دسته‌بندی نشده

سبزی آش بلغور ارومیه چیست و چه خواصی دارد ؟

سبزی آش بلغور یا یارما شورباسی

سبزی آش یارما شورباسی موضوع مورد بحث ماست. این آش به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان، دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد. یارما شورباسی یکی از غذاهای خوشمزه و مناسب برای فصل زمستان است.

طرز تهیه یارما شورباسی/طرز پخت یارما شورباسی

سبزی یارما شورباسی شامل چه سبزی هایی می شود ؟

1. سبزی یارما شورباسی: تره

تره یک ماده غذایی ضد باکتری طبیعی است، این ماده غذایی می‌تواند گستره وسیعی از باکتری‌ها به ویژه باکتری‌ های گونه سالمونلا که در بعضی موارد می‌ توانند باعث آسیب به دستگاه گوارش شوند را کنترل و حذف کند.

خواص تره و مواد مغذی موجود در تره اعم از ویتامین و مواد معدنی دارای گستره بزرگی است، اما یکی از مهم‌ ترین آن‌ها وجود ویتامین K است که در مواد غذایی معدودی وجود دارد.

از دیگر خواص تره که البته در مورد سایر اعضای خانواده پیاز‌ها نیز مطرح است، وجود ماده کوئرستین و اهمیت آن در پیشگیری از ابتلا به بعضی از سرطان‌ ها است.

2. سبزی یارما شورباسی: جعفری

جعفری در درمان بیماری آرتریت روماتوئید بسیار مؤثر بوده است. ترکیبات مانند ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که به کنترل بیماری آرتریت کمک می‌ کند.

اعتقاد بر این است که مصرف این سبزی به‌ طور منظم باعث سرعت بخشیدن به فرآیند حذف اوریک‌ اسید می‌شود که با علائم آرتریت در ارتباط است.

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌ دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

3. سبزی یارما شورباسی: گشنیز

یکی دیگر از سبزی های آش بلغور گشنیز است. خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌ شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی یارما شورباسی: اسفناج

با مصرف اسفناج، می توانید یبوست را فراموش کنید. زیرا اسفناج فیبر و آب زیادی دارد و کارکرد دستگاه گوارش را تنظیم می کند. اسفناج شامل هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است که هر دو دارای اثرات مفیدی بر روی بدن هستند.

در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از غذا می شود.

اسفناج دارای خواص محافظت کننده از بدن در برابر دیابت است. اگر دچار دیابت هستید، می توانید میزان گلوکز بدن، میزان حساسیت به انسولین و خطر ناشی از تغییرات اکسیداتیو در بدن را با خوردن اسفناج و به دلیل حضور اسید آلفا لیپوئیک در این ماده، کاهش دهید.

کالری اسفناج : 100 گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

سبزی یارما شورباسی/طرز تهیه یارما شورباسی ارومیه

طرز تهیه آش بلغور ارومیه یا یارما شورباسی

مواد لازم برای تهیه آش یارما (بلغور):

  • بلغور گندم: سه لیوان
  • لوبیا قرمز: یک و نیم لیوان
  • گوجه فرنگی: نیم کیلو
  • آبغوره: دو تا سه پیمانه
  • سبزی آش: ۴۰۰ گرم پاک شده و خرد شده
  • آب گوشت: ۱۰ پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زعفران: به میزان لازم
  • پیاز داغ: ۵ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه آش یارما (بلغور):

از چند ساعت قبل بلغور و لوبیا را خیس کنید. در این فاصله چند باری آبشان را تعویض کنید و دور بریزید. گوجه فرنگی را پوره کرده و با روغن و زردچوبه در ظرفی که می خواهید آش را تهیه کنید تفت بدهید تا کمی آب آن چیده شود ولی کاملا سرخ و تبخیر نشود.

آب روی بلغور را دور ریخته و همراه با آب گوشت به گوجه فرنگی اضافه کنید. ترجیحا از آب گوشت استفاده کنید اگر در دسترس نبود می توانید از آب جوش بعلاوه یک عدد عصاره ی گوشت و یا نهایتا از همان آب جوش استفاده کنید.

در این مرحله از طرز تهیه یارما شورباسی با حرارت زیاد اجازه دهید آب بجوشد و بعد شعله را کم کنید و یک ساعت زمان بدهید تا بلغور کمی نرم شود. آب لوبیاها را هم دور بریزید و همراه با دو سه لیوان آب جداگانه بپزید.

بعد از پختن لوبیاها آب آن را دور بریزید و همراه با پیاز داغ ها به آش اضافه کنید و نیم ساعتی دوباره زمان دهید تا بلغورها کاملا نرم شوند.

نهایتا سبزی آش را همراه با آبغوره به آش اضافه کنید و اگر آب آش کم بود کمی آب جوش به آن اضافه کنید در غیر این صورت صبر کنید تا آش با حرارت ملایم و درب بسته جا بیفتد.

در ظرفی پیازها را به صورت کبریتی خلال کنید و با حرارت ملایم برای تزئین روی آش سرخ کنید. می توانید کمی پودر زعفران روی پیازها بپاشید که زیبا و طلایی می شوند. پیازها را از ظرف خارج کنید و نعناع خشک پودر شده را در همان روغن داغ بریزید و بعد از یکی دو دقیقه حرارت را خاموش کنید.

در آخر نمک و فلفل آش را اندازه کنید و روی آن را با نعناع داغ شده و سیر و پیاز تزئین کنید.

این آش ترکی می باشد و از سنتی ترین آش های ایرانیان است که اسم دیگه آش پتله است. این آش نیاز به هم زدن زیاد دارد. مواظب باشید ته نگیرد. در ریختن آبغوره احتیاط کنید که آش خیلی ترش نشود.

آب لوبیا قرمزی که جداگانه پخته شد برای این دور ریخته می شود که موجب کدر شدن آش نشود. سبزی این آش شامل: اسفناج، تره، جعفری و کمی گشنیز است که اگر یک نوع سبزی محلی به نام یملیک هم در دسترس باشد و به آش اضافه کنید که خیلی خوشمزه می شود.

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش

سبزی آش برگ مو چیست ؟ خواص آش برگ مو

سبزی شوربا : طرز تهیه آش شوربا خوشمزه + فیلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا