دسته‌بندی نشده

طرز تهیه و روش نگهداری از بیکینگ پودر

آیا تا به حال در مورد بیکینگ پودر و انواع آن مطلبی خوانده اید؟ انواع بیکینگ پودر چیست؟ تقلبات در بیکینگ پودر به چه صورت می­باشد؟ بکینگ پودر با کیفیت چگونه تشخیص داده می­شود؟ زمان و نحوه استفاده از بیکینگ پودر چگونه است؟ آیا دوست دارید تا پاسخ این سوالات را بدانید؟ ما در این متن جوابگو شما به این سوالات هستیم.

بیکینگ پودر چیست و نقش آن در کیک و غذاهایی که از آن استفاده میشود؟

بیکینگ پودر یا بکینگ پودر(Baking powder) یا پودر پخت نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ می­باشد که نقش تخمیری در پخت کیک و شیرینی داشته و باعث پف کردن، اسفنجی شدن و سبک شدن کیک و شیرینی های حاوی آن می­شود که در صورت عدم استفاده از بیکینگ پودر کار هم زدن و عمل آوری خمیر مورد نظر نیازمند زمان زیاد و نیروی انسانی می­باشد.
شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که ترکیب موجود در بیکینگ پودر شامل چه موادی می­باشد که اینچنین زمان پخت کیک و شیرینی را کاهش می­دهد، بکینگ پودر از ترکیب باز با یک اسید ضعیف تشکیل می­شود، که واکنش این دو ماده، باعث آزاد سازی گاز دی اکسید کربن (co2) شده که این گاز نقش ورآمدن و حجم دادن به خمیر انواع شیرینی، کیک، نان، پنکیک و… را بر عهده دارد.

ترکیبات موجود در بیکینگ پودر

همانطور که اشاره شد بیکینگ پودر یک مخلوط مولد گاز می­باشد که واکنش اسید و باز موجود در آن گاز دی اکسید کربن را تولید می­کند. باز آن عمدتا بیکربنات سدیم یا جوش شیرین و اسید آن هم یک اسید خوراکی ضعیف از جمله اسید تارتاریک، سدیم اسید پیروفسفات، اسید سیتریک، کرم تارتار، مونو کلسیم فسفات مونو هیدراته و چند اسید خوراکی ضعیف دیگر می­تواند باشد. همچنین این دو ماده در کنار یک ماده پرکننده دیگر که خنثی بوده و با جذب رطوبت، به واکنش بین اسید و باز کمک می­کند قرار می­گیرد که این ماده عمدتا می­تواند نشاسته ذرت و یا نشاسته گندم باشد.

انواع بکینگ پودر

بیکینگ پودر تک مرحله ای یا تک واکنشه که در این نوع بکینگ پودرها از یک اسید برای تهیه آن استفاده شده است. اسید مورد استفاده در این نوع بکینگ پودرها ممکن است سریع و یا کند عمل کند. اسیدی که سریع عمل کند بعد از استفاده شدن در فرمولاسیون ماده غذایی به سرعت و در دمای اتاق با جوش شیرین واکنش داده و گاز Co2آزاد می­کند اما اسیدی که آهسته عمل کند بعد از استفاده باید در مجاورت حرارت قرار گیرد تا واکنش با جوش شیرین انجام شده و گاز آزاد شود.

بیکینگ پودر چیست

بکینگ پودر دو مرحله ای یا دو واکنشه که در این نوع بکینگ پودرها از دو یا چند نوع اسید برای فرمولاسیون استفاده شده است، اسید یا اسید های اول بعد از استفاده در ترکیب کیک یا شیرینی در دمای اتاق واکنش داده و گاز آزاد می­کنند و اسید یا اسید های دوم زمانی که به آنها گرما برسد، واکنش داده و گاز تولید می­کنند.

تقلبات در بیکینگ پودر

باید به این نکته دقت کرد که چون اسید های خوراکی تقریبا موادی گران قیمت اند، شاید بسیاری از تولید کنندگان بیکینگ پودر از ترکیباتی معادل آنها اما ارزان قیمت نسبت به آنها استفاده کنند، یکی از آنها زاج (سولفات پتاسیم و آلومینیوم) می­باشد که در استاندارد تولید بیکینگ پودر، استفاده از آن ذکر نشده است اما استفاده از آن در بسیاری از برندهای ارزان قیمت رایج است.

همچنین مواد مجازی که در تولید بکینگ پودر استفاده می­شوند باید کاملا پودری شکل، بدون چسبندگی، رنگ و بوی خاص و خشک باشند تا از واکنش درست بین آنها، گاز به میزان کافی تولید شود. بنابراین باید دقت شود تا تهیه بیکینگ پودر از منابع مورد اطمینان باشد تا علاوه بر عملکرد درست تاثیر مثبت بر سلامت فرد را نیز داشته باشد. همچنین با روش هایی می توان بکینگ پودر باکیفیت و اثر بخش را از بکینگ پودر بی اثر و خنثی تشخیص داد.

دستور تهیه بیکینگ پودر خانگی

سریعترین راه برای تهیه بیکینگ پودر خانگی ترکیب 1/4 قاشق چای خوری جوش شیرین با 1/2 قاشق چای خوری پودر کرم تارتار است. اگر قصد دارید تا این بکینگ پودر را بلافاصله در تهیه غذای مورد نظر خود استفاده کنید لازم نیست تا از پودر نشاسته ذرت یا پودر نشاسته گندم در ترکیب آن بکار ببرید، اما در صورت نگهداری از آن باید به میزان 1/4 قاشق چای خوری از یکی از نشاسته های نامبرده را با آن مخلوط کرده تا با جذب رطوبت هوا توسط آنها از واکنش بین جوش شیرین و پودر کرم تارتار جلوگیری شود، زیرا کرم تارتار از اسیدهاییست که به سرعت و در دمای اتاق با جوش شیرین واکنش می­دهد. این بیکینگ پودر در ظرف درب دار و در جای خشک و خنک تا 2 ماه باقی می­ماند.

حتماً بخوانید:

نحوه استفاده از بیکینگ پودر

بیکینگ پودر از جمله موادی است که مقدار استفاده از آن طبق دستورالعمل کیک، شیرینی و یا هر غذای دیگر بسیار ضروری می­باشد چرا که مثلا در صورت استفاده در کیک به مقدار کمتر از مقدار گفته شده لطافت و نرمی لازم برای کیک بدست نمی­اید و در صورت استفاده بیش از حد نیز باعث می­شود تا پف زود هنگام کیک زیاد شده و از غالب سر ریز شود و در ادامه پف کیک بخوابد و بر طعم آن نیز تاثیر نامطلوب بگذارد.
همچنین زمان استفاده از بیکینگ پودر مهم می­باشد تا واکنش اسید و باز موجود در آن درست انجام شده و گاز آزاد شده کارایی لازم را داشته باشد، بنابراین وقتی در رسپی تهیه کیک گفته می­شود تا اول آرد با بکینگ پودر درست مخلوط شده و الک شود لازم است که این کار انجام شود تا بعد از افزودن به سایر مواد به درستی پخش گردد.

دستور تهیه بیکینگ پودر خانگی

نحوه نگهداری از بیکینگ پودر چگونه است؟

بیکینگ پودر باید در یک ظرف در بسته، که کاملا درب آن محکم شود و در جای خشک و خنک نگهداری شود در غیر این صورت در مجاورت رطوبت واکنش بین اسید و باز انجام شده و بکینگ پودر بی اثر می­شود.

مضرات تغذیه ای بیکینگ پودر

مصرف زیاد و مداوم بیکینگ پودر و همچنین بیکینگ پودرهای تقلبی این عوارض را بوجود می آورد:

با به هم زدن اسیدیته معده و روده عملکرد این قسمتها را دچار اختلال کرده و زخم معده و روده ایجاد می کند که این زخم ها بر سیستم عصبی تاثیر مستقیم می­گذارد.
با جذب آهن و کلسیم، از جذب آنها در بدن کاسته و فرد را دچار کم خونی و ضعف استخوان می­کند.
بیکینگ پودر به دلیل داشتن نمک های اسیدی حاوی سدیم، باعث افزایش فشار خون در بدن می­شود.
در زنان امکان تنبلی تخمدان را افزایش داده و بر روی این غدد تناسلی و ترشح تخمک تاثیر منفی می­گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا