دسته‌بندی نشده

سوئیس چارد : ۱۱ خاصیت بی نظیر در درمان بیماریها

سوئیس چارد چیست ؟

سوئیس چارد یک سبزی بسیار مغذی است. فقط یک فنجان از آن بیش از سه برابر حد مجاز از ویتامین K توصیه شده را برای شما فراهم می کند.

سوئیس چارد را معمولا به عنوان های silverbeet , spinach beet ,spinach perpetual , crab beet و mangold نیز می شناسند.

در کنار دیگر سبزیجات برگ دار و خانواده چغندرها سوئیس چارد حاوی سطح بالایی از نیترات است که می تواند فشار خون را کاهش دهد و عملکرد ورزشی بدن را بهبود بخشد.

سوئیس چارد یا چغندر سوئیسی ( چغندر چراغ روشن ) با نام لاتین “Swiss Chard” نوعی سبزی با منشا مدیترانه و از خانواده چغندرها می باشد که برخی معتقدند دارای بیشترین مواد مغذی در بین سبزی هاست.

سوییس چارد یک جایگزین خوشمزه و جالب برای سبزیجات برگ‌دار نظیر اسفناج و کاهو می‌باشد. این گیاه باغی دارای فصل رشدی طولانی بوده و می‌توان به راحتی از آن در دستور پخت غذاهای مختلف استفاده نمود.

از این سبزی رنگارنگ در سوپ، پاستا و سایر غذاها استفاده می کنند. این سبزی معمولاً به رنگ های سبز، زرد، نارنجی ، قرمز ، بنفش و صورتی دید میشه.

چارد سوئیسی سبزی ای زود رشد است و در تمام طول سال میتوان در باغچه و گلدان و… پرورش داد.

معمولاً بعد از گذشت ۳۰ روز از کاشت بذر برداشت آن آغاز می شود البته برگ های اولیه جوان تر هستند و به صورت خام مصرف می شود .

برگ های بالغ آن در پخت غذا استفاده می شود و اگر اندازه آن کاملاً درشت شود میتوان با برگ های آن دلمه درست کرد.

تاریخچه سوئیس چارد

نام سوئیس چارد ممکن است کمی گمراه کننده باشد در واقع این گیاه بومی سوئیس نیست، بلکه در سال 1753 توسط یک گیاه شناس سوئیسی کشف شده است.

سوئیس چارد که نام علمی ان Beta vulgaris است در واقع بومی مناطق مدیترانه است که هنوز هم یک گیاه بسیار محبوب به حساب می اید.

سوئیس چارد برای هزاران سال است که در رژیم غذایی افرادی که در این مناطق زندگی می کنند گنجانده شده است. حتی فیلسوف یونانی ارسطو نیز درباره ارزش غذایی سوئیس چارد نوشته است!

جمعیت یونان و روم باستان اغلب از این گیاه استفاده می کرده اند و در حال حاضر نیز از بسیاری از خواص درمانی آن آگاه هستند.

سال های زیادی است که از سوئیس چارد به عنوان یک ضد احتقان طبیعی، مسکن آلرژی و کاهنده درد در طب سنتی استفاده می شود.

ارزش غذایی سوئیس چارد

با توجه به پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، 36 گرم یا یک فنجان سوئیس چارد خام شامل :

  1. 7 کالری
  2. 0.65 گرم پروتئین
  3. 0.07 گرم چربی
  4. 1.35 گرم کربوهیدرات، 0.6 گرم فیبر و 0.4 گرم قند است.

یک فنجان یا 36 گرم سوئیس چارد پخته شده شامل :

  1. 18 میلی گرم کلسیم
  2. 0.65 میلی گرم آهن
  3. 29 میلی گرم منیزیم
  4. 17 میلی گرم فسفر
  5. 136 میلی گرم پتاسیم
  6. 10.8 میلی گرم ویتامین C
  7. 110 میکروگرم ویتامین A
  8. 0.68 میلی گرم ویتامین E
  9. 298 میکروگرم ویتامین K
  10. 5 میکروگرم فولات است

خواص سوئیس چارد

سوئیس چارد همچنین حاوی مقادیر کمی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، کلسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

سوئیس چارد حاوی آنتی اکسیدان های آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، زیگزانتین و کولین است.

یک فنجان سوئیس چارد 44 درصد از ویتامین A و 18 درصد از ویتامین C توصیه شده در روز را برای ما فراهم می کند.

مصرف کنندگان نباید نمک را به سوئیس چارد اضافه کنند چرا که یک فنجان سوئیس چارد خام حاوی103 میلی گرم سدیم است که4.5 درصد از سدیم توصیه شده در روز را در خود جای داده است.

فواید سوئیس چارد در درمان بیماری ها

مصرف تمامی میوه ها و سبزیجات می توانند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهای گیاهی مانند سوئیس چارد می تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و به طور کلی مرگ و میر را کاهش دهد و همچنین سبب بهبود سلامتی، افزایش انرژی بدن و کاهش وزن می شود.

1. کاهش فشار خون

افرادی که از رژیم های غذایی فاقد مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، و پتاسیم استفاده می کنند بیشتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند. این مواد معدنی با آزاد سازی سدیم به خارج از بدن و گشاد کردن شریان ها سبب کاهش فشار خون می شوند.

مصرف این مواد معدنی به شکل مکمل ها و قرص ها نمی تواند همان مزایای سلامتی را داشته باشد که ما در مواد غذایی آنها را به طور طبیعی مصرف می کنیم.

مطالعه هایی در سال 2013 در مجله انگلیسی فارماکولوژی بالینی منتشر شد، این مطالعات نشان داد غذاهایی که نیترات بالایی دارند مانند سوئیس چارد، فواید عروقی متعددی برای بدن دارند. این فواید عبارت اند از کاهش فشار خون، مهار تجمع پلاکتی و بهبود عملکرد اندوتلیال.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

2. مبارزه با سرطان

سوئیس چارد حاوی کلروفیل است که می تواند هتروسیکلیک آمین های سرطان زا را که در اثر کبابی کردن مواد غذایی در دمای بالا ایجاد می شوند را از بین ببرد. مصرف سبزی های برگ دار و دیگر سبزیجاتی که کلروفیل بالایی دارند همراه با گوشت کبابی می تواند اثرات سرطان زای آنها را از بین ببرد.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

3. مدیریت دیابت

سوئیس چارد حاوی یک آنتی اکسیدان شناخته شده به عنوان اسید آلفا لیپوئیک است. نشان داده شده است که این ماده سطح گلوکز را کاهش می دهد، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری می کند.

مطالعات نشان می دهد که این ماده می تواند علائم نوروپاتی محیطی و یا نوروپاتی اتونوم در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. همچنین ممکن است از بدن در برابر رتینوپاتی، آسیب به عروق خونی که می تواند افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار دهد , محافظت کند.

اسید آلفا لیپوئیک مورد مطالعه را به صورت داخل وریدی بررسی کرده اند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی آن به اندازه کافی موثر نیست.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

4. پیشگیری از پوکی استخوان

مصرف مناسبی از ویتامین K می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد. ویتامین K پروتئین های ماتریکس استخوان را اصلاح می کند ، جذب کلسیم را بهبود می بخشد و دفع کلسیم از ادرار را کاهش می دهد. دریافت کم ویتامین K خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد.

یک راه برای افزایش ویتامین K در بدن , مصرف سبزیجات برگدار مانند سوئیس چارد ، آروگولا و اسفناج است. این سبزیجات همچنین کلسیم بیشتری به رژیم غذایی ما اضافه می کنند.

یک فنجان یا36 گرم سوئیس چارد خام حاوی 298 میکروگرم ویتامین K است. میزان مصرف پیشنهادی روزانه در ایالات متحده120 میکروگرم برای مردان و 90 میکروگرم برای زنان است.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

5. عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

مصرف نیترات در رژیم غذایی اکسیژن رسانی به عضلات را در طی ورزش بهبود می بخشد. مصرف نیترات بالا تحمل ورزش را در طی ورزش استقامتی طولانی مدت بالا می برد.

با این حال، اثرات مفید نیترات بر روی سیستم قلبی و عروقی ممکن است به معنای بهبود کیفیت زندگی برای کسانی باشد که از بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و یا بیماری های متابولیک رنج می برند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

6. آنتی اکسیدان موجود در سوئیس چارد

سوئیس چارد به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد آسیب رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد و به معنای واقعی کلمه روند پیری را کاهش می دهد.

سوئیس چارد حاوی13 نوع مختلف از آنتی اکسیدان های پلی فنول می باشد. در سال 2004 محققان قادر به شناسایی نوزده نوع آنتی اکسیدان betaxanthin مختلف و همچنین نه نوع betacyanins در برگ سوئیس چارد شدند.

یکی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید اولیه موجود در سوئیس چارد یک فلاونوئید به نام سیرینجیک اسید است. سیرینجیک اسید می تواند سطح قند خون را تنظیم نماید در نتیجه در درمان بیماری دیابت موثر است.

یک چیز دیگر نیز در مورد برگ سوئیس چارد قابل توجه است. این آنتی اکسیدان های ضد پیری همچنین از بروز سرطان، بیماری های قلبی، اختلالات چشم و پوست، اختلالات عصبی و خیلی بیماری های دیگر نیز جلوگیری می کند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

7. محافظت از سلامت قلب

طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های موجود در سوئیس چارد به دلیل کاهش سطح التهاب از راه های متعدد به نفع سلامت قلب هستند سوئیس چارد می تواند واکنش های التهابی را مهار کند.

این واکنش های التهابی می تواند کلسترول و فشار خون بالا را تشدید کند و خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا نوع دیگری از بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

برگ سوئیس چارد به عنوان یک گیاه ضد فشار خون بالا در نظر گرفته شده است زیرا حاوی مواد معدنی بسیاری است که برای گردش خون ، سلامت رگ های خونی و ضربان قلب بسیار مفید هستند.

منیزیم، پتاسیم، مس، آهن و کلسیم برای مثال مواد معدنی هستند که در برگ سوئیس چارد به شکل گیری گلبول های قرمز خون، اعصاب، انقباض عروق خونی و کنترل فشار خون کمک می کنند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

8. سوئیس چارد و بهبود هضم غذا

فواید گوارشی سوئیس چارد در بدن این است که سبب کاهش التهاب در دستگاه گوارش می شود و حرکات روده را تنظیم می کند تا سموم را به درستی از بدن خارج کند.

betalain های موجود در سوئیس چارد به عنوان یک سم زدای قوی عمل می کنند و نقش ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در روده دارند.

همچنین یک فنجان سوئیس چارد پخته شده حدودا شامل 4 گرم فیبر غذایی است که سطح قند خون را تنظیم می کند، سلامت دستگاه گوارش بدن را بهبود می بخشد ، از بروز یبوست و اسهال جلوگیری می کند و همچنین احساس سیری برای مدت طولانی تری در شما ایجاد می کند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

9. سوئیس چارد عملکرد صحیح مغز را بهبود می بخشد

بسیاری از مطالعات نشان می دهد خوردن منظم سبزیجاتی که سطوح بالای betalain را در خود جای داده اند از بدن در برابر اختلالات مربوط به استرس اکسیداتیو به طور قابل توجهی محافظت می کنند که این اختلالات منجر به بیماری های تحلیل برنده اعصاب می شوند.

Betalain و سایر آنتی اکسیدان های موجود در سوئیس چارد از جهش سلول های مغزی و آسیب DNA محافظت می کنند ، رادیکال های آزاد را کاهش می دهند و خطر ابتلا به اختلالاتی از جمله آلزایمر و بیماری پارکینسون را نیز کم می کنند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

10. محافظت از سلامت چشم از خواص سوئیس چارد

سوئیس چارد یک منبع غنی از کاروتنوئیدهایی به نام لوتئین و زیگزانتین است که از چشم ها در برابر اختلالات و بیماری ها محافظت می کند.

این کاروتنوئیدها قادر هستند تا از شبکیه چشم و قرنیه در برابر اختلالات وابسته به سن از جمله دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، شب کوری و آب مروارید محافظت کنند.

آنها این کار را با جذب نور آبی مخرب قبل از آن که وارد چشم بشود و تغییراتی در شبکیه ایجاد کند انجام می دهند.

Betalains موجود در سوئیس چارد سلامت سیستم عصبی بدن را حفظ می کند به خصوص اعصابی که بین چشم و مغز رابطه ایجاد می کنند.

 خواص سوئیس چارد / سوئیس چارد

11. تاثیر مثبت بر عملکرد عضلات و اعصاب از خواص سوئیس چارد

سوئیس چارد حاوی مقادیر بالایی از منیزیم، پتاسیم، کلسیم و دیگر مواد معدنی است که برای سلامت عضلات و سلامت سیستم عصبی بدن بسیار مهم می باشند.

یک فنجان سوئیس چارد پخته شده 38٪ از منیزیم مورد نیاز روزانه شما را برایتان فراهم می کند که گردش خون را بهبود می بخشد و گرفتگی عضلات و درد را که ناشی از کمبود منیزیم است کاهش می دهد.

سطوح بالای منیزیم موجود در سوئیس چارد می تواند از بروز علائم مربوط به استرس از جمله بی خوابی، اختلالات خلقی، سردرد، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به دیابت پیشگیری کند.

سوئیس چارد و خواص سوئیس چارد

چگونه سوئیس چارد را تهیه کنیم ؟

سوئیس چارد را معمولا می توانید در فروشگاه های مواد غذایی در سراسر سال خریداری کنید اما از نظر فنی فصل رشد آن در طول ماه های تابستان از ژوئن تا اوت است. این به احتمال زیاد بهترین زمانی است که می توانید سوئیس چارد تازه را در بازارها پیدا کنید.

این گیاه عمدتا در نیمکره شمالی رشد می کند و به عنوان یک گیاهی که به اسانی در هر منطقه ای رشد می کند شناخته می شود اما بعد از آن که به طور کامل رشد کرد به سرعت فاسد می شود و باید آن را سریعا مصرف کرد.

سوئیس چارد یک گیاه سبز رنگ است که تا حدودی طعم تلخی دارد به ویژه هنگامی که به شکل خام مصرف شود. اکثر مردم تا حد زیادی طعم و مزه سوئیس چارد را زمانی که پخته شده باشد و با ادویه هایی مثل نمک و یا سیر ترکیب شده باشد ترجیح می دهند.

برای مصرف , برگ هایی را انتخاب کنید که بلند و تازه باشند و نشانه هایی نظیر تغییر رنگ، پژمردگی، و یا سوراخ شدگی در آنها وجود نداشته باشد.

ساقه سوئیس چارد باید سفت و ترد باشد و ممکن است در رنگ هایی به غیر از سبز نیز وجود داشته باشد برای مثال معمولا می تواند دارای سایه های سفید، قرمز، بنفش، زرد، و یا حتی رنگارنگ نیز یافت شود.

هنگامی که برگ های سوئیس چارد را خریداری کردید بلافاصله تمام آنها را نشویید چرا که زودتر پژمرده خواهند شد. در عوض آنها را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و اطراف ساقه را با یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید تا رطوبت خود را بیشتر حفظ کند و طولانی تر بماند.

سعی کنید برگ های سوئیس چارد را حداکثر 4 تا5 روز پس از خرید مصرف کنید. می توانید آن را فریز کنید تا مواد مغذی داخلش حفظ شود و آن را به سوپ، خورش یا سس خود اضافه کنید.

چگونه سوئیس چارد را بپزیم ؟

شما می توانید از مزایای سوئیس چارد با استفاده از دستور العمل های زیر به همان شیوه هایی که بسیاری از سبزی های دیگر مانند کلم پیچ، اسفناج را به غذاهای خود اضافه کنید استفاده کنید.

پخت و پز سوئیس چارد سبب شیرین شدن آن و کاهش تلخی موجود در آن می شود.

پیشنهاد می شود قبل از خوردن سوئیس چارد آن را بپزید. این کار سبب کاهش اسیدهای خاص موجود در سوئیس چارد می شود و سبب بهبود طعم و مزه آن می شود.

شما می توانید آنها را به سرعت برای تنها 2 تا 3 دقیقه داخل قابلمه آبپز کنید ( گذاشتن در قابلمه سرعت پخته شدن را کم می کند) همچنین می توانید آن را به همراه روغن زیتون و یا روغن نارگیل نیز سرخ کنید به مقداری که فقط پژمرده شوند.

بیشتر بخوانید :

۳۲ خاصیت اسرارآمیز گریپ فروت برای درمان بیماری های سخت

خواص دارویی و درمانی عرق برگ درخت گردو در درمان بیماری ها

۱۵ خاصیت باورنکردنی کندر برای درمان بیماری ها

۱۳ خاصیت حیرت انگیز گیاه خارخاسک برای درمان بیماری ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا