دسته‌بندی نشده

طرز تهیه لوبیا پلو خوشمزه + خواص لوبیا پلو

لوبیا پلو و دانستنی های مهم آن

لوبیا پلو یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است. لوبیا پلو به شکل های مختلفی طبخ می شود. جالب است بدانید لوبیا پلو را هم می شود با گوشت قرمز طبخ کرد و هم با گوشت مرغ.

کالری و ارزش غذایی لوبیا پلو

هر 100 گرم لوبیا پلو حاوی 196 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 196
کربوهیدرات 25.17 گرم
پروتئین 6.64 گرم
چربی 7.50 گرم
آب 86.45 گرم
فیبر 1.07 گرم
قند 1.05 گرم
کلسترول 15.12 میلی گرم

لوبیا/لوبیا پلو/کالری لوبیا پلو/ارزش غذایی لوبیا پلو/خواص لوبیا پلو/طرز تهیه لوبیا/طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی/طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

بیشتر بخوانید:

با میزان کالری انواع شام آشنا شوید

آشنایی با کالری انواع ناهار

لوبیا/لوبیا پلو/کالری لوبیا پلو/ارزش غذایی لوبیا پلو/خواص لوبیا پلو/طرز تهیه لوبیا/طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی/طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

خواص لوبیا پلو

یکی از خواص لوبیا سبز وجود مقدار زیادی ویتامین B۱، A، k، C است. از دیگر خواص لوبیا سبز می توان به وجود فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، منیزیم، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین، امگا ۳، نیاسین و منگنز در آن اشاره کرد.

لوبیا سبز در فصل بهار و تابستان عرضه می شود که شما میتوانید ان را در فریزر برای سایر فصول سال نگه دارید. یکی دیگر از خواص لوبیا سبز وجود مقدار زیادی ویتامین k است و این ویتامین k برای ترمیم و ساخت استخوان فوق العاده است.

به گفته متخصصات تغذیه مصرف لوبیا سبز برای بیماران قلبی که گرفتگی شریان دارند و همچنین برای دیابتی ها که هر غذایی را نمی توانند بخورند خیلی مفید است. دلیل این امر آن ست که لوبیا سبز دارای فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیم می باشد و در نتیجه نقش موثری در تقویت سیستم قلبی – عروقی دارد.

همچنین لوبیا سبز دارای منیزیم و پتاسیم است که در کاهش فشار خون تاثیر گذار است.

گوشت منبع عالی پروتئین است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم را که بدن ما برای رشد به آن ها نیاز دارد تامین می کندگوشت قرمز، مانند گوشت گوساله، گوشت گاو و گوشت گوسفند، یک منبع غنی از آهن است و برای جلوگیری از بیماری کم خونی مهم است.

خوردن گوشت قرمز یک یا دو بار در هفته می تواند به یک رژیم غذایی سالم، مخصوصا برای کودکان نوپا و زنان در سن باروری باشد. گوشت های با چربی کمتر مانند مرغ و بوقلمون می توانند در حفظ وزن سالم نقش خوبی داشته باشند.

علاوه بر این، محتوای پروتئین بالا ممکن است به کنترل اشتها کمک کند و شما را برای مدت طولانی تر سیر نگه دارد.

برنج به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد باعث می شود تا سوخت و ساز بدن به شکل ویژه ای شکل بگیرد. کربوهیدرات در بدن باعث افزایش سوخت و ساز و تامین انرژی بدن می شود.

همچنین در برنج مواد معدنی و ارگانیک زیادی وجود دارد که باعث می شود تمام ارگان های بدن فعالیت بیشتری داشته باشند و انرژی زیاد می شود. سدیم در برنج به مقدار کمی یافت می شود. کسانی که دارای فشار خون بالا هستند می توانند به راحتی برنج مصرف کنند.

اگر سدیم در بدن بیش از اندازه زیاد باشد باعث منقبض شدن رگ های خونی، افزایش استرس و فشار بر قلب می شود. برنج می تواند برای جلوگیری از بیماری های مختلف نظیر آترواسکلروز و سکته مغزی و قلبی موثر باشد.

برنج به دلیل مواد مغذی که دارد باعث می شود تا فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تحریک کند و باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر می شود.

برنج وحشی می تواند آنزیم های موجود در مغز را تحریک کرده و این کار باعث می شود تا رادیکال های آزاد در مغز از بین رفته و از بیماری فراموشی جلوگیری شود.

استفاده از روغن سبوس برنج برای کاهش سطح کلسترول بدن موثر است چرا که دارای آنتی اکسیدان مختلف می باشد. شما می توانید با مصرف برنج به سلامت قلب و عروق خود کمک کنید. برنج دارای فیبر زیاد می باشد که باعث می شود تا برای قلب و عروق موثر باشد.

لوبیا/لوبیا پلو/کالری لوبیا پلو/ارزش غذایی لوبیا پلو/خواص لوبیا پلو/طرز تهیه لوبیا/طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی/طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

بیشتر بخوانید:

کالری خورشت قیمه : طرز تهیه خورشت قیمه بسیار لذیذ

کالری قورمه سبزی : طرز تهیه قورمه سبزی

لوبیا/لوبیا پلو/کالری لوبیا پلو/ارزش غذایی لوبیا پلو/خواص لوبیا پلو/طرز تهیه لوبیا/طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی/طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

در این مطلب متداول ترین روش تهیه لوبیا پلو را برای شما آموزش خواهیم داد. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر لوبیا پلو تهیه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه لوبیا پلو:

  1. لوبیا سبز: ۳ پیمانه
  2. برنج: ۴ پیمانه
  3. گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
  4. پیاز: ۱ عدد
  5. سیر: ۲ حبه
  6. گوجه فرنگی: ۲ عدد
  7. رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  8. روغن مایع: به میزان لازم
  9. فلفل سیاه: به میزان لازم
  10. نمک: به میزان لازم

طرز تهیه لوبیا پلو:

برای شروع آشپزی پیاز و سیرها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا نرم شوند. پس از این کار گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

پس از اینکه رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کرد گوجه فرنگی ها را نگینی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم و خوب مواد را تفت می دهیم تا آب مواد تبخیر شود. پس از اینکه آب مواد داخل تابه تبخیر شد رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم.

پس از این کار لوبیا سبز را به اندازه مناسب خرد می کنیم و به همراه ۴ لیوان آب، نمک و فلفل سیاه به دیگر مواد داخل تابه اضافه می کنیم. حرارت زیر تابه را کم می کنیم تا مواد پخته شوند و آب موجود در تابه تبخیر شود. سپس مواد را کنار می گذاریم تا خنک شوند.

در زمانی که مشغول طبخ مایه لوبیا پلو هستیم می توانیم برنج را آماده کنیم. برنج را باید قبل از پخت بسته به نوع برنج بخیسانیم. حدود ۳۰ دقیقه زمان میانگین برای خیساندن برنج است. سپس برنج را به همراه چند لیوان آب و مقداری نمک در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا نرم شود.

وقتی برنج نرم شد، به صورتی که اطراف برنج نرم باشد و مغز آن کمی سفت و خام باشد آن را با آب ولرم آبکش می کنیم. حالا قابلمه ای مناسب انتخاب می کنیم و کمی روغن داخل قابلمه می ریزیم. برای ته دیگ می توانیم از نان لواش یا سیب زمینی استفاده کنیم.

پس از این کار یک لایه برنج و یک لایه از مایه لوبیا پلو می ریزیم. به همین ترتیب تمام مواد را در قابلمه می ریزیم و در آخر مواد را کمی مخلوط می کنیم. یک پارچه تمیز یا دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و با حرارت بسیار ملایم اجازه می دهیم تا غذا دم بکشد.

پس از اینکه لوبیا پلو دم کشید و آماده شد کمی روغن به آن می دهیم و خوب مخلوطش می کنیم سپس آن را در دیس می کشیم. برای تزیین لوبیا پلو می توانیم مقداری از مایه لوبیا پلو را که در قسمت اول تهیه کردیم نگه داریم و استفاده کنیم.

در واقع ماهیت این غذا به شکلی است که مواد گوشتی ما درون قابلمه و لابه لای برنج قرار بگیرد و پخته شود. اما می توانید برای زیبایی غذا، گوشت چرخ کرده را به صورت توپی شکل روی دیس برنج تزیین نمایید.

لوبیا/لوبیا پلو/کالری لوبیا پلو/ارزش غذایی لوبیا پلو/خواص لوبیا پلو/طرز تهیه لوبیا/طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی/طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

بیشتر بخوانید:

حلیم گندم : 100 گرم حلیم گندم و گوشت چقدر کالری دارد ؟

کالری، ارزش غذایی و خواص حلیم بادمجان

آشنایی با کالری، ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ

کالری خورش فسنجان : ارزش غذایی خورش فسنجون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا