دسته‌بندی نشده

زلزله چگونه به وجود می آید؟ + ویدیو

اگر شما هم مثل من با شنیدن اسم زلزله، لرزه به تنتون میفته! تا انتهای این ویدئو همراه من باشید، چون میخوایم بدونیم زلزله چیه و چطور بوجود میاد؟! اینطوری میتونیم در مواجهه با زلزله میتونیم با خونسردی بهتری عمل کنیم.

سالانه حدود 50,000 زمین لرزه بزرگ در کره زمین اتفاق میفته و حدودا 100 زلزله در سال خسارات قابل توجهی به دنبال داره چون نزدیک به مناطق مسکونیه!

گسل چیه!

برای درک بهتر زلزله باید بدونیم زمین یک تکه نیست! بلکه مثل پازلی است که از حدود 20 قطعه مختلف تشکیل شده، به این قطعات صفحات تکتونیکی گفته می شه، این صفحات روی یک اقیانوس غلیظ و چسبناک به نام گوشته، کنار هم شناورن، پس حرکت میکنن البته به کندی! به جایی که این صفحات بهم میرسن میگیم گسل! حرکت این صفحات کنار هم میتونه همگرا یا واگرا باشه، گاهی هم فقط کنار هم میلغزن، در بعضی مواقع، ورقه ها باهم برخورد میکنن یا قفل میشن، انرژی در محل این قفل شدگی جمع میشه و به شکل امواج لرزه ای خودشُ آزاد میکنه. که بهش میگیم زلزله!

پس‌لرزه چیه؟

بعد از هر زلزله همچنان انرژی آزاد می‌شه معمولا با اندازه ی کمتر. که بهش میگن پس لرزه. پس لرزه ها گاهی میتونن مخرب باشن و بعضا تا دو سال بعد از زمین لرزه ی اصلی ادامه داره.

کانون یا مرکز زلزله چیه؟

هر زلزله یه کانون داره که محل اصلی آزاد شدن انرژی دو صفحه اس، اثر مخرب زلزله به عمق اون هم مربوطه. در واقع هرچی کانون زلزله به سطح نزدیک تر باشه، تخریب بیشتری به همراه داره، زمین شناسان عمق زلزله رو به سه نوع تقسیم بندی میکنن
کم عمق : کمتر از هفتاد کیلومتر
عمق متوسط: هفتاد تا سیصد کیلومتر
عمیق: بین سیصد تا هشتصد کیلومتر
اگر کانون زلزله زیر اقیانوس باشه باعث ایجاد امواج عظیمی میشه که به سونامی معروفه.

شاید براتون جالب باشه که بدونید شناسایی عمق زلزله از شناسایی مرکز زلزله سخت تره، برای تعیین عمق زلزله باید ایستگاه های لرزه نگاری نزدیک اون باشه.

واحدهای اندازه گیری زلزله

در حال حاضر زلزله در سراسر دنیا با مقیاس بزرگی یا بزرگا (MW) سنجیده میشه و در واقع واحد ریشتر منسوخ شده، بزرگی با دقت بیشتری زمین لرزه به خصوص زمین لرزه های بالای پنج رو اندازه میگیره، پس به همین دلیل جایگزین ریشتر شده.
قدرت یا شدت زلزله با واحد دیگه ای به نام مِرکالی اندازه گیری میشه. این مقیاس دوازده درجه داره، میزان تخریب تا شدت هفت، تقریبا ناچیزه، در شدت هشت ساختمانهای ضعیف فرو میریزن، و شدت بالای هشت، ویرانی وسیعی رو در پی داره، بزرگی همیشه با شدت یا قدرت تخریب زلزله رابطه مستقیم نداره.

کمربندهای مهم زلزله در دنیا

مهم ترین کمربند زلزله، کمربند اقیانوس آرامه، این کمربند بسیاری از مناطق ساحلی پرجمعیت مثل: نیوزیلند، گینه نو، ژاپن، جزایر آلوشِن، آلاسکا و سواحل غربی شمال و جنوب آمریکا را تحت تاثیر قرار میده.
کمربند معروف دوم، کمربند آلپاید Alpide Belt است.
کمربند آلپاید از منطقه جاوه تا شمال اقیانوس اطلس و از سمت هیمالیا تا جنوب اروپا رو در برمیگیره.

مخرب ترین زلزله در جهان

مخرب ترین زلزله در جهان، با بزرگای 5/9 ریشتر در شیلی ثبت شده، با ده دقیقه استمرار!
شدیدترین و پرتلفات ترین زلزله در تاریخ ایران، قرن سوم شمسی در دامغان اتفاق افتاده و بنا به اسناد تاریخی حدود 200 هزار نفر کشته داشته.

در آخر باید گفت، زلزله هنوز قابل پیش بینی نیست، اما با حفظ خونسردی میتونید تا حد زیادی ایمن بمونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا