دسته‌بندی نشده

شناسایی یک روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

اولین یادآوری این‌که، روغن زیتون یک مخلوط ترکیبی است. بنابر این هنگامی که آن را می‌چشید بایستی در باره چگونگی مصرف آن تصوری داشته باشید.

روغن را استشمام کنید. بایستی بوی زیتون احساس شود، یاشاید به طور خیلی جزئی بوی سبزی یا سیب داشته باشد.رنگ روغن را در نظر نگیرید. چرا؟ زیرا رنگ به آسانی می‌تواند تقلبی شود.

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

روغن زیتون اصل, بوی زیتون تازه, سیب یا سبزی می دهد. اگر بوی فلزی به مشام تان خورد, روغن تقلبی است.با خرید روغن زیتون و بررسی آن می توانید اصل و تقلبی بودنش را تشخیص دهید.

مدیرعامل یک شرکت روغن‎گیری زیتون اظهار کرد: کیفیت روغن زیتون به دو عامل اسیدیته و پراکسید وابسته است.

«سید محمدحسین میرابوالفضلی» در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: روغن زیتون ایرانی نسبت به سایر روغن‎های وارداتی مطمئن‎تر است، چرا که روغن‎های دیگری را مخلوط نمی‌کنند.

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

وی همچنین ادامه داد: کیفیت روغن زیتون به دو عامل اسیدیته و پراکسید وابسته است که روغن زیتونی خوب است که اسیدیته و پراکسید پائین‎تری داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: روغن زیتون مرغوب باید بیخ گلو را بسوزاند و به اصطلاح تلخ مزه باشد.

وی با بیان اینکه استحصال زیتون به 2 روش فیزیکی و شیمیایی صورت می‎گیرد، افزود: روغن‎گیری در استان به روش فیزیکی صورت می‌گیرد و هیچ گونه موادشیمیایی اضافه نمی‌شود.

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

میرابوالفضلی درخصوص ارقامی که برای روغن‌گیری استفاده می‌شود، ادامه داد: درصد روغن‌دهی 2 واریته کلونیکی و آرنیکی بسیار خوب است و روغن‎های حاصله از این ارقام بهترین روغن‎های دنیا است و همچنین زیتون اصیل ایرانی نیز واریته خوبی داشته و تا 23 درصد روغن‎دهی دارد.

وی همچنین درخصوص شرایط مطلوب انتقال زیتون برای روغن‎گیری، ادامه داد: زیتون‎ها باید با جعبه حمل و نقل شوند تا آسیبی نبینند و فاصله چیدن زیتون تا روغن‎گیری تا 24 ساعت تجاوز نکند و در حین روغن‎گیری حرارت کمتری ببیند.

وی درخصوص مشکلات روغن‎گیری افزود: سال گذشته در ایران به دلیل کمبود زیتون، کارخانه‎های روغن‎گیری عملاً بیکار بودند و زیتون‎ها برای کنسروسازی بیشتر استفاده شده است.

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

انواع روغن زیتون

روغن زیتون برحسب خالص بودن و کیفیت دارای چند نوع است.روغن زیتون سرد یا بکر یا مادر که با فشار زیاد از زیتون‌ها خارج می‌شود و این روغن از نظر کیفیت بهترین نوع روغن زیتون است.

روغن زیتون با کیفیت و خیلی مرغوب

نوع دیگر روغنی استکه وقتی در اثر فشار زیاد مقداری از روغن زیتون گرفته شد،میوه‌ها را با آب مخلوط کرده و آنها را دو بار تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود.این روغن از نظر کیفیت پایین‌تر از روغن نوع اول است و پس از تصفیه به مصرف خوراکی می‌رسد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا