دسته‌بندی نشده

طب فشار درمانی و فواید ماساژ شیاتسو (طب فشاری)

با فشار ۱۰ نقطه از بدن همه دردها را تسکین دهید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نقاط طب فشاری و ماساژ درمانی آشنا شوید.

طب فشار درمانی

طب فشاری : با فشار ۱۰ نقطه از بدن همه دردها را تسکین دهید

طب فشاری یا فشار درمانی یک روش درمانی باستانی است که خاستگاه آن چین است، و امروزه هنوز بسیاری از آدم‌ها برای مقاصد مختلف از طب فشاری استفاده می‌کنند، از درمان بیماری‌ها گرفته تا القای آرامش و تسکین به جسم. هرچند طب سوزنی روشی است که بیش‌تر در چین به‌طور گسترده استفاده می‌شود، اما طب فشاری اساسا همان است اما بدون استفاده از سوزن. طب سنتی چینی می‌گوید هر فرد در تمام بدن‌اش نقاط طب فشاری دارد، که در امتداد کانال‌های انرژی قرار گرفته‌است.

طب فشاری

چینی‌ها باوردارند نیروی زندگی، یا چی ، در یک فرد به این نقاط انرژی سرازیر می‌شود، و اگر این نقاط دچار سکون و رکود شده‌باشند، طب فشاری یا فشار درمانی می‌تواند به برانگیختن‌شان کمک کند. بر اساس یک نظریه‌ی چینی ، ۱۲ کانال اصلی در بدن وجود دارد، که به اندام‌های اصلی متصل است و به حفظ توازن بدن کمک می‌کند. اگر یکی از این نقاط در کانال انرژی دچار ناهماهنگی شود، می‌تواند درهای جسم را به روی بیماری و درد بگشاید.

متخصصان طب فشاری عموما از انگشتان، کف دست‌ها، یا آرنج‌ها استفاده می‌کنند تا به هر یک از این نقاط فشار وارد کنند، و به آرامی آنها را ماساژ دهند تا انرژی موجود در کانال‌ها را دوباره به جریان بیندازند. بسیاری از آدم‌ها برای تسکین نوعی درد به متخصص طب فشاری یاا فشار درمانی مراجعه می‌کنند، برای همین در ادامه به برترین نقاط طب فشاری برای تسکین درد می‌پردازیم.

———————————————————————————

فشاردرمانی بر کدام اصل استوار است؟

فشاردرمانی تنها یکی از انواع درمان‌های بدنی آسیایی (ABT) است که ریشه در طب سنتی چین (TCM) دارد. یکی از دیگر انواع این درمان چی‌گانگ و تویینا هستند. شیاتسو نیز مدل ژاپنی فشاردرمانی است.
اصول طب سنتی چینی نقاط یا نقاط فشاردرمانی مخصوصی را توصیف می‌کند که در امتداد مجاری یا کانال‌های انرژی داخل بدن قرار دارند. اینها همان مجاری و کانال‌های انرژی هستند که در طب سوزنی مورد درمان قرار می‌گیرند. این کانال‌های نامرئی، انرژی حیاتی یا نیروی زندگی که “چی” نام دارد را به جریان می‌اندازند. باور بر این است که 12 مجرای اصلی اندام‌های خاص یا شبکه‌های اندام را به هم متصل کرده و نظامی ارتباطی بین تمامی بدن ایجاد می‌کنند.

این مجاری از نوک انگشتان شما شروع می‌شوند و به مغز شما مرتبط شده و سپس به اندامی که مجرای خاصی دارد متصل می‌شود.بر طبق این نظریه، وقتی این مجاری بسته می‌شوند یا از حالت تعادل خارج می‌شوند، شخص بیمار می‌شود. طب سوزنی و طب فشاری نوعی از طب چینی سنتی هستند که برای کمک به حفظ تعادل به کار می‌روند. درمان گیاهی و تغذیه‌ای، دارو و ماساژدرمانی هم می‌توانند مفید واقع شوند.

———————————————————————————

روش انجام فشاردرمانی چگونه است؟

طب فشاری

اطبائی که فشاردرمانی انجام می‌دهند از نوک انگشت، کف دست، آرنج یا پا یا هر وسیلۀ خاص دیگری برای اعمال فشار به نقاط و مجاری انرژی بدن استفاده می‌کنند. گاهی اوقات فشاردرمانی شامل کشش یا ماساژ فشاردرمانی همراه با اعمال روش‌های دیگر است.در طی جلسات فشاردرمانی، شما با لباس کامل روی یک میز ماساژ نرم دراز می‌کشید. پزشک به آرامی نقاط فشار روی بدن را فشار می‌دهد. معمولاً هر جلسه یک ساعت طول می‌کشد. شما برای کسب بهترین نتیجه نیاز ممکن است به چندین جلسه درمان نیاز داشته باشید.

هدف از فشاردرمانی یا دیگر روش‌های طبی بدنی آسیایی، بازگرداندن سلامت و تعادل به کانال‌های انرژی بدن و تنظیم نیروهای مخالف یین (انرژی منفی) و یانگ (انرژی مثبت) است. برخی از افرادی که با این روش موافق هستند ادعا می‌کنند که فشاردرمانی نه تنها میدان انرژی و بدن را درمان می‌کند بلکه ذهن، حس و روح را نیز مورد مداوا قرار می‌دهد. برخی هم بر این باورند که درمانگران می‌توانند انرژی حیاتی (چیِ بیرونی) را به شخص دیگری منتقل کنند.

همه اطبای غربی معتقد نیستند که چنین چیزی ممکن است یا اصلاً چنین مجراهایی وجود دارند. در عوض، آنها نتیجه را به عوامل دیگری مربوط می‌دانند؛ مانند کاهش تپش ماهیچه‌ها، گردش بهتر جریان خون، تحریک اندورفین که یک مسکن درد طبیعی است.

———————————————————————————

روش انجام طب فشاری

بین انگشت شصت و سبابه (L۱۴)

این نقطه که در قسمت گوشتی بین انگشت شصت و سبابه قرار گرفته‌است، برای تسکین سردرد استفاده می‌شود. گاهی چند دقیقه ماساژ نرم در این نقطه می‌تواند دندان‌درد، درد گردن و شانه، درد آرتروز، یبوست، و الکل‌زدگی را کاهش دهد. وقتی ماساژ را انجام می‌دهید، اول مطمئن شوید که دست‌تان را مشت کرده‌اید، چون در این حالت بهترین دسترسی را به نقطه‌ی فشار دارید.

پریکارد (P۶)

این نقطه درون مچ دست، تقریبا ۳ انگشت پایین‌تر از انتهای کف دست قرار دارد. وارد کردن فشار به این نقطه می‌تواند برای حالت تهوع و استفراغ بی‌نهایت مفید باشد. آدم‌ها به دلایل مختلف، از جمله بارداری، بیماری سفر (حالت تهوع ناشی از حرکت)، پس از جراحی، یا حتی فقط به خاطر آنفولانزا دچار حالت تهوع می‌شوند. این نقطه را چند دقیقه با انگشت سبابه و انگشت میانی فشار دهید، و هر قدر که لازم است آن را تکرار کنید.

چشم سوم (GV۲۴.۵)

بسیاری از آدم‌ها در این ناحیه احساس درد می‌کنند، چون ما در طول روز برای انجام وظایف از ذهن‌مان خیلی استفاده می‌کنیم، و این می‌تواند منجر به احساس انقباض در وسط سر شود. این نقطه درست وسط دو ابرو قرار دارد، و شما باید از انگشت میانه‌تان استفاده کنید تا چند ثانیه یا یک دقیقه آن را به آرامی فشار دهید. این فشار به آرام کردن ذهن‌تان کمک می‌کند، استرس مزمن و خستگی مفرط را تسکین می‌دهد، حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد، و خستگی چشم را کم می‌کند.

دریای آرامش (CV۱۷)

این نقطه در مرکز جناغ سینه، حدود ۴ انگشت بالاتر از انتهای استخوان جناغ واقع شده‌است. ماساژ این نقطه به بازگردانی تعادل هیجانی و تسکین اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. بسیاری از ناهماهنگی‌های دستگاه عصبی با اعمال فشار در این نقطه قابل رفع است. فشار در این نقطه حتی می‌تواند دستگاه ایمنی را تقویت کند. برای انجام این کار باید مطمئن شوید ستون فقرات‌تان صاف و راست است. بعد از این‌که بدن‌تان را در حالت مناسب قرار دادید، کف دست‌هایتان را به هم بچسبانید، و نوک انگشتان شصت را به استخوان جناغ سینه فشار دهید. هنگام انجام این کار، نفس‌های آرام و کنترل‌شده بکشید.

زیر زانو (ST ۳۶)

این نقطه درست زیر کشکک زانو، روی استخوان ساق پا قرار دارد. اعمال فشار متوسط تا زیاد به این نقطه می‌تواند اختلالات گوارشی را، از قبیل یبوست، نفخ و حالت تهوع، بهبود ببخشد، هم‌چنین دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و خستگی مفرط را برطرف می‌کند.

پشت زانو (B ۵۴)

این نقطه پشت زانو قرار دارد، و برای تسکین درد پشت و زانو، هم‌چنین آرتروز باسن، کمر، و زانو، و حتی درد سیاتیک فوق‌العاده است. برخی پژوهشگران پی‌برده‌اند ماساژ این نقطه از طب فشاری می‌تواند تا ۶ ماه درد را تسکین دهد، کافی است هر روز این نقطه را یک دقیقه ماساژ دهید.

نقاط خاجی

شما این نقاط را دقیقا بالای استخوان دنبالچه، در انتهای ستون فقرات پیدا می‌کنید. ماساژ این نقاط می‌تواند انقباضات ناشی از دوره‌ی قاعدگی و نیز درد پایین کمر را تسکین دهد. به سادگی روی شکم دراز بکشید، یک دست را روی دست دیگر قرار دهید تا فشار را بیش‌تر کنید، و این نقاط را در بالای استخوان دنبالچه چند دقیقه به‌طور مداوم ماساژ دهید. این کار را هر قدر که لازم است تکرار کنید.

مردان شن

این نقطه در نیمه‌ی فوقانی گوش، بالای نوک حفره‌ی مثلثی قرار دارد، و ماساژ آن به ترک اعتیادها و بازگردانی توازن دستگاه عصبی کمک می‌کند. برای انجام طب فشاری در این نقطه، به سادگی انگشت سبابه‌تان را بالا بیاورید و روی نقطه‌ی مردان شن بگذارید، و شصت‌تان را پشت گوش‌تان قرار دهید. با استفاده از فشار محکم آن را ماساژ دهید.

ستون آسمانی (B ۱۰)

این نقطه پشت گردن، روی عضلات برجسته‌ی گردن تقریبا ½ اینچ بالای ستون فقرات قرار دارد. استفاده از طب فشاری در این نقطه می‌تواند بی‌خوابی و استرس را به‌طور چشمگیری کاهش دهد، هم‌چنین می‌تواند درد یا گرفتگی گردن برطرف کند، و برای سردردهای شدید مفید است. اگر دچار درد یا گرفتگی گردن شدید، از مزایای طب فشاری در این نقطه نیز بهره‌مند می‌شوید. برای این‌که بهترین نتایج را مشاهده کنید، از ضربه‌های یکنواخت در این نقاط استفاده کنید.

محل اتصال شصت پا و انگشت دوم

این نقطه در پنجه‌ی پا، در محل اتصال انگشت شصت و انگشت دوم قرار دارد. ماساژ این نقطه می‌تواند برای افزایش حافظه و تمرکز مفید باشد. این نقطه را به آرامی چند دقیقه فشار دهید، رها کنید، و هر قدر لازم است آن را تکرار کنید.

———————————————————————————

چگونه شياتسو را انجام دهيم ؟

طب فشار درمانی و فواید ماساژ شیاتسو (طب فشاری)

به خاطر اينكه هيچ ابزاري براي انجام شياتسو لازم نيست، مي توانيد آن را به تنهايي هر جا و در هر زماني انجام دهيد.

دو راه براي انجام ماساژ شياتسو وجود دارد:

1. فشار دادن،

2. مالش دادن در حركت دايره اي

شما مي توانيد براي ايجاد حس درد، فشار كافي اعمال كنيد.
3 ثانيه به آرامي محل را فشار دهيد و به تدريج در 3 ثانيه بعد رهايش كنيد.
نقطه را تا زماني كه علامت بيماري كم شود يا محدوده ي آن براي لمس كردن گرم شود، تحريك كنيد. ميزان فشار براي اعمال بستگي به علائم بيماري دارد كه شما تحمل مي كنيد.بخاطر اين كه بيشتر نقاط اعمال فشار متقارن هستند پس بايد نقاط را از دو طرف بدن تحريك كنيد و اگر در يك طرف بدن احساس درد كرديد، بر تحريك اين نقطه تمركز كنيد.

———————————————————————————

لطفا از نكات ايمني زير يادداشت برداريد:

  1. اگر باردار هستيد هرگز محل هاي روده بزرگ 4 و كبد 3 را تحريك نكنيد چرا كه باعث سقط جنين مي گردد.
  2. از ماساژ شياتسو بلافاصله قبل و بعد از غذا، حمام كردن، ورزش كردن يا نوشيدن مشروبات الكلي استفاده نكنيد.
  3. اگر شما از تب، درد و التهاب، خارش شديد كه منجر به برخي بيماري ها ميشود رنج مي بريد با پزشك خود مشورت كنيد.
  4. هرگز از ماساژ شياتسو براي زخمهاي باز، رگهاي واريس، تومورها، پوست هاي عفوني يا مكان هايي كه احتمال شكستگي استخوان است، استفاده نكنيد.

———————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا