دسته‌بندی نشده

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت اتباع افغان در سال ۱۴۰۲ + هزینه‌ ها

تمدید پاسپورت اتباع

تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران، باید در مهلت آن، که به طور معمول، هر 6 ماه یک بار می باشد، انجام شده و نحوه تمدید آن، با مراجعه به دفتر خدمات اشتغال و اقامت و تحویل مدارک مورد نیاز، خواهد بود. هزینه تمدید گذرنامه اتباع در سال ۱۴۰۲ ، 30 هزار تومان بوده و در صورت تاخیر در تمدید، برای فرد، جریمه لحاظ شده و خطر غیر قانونی تلقی شدن اقامت او نیز وجود دارد.

بر اساس قواعد حقوق بین الملل، هر کشوری، برای اجازه ورود به خاک خود، قواعدی دارد و داشتن مدارکی را ضروری می داند. چنانچه فردی، بدون رعایت کردن تشریفات ورود به کشورها و داشتن مدارک لازم، نسبت به انجام این امر اقدام کند، با خطر دیپورت و مواجه شدن با ضمانت اجرای قانونی ورود غیرقانونی به خاک آن کشور، روبرو خواهد شد.

گذرنامه و روادید، از جمله مدارک مهم ورود به خاک کشوری دیگر می باشند و بدون وجود آن ها، امکان مسافرت و ورود به کشورهای دیگر، وجود نخواهد داشت. البته، اخذ گذرنامه و روادید، صرفا برای یک بار، مجوزی همیشگی برای اقامت و ورود به خاک کشورهای دیگر، تلقی نمی گردند، چراکه این مدارک، دارای مدت اعتبار مشخص بوده و فرد باید، در مهلت مقرر، برای تمدید آن ها، اقدام کند؛ در غیر این صورت، یعنی، در صورت عدم تمدید، ممکن است با جریمه و تبعات حقوقی جبران ناپذیری روبرو گردد.

مهلت تمدید گذرنامه اتباع 1402

برای پاسخ به این پرسش که مهلت تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران در سال ۱۴۰۲​ چگونه است و نحوه انجام این امر، به چه شکل می باشد، ابتدا باید، درباره پاسپورت و انواع آن، صحبت کرده و توضیح دهیم که فرق روادید یا ویزا با پاسپورت یا همان گذرنامه در چیست؛ سپس، بگوییم که مهلت و نحوه و مراحل تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران، به چه شکل می باشد.

تمدید پاسپورت

همانطور که در مقدمه گفتیم، پاسپورت یا گذرنامه، مجوزی است، برای خروج از کشور و ورود به خاک کشوری دیگر. بدون داشتن گذرنامه و در خصوص برخی کشورها ویزا، امکان خروج از کشور و ورود به کشورهای دیگر، وجود نخواهد داشت و در صورتی که شخصی، بدون گذرنامه، داخل خاک کشوری دیگر شود، این ورود، غیرقانونی تلقی می گردد و شخص، با ضمانت اجرای ورود غیر قانونی به خاک آن کشور، روبرو خواهد شد. پاسپورت هر کشور، دارای مدت اعتبار خاصی بوده و به طور معمول، اعتبار پاسپورت های ایرانی 5 سال است.

پاسپورت یا گذرنامه، دارای انواع متفاوتی است که پاسپورت سیاسی، خدمت، توریستی و تحصیلی، از انواع آن، می باشند. گرفتن پاسپورت، قواعد مخصوص به خود را داشته و اتباع ایرانی متقاضی دریافت آن در ایران، باید، با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و تحویل مدارک لازم، نسبت به اخذ آن، اقدام کنند.

یکی از انواع پاسپورت در ایران که برای اتباع خارجی افغانستانی در نظر گرفته شده است، پاسپورت خانواری می باشد که همانند مساله ثبت نام تابعیت افراد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، قواعد مخصوص به خود را دارد. پاسپورت خانواری، عبارت است از گذرنامه ای که به افغانستانی های مهاجر مقیم ایران داده می شود تا ضمن قانونی تلقی شدن اقامت آن ها، بتوانند از خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و سایر موارد، استفاده کنند. گذرنامه یا پاسپورت خانواری، مهلت تمدید مخصوص به خود را دارد که به طور معمول، هر 6 ماه یکبار می باشد.

یکی از کلماتی که با گذرنامه یا پاسپورت، اشتباه گرفته می شود، لغت روادید یا ویزا است. ویزا، عبارت است از یک مجوز، برای ورود به برخی کشورها که در صورت اخذ مجوز و پذیرش کشور مقصد، ضمیمه گذرنامه فرد می گردد و مدتی محدود (1 تا 3 ماه) را برای اقامت فرد، در کشور مورد نظر، فراهم می کند. پس از اتمام تاریخ روادید یا ویزا، حتی اگر گذرنامه فرد، دارای اعتبار باشد، چنانچه او، نسبت به تمدید روادید یا ویزای خود که صرفا برای دفعاتی محدود امکان پذیر بوده، اقدام نکند، باید به کشور خود بازگردد.

با توجه به توضیحات بالا، در پاسخ به این پرسش که مهلت تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران در سال ۱۴۰۲​، به چه شکل است باید گفت، این مهلت، به طور معمول، هر 6 ماه یک بار است، ولی در برخی موارد، سه ماه و نه ماه یک بار نیز می باشد که فرد باید، پس از انقضای مدت، با پرداخت هزینه تمدید گذرنامه، نسبت به تمدید آن، اقدام کند.

همانگونه که در توضیح مهلت تمدید گذرنامه اتباع گفتیم، تمدید روادید، همانند ثبت نام پاسپورت، نیازمند پرداخت هزینه است. بنابراین، هنگامی که اتباع افغانی، پس از پایان مهلت گذرنامه اقامت شان، قصد تمدید آن را دارند، باید، بر اساس هزینه هایی که وزارت کشور تعیین کرده، اقدام به پرداخت هزینه تمدید گذرنامه خود نمایند. لذا در این قسمت، قصد داریم، درباره این هزینه، یعنی هزینه تمدید گذرنامه اتباع افغانی 1402، صحبت کنیم.

هزینه تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران​، در سایت وزارت کشور آمده است. بر اساس جدول ارائه شده توسط وزارت کشور، چنانچه اتباع، قصد تمدید گذرنامه خانواری خود، پس از گذشت مهلت قانونی آن را داشته باشند، باید مبلغ 30 هزار تومان، بابت انجام این امر، بپردازند تا گذرنامه آن ها، تمدید گردد.

 تمدید پاسپورت اتباع افغانی

نحوه تمدید پاسپورت اتباع افغانی در ایران، درسال 1402​، مطابق مراحل زیر می باشد:

مراجعه حضوری به دفتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع، جهت تمدید گذرنامه.

تحویل مدارک لازم برای تمدید گذرنامه یا پاسپورت خانواری که شامل مدارک هویتی معتبر و کارت آمایش یا برگ تردد می باشد.

پس از طی کردن نحوه و مراحل بالا، دفتر خدمات اشتغال و اقامت، با طی کردن مراحل اداری لازم برای انجام این امر و بررسی مدارک هویتی و کارت آمایش قبلی تبعه متقاضی تمدید کارت اقامت یا پاسپورت خانواری، در صورت بدون مشکل بودن مدارک و نبود مانع قانونی، اقدام به تمدید و تحویل گذرنامه اتباع افغانستانی می نماید.

حتماً بخوانید:

جریمه عدم تمدید گذرنامه اتباع

درباره جریمه عدم تمدید روادید یا ویزا باید گفت، چنانچه توریست، تاجر یا هر شخصی که روادید ایران را برای مدتی مشخص که به طور معمول، 30 روز بوده و تا 2 ماه پس از آن نیز قابل تمدید می باشد، داشته، در مهلت مقرر، نسبت به تمدید آن اقدام نکند، به کشور خود، دیپورت خواهد شد که این بازگشت به کشور شخص، در واقع، نوعی جریمه عدم تمدید می باشد.

در خصوص جریمه عدم تمدید گذرنامه اتباع خارجی یا پاسپورت خانواری نیز باید گفت، با توجه به اینکه دولت و وزارت امور خارجه، بر تمدید این پاسپورت ها در مهلت مقرر، تاکید نموده اند، چنانچه فردی، نسبت به تمدید آن، اقدام نکرده باشد، با جریمه نقدی و خطر غیرقانونی تلقی شدن اقامتش در ایران، مواجه خواهد شد.

منبع : دینا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا