دسته‌بندی نشده

طبع فندق : فندق سرد است یا گرم ؟

طبع فندق چیست ؟

فندق درختچه‌ ای است به ارتفاع تقریبا دو متر که در نواحی مساعد تا ارتفاع 6 متر نیز می‌رسد.درخت فندق بومی اروپا و آسیای صغیر است. فندق خواص و ارزش تغذیه ‌ای زیادی دارد، به همین دلیل از بروز خیلی بیماری‌ ها پیشگیری می ‌کند.

فندق گرد 2/5-1/5 سانتی‌ متر است. دارای پوششی سبز رنگ بوده که پس از خشک شدن تدریجا از آن جدا می‌شود. فندق از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برگ، شکوفه،‌ گل و پوست آن (مخصوصا پوست ریشه آن) قابض است.

امام رضا (ع) می فرمایند: فندق روده و معده را نیرومند می گرداند. روغن آن بهترین داروی سینه درد، سرفه و ریزش مو است.

طبع فندق

طبع فندق گرم و خشک است. در افراد گرم مزاج ممکن است باعث بروز جوش، خارش بدن، گرگرفتگی، خشکی دهان، تهوع و … شود؛ این افرد باید از زیاده‌روی در مصرف این آجیل به ویژه در فصول گرم سال اجتناب کنند.

طبع روغن فندق

طبع روغن فندق نیز همانند دانه ی آن گرم و خشک می باشد و افراد دارای مزاج مشابه باید در مصرف آن احتیاط کنند.

طبع فندق

طبع فندوق

مصلحات فندق

مصلح فندق برای سرد مزاج‌ ها آب عسل و برای گرم مزاج‌ ها سکنجبین و جلاب (شربت گلاب، زعفران و نبات) است. از دیگر مصلحات آن می‌توان به شربت به و شکر سرخ اشاره کرد.

خواص فندق

1. فندق از بروز پیری زودرس جلوگیری می‌کند

یک فنجان فندق حدود ۸۶٪ از نیاز روزانه‌ی شما را به ویتامین E تامین می‌کند. این مغز مقوی همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین C است که هر دو آنتی‌ اکسیدان‌هایی قوی هستند.

اثر این ویتامین‌ها در کنار هم از ایجاد خطوط و چین و چروک روی پوست شما جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب شروع زود هنگام علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد.

2. فندق پوست شما را هیدراته (دارای آب) نگه می‌دارد

فندق چنانچه در بالا ذکر شد حاوی مقدار زیادی از ویتامین E است. این ویتامین E همراه با چربی‌های موجود در این مغز به مرطوب‌سازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند.

بنابراین، پوست را نرم می‌کند، و آن را لطیف و صاف نگه می‌دارد. پوست به طور مشخصی درخشان دیده می‌شود و کم‌‌ترین اثری از چربی در هیچ جای پوست دیده نمی‌ شود.

3. فندق از پوست در برابر اشعه‌ی UV خورشید محافظت می‌ کند

شما می‌ توانید روغن فندق را روی پوست‌ تان استعمال کنید. این روغن به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و از پوست‌تان در برابر اثرات مضر اشعه‌ی UV محافظت می‌کند.

فقط چند قطره از روغن‌های کنجد، آووکادو، گردو و فندق را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به طور روزانه روی پوست‌تان استعمال کنید تا از آن در برابر اشعه‌ی UV محافظت کنید.

4. فندق پوست شما را سالم و پرطراوت نگه می‌دارد

فندق سرشار است از آنتی‌ اکسیدان‌ هاست که نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست دارند. آنتی‌ اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. اگر رادیکال‌های آزاد مهار نشوند، می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند.

این مغز پرخاصیت همچنین از پوست در برابر سرطان ناشی از اشعه‌ی UVA / UVB محافظت می‌کند. فلاونوئیدها همراه با آنتی‌اکسیدان‌ها، بازسازی سلول‌های پوست را تحریک می‌کند.

به این ترتیب سلول‌های مرده‌ی پوست از بین می‌روند، و شما پوستی به مراتب سالم‌تر و جوان‌تر خواهید داشت.

طبع فندق

طبع فندق و مصلح آن

5. فندق برای سلامت قلب مفید است

این مغزهای قهوه‌ای رنگ منبع خوبی از چربی‌های غیر اشباع هستند و کلسترول هم ندارند. چربی‌های غیر اشباع، به ویژه اسید اولئیک، توانایی محدود کردن سطح LDL (کلسترول بد) را دارند در عین حال که سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهند.

فقط یک فنجان از این مغز ۵۰٪ از سطح منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. منیزیم نقش مهمی در تنظیم میزان کلسیم دارد. گفته می‌شود که بیش از اندازه بالا بودن سطح کلسیم برای سلامت قلب مضر است.

منیزیم از قلب شما با ایجاد فضایی برای استراحت و جلوگیری از سخت به تلاش افتادن آن مراقبت می‌کند.

6. قدرت جلوگیری از سرطان را دارا است

فندق بمبی از آلفا- توکوفرول است، نوعی ویتامین E که توانایی محدود کردن خطر ابتلا به سرطان مثانه را به میزان بیش از ۵۰٪ دارد. این مغز همچنین حاوی میزان فراوانی از منگنز است.

این ماده‌ی معدنی به عنوان عنصری از آنزیم آنتی‌اکسیداتیو در میتوکندری شناخته شده‌است، بنابراین نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارد.

7. فندق برای رفع مشکل یبوست مفید است

شما می‌توانید فندق را به عنوان یک منبع غنی از فیبر [۲۸ گرم از آن ۲.۷ گرم فیبر به بدن‌تان می‌رسد که این میزان ۱۰ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه است]، برای حفظ حرکات روده به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

آنها به مدفوع می‌چسبند، آن را شل می‌کنند و به این ترتیب یبوست را از بین می‌برند.
۱۶٫

8. فندق برای سلامت مفاصل و استخوان‌ها سودمند است

منیزیم، همراه با کلسیم، برای سلامتی استخوان‌ها و مفاصل شما ضروری است. زمانی که کمبود ناگهانی منیزیوم در بدن رخ می‌دهد، منیزیم اضافی که توسط استخوان‌ها ذخیره می‌شود وارد میدان می‌شود.

علاوه بر این، فندق حاوی منگنز است، ماده‌ای معدنی که برای رشد و استحکام استخوان ضروری است. جای تعجب ندارد که این ماده‌ی خوراکی یک میان‌وعده‌ی اجتناب‌ناپذیر برای زنانی است که در دوره‌ی قبل از یائسگی و بعد از یائسگی به سر می‌برند

چرا که از بدن آنها در برابر پوکی استخوان و شکننده شدن استخوان‌ها محافظت می‌کند.

طبع فندوق

فندق سرده یا گرم ؟

9. فندق سلامت سیستم عصبی را بهبود می‌دهد

ویتامین B۶ یک ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه است. این اسیدها نیز، به نوبه‌ی خود، نقش یک تنظیم‌کننده را در حفظ سلامت سیستم عصبی بازی می‌کنند.

کمبود ویتامین B۶ مانع از سنتز غلاف میلین می‌شود که برای عملکرد مطلوب سیستم عصبی ضروری است.

ویتامین B۶ همچنین برای تولید مناسب انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله اپی‌نفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری است.

10. فندق سلامت سیستم گوارش را ارتقاء می‌دهد

منگنز، فعال‌کننده و کاتالیزور آنزیم، ماده‌ای معدنی است که نقش کلیدی در سنتز کلسترول و اسیدهای چرب دارد. این ماده‌ی معدنی همچنین یک ماده‌ی متابولیک کربوهیدرات و پروتئین ضروری است.

هر چه سطح منگنز در سیستم بدن بالاتر باشد، سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات نیز بهتر است. این امر، به نوبه‌ی خود، سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود می‌دهد.

فیبر موجود در این مغزهای مقوی، جذب مناسب مواد مغذی را تضمین می‌کند، و در عین حال تضمین می‌کنند که مواد زائد و سمی از طریق مدفوع از بدن خارج ‌شوند.

مضرات فندق

فندق علاوه بر خواص بسیاری که دارد، دارای مضراتی هم هست. مضرات فندق عبارتند از:

  • مغز فندق ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شدید مانند شوک آنافیلاکسی شود.
  • زیاده‌ روی در مصرف آن باعث ایجاد نفخ و حالت تهوع می‌شود.
  • فشار خون را بالا می برد و برای کسانی که فشار خون بالایی دارند مضر است .

همچنین بخوانید:

طبع بادام هندی : بادام هندی سرد است یا گرم ؟

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع انجیر : میوه انجیر (خشک و تازه) گرم است یا سرد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا