‌می باشد. این ویتامین عامل جلوگیری کننده از بیماری پلاگرا می باشد و همچنین اثر گشاد کننده عروق را نیز درا است.

یکی از دانشمندان با تحقیقات زیادی که روی شنبیلیه انجام داد دریافت که شنبلیله در رفع سل استخوانی اطفال بسیار موثر است. شنبلیله در طی قرون گذشته در ایران برای بسیاری از بیماریها مصرف میشده است. برای این منظور حتی از دانه شنبلیله استفاده شده است و بیماریها سریعا بهبود پیدا می کند .

شنبلیله چون دارای مواد فسفره ،‌آهن ،‌ازته و یاستازهای مختلف می باشد تقویت کننده لوزالمعده نیز می باشد و بنابراین دستگاه هاضمه را بکار انداخته و لاغری های مفرط را از بین می برد.

شنبلیله بطور کلی شفا دهنده بیماریهای روحی و جسمی است و حتی اثرات مفیدی در اشخاص مبتلا به مرض قند و سل ریوی و استخوانی داد . در قدیم شنبلیله برای مداوای بیماری قند بکار می رفته است دانه شنبلیله با این همه خواص مفید دارای بوی ناپسند است بنابراین برای استفاده از آن میتوان آنرا با مواد معطر مخلوط نمود که بوی بد آن را تا اندازه ای برطرف کنند.

بیشتر بخوانید : دانه شنبلیله | ۲۲ خاصیت بی نظیر تخم شنبلیله برای انواع مشکلات مو

خواص بی نظیر عرق شنبلیله برای سلامتی

شنبلیله کاهش دهنده قند خون میباشد کسانی که مبتلا به دیابت می باشند میتوانند روزانه ۳ استکان عرق شنبلیله استفاده کنند.

  • همچنین چربی خون را نیز کاهش میدهد.
  • خوردن یک استکان عرق آن باعث استحکام پیازچه مو میشود.
  • دارای طبیعت گرم است .
  • مقوی بوده و نیرو بخش است.
  • کاهش دهنده کلسترول و قند خون است .
  • ملین بوده و برای قوای جنسی مسلولین مفید است.
  • ضد التهاب و قارچ های پوستی است.
  • بهترین زمان مصرف یک لیوان بعد از غذا است .

عرق شنبلیله چیست و چه خواصی دارد؟

بیشتر بخوانید : ۹ خاصیت شگفت انگیز روغن شنبلیله برای پوست و مو

مضرات شنبلیله چیست؟

1. یکی از اثرات جانبی متداول تهوع می‌باشد که با مصرف بیش از 100 گرم در روز احتمال تهوع افزایش می‌یابد. به این منظور روزانه کمتر از 8 گرم از این گیاه توصیه می‌شود. گازهای روده‌ای و اسهال نیز در برخی افراد گزارش شده است.

2. در صورت حساسیت پوستی به این گیاه، از درمان‌های موضعی بر روی پوست اجتناب کنید؛ زیرا منجر به التهاب و راش‌های پوستی می‌شود.

3. در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است، در عرق و ادرار بوی شربت افرا ایجاد شود.

4. شنبلیله هم خانواده با بادام‌ زمینی می‌باشد. اگر به بادام‌ زمینی حساسیت داشته باشید، احتمال حساس بودن شما به شنبلیله هم وجود دارد.

5. شنبلیله سطح قند خون را کاهش می‌دهد و استفاده از دزهایی بیشتر از مقادیر توصیه‌شده باعث افت شدید قند خون می‌شود. اگر مبتلا به دیابت می‌باشید با احتیاط و با فاصله از انسولین و داروهای خود از این گیاه استفاده کنید.

6. این گیاه به عنوان درمان طبیعی برای آسم شناخته شده است؛ اما تنفس پودر آن باعث آسم و علائم آلرژی در افراد می‌شود.

7.از آنجایی که تخم شنبلیله دارای اثرات تحریک کنندگی رحم می باشد، از مصرف آن در دوران بارداری خودداری نمایید. اما از برگ آن میتوان در هنگام زایمان استفاده نمود.

8. بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می کنند باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایند.


بیشتر بخوانید :

عرق نعناع : طرز تهیه عرق نعناع در منزل

فواید معجزه آسا عرق زیره

خواص دارویی و درمانی عرقیات با طبع گرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا