دسته‌بندی نشده

طرز تهیه نان تمشک خوشمزه و خانگی با طعم بی نظیر

طرز تهیه نان تمشک

نان تمشک یکی از انواع نان‌های خوشمزه و فانتزی است که بسیار پرخاصیت و مقوی است و خیلی راحت و سریع درست و تهیه می‌شود، نان تمشک بافتی سبک و نرم و لطیف دارد و با طعم فوق العاده و عالی در وعده صبحانه بسیار دلچسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان تمشک در ادامه با سایت آموزشی ما همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر: میزان مورد نیاز :
آرد ۴ پیمانه معادل ۵۰۰ گرم
پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری معادل ۹ گرم
شیر ۴/۳ لیوان معادل ۱۲۰ میلی لیتر
شکر ۵ قاشق غذا خوری معادل ۷۵ گرم
نمک ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ یا ماست شیرین ۲ عدد یا ۲ قاشق غذا خوری
کره نرم ۱۰۰ گرم
مواد لازم برای مربای تمشک: میزان مورد نیاز :
تمشک (یا شاتوت) ۱ کیلو گرم
شکر شکر
آب لیموی ترش تازه آب لیموی ترش تازه

طرز تهیه نان تمشک

طرز تهیه نان تمشک خانگی

مرحله اول
برای طرز تهیه نان تمشک خوشمزه ابتدا باید خمیر را آماده کنیم، برای این منظور، شیر ولرم را در ظرفی بریزید و بعد ۲ قاشق از شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا در شیر حل شود و سپس پودر خمیر مایه را روی آن بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و سپس درب ظرف را ببندید.

مرحله دوم
بعد ظرف را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا مخلوط به مدت ده دقیقه استراحت کند تا سطح شیر حباب حباب شود و خمیر مایه آن فعال شود، سپس بقیه شکر را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید و بعد نمک را هم در ظرف بریزید و مخلوط کنید.

مرحله سوم
سپس تخم مرغ‌ها را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، به جای تخم مرغ می‌توانید از ماست شیرین استفاده کنید و در شیر بریزید، بعد آرد را در یک ظرف الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود.

مرحله چهارم
بعد آرد را کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید و با دست کمی ورز دهید، آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر جمع شود و بافت آن نرم و لطیف و کمی چسبناک شود، سپس مقداری کره را به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید و به خمیر اضافه کنید‌.

مرحله پنجم
سپس خمیر را خوب ورز دهید، دقت کنید وقتی کره را اضافه کنید خمیر مقداری چسبناک می‌شود، لازم نیست آرد اضافی روی خمیر بریزید، هرچه بیشتر خمیر را ورز دهید میزان چسبندگی آن کمتر می‌شود و خمیر حالت لاستیکی و کشدار به خود می‌گیرد.

مرحله ششم

حتما به مدت ده دقیقه خمیر را با دست ورز دهید و بعد از این که یکدست شد، روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و در محیط تقریبا گرم قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت تا یک ساعت استراحت کند تا خمیر عمل آید و حجم آن زیاد شود.

مرحله هفتم
برای تهیه و درست کردن مربا چون معمولا تمشک در دسترس نیست از شاتوت استفاده می‌کنیم. برای این مظنور ابتدا شاتوت‌ها را تمیز بشورید و برگ‌ها و ساقه‌های آن‌ها را جدا کنید و وقتی که آب اضافی شاتوت‌ها خشک شد، آن‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و بعد شکر را اضافه کنید و هم بزنید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله هشتم
سپس هراز گاهی شاتوت‌ها را هم بزنید تا آب بیاندازند و به جوش آیند، وقتی که شکر در مخلوط کاملا حل شد مقداری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و هم بزنید و بعد حرارت را کم کنید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید تا خوب بپزند و غلیظ شوند.

طرز تهیه نان تمشک خانگی

مرحله نهم
بعد از این مدت مخلوط شاتوت‌ها را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خوب خنک شوند، بعد از این که مربای شاتوت سرد شد، آن را داخل شیشه‌های تمیز بریزید و درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

مرحله دهم
سپس خمیر را که عمل آمده کمی ورز دهید تا هوای اضافی داخل آن خارج شود و بعد روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و ابتدا با دست پهن کنید و بعد با وردنه به شکل مستطیل و به ضخامت نیم سانتیمتر باز کنید.

مرحله یازدهم
بعد مقداری از مربای شاتوت را روی خمیر بریزید و پخش کنید تا تمام قسمت‌های خمیر با مربا پوشانده شود، سپس از قسمت طول خمیر را رول کنید و با چاقوی تیز برش‌هایی به اندازه دو تا سه انگشت بزنید و بعد در سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله دوازدهم
سپس خمیرها را با فاصله در سینی فر روی کاغذ روغنی بچینید و بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۵ دقیقه بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود.

حتماً بخوانید:

مرحله سیزدهم
بعد از این زمان سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا نان‌ها کمی خنک شوند و بعد مقداری پودر قند روی آن‌ها بپاشید و با پنیر خامه‌ای و مقداری مغز گردو خرد شده تزئین کنید و به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید.

مرحله چهاردهم
سپس تعدادی نان تمشک را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی و یا یک پیش غذای ساده و مناسب برای پذیرایی استفاده کنید و یا نان تمشک را در وعده صبحانه همراه با خامه و عسل و شکلات صبحانه و چای داغ سرو کنید.

منبع : پانا مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا