دسته‌بندی نشده

سریع ترین راه درمان گیر کردن تیغِ ماهی در گلو

گیر کردن تیغ ماهی در گلو و اقدامات لازم

اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کنیم؟

گیر کردن تیغ ماهی، یکی از علت هایی که باعث می شود ترجیح دهیم که ماهی نخوریم، اینکه فکر می کنیم شاید تیغ ماهی در گلومان گیر کند یا قبلا برای ما اتفاق افتاده باشد. ماهی و مخصوصا سبزی پلو با ماهی از غذاهاdی هستند که بیشتر افراد آن ها را دوست دارند ولی گاهی احتمال گیر کردن تیغش در گلومان باعث می شود که خودمان را از لذت طعمش محروم می کنیم. اما در این مطلب می خواهیم شما را با اقداماتی آشنا کنیم که اگر این اتفاق افتاد از آن ها استفاده کنید. با دلگرم همراه باشید.

گیر کردن تیغ ماهی

گیر کردن تیغ ماهی در گلو معمولا در لوزه یا چین های مخاطی اطرافش ، قاعده زبان ، مخاط حلق یا اپی گلوت ، چین ها و فرورفتگی های قسمت عقب زبان ، قسمت پشتی حلق و سینوس پری اتفاق می کند. بعضی اوقات تیغ ماهی در نسج به طرزی گیر می کند که سرش مشخص نیست و در این حالت پیدا کردنش برای دکتر سخت می باشد. بعضی وقت ها هم علت درد خراشی می باشد و تیغ ماهی فقط گلو را زخمی کرده ، این حالت بسیار شبیه وقتی است که تیغ ماهی در گلو گیر می کند.

ماهی های شمال اکثراً تیغ های نرم و نازک تری داشته ٬ هرچند جدا کردن گوشت از تیغشان زحمت بیشتری دارد و اگر گاهی تیغی را با گوشت بخورید خطرش از ماهی های جنوب کمتر می باشد. معمولاً تیغ ماهی های جنوب سفت و تیز تر است. اگرچه ماهی های بزرگ جنوب تیغ های بزرگ تری دارند و اما در این بین ماهی های کوچکی هم دارد که تیغشان کوچک تر است.

اقدامات مود نیاز برای درمان تیغ ماهی در گلو

معمولا تیغ ماهی و استخوانهای ریز در چین‌ها و فرورفتگی‌های قسمت عقب زبان، چین‌های جانبی و اطراف لوزه‌های دو طرف گلو و قسمت پشتی حلق گیر میکند. چنانچه هنگام خوردن ماهی، تیغ ماهی در گلوی شما گیر کرد یا تکه ای غذا در گلوی شما پرید، اقدامات زیر را برای درمان ان انجام دهید:

  1. برای خارج کردن و در آوردن تکه غذا یا جسم خارجی که در گلو گیر کرده، پشت سر بیمار باایستید و دور کمر او را با دست چپ خود که به حالت مشت جمع کرده‌اید، محکم بگیرید. انگشت شست به طرف داخل باز شده و مرکز قفسه سینه را فشار دهید. با قدرت اکنون دست راست را محکم روی دست چپ قرار داده و با قدرت به طرف بالا و داخل فشار دهید تا بیمار را به سرفه و بیرون انداختن آن چیز وادار کنید.
  2. از شخص بیمار بخواهید لقمه‌های بزرگ نان خشک، یک موز و یا تکه‌هایی از یک سیب زمینی پخته را بخورد. در هنگام خوردن این مواد اغلب اوقات تیغ ماهی هنگام بلع این غذاها جدا شده و به همراه آنها بلیعده میشود.
  3. از دیگر روشهای درمان تیغ ماهی در گلو، نوشیدن شربت آب لیمو و عسل است. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه میشود شربت آبلیمو و عسل را به آهستگی مز مزه کرده و آرام بنوشید. همچنین مقداری از آن را غرغره نمایید.
  4. غرغره کردن ترکیبی از خیسانده دارچین و عسل نیز به درمان تیغ ماهی در گلو کمک کرده و گلوی خراشیده را آرامش میدهد.
  5. غرغره کردن با محلول رقیق آب جوشده و سرکه یا آب جوشیده و آبلیمو نیز برای رفع این مشکل موثر است.
  6. یکی دیگر از بهترین راهکارهای درمان تیغ ماهی در گلو استفاده از جوشانده زیتون است. به این منظور چند حبه زیتون درظرفی بریزید و با یک لیوان آب چند دقیقه بجوشانید. بعد آب آن را صاف کرده و کم کم و به آهستگی به صورت قاشق قاشق، آب را بخورید. چند دقیقه بعد احساس راحتی خواهید کرد. در حقیقت استفاده از جوشانده زیتون باعث نرم شدن تیغ‌های ماهی میگردد.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه ی کتلت ماهی سالم و خوشمزه

خاصیت خوردن ماهی

درمان تیغ ماهی در گلو توسط پزشک

گاهی اوقات با استفاده از راهکارهای بالا و روشهای درمان خانگی امکان خارج کردن و در آورن استخوان یا تیغ ماهی که در گلو گیر کرده است وجود ندارد، در این زمان بایستی به پزشک مراجعه نمایید. البته گاهی مواقع نیز تیغ ماهی از گلو خارج شده است ولی محلی که در آن فرو رفته بود دچار سوزش است و اینطور به نظر می رسد که همچنان تیغ آنجا گیر کرده، درحالیکه چیزی وجود ندارد.

اولین اقدام پزشکان برای خارج کردن و درمان تیغ ماهی در گلو معاینه ته حلق و گلوی بیمار است. اگر تیغ به راحتی دیده شده و پزشک قادر باشد آن را به صورت سرپایی خارج کند، به صورت سرپایی این کار را انجام میدهد اما زمانهایی هست که تشخیص به راحتی انجام نشده و بیمار در گلوی خود احساس ناراحتی شدید دارد، در این موارد برای درمان تیغ ماهی در گلو نیاز به عکس رادیولوژِی و سی تی اسکن و حتی MRI است تا وجود تیغ مشخص شود. در این مواقع با انجام عمل های جراحی همراه با بیهوشی تیغ ماهی را از گلو خارج میکنند.

ذکر این نکته ضروری است که به گفته پزشکان و متخصصان گوش، حلق و بینی، فرو رفتن استخوان‌های ظریف و ریز تیغ ماهی در گلو به رغم آن که دردناک است و برای فرد مشکلات و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کند، اما خطر بالقوه‌ای ندارد و قابل جذب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا