دسته‌بندی نشده

اشتباهات مرگبار بعد از غذا خوردن

اشتباهات مرگبار بعد از خوردن غذا

برای آنکه دچار مشکلات و عوارض خطرناکی جسمی نشوید به نکاتی مهم در خصوص عادات روزانه پس از صرف غذا در سایت نمناک توجه کنید.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا اشتباهات مرگبار بعد از خوردن غذا را بدانید.

ابتدا از اثرات چنین عاداتی مطلع شوید:

اشتباهات مرگبار بعد از خوردن غذا

نوشیدن آب بعد از غذا ،چند ساعت بعد از غذا چای بخوریم ، زمان خوردن چای بعد از غذا ،خوردن چای بلافاصله بعد از غذا ، بعد از غذا خوردن چه کنیم ، دراز کشیدن بعد از غذا ، پیاده روی بعد از ناهار ، دراز کشیدن بعد از غذا ، بعد از غذا چه بخوریم ، خوابیدن بعد از غذا خوردن ، بعد از خوردن غذای چرب چه بخوریم ، عوارض خواب بعد از غذا اگر عادت کرده‌اید بعد از غذا سیگاری آتش بزنید، چای بخورید، یا پیاده‌روی طولانی مدت داشته باشید، بهتر است دست نگه دارید.

بعد از صرف غذا سيگار نکشيد

متخصصان معتقدند که يک نخ سيگاري که بلافاصله بعد از غذا مي‌کشيد تأثير چندين نخ در زمان عادي را دارد. براي همين هم خطر ابتلا به سرطان را به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد. کلاً اين سيگار خيري ندارد هر چه هست مريضي هست و ناخوشي. توصيهٔ اکيد داريم خودتان را از شر اين دودزاي کوچک خلاص کنيد. اگر نمي‌توانيد از آن دل بکنيد يک يا دو نخ بعد از آخرين وعدهٔ غذاييتان بکشيد.

بلافاصله بعد از غذا ميوه نخوريد

خوردن ميوه بلافاصله بعد از غذا معده را با هوا پرکرده و باعث نفخ مي‌شود. براي همين توصيه مي‌کنيم که ميوه را يک تا دو ساعت بعد از صرف غذا و يا يک ساعت قبل از غذا نوش جان کنيد.

بلافاصله بعد از غذا چاي نخوريد

حتماً بار‌ها اين توصيه را شنيده‌ايد. تکرار دوبارهٔ آن ضرر ندارد. برگ‌هاي چاي حاوي ميزان زيادي اسيد هستند. اين ترکيبات مي‌توانند پروتئين‌هاي موجود در مواد غذايي مصرف‌شده را سفت‌تر کرده و هضم آن‌ها را مشکل‌تر سازد. علاوه بر اين نوشيدن چاي در حين يا بلافاصله بعد از صرف غذا باعث کاهش قدرت جذب آهن موجود در مواد غذايي مي‌شود. دقيق‌تر بگوييم: تانين موجود در چاي جذب آهن را به ميزان 70 درصد کاهش مي‌دهد. از آنجايي که آهن يکي از مواد معدني لازم براي ساخت و توليد هموگلوبين‌ها هست براي همين هم وجود آن براي بدن ضروري است. خانم‌هاي جوان بايد توجه بيشتري داشته باشند به خاطر اينکه آن‌ها به دليل مصرف کمتر گوشت، عادت ماهانه و غيره آهن کمتري دارند. توصيه مي‌کنيم حداقل يک ساعت بعد از غذا چاي بنوشيد و کمي دارچين روي آن بپاشيد تا کلي مواد مغذي عايدتان شود.

اشتباه مرگبار بعد از غذا

بلافاصله بعد از غذا کمربندتان را سفت نکنيد

متأسفانه اين کار باعث مي‌شود که روده‌ها پيچ خورده و مسدود شود. در نتيجه باعث ناراحتي شما خواهد شد. بايد کاملا بر عکس عمل کنيد. اگر کمربند بسته‌ايد در حين صرف غذا تا جايي که امکان دارد آن را شل کنيد.

بلافاصله بعد از غذا شنا نکنيد (بخصوص در آب سرد)

زماني که شنا مي‌کنيد جريان خون به سمت دست‌ها و پا‌ها افزايش مي‌يابد و براي همين هم خون کمي به معده مي‌رسد. در اين صورت کار سيستم گوارشي مختل مي‌شود. علاوه بر اين زماني که بلافاصله بعد از غذا شنا مي‌کنيد بدن بايد به طور همزمان براي اين سه کار انرژي صرف کند: گوارش، حرکات شنا و حفظ دماي بدن. اين سه کار باعث صرف انرژي زيادي مي‌شود.
زماني که بدن مجبور مي‌شود در مدتي کوتاه انرژي زيادي صرف کند دچار زحمت شده و امکان افت انرژي، خستگي ناگهاني و حتي بي‌هوشي بالا مي‌رود. حتماً مي‌دانيد که در حين شنا نيز اين مسائل خطر زيادي ايجاد مي‌کنند. توصيه مي‌کنيم که تا دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا شنا نکنيد. کم کم و به تدريج وارد آب شده و از شيرجه زدن بپرهيزيد. به خاطر اينکه اين کار باعث انقباض ناگهاني و سريع رگ‌هاي خوني شده و احتمال افزايش فشارخون را بالا مي‌برد.

بلافاصله بعد از غذا يک مسافت طولاني را پياده‌روي نکنيد

پياده‌روي طولاني مدت (نه رفتن تا سر کوچه و خريد از سوپري محلتان. منظورمان مسافت‌هاي طولاني است) باعث مي‌شود که سيستم گوارش بدن نتواند به خوبي مواد مغذي مصرف‌شده را جذب کند. شما مي‌توانيد يک ساعت بعد از صرف غذا با خيال راحت به يک گردش خانوادگي برويد. پياده‌روي و ورزش البته در زمان مناسب خود يکي از بهترين راه‌هاي سالم و تندرست بودن است.
نوشيدن آب بعد از غذا مجله سلامت متخصص تغذيه دراز کشيدن بعد از غذا خوردن چاي بلافاصله بعد از غذا پياده روي بعد از ناهار بعد

بلافاصله بعد از غذا نخوابيد

اگر بلافاصله بعد از صرف غذا بخوابيد مواد غذايي که مصرف کرده‌ايد به درستي هضم نمي‌شود. اين کار هم ممکن است به سوءهاضمه و عفونت روده‌ها منجر شود. البته بدانيد که خوابيدن متابوليسم بدن را کند نمي‌کند.
شما مي‌توانيد بعد از غذا بخوابيد اما يک تا سه ساعت بعد از آن. البته لازم نيست مثلاً تا ساعت 3 صبح بيدار بمانيد. يادتان باشد که براي خوش‌اندام بودن حتماً بايد به اندازهٔ کافي بخوابيد. اگر شامتان را حدود ساعت نه و نيم شب ميل مي‌کنيد مي‌توانيد ساعت ده و نيم يا يازده بخوابيد. يادتان باشد يکي از عواملي که جلوي کاهش وزن را مي‌گيرد همين به اندازهٔ کافي نخوابيدن است.

آب يخ ننوشيد

مي‌گويند نوشيدن آب يخ بعد از غذا باعث سرطان معده مي‌شود، ولي اين حرف پايه علمي چندان صحيحي ندارد و تنها مشکلي که با نوشيدن آب يخ بروز مي‌کند، دل‌درد يا انقباض عضلات روده است. افراد دچار سندرم روده‌ تحريک‌پذير، بيشتر دچار اين مشکل مي‌شوند؛ بنابراين بهتر است آب خيلي سرد ننوشيد.
نکته ديگر اينکه نوشيدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقيق شدن شيره معده مي‌شود و مي‌تواند در هضم غذا اختلال ايجاد کند؛ بنابراين بهتر است نيم ساعت قبل از غذا و نيم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشيد.

حمام نکنيد

يکي از باورهاي عموم مردم اين است که بعد از غذا نبايد حمام کرد، زيرا احتمال بي‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. اين حرف تا حدي اساس علمي دارد، ولي در مورد همه صدق نمي‌کند.
افراد مسن و کساني که بيماري‌هاي قلبي پيشرفته دارند، يا سرخرگ‌هاي اصلي خونرسان به مغز و شريان‌هاي گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا 30 دقيقه بعد از خوردن غذاي سنگين به حمام نروند، زيرا بعد از خوردن غذاي نسبتا سنگين، خون به سمت دستگاه گوارش مي رود و خون‌رساني به مغز کاهش مي‌يابد.
پس حداقل نيم ساعت فاصله بين غذاخوردن و استحمام قرار دهيد، به ويژه حمام داغ توصيه نمي‌شود، زيرا در جريان خون اطراف معده اختلال ايجاد مي‌کند و بر هضم غذا اثر منفي مي‌گذارد.

با همسر خود روابط زناشويي نداشته باشيد.

بيماران قلبي بيشتر بايد در اين مورد توجه کنند. ارتباط زناشويي نوعي استرس براي سيستم قلبي‌‌عروقي محسوب مي‌شود. در مواردي نادر مشاهده شده فرد هنگام اين عمل دچار سکته قلبي شده است. افراد دچار بيماري‌هاي پيشرفته قلبي يا کساني که اخيرا دچار سکته قلبي شده‌اند، بهتر است تا ساعاتي پس از صرف غذا، از برقراري رابطه زناشويي خودداري کنند.
مصرف غذاي سنگين نيز فشاري براي قلب است و خوردن چنين غذايي و داشتن روابط زناشويي در افراد دچار بيماري پيشرفته قلبي، خطر عوارض قلبي را به دنبال خواهد داشت.

اشتباه مرگبار بعد از غذا

جسم سنگيني را بلند نکنيد.

افرادي که با معده پر، جسم سنگيني بلند مي‌کنند، در واقع نوعي فعاليت بدني انجام داده‌اند که مي‌تواند به قلب فشار بياورد. از سوي ديگر، اين کار باعث افزايش فشار داخل شکم مي‌شود و ايجاد ريفلاکس مي‌کند. به همين دليل بهتر است يکي دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام اين کار خودداري کنيد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب اشتباهات مرگبار بعد از خوردن غذا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

————————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا