دسته‌بندی نشده

سوفیا کیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

سوفیا یک ربات انسان نمای اجتماعی است که توسط شرکت رباتیک هنسون مستقر در هنگ کنگ ساخته شده است. این ربات در 14 فوریه 2016 فعال شد، و اولین حضور عمومی خود را در اواسط مارس در ایالات متحده تجربه کرد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که سوفیا به عنوان یک ربات اجتماعی به بازار عرضه شده است و می تواند رفتار اجتماعی انسان‌ها را تقلید کند و حتی عشق بورزد.

سوفیا کیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

خیلی زود پس از نمایش این ربات، جهان تحت تاثیر آن قرار گرفت به طوری که در اکتبر 2017، سوفیا تابعیت عربستان سعودی را دریافت کرد و به عنوان اولین رباتی که در هر کشوری شخصیت حقوقی دارد، به جهان معرفی شد. هانسون بنیان‌گذار شرکت تولیدکننده‌ی این ربات ادعا می‌کند که سوفیا را به گونه ای طراحی کرده است که یک همراه خوبی برای سالمندان یا کمک‌کننده به جمعیت در رخدادهای بزرگ باشد. او امیدوار است این ربات در انتها بتواند به قدر لازم با انسان‌های دیگر سر و کار داشته باشد تا مهارت‌های اجتماعی بیشتری را کسب کند.

سوفیا کیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

سوفیا چطور با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند؟

یک دوربین محاسبه‌گر کامپیوتری در چشم‌های سوفیا وجود دارد که اطلاعات بصری اطرافیانش را به سوفیا ارائه می‌دهد. سوفیا می‌تواند چهره‌ها را دنبال کند، تماس چشمی را حفظ کند و حتی مردم را بشناسد. او می‌تواند سخنان را پردازش کند و با استفاده از زیرسیستم زبان طبیعی، مکالمه داشته باشد. سوفیا از نگاه فهمی شبیه به برنامه کامپیوتری الیزا است که یکی از نخستین تلاش‌ها برای شبیه‌سازی سخنان انسانی بود. جالب است بدانید که در سال 2019، سوفیا توانایی کشیدن نقاشی، از جمله پرتره را به شکل عمومی برای مردم به نمایش گذاشت.

سوفیا کیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

هم‌اکنون در سال 2023 سوفیا کجاست؟

سوفیا پس از فروش آثار هنری خود به شکل NFT به قیمت 688888 دلار، اکنون به حرفه‌ی موسیقی چشم دوخته است، به طوری که این ربات در پروژه‌ای به نام «سوفیا پاپ» روی چندین اثر کار می‌کند.

سوفیا کیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا