دسته‌بندی نشده

شناسایی و درمان مشکلات رایج کف پا به نقل از کاویان کلینیک

اصلاح ناهنجاری‌ها و مشکلات کف پا، با ایجاد برآیند مناسب در تعادل نیروها، نقش بسیار مهمی در درمان و پیشگیری دردهای مچ پا، زانو و ستون فقرات دارد. طبق بررسی‌های انجام شده بیش از نیمی از بیماران مبتلا به دردهای اسکلتی و عضلانی، به درجاتی از مشکلات کف پا و اشکال در نحوه راه رفتن و ایستادن دچارند که تشخیص و اصلاح این مشکل می‌تواند در درمان آنها نقش مؤثری داشته باشد. در ادامه به بررسی و معرفی راه‌های درمان تعدادی از رایج‌ترین مشکلات کف پا خواهیم پرداخت.

  • صافی کف پا، راه‌های شناسایی و درمان
  • گودی و قوس زیاد کف پا، راه‌های شناسایی و درمان
  • خار پاشنه، راه‌های شناسایی و درمان

3 مشکل رایج کف پا به همراه راه های درمان

درمان‌هایی که پزشکان به طور معمول برای رفع مشکلات کف پا پیشنهاد می‌کنند شامل کفش‌های طبی برای محافظت از قوس پا، کفی برای کاهش فشار پا، تمرینات کششی روزانه برای کف پا و پا، یخ درمانی برای کاهش التهاب، فیزیوتراپی برای اصلاح الگوهای راه رفتن و بریس مچ پا می‎‌شوند؛ اما در موارد شدیدتر، تزریق یا عمل جراحی نیز ممکن است به بیمار پیشنهاد ‌شود.

صافی کف پا

صافی کف پا

کف پای صاف یکی از دلایلی است که باعث می‌شود پا، مچ پا یا سایر نقاط بدن درد داشته باشند. قوس کف پا، حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری به پا می‌دهد و کمک می‌کند وسط پا باز و بسته شود. قوس کف پا به جذب شوک و حرکات ناگهانی کمک می‌کند و قدرت و تعادل بدن را حفظ می‌کند. همچنین این قوس‌ها وزن بدن را به طور یکنواخت روی پا پخش می‌کنند. هنگامی‌که کف پا صاف باشد، بقیه بدن باید بدون هیچ قوسی این بار را تحمل کند در این صورت بار اضافی روی پاها قرار می‌گیرد و موجب درد و التهاب در زانوها و کمر می‌شود.

تشخیص صافی کف پا

اگر قوس کف پای شما اخیراً کاهش پیدا کرده است، کمر درد دارید و کفش‌های طبی یا ارتوپدی به کاهش درد پا کمکی نمی‌کنند و یا اگر به طور مداوم پا سنگین یا سفت می‌شود، باید برای درمان این عارضه اقدام نمایید. صاف بودن کف پا در بین کودکان یک امر معمول است. بسیاری از کودکان با بزرگ‌تر شدن و شکل‌گیری استخوان‌ها و فرم اندام‌ها، قوس کف پاهایشان نیز شکل می‌گیرد.

درمان صافی کف پا

بزرگسالانی که با این عارضه درگیر هستند می‌توانند با مراجعه به متخصص، بهترین راه درمان یا کم کردن فشار و آسیب‌های ناشی از این مشکل را برگزینند. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه اسکن کف پا، ساخت انواع کفی طبی و دیگر وسایل حمایتی و درمانی به افراد کمک می‌کند تا بهترین درمان را انتخاب و ادامه دهند.

برای مشاوره رایگان با شماره 22674374 -021 در ارتباط باشید. درمان کف پای صاف در بزرگسالان به علائم و علت اصلی این بیماری بستگی دارد. در مواردی که صافی کف پا درد یا هر مشکل دیگری ایجاد نکند، درمان احتیاج نخواهد بود. جهت درمان، پزشک ممکن است روش‌های درمانی خاصی را به بیماران پیشنهاد نماید که شامل دارو، دستگاه‌های حمایتی قوس کف پا و ورزش‌های فیزیوتراپی و کششی است.

گودی و قوس زیاد کف پا

گودی و قوس زیاد کف پا

همانطور که صافی کف پا می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد؛ به همان اندازه قوس زیاد کف پا نیز می‌تواند دردسرساز باشد. قوس بیش از حد کف پا شرایطی است که گاهی در برخی افراد مشاهده می‌شود. عدم درمان و پیگیری این عارضه مسلماً مشکل‌ساز خواهد شد. برخی موارد یک و گاهی هر دو پا دارای قوس بیش از حد هستند. شدت این ناهنجاری در بین افراد متفاوت است.

تشخیص قوس زیاد کف پا

طبق گزارشات به عمل آمده، از آن‌جایی که تعداد محدودی از افرادی که کف پاهایشان بیش از حد گود است احساس درد و ناراحتی می‌کنند، این بیماری خیلی شناخته شده نیست. برخی از افراد مبتلا به این عارضه معتقدند گودی زیاد کف پای آن‌ها بخشی از ساختار طبیعی اسکلت بدن آن‌ها است. درد ناشی از گودی زیاد کف پا می‌تواند هنگام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و ایستادن طولانی‌مدت بدتر شود.

درمان قوس زیاد کف پا

متخصصین در کاویان کلینیک با بهره‌گیری از دانش به روز و تجهیزات مدرن به درمان و بهبود قوس کف پا کمک می‌کنند. استفاده از کفی طبی مناسب می‌تواند درد ناشی از گودی کف پا را با توزیع وزن بدن در نواحی دیگر کف پا تسکین دهد. نوع درمان به اینکه چه عاملی باعث بروز درد شده و قوس کف پا از چه گونه‌ای است، بستگی دارد. به طور مثال، اگر قوس زیاد کف پا انعطاف‌پذیر باشد، ممکن است نیاز به هیچ‌گونه درمانی نداشته باشد. در نتیجه برای درمان گودی شدید کف پا، ابتدا لازم است یک بررسی بسیار دقیق انجام شود تا احتمال وجود هرگونه بیماری عصبی که باعث گودی زیاد کف پا می‌شود، رد شود.

خار پاشنه

خار پاشنه (استئوفیت یا زائده استخوانی) زائده استخوانی کوچک است که روی پشت پاشنه یا زیر آن ایجاد می‌شود. خار پاشنه پا می‌تواند همراه با درد یا بدون درد باشد. بیماران غالباً خار پاشنه پا را با عارضه دیگری به نام التهاب رباط کف پا (التهاب پلانتار فاسیا) اشتباه می‌گیرند. این بیماری نوعی التهاب گروه بافت‌های پا است که در آن، نوار بافتی کشیده شده از سینه پا تا پاشنه (پلانتار فاسیای ایجاد کننده قوس کف پا) ملتهب و منجر به درد کف پا و پاشنه پا می‌شود.

تشخیص خار پاشنه

بسیاری از افراد هیچ‌گاه متوجه وجود خار پاشنه نمی‌شوند.70 درصد افراد مبتلا به التهاب پلانتر نیز پس از انجام عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، متوجه وجود خار پاشنه در پای خود می‌شوند. به نظر می‌رسد که خار پاشنه زمانی ایجاد می‌شود که بدن پس از آسیب‌های مکرر ناشی از وجود استخوان اضافی در محل آسیب‌دیدگی، در تلاش برای ترمیم خود است. عمدتاً تشخیص به کمک معاینه و آزمایشات تصویربرداری خار پاشنه انجام می‌شود که معمولاً پس از سؤال در مورد سوابق پزشکی بیمار، گرفتن شرح حال او و انجام معاینه‌ فیزیکی، ابتلا به خار پاشنه قابل‌تشخیص است.

درمان خار پاشنه

برنامه‌ی درمانی هر بیمار با توجه به وضعیت و شرایط او متفاوت است که شامل ترکیب تعدادی از روش‌های درمانی است. تحقیقات نشان می‌دهد در مواردی که درد پاشنه بر اثر مشکلات بیومکانیکی ایجاد شده، مؤثرترین روش درمانی استفاده از کفی‌های طبی است.

این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه‌بعدی که از پا گرفته می‌شود، تهیه شده و برای کاهش فشار وارده بر کف پا و بازیابی راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل، تجویز و به طور سفارشی ساخته می‌شوند. در مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک اسکن کف پا با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد تا اطلاعات بدست آمده جهت تهیه کفی‌های طبی دقیق و کامل باشد.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه اسکن کف پا، ساخت انواع کفی طبی و دیگر وسایل حمایتی و درمانی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 22674374 -021 در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا