دسته‌بندی نشده

طرز تهیه خورش شامی ترش (تورشه شامی) خوشمزه و راحت

دستور پخت تورشه شامی

خورشت شامی ترش یک غذای شمالی است. همانطور که می دانید شمالی ها به غذاهای ترش علاقه دارند و اکثر غذاهای محلی آن ها ترش مزه است. البته در این غذاها از سبزی های معطر محلی نیز استفاده می شود و از این نظر بسیار خاص است.

همانطور که از نام این غذا پیداست، در آن از شامی های کوچک گوشتی استفاده می شود. شاید برای شما جالب باشد که شامی را در خورشت استفاده کنند. این غذا در شمال کشور طرفداران زیادی دارد.

ممکن است در شهر دیگری زندگی کنید اما به غذاهای شمالی علاقمند باشید. پس می توانید با ما همراه شوید تا این غذای خوشمزه شمالی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه شامی ترش سنتی

شامی ترش شمالی

طرز تهیه خورشت شامی ترش

مواد لازم برای تهیه خورشت شامی ترش:

  • ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۱ عدد سیب زمینی
  • ۲ عدد گوجه فرنگی
  • ۱ عدد پیاز
  • ۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱ قاشق غذاخوری سرخالی چوچاق خشک یا دو قاشق غذاخوری سرخالی چوچاق تازه
  • ۱ قاشق غذاخوری سرخالی خالواش خشک یا دو قاشق غذاخوری سرخالی خالواش تازه
  • آبغوره به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زرچوبه به میزان لازم

تورشه شامی

خورش تورشه شامی

مراحل تهیه خورشت شامی ترش:

همانطور که گفته شد، در این غذا از شامی های کوچک استفاده می شود. پس اولین کاری که می کنید، این است که شامی ها را آماده کنید. ابتدا یک عدد پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

حالا گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل و نیمی از سبزی های معطر، به پیاز اضافه کنید. اگر در محل زندگیتان سبزی های محلی نیست و یا به هر دلیلی به این سبزی ها دسترسی ندارید، می توانید از نعنا و جعفری استفاده کنید.

در این مرحله از تهیه خورشت شامی ترش همه ی مواد را با هم ورز دهید تا به خوبی ترکیب شده و منسجم شوند. سپس ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و به مقدار کافی در آن روغن بریزید تا داغ شود.

وقتی روغن داغ شد، مواد را به شکل کباب شامی درآورید و دو طرف آن را در روغن سرخ کنید. این مقدار مایه را می توانید برای درست کردن 4 الی 5 شامی استفاده کنید. وقتی شامی ها سرخ شدند، دو عدد گوجه فرنگی را چهار قاچ کنید و به آن نمک بزنید و در ماهیتابه بگذارید تا سرخ شوند.

پس از اینکه گوجه ها سرخ شدند، آن ها را با شامی ها از ماهیتابه درآورید و در ماهیتابه روغن ریخته و پیاز داغ، رب، نمک، فلفل و زرچوبه بریزید. کمی آن ها را تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

سپس بقیه سبزی های معطر را به آن اضافه کنید و تفت دهید. حالا حدود یک و نیم لیوان آب به مواد اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید و سس غلیظی به دست آید.

سپس شامی ها را به سس اضافه کنید و درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید نیم ساعت روی حرارت ملایم شامی ها مغز پخت شوند و خورشت جا بیفتد. در آخر به اندازه ای دوست دارید خورشت ترش باشد، آبغوره اضافه کنید.

وقتی سس غلیظ شد و به اصطلاح جا افتاد، گوجه های سرخ شده را اضافه کنید. البته اضافه کردن گوجه کاملا اختیاری است. حالا می توانید غذا را با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید و با برنج سرو کنید. نوش جان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا