دسته‌بندی نشده

روکش و آبکاری طلا و هزینه ی آن

محصولاتی که با آب طلا روکش یا آبکاری طلا شده اند (مانند انگشتر طلا) درخشندگی خاصی دارند و بعضا هم کاملا شبیه طلای واقعی به نظر می رسند.روکش آب طلا، در واقع ترکیب طلا و یک فلز دیگر است که به صورت لایه ای با ضخامت استاندارد روی نقره یا فلزات دیگر کشیده می شود.در برخی موارد به جای آب طلا از روکش رودیوم استفاده می شود که زیبایی و جلای زیادی دارد. به این کار هم روکش آب طلا سفید گفته می شود. همچنین گفتنی است، طلای سفید همان طلای زرد است که یک لایه فلز سفید همچون نیکل، پالادیم یا پلاتین روی آن کشیده شده است. طلای سفید همیشه یک روکش رودیوم دارد تا علاوه بر حفظ سفیدی، براق و درخشان هم بماند.فایده آب طلا در این است که از اکسید شدن فلزی همچون نقره (که فلز پایه انواع زیورآلات روکش شده است) جلوگیری می کنند و درخشش آن را نیز افزایش می دهد.اگر قصد دارید طلا را هر روز و همه جا دست کنید، بهتر است طلای کامل بخرید. اما اگر هر چند وقت یکبار انگشتر را استفاده می کنید اگر روکش باشد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.البته اگر به نیکل حساسیت دارید مطمئن شوید که فلز اصلی انگشتر از نیکل نباشد که مشکلی برای پوست شما ایجاد نشود.

آبکاری طلا

طلا فلزی زرد رنگ با درخشش زیبا و شکل پذیر است که یکی از ارزشمندترین فلزات موجود در دنیا می باشد. از خواص این فلز می توان به این موارد اشاره نمود که مثل سایر فلزات در مقابل آب یا هوا زنگ نمی زند و رنگ آن تغییری نمی کند و جزء کم واکنش ترین فلزات موجود در جدول تناوبی می باشد.از خصوصیات فوق می توان برای آبکاری فلزات کم ارزش تر مانند مس ، نیکل برنج استفاده کرد و آنها را به زیورآلات تبدیل کرد یا مقاومت آنها را برای استفاده در صنایع مختلف افزایش داد.در آبکاری طلا یک لایه از فلز طلا روی فلزات دیگر نشسته و از زنگ زدگی و اکسیداسیون آنها جلوگیری می شود بدین ترتیب مقاومت فلزات دیگر افزایش یافته و می توان برای مدت طولانی تری از آنها استفاده نمود.این روش البته برای تبدیل فلزات کم ارزش تر به دکوری های زیبا نیز مورد استفاده قرار می گیرد که با قیمت کمتر از طلا می توان آنها را خریداری کرد و از زیبایی و جلوه آنها لذت برد.

روکش و آبکاری طلا چقدر هزینه دارد؟

نکته ی قابل توجه اینجاست که اگر به همان طلا فروشی که از آن خرید کرده اید بروید طلافروش موظف است به رایگان و بدون اجرت و دستمزد رنگ طلای شما را عوض کند، البته در این میان داشتن مرام و انصاف طلافروش نیز بی تاثیر نیست چرا که گاهی اوقات طلا فروشان از شما اجرت و کارمزد هم برای آبکاری طلا دریافت می کنند. نگران نشوید حتی اگر هم برای عوض کردن رنگ طلا به طلافروشی دیگری رفتید یا به هر دلیل دیگری مجبور شدید طلای خود را آب کاری کنید و رنگش را عوض کنید، هزینه اش آنقدر ها که فکر می کنید زیاد نمی شود؛ معمولاً اجرت و کارمزد عوض کردن رنگ طلا بستگی به رنگی که می خواهید دارد مثلاً برای رنگ سفید حدوداً گرمی ۲۰,۰۰۰ تومان و برای رنگ زرد حدوداً ۱۰,۰۰۰ تومان است البته لازم است بدانید اگر ۲ گرم طلا داشته باشید و بخواهید آن را ابکاری سفید کنید هزینه ی آن ۴۰,۰۰۰ تومان می شود اما اگر ۲۰ گرم طلا داشته باشید هزینه آن دیگر ۲۰۰,۰۰۰ تومان نمی شود، بلکه هزینه ی آن چیزی در حدود ۶۰,۰۰۰ تومان شود. بله، درست است؛ یعنی هر چقدر وزن طلای شما بیشتر باشد هزینه ی آبکاری آن کمتر می شود. در نتیجه، حواستان باشد؛ بیش از آن برای عوض کردن رنگ طلاهای خود هزینه نکنید!همچنین عامل دیگری که روی قیمت ابکاری طلا تاثیرگذار است رنگی است که می خواهید طلایتان داشته باشد مثلاً اگر بخواهید قطعه طلایی را زرد کنید، بسیار قیمت کمتری نسبت به آن که بخواهید طلایی را سفید یا زرگلد و شامپاین کنید، دارد. رنگ سفید، رزگُلد و شامپاین در طلاجات به دلیل داشتن مواد گران قیمت و خارجی که از کشورهای دیگر وارد می شود به خصوص فلز رودیم که بیشترین نقش را در رنگ سفید طلاجات و جواهرات دارد، هزینه بر هستند؛ نکته ای جالب و شگفت انگیز در مورد فلز رودیم این است که این فلز به دلیل ویژگی ها و محدود بودن معادن آن از طلا با ارزش تر و گران تر است. اما خب به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی، بازار طلا گرم تر است. به طوری که در چشم عموم افراد طلا با ارزش ترین فلز شناخته شده در جهان است.

علاوه بر همه ی این نکات، مهمترین عامل در هزینه ی آبکاری مصنوعات طلا ضخامت روکش طلا است: خب، مسلماً هر چقدر ضخامت روکش طلای طلا و جواهرات بیشتر باشد، هزینه آبکاری طلا و جواهرات بیشتر می شود، که این رابطه ی مستقیمی با قیمت طلا دارد در این روزها که یک گرم طلا میلیونی شده است، سوت سوت طلا که در آبکاری مصنوعات طلا به کار می رود قیمت چشمگیری دارد و غیر قابل چشم پوشی از دید سازندگان و زرگران است.

آیا می توان طلای آبکاری شده را به رنگ اولش باز گردانیم؟

شاید جالب باشد! چون جواب این سوال هم خیر است هم بله! از طرفی می گوییم: خیر، چون اگر طلای زردی داشته باشید و آن را سفید کنید و بعد دوباره پشیمان شوید و بخواهید آن را زرد کنید؛ در این صورت هیچ آبکاری نمی تواند با هیچ محلولی آن رنگ سفید را از طلایتان از بین ببرد! پس از این جهت جواب ما به این سوال خیر است. از طرفی دیگر نیز می گوییم: بله، چون بلافاصله بعد از پشیمانی شما از رنگ جدید طلایتان می توان آن طلا را دوباره به دست آبکارهای عزیز سپرد تا برایمان روی آن روکش سفید، روکشی زرد کنند؛ پس از این جهت جواب ما به این سوال بله است و جای نگرانی وجود ندارد.

برای این که این بحث را کمی باز تر کنیم؛ به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان اینچنین گفت: اگر طلایتان زرد باشد و آن را روکش سفید کنند، وقتی بخواهند آن قطعه طلا را دوباره زرد کنند روی روکش سفید، روکش زرد می کنند یعنی یک لایه روکش سفید این میان قرار می گیرد و در استفاده مکرر از آن طلا ممکن است بعد از مدتی پوشش سفید نمایان شود و شما مجبور شوید دوباره آن طلا را روکش زرد کنید. در نتیجه وقتی می خواهید رنگ طلای خود را عوض کنید حسابی نظر سنجی کنید تا پشیمان نشوید که حاصل این کار یک قطعه طلا با چندین روکش طلا روی هم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا