دسته‌بندی نشده

شربت گل سرخ : طرز تهیه و خواص شربت گل محمدی

طرز تهیه شربت گل سرخ (گل محمدی) برای جلوگیری از عطش

گل محمدی یکی از خوشبوترین انواع گل سرخ بوده و به آن گل سرخ عطری و گل سوری هم می‏گویند.
با اینکه اسمش گل سرخ است ولی با گونه ‏های مختلف و به رنگهای گوناگون: سفید، زرد، صورتی تا سرخ آتشین دیده می‏شود، ولی هر قدر گلش سرخ‏تر باشد، تانن آن بیشتر بوده و خواص دارویی آن بیشتر است

شربت گل سرخ (گل محمدی) یا شربت گلاب یک نوشیدنی مناسب به خصوص در ماه مبارک رمضان است. گلاب معجزه طبیعت است که خواص و فواید بسیاری همچون درمان دردهای روماتیسمی، طراوت و تازگی پوست، رفع لکه های پوست و … را دارا می‌باشد. طرز تهیه شربت گل سرخ را در مجله دلگرم ببینید.

شربت گل محمدی | طرز تهیه شربت گل محمدی + خواص

مواد لازم جهت تهیه شربت گل محمدی

  • گل محمدی تازه : نیم کیلو
  • شکر: 2 کیلو(7 پیمانه)
  • آب: 2 لیتر(8 پیمانه)
  • جوهر لیمو : یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه شربت گل محمدی مرحله به مرحله

  1. ابتدا گلبرگ های گل را جدا می کنیم سپس آب را در کتری یا قابلمه می جوشانیم، اینجاست که باید سرعت عمل داشته باشید گلبرگها را در یک قابلمه ریخته و آب جوش را به یکباره روی گلبرگها بریزید،تا آب جوش روی گلبرگها را بپوشاند.
  2. خیلی سریع دم کنی را می گذاریم و به مدت 24 ساعت صبر می کنیم این کار باعث می شود که عطر و بوی گل خارج نشود.
  3. حالا بعد از 24 ساعت گلبرگ ها را آبکش می کنیم و فقط می گذاریم آب آن خارج شود و هرگز با دست فشار نمی دهیم چون اینکار باعث بد رنگ شدن شربت می شود.
  4. درون آب بدست آمده شکر ریخته و روی حرارت می گذاریم تا شربت بجوشد و قوام آید در مرحله آخر جوهر لیمو را اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش از روی حرارت بر می داریم اگر خواستید رنگ مربا اضافه کنید در مرحله آخر همراه جوهر لیمو اضافه کنید.

شربت گل سرخ : طرز تهیه و خواص شربت گل محمدی

نکات لازم برای تهیه شربت گل محمدی

  • این شربت همراه با آبلیموی تازه خیلی خوش طعم می شود کافیست برای یک قاشق غذاخوری شربت یک قاشق مرباخوری آبلیمو درون آب سرد بریزید.
  • گلبرگها را در هنگام آبکش هرگز فشار ندهید چون باعث تغییر رنگ و قهو ه ای شدن آن می شود.
  • در مرحله ریختن آب جوش عجله کنید چون باعث از بین رفتن عطر و بوی گل می شود.
  • رنگ طبیعی شربت بدون اضافه کردن رنگ مابین رنگ قرمز و گلبهی است.
  • می توانید از رنگ های خوراکی برای رنگ شربت اضافه کنید .

خواص دارویی گل محمدی

  1. گل محمدی، دردهای روماتیسمی را درمان می کند.
  2. برای بیماری های قلبی مفید است.
  3. برای تقویت اعصاب به کار می رود.
  4. ناراحتی گوارش از جمله معده درد را برطرف می کند.

همه چیز درباره خواص و مضرات گل سرخ

علاوه بر عطر استثنایی این گیاه ارزشمند، خواص دارویی آن نیز از دیرباز شناخته شده بود. سقراط حکیم آنرا برای دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم تجویز می کرد. عصاره گلبرگ آن برای زخم های دهان، سردرد، گلودرد و به عنوان تب بر و همچنین در رفع بی خوابی و درمان استفراغ استفاده می گردید.

روش های مختلف استفاده از خواص گل سرخ

  • تولید گلاب به روش فعلی با قدمتی هزار ساله به شیخ الرئیس ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایرانی منسوب است. شیخ الرئیس گلاب را قابض دانسته و شربت آنرا برای نارسایی کبد و صفرا تجویز می کرد.
  • عنبرگل به عنوان یکی از فرآورده های صنعت گلاب گیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گلها در دیگ به جای می ماند و برای درمان دردهای عضلانی موثر است.
  • اسانس گل محمدی از پیچیده ترین فرآورده های معطر است که در آن حدود ۵۰۰ ترکیب وجود دارد و هنوز بسیاری از ترکیبات آن شناسایی نگردیده است، به همین دلیل رعایت اصول برداشت و استخراج اسانس و گلاب در گل محمدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در غیر اینصورت بسیاری از ترکیبات ظریف و ارزشمند آن در معرض تخریب قرار می گیرند.
  • شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است.

موارد مصرف و خواص درمانی گل سرخ

  1. امروزه در اکثر منابع علمی از گلها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می شود و خواص درمانی آن مورد تأکید قرار می گیرد.
  2. افشره گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد تنیدگی (استرس) مصرف می گردد. به همین دلیل در مجالس ختم استفاده از گلاب برای مصیبت دیدگان مرسوم است.
  3. همچنین استفاده از گل محمدی در رفع ناتوانی های جنسی نیز موثر است، بویژه اینکه غالباً منشاء این بیماری به مشکلات عصبی و افسردگی مربوط می گردد.
  4. علاوه بر آن گل محمدی تقویت کننده قلب است. استفاده از گل محمدی موجب کاهش التهاب می گردد و از این رو می تواند به عنوان مسکن درد بویژه دردهای مفصلی استفاده گردد.

استفاده از گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی به زمان های دور باز می گردد، چرا که علاوه بر عطر بی نظیر آن، خواص این گیاه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) همواره مورد توجه بوده است.

امروزه نیز در صنایع بهداشتی بویژه در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می گردد.

مهمترین استفاده از اسانس گل محمدی و گلاب در صنایع عطر سازی است بطوریکه اسانس این گیاه در فرمولاسیون عطرهای بسیار معروف و پرفروش دنیا بکار می رود.

به همین دلیل است که گلاب و اسانس گل محمدی تولید کشورمان هر ساله نه تنها به کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه به اروپا به ویژه کشورهای فرانسه و انگلستان صادر می گردد.

یکی دیگر از صادرات کشور در رابطه با این گیاه به غنچه خشک آن مربوط می گردد. غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده مو بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد.

شربت گل سرخ : طرز تهیه و خواص شربت گل محمدی

استفاده از گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

استفاده از گل محمدی در شربت، مربا، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در بستنی و انواع دسر در اغلب کشورها مرسوم می باشد.

پودر گلبرگ های گل محمدی همراه با ماست و به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها مصرف می گردد. در شمال آفریقا بویژه مراکش ادویه معروفی بنام رأس الحانوت (به معنای رأس ادویه ها) وجود دارد که بسیار مورد توجه است و به دلیل مغذی بودن معمولاً در غذاهای اعیاد بویژه عید فطر از آن استفاده می کنند. ترکیب اصلی این ادویه گل سرخ است.

استفاده از گلاب در انواع دسرهای ایرانی نظیر شله زرد و همچنین غذاهای هندی، ترکی، و عربی مرسوم است. دمنوش گل محمدی نیز آرامش بخش بوده و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.

با توجه به موقعیت ممتاز کشورمان در تولید این گیاه ارزشمند محصولات متنوعی از آن در ایران تولید می گردد که از کیفیت و شهرت جهانی بر خوردارند.

بیشتر بخوانید :

فواید قطره گل سرخ در افزایش میل جنسی

۱۰ خاصیت شگفت انگیز روغن گل رز (گل سرخ)

درمان یبوست با گل سرخ و دمنوش گل محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا