دسته‌بندی نشده

ضرورت واکسن زدن به گربه ها

آیا واکسیناسیون گربه ضروری است؟

واکسیناسیون همان‌طور که در انسان‌ها ضروری است و می‌تواند از جان انسان‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند، در مورد گربه‌ها نیز ضروری است و باید حتماً پس از به سرپرستی گرفتن این حیوانات در مورد آنها انجام شود. اگر به دنبال دلایلی هستید تا مطمئن شوید که آیا واکسیناسیون گربه ضروری است با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در این مورد با شما در میان بگذاریم.

نقش واکسن زدن در حفظ سلامتی گربه

واکسن زدن یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که باید برای سلامتی گربه‌ها انجام دهید. گربه‌ها چه خانگی باشند و چه خیابانی به واکسن زدن نیاز دارند. بسیاری مواقع افراد گمان می‌کنند به دلیل اینکه گربه آنها یک گربه خانگی است نیازی به واکسیناسیون ندارد.
این تصور اشتباه است؛ زیرا گربه ممکن است بدون اطلاع افراد از خانه خارج شود و یا در هنگام مراجعه به دامپزشکی و یا محیط‌های دیگر در معرض حیوانات بیمار قرار گیرد و بیماری به او سرایت کند. این دلایل نشان می‌دهند که حتی گربه‌های خانگی نیاز به انجام واکسیناسیون دارند.

واکسیناسیون گربه

واکسیناسیون عملی است که به‌وسیله آن مقدار کمی از ویروس کشته شده یا ضعیف شده وارد بدن گربه می‌شود. این ویروس پاسخ سیستم ایمنی بدن را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شروع به ساختن پروتئین‌هایی به نام آنتی‌بادی کند یا سلول‌های خاصی را برای کشتن عامل بیماری‌زا فعال نماید.
این فرایند کمک می‌کند زمانی که گربه شما با عامل بیماری‌زا مواجه می‌شود بتواند از خود محافظت کند و به بیماری اجازه ندهد در بدن پیشرفت کند.
ضرورت واکسیناسیون گربه وقتی بیشتر احساس می‌شود که شما با بیماری‌هایی که عدم واکسیناسیون می‌تواند گربه شما را در معرض آنها قرار دهد و یا حتی آنها را دچار مرگ کند، آشنا شوید. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری پنلوکوپنی گربه

بیماری پنلوکوپنی گربه را با نام بیماری «پارو ویروس گربه‌سانان» نیز می‌شناسند. این بیماری عفونی در بچه‌گربه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و مرگ‌ومیر بالایی دارد. زمانی که گربه‌ها به این بیماری دچار می‌شوند با علائمی همچون کاهش انرژی، کم‌اشتهایی، اسهال و استفراغ مواجه می‌شوند و درصورتی‌که بیماری پیشرفت کند حتی ممکن است بچه‌گربه جان خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از ابتلای گربه به این بیماری واکسن FPV که جزو واکسن‌های ضروری برای گربه‌هاست، تزریق می‌شود.

واکسن ضروری برای گربه

  • بیماری کلسی ویروس گربه

بیماری کلسی ویروس یک بیماری تنفسی است که عفونت دستگاه تنفسی گربه، عطسه کردن و ایجاد زخم‌های دهانی را به همراه دارد. بر اثر بیماری کلسی ویروس، گربه دچار التهاب دهان و لثه می‌شود و اگر ویروس از گونه‌های خطرناک باشد گربه را دچار ریزش مو، بیماری‌هایی همچون هپاتیت و یا حتی مرگ می‌کند. تزریق واکسن FCV برای جلوگیری از ابتلای گربه به این بیماری بسیار اهمیت دارد.

یکی از ضرورت‌های واکسن زدن در گربه‌ها عدم ابتلا آنها به بیماری هرپس گربه است. این بیماری به دلیل ابتلای گربه به ویروس هرپس که آن را با نام ویروس «رینوتراکئیت گربه» نیز می‌شناسند به وجود می‌آید.
این ویروس علائم شدید عفونی را در دستگاه تنفسی فوقانی به وجود می‌آورد و با علائمی همچون احتقان، عطسه، تورم ملتحمه و ترشح بینی همراه است. هرپس گربه در برخی مواقع عفونت ریه و زخم دهان را به همراه دارد. این بیماری همچنین می‌تواند باعث اختلال در دستگاه عصبی گربه شود. برای جلوگیری از این بیماری واکسن FHV-1 را تزریق می‌کنند.

بیماری گربه

یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده در گربه‌ها و انسان بیماری هاری است. گربه می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل کند و باعث مرگ خود و دیگران شود. این بیماری از طریق گزش هر پستاندار آلوده‌ای می‌تواند به گربه منتقل شود. بیماری هاری گربه یک دوره کمون در حدود دو ماه دارد و علائم آن به شکل سرگردانی و پرخاشگری در گربه آغاز می‌شود و در نهایت به مرگ ختم می‌گردد. به دلیل خطرناک بودن این بیماری واکسن هاری از جمله واکسن‌هایی است که به گربه تزریق می‌شود.

علت و درمان خس خس کردن گربه

آشنایی با علائم گرمازدگی در گربه ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا