دسته‌بندی نشده

شربت آگاو چیست و چطور درست می شود؟

شربت آگاو چطور تهیه می‌شود؟

برای تهیه شربت ابتدا با خمیرکردن و فشاردادن برگ‌های آگاو عصاره گیاه را استخراج می‌کنند. سپس عصاره را صاف می‌کنند و حرارت می‌دهند تا آب آن تبخیر شود و قندهای پیچیده به قندهای ساده تجزیه شوند.
در روش دیگر تهیه این شربت از آنزیم‌های مشتق‌شده از قارچ آسپرژیلوس استفاده می‌کنند و پیوندهای مولکول‌های قند پیچیده را می‌شکنند.
هر ۲ روش منجر به تولید شهدی غلیظ و شیرین حاوی ۹۰درصد فروکتوز می‌شوند که از سایر شیرین‌کننده‌ها شاخص گلیسمی (GI) پایین‌تری دارد.

شربت آگاو

ارزش غذایی شربت آگاو

به‌گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ارزش غذایی ۱ قاشق چای‌خوری (۶٫۹ گرم) شربت آگاو عبارت است از:

کالری: ۲۱
چربی: ۰ گرم
سدیم: ۰٫۳ گرم
کربوهیدرات: ۵٫۳ گرم
فیبر: ۰ گرم
شکر: ۴٫۷ گرم
پروتئین: ۰ گرم

کربوهیدرات

۱ قاشق چای‌خوری شربت آگاو حدود ۵ گرم کربوهیدرات معادل ۲۰ کالری دارد. شربت آگاو فروکتوز است، فروکتوز از گلوکز شاخص گلیسمی پایین‌تری دارد، اما مصرف مقدار زیاد فروکتوز هم اثرات منفی دارد، زیرا می‌تواند تری‌گلیسیرید را افزایش دهد.
تری‌گلیسیرید نوعی چربی در خون است. افزایش تری‌گلیسیرید می‌تواند منجر به سخت‌شدن دیواره شریان‌ها (آترواسکلروز) شود و مقدار زیاد آن با چاقی، دیابت و بیماری قلبی مرتبط است.
بر خلاف گلوکز، فروکتوز در فرایندی به‌نام فروکتولیز تقریبا کامل در کبد متابولیزه می‌شود. در طی فروکتولیز، فروکتوز توسط کبد به این مواد تبدیل می‌شود:

فواید شربت آگاو

گلوکز (حدود ۵۰درصد)؛
اسید لاکتیک (حدود ۲۵درصد)؛
گلیکوژن (۱۵ تا ۲۰درصد)؛
تری‌گلیسیرید (۵ تا ۱۰درصد).

چربی‌ها

شربت آگاو مقدار کمی چربی دارد، اما بخشی از فروکتوز موجود در آن به‌ تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود. مصرف مقدار زیاد هیچ نوع شیرین‌کننده‌ای توصیه نمی‌شود، به‌خصوص اگر مبتلا به بیماری قلبی، سندرم متابولیک یا مقاومت به انسولین هستید.
علاوه بر این، قندهای اضافه‌شده منبع کالری اضافی هستند. اینها می‌توانند باعث افزایش وزن شوند و همان‌طور که می‌دانید اضافه‌وزن زمینه‌ساز دیابت و بیماری قلبی است.

پروتئین

شربت آگاو حاوی مقدار ناچیزی (کمتر از ۰٫۰۱ گرم) پروتئین است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

شربت آگاو محصولی گیاهی حاوی مقادیر کمی از برخی ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و چندین نوع ویتامین B) و مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و سلنیوم) است.

انواع شربت آگاو

اگر دنبال طعمی خنثی هستید، شربت آگاو سبکی را انتخاب کنید که رنگ آن طلایی کم‌رنگ است. شربت‌های تیره‌تر طعم کارامل‌مانندی دارند و می‌توانید به‌جای شربت افرا آن را روی پنکیک یا وافل بریزید.
برای افرادی که سعی می‌کنند غذاهای سالم و طبیعی بخورند و از شیرین‌کننده‌های مصنوعی اجتناب کنند، شهد آگاو تصفیه‌نشده و فاقد مواد افزودنی گزینه خوبی است.
موقع خرید شربت آگاوه حتما برچسب روی محصول را بررسی کنید، چون برخی از شربت‌هایی که تجاری فراوری می‌شوند ممکن است حاوی مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی باشند. همیشه دنبال محصولاتی باشید که برچسب «۱۰۰درصد ارگانیک» دارند.
قیمت آگاوه بسته به نوع و کارخانه تولیدکننده‌اش متفاوت است.

سیروپ آگاو ارگانیک

فواید سلامتی شربت آگاوه

شیره یا عصاره واقعی گیاه آگاو حاوی فیتونوترینت‌هایی است که می‌توانند اثر آنتی‌اکسیدانی داشته باشند. بااین‌حال، شهد آگاو موجود در بازار فراوری می‌شود (با استفاده از گرما یا قارچ) و این باعث می‌شود برخی از فوایدش را از دست بدهد.
شربت آگاو تقریبا ۱٫۵برابر شیرین‌تر از شکر سفره است که یعنی برای شیرین‌کردن نوشیدنی‌ها یا غذاها به مقدار کمتری از آن نیاز دارید و این‌طوری کالری کمتری مصرف می‌کنید.
همچنین طبق تحقیقات، آگاو پری‌بیوتیک خوبی است که رشد باکتری‌های پروبیوتیک را تحریک می‌کند.

اثرات نامطلوب مصرف شربت آگاو

فروکتوز هم مانند ساکارز برای سلامت دهان و دندان شما مضر است. وقتی فروکتوز می‌خورید، باکتری‌های روی سطح دندان قند را متابولیزه می‌کنند که محصولش اسید است. این باعث می‌شود PH پلاک دندان به کمتر از ۵٫۵ برسد و مینای دندان را از بین ببرد.
هنگامی که PH به بالاتر از ۵٫۵ بازگردد، معمولا در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از خوردن فروکتوز، مینا به‌وسیله کلسیم و فسفات بزاق دهان ترمیم می‌شود.
مصرف بیش از حد فروکتوز غذایی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش می‌دهد.

آلرژی

هیچ گزارشی مبنی بر واکنش آلرژیک به شهد آگاو وجود ندارد؛ احتمالا به این دلیل که پروتئین‌های گیاهی از طریق فراوری حذف شده‌اند.

نگهداری شربت آگاوه

شهد آگاو متبلور نمی‌شود و حتی در دماهای مختلف پایدار است و عمر مفید آن تقریبا ۲ سال است.

آیا شربت آگاو برای افراد دیابتی مفید است؟

افراد مبتلا به دیابت باید مقدار انواع قند را در رژیم غذایی‌شان محدود کنند و قند خون‌ خود را کنترل کنند. آگاو شاخص گلیسمی پایینی دارد. همچنین شیرین‌تر از شکر و عسل است، بنابراین برای دریافت همان مقدار شیرینی به آگاو کمتری نیاز دارید. بااین‌حال، حاوی فروکتوز بیشتری است که ممکن است قند خون برخی افراد را بیشتر از دیگران تحت‌تأثیر قرار دهد.
تنها راه برای دانستن تأثیر آگاو روی افراد مبتلا به دیابت، آزمایش قند خون پس از مصرف آن است.

شربت آگاو: ویژگی ها و خواص

آیا آگاو جایگزین خوبی برای عسل است؟

بستگی دارد. در پخت‌وپز می‌توانید آگاو را با مقدار مساوی عسل جایگزین کنید، اما عسل و آگاو از نظر ارزش غذایی با هم متفاوت‌اند. عسل در مقایسه با آگاو حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ریزمغذی‌های بیشتر و در عین حال فروکتوز کمتری است.
طعم آگاو شیرین‌تر از عسل است. شاخص گلیسمی (GI) آگاو و عسل بسته به نوع آن متفاوت است. معمولا شاخص گلیسمی عسل از ۳۵ تا ۸۷ متغیر است در حالی که شاخص گلیسمی آگاو بسیار پایین‌تر است و بسته به نوع آن می‌تواند از ۱۰ تا ۲۰ متغیر باشد.
آگاو ویسکوزیته کمتری دارد، به این معنی که به اندازه عسل غلیظ نیست.

سخن پایانی

اگر دیابت دارید، توصیه می‌شود مصرف انواع قندها از جمله آگاو را کاهش دهید. اگر واقعا می‌خواهید از یک شیرین‌کننده استفاده کنید، شیره افرا، عسل یا جایگزین‌های طبیعی بدون کالری یا کم‌کالری مانند استویا را امتحان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا