دسته‌بندی نشده

روند رو به افزایش بیماری تب مالت از سال 89 تاکنون!

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری طبنا؛ از قزوین، صبح امروز کارگاه آموزشی پیشگیری، کنترل و درمان تب مالت با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

سید سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در کارگاه آموزشی پیشگیری، کنترل و درمان تب مالت (بروسلوز) گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام، عوارض سنگینی در انسان ایجاد می‌کند و باعث ایجاد بیماری در اعضای مختلف بدن از جمله قلب، مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری، طولانی مدت و دارای هزینه بالا است عنوان کرد: تب مالت می‌تواند از نظر بهداشتی و اقتصادی، تبعاتی برای فرد و جامعه داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: تعداد موارد بیماری یادشده از سال 84 تا 89 با شیب خوبی کاهش داشت ولی از سال 89 تاکنون روند روبه افزایشی داشته است.

اسکویی عنوان کرد: البته استان قزوین به نسبت استان‌های همجوار، وضعیت بهتری در زمینه تعداد بیماران دارد.

وی با تأکید براینکه در اثر تماس فرد با دام آلوده احتمال بروز این بیماری وجود دارد گفت: کارکنان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، دام‌پروران، کشاورزان، کارکنان گروه پزشکی، کارگران سلاخ‌خانه‌ها و زنان خانه‌دار مناطق روستایی که در نگهداری دام، دوشیدن شیر و تهیه لبنیات از شیر خام مشارکت دارند، همگی در معرض خطر می‌باشند.

این مسئول تأکید کرد: آموزش گروه‌های در معرض خطر با انجام همکاری‌های بین بخشی یکی از راهبردهایی است که باید در اولویت باشد.

روند رو به افزایش بیماری تب مالت از سال 89 تاکنون!

بهمن نقیبی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز با بیان عملکرد و چالش‌های پیش روی اداره‌ کل دامپزشکی استان در کنترل بیماری تب مالت اظهار کرد: تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، کمک به تأمین بهداشت همگانی برای کنترل و ریشه‌کنی تب مالت، کمک به نیروی کار انسانی از طریق پیشگیری از ابتلا به این بیماری، کنترل بیماری در دامداری‌های صنعتی و تشکیل و تجهیز مراکز تشخیص آزمایشگاهی ادارات کل دامپزشکی استان قزوین از جمله نقاط قوت و قابلیت‌های برنامه کنترل بیماری تب مالت در استان است.

وی همچنین بودجه ناکافی، توجه نکردن به طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، عدم وجود سیستم شناسایی و هویت دام کشور، ناکارآمدی ضد عفونی کردن اماکن دامی در شرایط روستایی و عشایری و غیره را از جمله نقاط ضعف، محدودیت‌ها و تنگناها در اجرای برنامه کنترل و پیشگیری تب مالت برشمرد.

شیوا لقایی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: تب مالت (بروسلوز)، بیماری بومی و شایع استان قزوین است که تمام گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد و در سال گذشته 74 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، سابقه مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه را داشته‌اند.

لقایی افزود: نزدیکی انسان به دام، در ابتلا به بیماری نقش اساسی را دارد و افزون بر 72 درصد از افرادی که در سال گذشته مبتلا به تب مالت شدند، با دام در تماس بودند.

وی توجه به مناطق پرخطر را از جمله اولویت‌ها در مقابله با این بیماری دانست و عنوان کرد: در سال گذشته، بالغ 67 درصد از بیماران مبتلا به تب مالت، در مناطق روستایی زندگی می‌کردند.

این مسئول توجه به برخی آموزش‌ها را به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماری مهم ارزیابی کرد.

ا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا