دسته‌بندی نشده

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

چند سالی است که سریال‌ها و فیلم‌های آسیای شرقی بسیار محبوب شده‌اند. در نتیجه این شهرت و محبوبیت، بخش‌های مختلفی از فرهنگ مردمان این کشورها از جمله ژاپن هم مورد توجه جهان قرار گرفته است. خیلی‌ها شیفته غذاها و دسرهای ژاپنی‌اند و خیلی‌ها هم با معروف‌ترین‌های آنها مانند دسر جذاب موچی آشنا شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه موچی را به شما یاد بدهیم.

دسر ژاپنی موچی چیست؟

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

موچی به کیک‌های برنجی کوچک و خوشمزه‌ای گفته می‌شود که بافت نرمی در بخش خارجی‌شان دارند و در قسمت داخلی‌شان هم خمیری از لوبیا قرمز وجود دارد. کسانی که اهل خوردن شیرینی‌جات هستند از طعم موچی خوششان خواهد آمد.

نوشته های مشابه

با چند ماده اولیه ساده و در ظرف مدت کوتاهی می‌توانید موچی‌ ژاپنی را در منزل آماده کنید. برای تهیه مواد اولیه آن هم می‌توانید از یک سوپرمارکت‌ اینترنتی مانند اسنپ مارکت کمک بگیرید که سفارش‌ها را در ظرف ۳۰ دقیقه به دستتان می‌رسانند.

مواد لازم برای درست کردن موچی چیست؟

برای آماده‌کردن موچی باید مواد زیر را در اختیار داشته باشید:

  • خمیر لوبیا قرمز؛
  • آرد برنج چسبناک: یک پیمانه؛
  • پودر چای سبز (اختیاری)؛
  • آب: سه‌چهارم پیمانه؛
  • شکر: یک و یک‌دوم پیمانه؛
  • نشاسته ذرت: به مقدار لازم.

خمیر لوبیا قرمز به ایجاد انسجام در بافت موچی‌ها کمک می‌کند و طعم شیرین و خوبی هم به آن می‌دهد. آرد برنج چسبناک هم بافت خوبی به این شیرین می‌دهد و بخش مهمی از لطافتش را مدیون همین ماده است. پودر چای سبز هم طعم جذابی به موچی می‌دهد و هم رنگ آن را زیباتر می‌کند. حضورش در دسر اختیاری است.

اگر به هر دلیلی دلتان نمی‌خواهد از این ماده در ساختار دسرتان استفاده کنید، هیچ ایرادی ندارد. وجود آب باعث می‌شود که خمیر موچی حالت نرم‌تری پیدا کند. کارکردن با چنین خمیری بسیار راحت‌تر است و بهتر می‌توانید به آن شکل بدهید و گِردش کنید یا شکل‌های مختلف به آن بدهید.

دسرها با شیرینی‌شان معنی پیدا می‌کنند. وجود شکر در موچی هم به خوشمزگی بیشتر آن کمک می‌کند. از نشاسته ذرت هم برای جلوگیری از چسبندگی خمیر نهایی موچی به دست و سطوح کار آشپزی استفاده می‌شود.

نکته مهم

در اموزش درست کردن موچی به خمیر لوبیای قرمز اشاره شد. باید بدانید که این خمیر با پختن لوبیای قرمز آماده می‌شود. بعد از اینکه لوبیاها خوب پختند، آنها را له و با ماده دلخواهتان شیرین کنید. بعضی‌ها دوست دارند که لوبیا را بدون شیرین‌کننده در موچی استفاده کنند. این هم فکری است و همه‌چیز به ترجیحات شخصی خودتان بستگی دارد.

به خمیر لوبیا انکو (anko) هم گفته می‌شود. در کشور ژاپن از این خمیر معروف برای اینکه خمیر کیک‌ها و دسرهای مختلف به‌خوبی یکدست شوند و حالتی پیوسته و منسجم پیدا کنند، زیاد استفاده می‌شود. خمیر لوبیا یا همان انکو را در ظرف‌های دردار می‌گذارند و آن را در یخچال نگه می‌دارند.

طرز تهیه موچی چیست؟

آموزش درست کردن موچی ساده است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • خمیر لوبیای قرمز را در فریزر بگذارید. این خمیر را درون پلاستیک بپیچید و در فریزر بگذارید تا سفت شود. زمانی که این خمیر سفت شد، آن را به شکل توپک‌های کوچک درآورید.
  • آرد برنج و پودر چای سبز را با هم مخلوط کنید و در مایکروویو بگذارید. سپس آب و شکر را هم به آنها اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه بدهید که محتویات آن به‌مدت ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه در مایکروویو بپزند. ترکیب را خوب همه بزنید و بگذارید که ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دیگر هم در مایکروویو بپزد.
  • روی سطح کار در پیشخان آشپزخانه‌تان کمی نشاسته ذرت بپاشید و خمیر ایجادشده را به‌شکل چند توپک‌ درآورید. درون هر توپک هم از همان خمیر لوبیای قرمزی بگذارید که پیش‌تر آماده کرده بودید.
  • روی گلوله‌های ایجادشده کمی نشاسته ذرت بپاشید و دسر خوشمزه‌تان را میل کنید.

مرور گام‌به‌گام تهیه موچی

پیش‌تر برایتان از آماده‌کردن موچی گفتیم. حالا اجازه بدهید که تصویر و شرح هر بخش را دقیق‌تر هم بگوییم تا دید کاملی نسبت به تهیه این دسر پیدا کنید.

۱. مواد لازم را آماده کنید.

۲. خمیر لوبیا را درون فویل آلومینیومی بپیچید و آن را در فریزر بگذارید تا حالت جامدی به خود بگیرد. یک ساعت زمان کافی و مناسبی است.

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

۳. آرد برنج و چای سبز را در ظرفی با هم مخلوط کنید که مناسب قراردادن در مایکروویو است.

۴. آب و شکر را به مخلوط اضافه کنید تا مایع یک‌دستی مشابه تصویر زیر ایجاد شود.

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

۵. روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و به‌ همان مدت‌زمانی که گفته شد، در مایکوویو بگذارید.

۶. در این حین، خمیر لوبیا قرمز را از فریزر بیرون بیاورید و آن را به ۸ گلوله کوچک تقسیم کنید و کنار بگذارید.

۷. موادی را که درون مایکروویو گذاشته بودید، بیرون بیاورید و هم بزنید و به‌مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دیگر با در پوشیده داخل مایکروویو قرار بدهید.

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

۸. نشاسته ذرت را روی سطح کار بپاشید و ۲ قاقشق غذاخوری از مخلوط آراد برنج را با وردنه روی سطح صاف کنید و بعد توپک‌های خمیر لوبیا را درون هریک از تکه‌های خمیر بگذارید.

۹. بعد از گذاشتن توپک لوبیا میان هر تکه از خمیر، سعی کنید که خمیر را طوری ببندید که لوبیا دیده نشود و حالت گردی از هر خمیر به‌دست بیاید.

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

۱۰. روی هرتکه از دسرهای خمیری، کمی نشاسته ذرت بپاشید و آنها را درون کاغذهای مخصوص شیرینی بگذارید تا راحت‌تر سِرو و خورده شوند. یادتان باشد که موچی‌هایتان چربی ندارند و حدود ۱۸۳ کالری در آنها موجود است و ۴۳ گرم کربوهیدرات دارند. این دسر حاوی ۳ گرم پروتئین هم هست.

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

مروری بر زمان آماده‌سازی موچی

برای آماده‌کردن موچی به حدود ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارید. فرایند تهیه این دسر خوشمزه بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. مواد لازم برای آن هم که محدود و اندک هستند.

چطور باید موچی را سِرو کنید؟

طرز تهیه دسر خوشمزه ژاپنی موچی

شما می‌توانید بلافاصله، پس از آماده‌کردن موچی آن را میل کنید. بهتر است که این دسر خوشمزه تازه مصرف شود. پیش از قورت‌دادن هر قطعه از موچی هم باید آن را به‌خوبی بجوید چون به‌شدت چسبناک است و می‌تواند کمی اذیتتان کند.

برای نگهداری موچی هم باید آن را در فریزر قرار بدهید. از گذاشتن دسر در یخچال خودداری کنید چون باعث می‌شود که خشک و مانده شود. برای اینکه شیرینی‌های موچی‌تان خوب و تازه بمانند، بهتر است که هریک را درون پلاستیک بپیچید و بعد درون ظرف بگذارید.

در آخر

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه موچی ژاپنی زیاد دشوار نیست. این روزها که می‌توانید دستور غذاهای مختلف را در عرض چند ثانیه پیدا کنید، بهتر است که مرزهای رژیم غذایی‌تان را هم کمی گسترش بدهید.

درمیان غذاهای معروف و دسرهای محبوب جهان بگردید و ببینید که ملت‌های مختلف از چه مواد و دستورهای غذایی استفاده می‌کنند. موچی هم یکی از موارد پرطرفداری است که شاید شما را هم جذب خودش کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا