دسته‌بندی نشده

عدم تعادل هورمونی: ۱۸ روش خانگی برای درمان عدم تعادل هورمونی

مجله دلگرم | عدم تعادل هورمونی به شرایطی گفته میشود که طی ان هورمون های بدن از سطح طبیعی خود فاصله میگیرند. قاعدگی، زایمان، بلوغ، مواد سمی، رژیم غذایی نا مناسب و سبک زندگی اشتباه از جمله عوامل عدم تعادل هورمونی هستند.

علائم عدم تعادل هورمونی میتواند خیلی گسترده بوده و شمال مواردی همچون پریود های نامنظم، خونریزی شدید، درد بارداری، کیست تخمدان و فیبروم رحم باشد.

عدم تعادل هورمونی اگر درمان نشود میتواند شانس بارداری را کاهش داده و همچنین باعث ایجاد مشکلات غده تیروئید و کیسه صفرا شود.

با توجه به مواردی که بیان شد قطعا متوجه شدید که عدم تعادل هورمونی یک وضعیت جدی است و باید هرچه سریعتر آن را درمان کنید. البته این مسئله به این معنی نیست که نگران شوید چراکه روش درمانی بسیاری زیادی برای تنظیم هورمون ها وجود دارد.

در ادامه 19 راهکار خانگی برای درمان عدم تعادل هورمونی به شما معرفی خواهیم کرد.

علائم عدم تعادل هورمونی چیست؟

هورمون ها پیام رسان های کوچکی هستند که بواسطه ترکیبات شیمیایی که دارند پیام های مخصوصی را به اندام های مختلف بدن ارسال میکنند. هورمون ها توسط غدد درون ریز تولید شده و تقریبا کنترل تمامی فرایند هایی که در بدن اتفاق میافتد (از تولید مثل تا متابولیسم و سوخت و ساز) را در اختیار دارند.

زمانی که میزان هورمون ها کمتر و یا بیش تر از حدی طبیعی میشوند، باعث مشکلات بسیاری میشود. حتی تغییرات بسیار کوچک در سطح هورمون ها میتواند تغییرات زیادی در بدن بوجود آورد.

اینکه علائم عدم تعادل هورمونی چیست بستگی به جنسیت و این مسئله دارد که کدام هورمون ها از شرایط طبیعی خود فاصله گرفته است.

برخی از علائم عدم تعادل هورمونی در خانم ها عبارت است از:

اگر یک و یا چند تا از علائمی که در بالا به ان ها اشاره شد را دارید و یا احساس میکنید که ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شده باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید چراکه همانطور که اشاره کردیم این بیماری یک وضعیت کاملا جدی است که میتواند عوارض شدید بسیاری داشته باشد.

در ادامه 19 راهکار طبیعی و خانگی درمان عدم تعادل هورمونی را به شما آموزش خواهیم داد.

1. امگا3

امگا3 یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای تولید هورمون ها میباشد و این مسئله در خانم ها اهمیت بیشتری نیز پیدا میکند. مصرف کافی امگا3 درد قاعدگی و سایر مشکلات این دوران را نیز میتواند کاهش دهد.

برخی از مواد غذایی سرشار از امگا3 عبارتند از دانه های کتان، گردو، روغن زیتون، دانه های چیا، کدو حلوایی، ماهی و سویا. بنابراین سعی کنید این مواد غذایی را بیشتر در رژیم خود قرار دهید تا مقدار کافی امگا3 به بدن تان رسیده و به تنظیم هورمون هایتان کمک کند.

لازم بذکر است که میتوانید از مکمل های غذایی دارویی امگا3 نیز استفاده کنید البته باید قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید.

2. آووکادو

آووکادو یک منبع غنی از اسید های چرب غیر اشباع بوده و سرشار از فیبر غذایی، پتاسیم، منیزیم، ویتامین ای، ویتامین های گروه ب و فولیک اسید میباشد. به همین دلیل است که آووکادو یک ماده غذایی بسیار کامل است که مصرف آن به تنظیم هورمون ها کمک زیادی دارد.

مصرف آووکادو علاوه بر تنظیم هورمون ها، به تنظیم کلسترول خون نیز کمک میکند.

3. هویج

هویج فیبر بسیار زیادی دارد و این فیبر ها میتواند استروژن اضافی بدن را بخوبی تخلیه کنند. فیبر غذایی موجود در هویج از جذب دوباره هورمون استروژن از طریق روده نیز جلوگیری میکند. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که میزان بالای استروژن در بدن میتواند تعادل هورمونی را مختل کند.

عدم تعادل هورمونی هم میتواند باعث مواردی همچون سندرم پیش از قاعدگی، اختلالات روحی، آکنه و ناباروری شود.

4. ویتامین د

ویتامین د روی غده هیپوفیز اثر میگذارد. غده هیپوفیز نقش مهمی در تولید بسیاری از هورمون ها داشته و مشکلات ناشی از کمبود سطوح استرژن در بدن را کاهش میدهد.

کمبود ویتامین د باعث کاهش ترشحات غده هیپوفیز شده و این مسئله میتواند میزان وزن و اشتها شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در بین همه راهکار های خانگی که برای درمان عدم تعادل هورمونی به شما معرفی خواهیم کرد، مصرف ویتامین ساده ترین روش است چراکه برای افزایش این ویتامین در بدن خود تنها کاری باید انجام دهید این است که به بیرون خانه رفته و 10 دقیقه زیر آفتاب باشید.

هر روز باید مدتی بدن تان تحت تابش مستقیم نور آفتاب باشد چراکه اینکار بسیاری از فرایند های بدن از جمله تولید ویتامین د را تنظیم میکند.

راه دیگر دریافت مقدار کافی ویتامین د مصرف مواد غذایی است که دارای این ویتامین میباشد. برخی از این مواد غذایی عبارتند از ماهی، روغن جگر ماهی و تخم مرغ.

همچنین میتوانید از مکمل های غذایی دارویی ویتامین د نیز استفاده کنید اما برای اینکار باید ابتدا با پزشک مشورت کنید.

5. ورزش کردن

ورزش کردن بدن را سالم و زیبا نگه میدارد. تحرک فیزیکی میتواند علاوه بر بهبود سلامت کلی بدن، سطح هورمون ها را نیز تنظیم کند.

کورتیزول هورمونی است که یکی از عوامل اصلی استرس میباشد. ورزش کردن میزان کورتیزول در بدن را کاهش میدهد.

برای ورزش کردن گزینه های زیادی موجود است. شما میتوانید باشگاه برید و یا اینکه پیاده روی داشته باشید. حتی رقصیدن هم میتواند به اندازه کافی موثر باشد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که باید هر روز و به میزان مشخص ورزش داشته باشید. اگر یک روز ورزش بکنید و یک روز نه، اینکار تاثیر چندانی نخواهد داشت. سعی کنید مدت زمانی که در هر جلسه تمرینی اختصاص میدهید نیز مشخص بوده و با مشورت پزشک و یا مربی به مرور این مدت زمان را تغییر دهید.

6. روغن نارگیل

روغن نارگیل نه تنها میتواند برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شود، بلکه کاربرد های فراوان دیگری نیز دارد. یکی از مهم ترین فواید روغن نارگیل تاثیر مثبتی است که در تنظیم هورمون ها دارد.

روغن نارگیل همچنین در کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون و همچنین افزایش متابولیسم موثر است.

باید روزانه حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل در برنامه غذایی تان وجود داشته باشد. روغن نارگیل تحمل حرارت بالایی داشته و به همین دلیل از آن برای پخت و پز نیز میتوانید استفاده کنید.

7. دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله حاوی دیوسژنین که یک فیتواستروژن میباشد که به سنتز شدن استروژن در بدن کمک میکند.

مدت زیادی است که از شنبلیله به عنوان یک درمان خانگی برای رفع مشکلات زنان یائسه استفاده میشود.

یک قاشق دانه شنبلیله را درون یک فنجان آب ریخته و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه در آب بماند. سپس دانه ها را آبکش کرده و آب آن را روزانه 2 تا 3 مرتبه بنوشید. همچنین میتوانید مقدار کمی لیمو و عسل به آب شنبلیله اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

توجه! برخی افراد به شنبلیله حساسیت دارند. در این شرایط به عنوان یک روش جایگزین از دانه رازیانه نیز میتوان استفاده کرد.

8. منیزیم

منیزیم یک مکمل بسیار قوی جهت تنظیم هورمون ها بشمار میرود.

این ماده معدنی از افزایش بیش از حد کورتیزول و انسولین پیشگیری میکند. منیزیم یکی از مواد مورد نیاز بدن برای تولید هورمون های استروئیدی همچون پروژسترون، استروژن و تستوسترون میباشد. منیزیم در کارکرد صحیح غده تیروئید نقش مهمی ایفا میکند.

مصرف مقدار کافی منیزیم میتواند از اختلالاتی همچون فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نیز پیشگیری کند.

یکی از بهترین راه های بهره بردن از منیزیم، استفاده از روغن آن میباشد چراکه این ماده معدنی از طریق پوست بهتر جذب میشود.

عدم تعادل هورمونی

9. زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ مواد مغزی بسیار زیادی دارد. تخم مرغ سرشار از ویتامین آ و ویتامین د میباشد. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، ویتامین د نقش بسیار مهمی در تنظیم هورمون های استروئیدی بدن ایفا میکند.

زرده تخم مرغ سرشار از سلنیوم میباشد. این ماده معدنی هورمون های تیروئیدی را از حالت غیر فعال بیرون آورده و آن ها را فعال میکند.

کلسترول موجود در زرده تخم مرغ یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای ساخت هورمون های جنسی میباشد.

10. ژلاتین

ژلاتین میتواند سطوح هورمون های بدن را بدلیل داشتن منیزیم، کلسیم و فسفات تنظیم کند.

ژلاتین دارای آمینو اسید هایی میباشد که میتواند سطوح استروژن بدن را کاهش دهد. این امر اهمیت بسیاری دارد چراکه زیاد بودن استروژن در بدن میتواند در خانم ها موجب درد های قاعدگی شده و در آقایان نیز باعث ناباروری شود.

آمینو اسید های موجود در ژلاتین عملکرد غده تیروئید را تنظیم کرده و منجر به بهبود متابولیسم بدن میگردد.

از دیگر فواید ژلاتین میتوان به قدرت آن در کاهش التهابات مفصل ها اشاره کرد چراکه ژلاتین باعث تشکیل کلاژن میشود. کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در مفاصل و بافت های پوستی میباشد.

گیاهان دارویی برای درمان عدم تعادل هورمونی

11. ریحان

ریحان یک گیاه دارویی بسیار قوی میباشد که میتواند استرس، درد و تب را کاهش داده و از اندام های حیاتی بدن مثل کبد محافظت کند. ریحان خواص ضد التهابی بسیاری داشته و به شکل موثری میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

ریحان میتواند قند خون را تنظیم کند و به همین دلیل یکی از مواد غذایی توصیه شده برای افراد دیابتی میباشد. ریحان در کاهش میزان هورمون کورتیزول نیز موثر است. عدم کاهش هورمون کورتیزول میتواند بر تخمدان ها، لوزالمعده و غده تیروئید تاثیر منفی داشته باشد.

معمولا جهت استفاده از خواص ریحان، با استفاده از برگ های آن چای ریحان تهیه کرده و مینوشند.

چند برگ ریحان برداشته و داخل یک فنجان آب جوش بریزید، اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس برگ ها را جدا کرده و چایی تهیه شده را میل کنید. باید روزانه 3 فنجان چای ریحان بنوشید تا این روش در درمان عدم تعادل هورمونی موثر باشد.

– اگر نمیخواهید چای ریحان بخورید، به عنوان یک روش جایگزین میتوانید برگ های ریحان (همان ریحانی که در سبزی خوردن وجود دارد) را تهیه کرده و همراه با غذای خود مصرف کنید.

12. جنسینگ آسیایی

جینسینگ آسیایی یک آداپتوژن است که میتواند تعادل هورمون ها را برقرار کند.

جنسینگ در ترشح هورمون آدرنالین موثر است. آدرنالین یکی از مهم ترین هورمون های تاثیرگذار بر میزان استرس میباشد. از دیگر فواید جنسینگ میتوان به کاهش درد های قاعدگی و افزایش تولید اسپرم در آقایان اشاره کرد.

به مدت 2 هفته، روزانه 200 میلی گرم جنسینگ آسیایی مصرف کنید. بهتر است از این گیاه دارویی بصورت دوره ای استفاده کنید. بنابراین پس از 2 هفته اول، یک هفته استراحت کرده (یعنی مصرف را متوقف کنید) و هفته بعد از آن (یعنی هفته چهارم) دوباره مصرف را شروع کنید. این چرخه باید تا زمانی که جنسینگ مصرف میکنید تکرار شود.

توجه! قبل از مصرف جنسینگ حتما باید با پزشک مشورت کنید چراکه این گیاه دارویی بسیار قوی است و میتواند با برخی از دارو ها تداخل ایجاد کند.

13. گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی از زمان های دور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشده است. یکی از مهم ترین خواص گیلاس زمستانی، تاثیرات مثبتی است که تنظیم سطح هورمون های بدن دارد.

مصرف گیلاس زمستانی به شکل قابل توجهی در تنظیم هورمون کورتیزول موثر است. این گیاه دارویی تولید آندروژن، تستوسترون و DHEA را افزایش داده و کارکرد غده هیپوفیز را نیز بهبود میبخشد.

گیلاس زمستانی میتواند در بدن شرایطی را فراهم کند تا هورمون ها خیلی راحت تر به سلول ها بچسبند.

جهت استفاده از این گیاه دارویی، کمی از آن را در فنجان آب ریخته و بنوشید. اینکار را باید روزی 2 مرتبه تکرار کنید.

14. جنسینگ مونث

جنسینگ مونث یک گیاه دارویی بسیار قدرتمند است که در ارتفاعات چین، کره و ژاپن یافت میشود.

سالیان دراز است که از ریشه این گیاه برای درمان مشکلاتی همچون درد قاعدگی و سایر مشکلات مرتبط با آن، ناباروری، درد مفاصل و … استفاده میشود.

جنسینگ مونث میتواند سطح هورمون استروژن و پروژسترون بدن را تنظیم کند. این گیاه دارویی از پیری زودرس نیز پیشگیری میکند.

جنسینگ مونث دارای خواص ضد التهابی و آرامبخش میباشد و مصرف ان میتواند به تنظیم هورمون های بدن کمک شایانی داشته باشد.

15. کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یک منبع غنی از استروژن میباشد. این گیاه میتواند هورمون های قسمت خاصی از بدن را افزایش دهد.

عملکرد کوهوش سیاه همچون کاری است که هورمون استروژن در مغز، استخوان و واژن انجام میدهد. این گیاه دارویی بسیار قدرتمند دارای مواد شیمیایی خاصی است که در درمان مشکل عدم تعادل هورمونی بسیار موثر میباشد.

توجه! مصرف کوهوش سیاه برای خانم های باردار ممنوع است.

16. پنج انگشت

میوه درخت پنج انگشت میتواند سطوح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن را تنظیم کرده و مشکل عدم تعادل هورمونی را مرتفع سازد. مصرف این گیاه دارویی همچنین به بهبود فرایند تخمک گذاری نیز کمک میکند.

گیاه پنج انگشت به درمان سندرم پیش از قاعدگی نیز کمک میکند و همچنین در تحریک غده هیپوفیز به ترشح هورمونی که تخمدانها را به تولید پروژسترون وادار میکند نیز موثر است.

پرولاکتین ماده ای در بدن است که باعث افزایش هرچه بیشتر پروژسترون میشود. پنج انگشت از تولید این ماده و افزایش بیش از حد هورمون پروژسترون جلوگیری میکند و تعادل مناسبی بین سطح استروژن و پروژسترون ایجاد میکند. وجود تعادل مناسب بین این دو هورمون عامل بسیار مهمی در داشتن قاعدگی بدون دردسر و راحت است.

پنج انگشت مواد شیمیایی بسیار کمیابی دارد که برای بدن فوق العاده مهم است. این ترکیبات شیمیایی برای کارکرد صحیح غده هیپوفیز و همچنین درمان عدم تعادل هورمونی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

توجه! مصرف گیاه پنج انگشت باعث افزایش خونریزی میشود و به همین دلیل خانم های باردار از مصرف آن باید خودداری کنند.

17. نخلک اره ای

گیاه نخلک اره ای از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری میکند. DHT عامل چرب شدن پوست و مو بسته شدن منافذ آن ها است.

نخلک اره ای در متعادل کردن سطح هورمون ها در دوران قاعدگی و همچنین پس از ان بسیار موثر است و کمک زیادی به رفع مشکلاتی که در این دوره بوجود میاید میکند.

18. جنسینگ پرویی

جنسینگ پرویی به ترشح هورمون ها، افزایش قدرت باروری و همچنین افزایش میل جنسی کمک زیادی میکند.

جنسینگ پرویی سرشار ز پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، فسفر، کلسیم و اسید های چرب مفید میباشد. این مواد نه تنها در رفع عدم تعادل هورمون ها موثر است بلکه برای سلامت عمومی بدن ضروری میباشد.

یک چهارم قاشق چایخوری پودر جنسینگ پرویی را با آب، شیر، ماست، آب میوه و یا چای (هر نوع چای که دوست دارید) مخلوط کنید.

جنسینگ پرویی باید بصورت منظم استفاده شود تا تاثیرگذار باشد. میتوانید دوز مصرف خود را نهایتا تا 2 قاشق چایخوری افزایش دهید.

مصرف جنسینگ پرویی را باید بصورت مرتب و به مدت چند ماه ادامه دهید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان عدم تعادل هورمونی باید بدانید را برای شما آورده ایم.

برای درمان عدم تعادل هورمونی چه کار هایی باید انجام دهیم؟

– برای تنظیم متابولیسم بدن روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

– از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید.

– از مصرف مواد غذایی پر کربوهیدرات تصفیه شده، غذا های فرآوری شده و فست فود ها خودداری کنید.

– در طول شبانه روز حداقل 8 ساعت خواب عمیق داشته باشید. همچنین سعی کنید عوامل استرس زا را از خود دور کنید. به انجام فعالیت هایی که به رفع استرس به شما کمک میکند، بپردازید.

– سعی کنید تمرینات تنفس عمیق انجام دهید. این تمرینات به شما در کاهش استرس و افزایش آرامش کمک بسیاری میکنند.

– غذا های مغزی بخورید و همه ی وعده های غذایی خود را در زمان مشخصی بخورید.

– مصرف سبزیجات سبز رنگ مقوی مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم، خیار و… را افزایش دهید.

– حمام نمک بگیرید. حمام نمک نه تنها به دفع مواد سمی بدن کمک میکند بلکه در تنظیم سطح هورمون های بدن نیز موثر است.

زردچوبه بین همه گیاهان دارویی قوی ترین ضد عفونی کننده است. سعی کنید از این ادویه شگفت انگیز بیشتر استفاده کنید.

از انجام چه کار هایی باید پرهیز کرد؟

– عادت های بد مثل سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید.

– از مصرف دارو های هورمونی بدون مشورت با پزشک اکیدا خودداری کنید.

– مصرف مواد غذایی حاوی کافئین را کمتر کنید چراکه کافئین سطوح کورتیزول را افزایش و عملکرد غده تیروئید را کاهش میدهد.

– استفاده از ابزار و چیز هایی که جنسی پلاستیکی دارند را کاهش دهید چراکه این مواد میتواند سطوح هورمون ها را بهم بریزد.

– از مصرف بیش از حد روغن های گیاهی خودداری کنید چراکه این روغن ها دارای امگا6 زیادی هستند. امگا6 یکی از موادی است که در مقادیر زیاد میتواند باعث عدم تعادل هورمونی بشود.

– مصرف سویا را کاهش دهید. میزان بالای سویا میتواند تعادل هورمون های بدن را از بین ببرد.

– مواد شیمیایی و کود هایی که درون مواد غذایی مورد استفاده مردم وجود دارد از دیگر عوامل ایجاد عدم تعادل هورمونی میباشد و به همین دلیل است که مصرف غذا های ارگانیک توصیه شده است.

– از مصرف قند و شکر و خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا