دسته‌بندی نشده

صندوق املاک و مستغلات چیست ؟

آشنایی با صندوق املاک و مستغلات

همه ما می‌دانیم که یکی از سرمایه‌گذاری‌های سنتی و رایج در ایران، سرمایه‌گذاری در املاک است. سرمایه‌گذاری در این بازار، باعث حفظ ارزش دارایی ما می‌شود و نوعی سپر تورمی ایجاد می‌کند. افرادی که صاحب املاکی به جز منزل خود هستند می‌توانند از طریق اجاره دادن این واحدها، درآمد خود را افزایش دهند اما خرید ملک به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد.

تعداد زیادی از افراد علاقه دارند سرمایه خود را (هرچند اندک) در این بازار سرمایه‌گذاری کنند اما افزایش قیمت ملک (به خصوص در سال‌های اخیر)، به نحوی بوده که امکان سرمایه‌گذاری در مسکن برای اقشار مختلف جامعه بسیار سخت و دست نیافتنی شده است.

در چنین شرایطی، صندوق املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران است. با کمک این صندوق می‌توانید با هر سرمایه‌ای در بازار املاک سرمایه‌گذاری و سود کسب کنید. بسیاری از سرمایه‌گذاران با صندوق املاک و مستغلات و ویژگی‌های آن آشنا نیستند. در این مطلب تلاش می‌کنیم شما را با این صندوق و تاثیر آن در حفظ ارزش پول در برابر تورم، آشنا کنیم.

صندوق املاک و مستغلات چیست؟

صندوق‌های املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust) که با نام REIT خطاب می‌شوند، یکی از ابزارهای کارآمد سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند و در کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلیس، هند و سنگاپور با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند. اخیرا این صندوق‌ها به بازار سرمایه ایران معرفی شده‌اند و انتظار می‌رود که به زودی وارد این بازار شوند. شمار زیادی از کارشناسان بازار بورس معتقدند که این صندوق‌ها ظرفیت بالقوه بالایی دارند و به زودی جایگاه خوبی در بازار بورس کشور پیدا می‌کنند.

الگوی اصلی این صندوق‌ها مشابه سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به عبارت بهتر این صندوق‌ها، سرمایه افراد مختلف را جمع‌آوری و از سرمایه تجمیع‌شده برای خرید املاک گوناگون استفاده می‌کنند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران از سود بازار مسکن بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که هیچ دخالتی در فرایند خرید و فروش املاک مذکور ندارند. به همین علت، علاوه بر افراد با سرمایه‌های کوچک، بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ که قادر به خرید املاک هستند اما وقت کافی برای خرید و فروش آن‌ها را ندارند هم، می‌توانند از مزایای این صندوق‌ها استفاده و در وقت خود صرفه‌جویی کنند.

جالب است بدانید مدیران این صندوق‌ها، تلاش می‌کنند با اجاره دادن بعضی از املاک خریداری‌شده، سود سرمایه‌گذاران را افزایش دهند. به عبارت بهتر، سود صندوق از دو منبع (افزایش نرخ مسکن و اجاره بعضی واحدها) تامین می‌شود.

ویژگی املاک خریداری شده توسط صندوق‌ها

مدیران صندوق‌های املاک و مستغلات نمی‌توانند هر نوع ملکی را خریداری کنند. املاکی که توسط این صندوق‌ها خریده می‌شوند، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند. بعضی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • املاک باید داخل ایران قرار داشته باشند.
  • املاک باید سند رسمی داشته باشند.
  • املاک باید گواهی پایان کار معتبر داشته باشند.
  • املاک باید کاربری مشخص داشته باشند. دقت کنید هر صندوق می‌تواند تعداد زیادی ملک با کاربری‌های گوناگون (تجاری، اداری، مسکونی و…) خریداری کند اما نمی‌تواند ملکی بخرد که کاربری آن مشخص نیست.
  • املاک باید قابل انتقال به غیر باشند.
  • املاک نباید در رهن یا وثیقه باشند.
  • املاک باید فاقد منع قانونی، قراردادی یا قضایی بر مالکیت باشند.
  • املاک باید فاقد زمین‌های بدون بنا یا دارای بناهای نامتناسب با مساحت زمین باشند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا