دسته‌بندی نشده

روماتیسم قلبی چیست / علائم روماتیسم قلبی کدامند؟

با مجله دلگرم همراه باشید تا با روماتیسم قلبی و علائم این بیماری بیشتر آشنا شوید

یکی از شایع ترین بیماری ها در فصل مدرسه برای بچه ها گلودرد است. حالا اگر این گلو درد به ظاهر ساده از طریق استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان نشود به روماتیسم قلبی تبدیل می شود که عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

روماتیسم قلبی چیست؟

وقتی که فرد دچار تب شدید می شود، دریچه های قلبی اش التهاب پیدا می کند و وقتی که این التهاب دریچه ها از بین نرود و باقی بماند تبدیل به روماتیسم قلبی می شود. روماتیسم قلب باعث تنگی یا نارسایی و یا هر دو حالت در دریچه های قلب می شود. روماتیسم قلبی در کشور های در حال توسعه و کشور های فقیر شیوع بالایی دارد. علت این بیماری اغلب این است که پزشکان عفونت گلو را یا درمان نکردند یا ناقص درمان کردند.

در این حالت ممکن است پس از سه هفته رماتیسم قلبی و مفصلی ایجاد شود.

فاکتورهایی در ایجاد این رماتیسم نقش تعیین کننده ای دارند

• یک فاکتور میکرب هایی است که وارد گلو می شوند.
• فاکتور دیگر استعداد بدنی خود شخص است.

از 100 درصد کسانی که میکرب گلو درد را دارند تنها 3 درصدشان به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا می شوند و این نشان می دهد که استعداد درونی مانند خیلی از بیماری های دیگر مانند دیابت در این بیماری هم نقش تعیین کننده ای دارد. به علت تاثیری که گلودرد در ایجاد این بیماری دارد، پزشکان توصیه می کنند که این بیماری را خیلی خوب درمان کنید، درمان گلو درد خیلی راحت و ساده است.

روماتیسم قلبی یک سری علائم مشخص دارد که علائم قلبی آن از همه مهم تر است و ممکن است در آینده ایجاد سکته برای بیمار کند.

5 علامت بزرگ روماتیسم قلبی

  • گرفتاری قلب
  • گرفتاری مفاصل
  • گرفتاری مغز
  • قصورات روی پوست
  • ندول های زیر جلدی

4 علامت کوچک روماتیسم قلبی

  • تب
  • درد مفاصل
  • بالا رفتن سرعت رسوب گلبول قرمز
  • وجود بلوک درجه یک در نوار قلب

تشخیص روماتیسم قلبی

برای تشخیص روماتیسم قلبی حتما باید دو علامت بزرگ، یا یک علامت بزرگ با دو علامت کوچک دیده شود. اغلب این قلب است که در این بیماری دچار آسیب می شود. نارسایی دریچه میترال 95 درصد مواقع اتفاق می افتد و نارسایی دریچه آئورت در 20 تا 25 درصد موارد با نارسایی دریچه میترال همراه است. 5 درصد هم ممکن است نارسایی دریچه آئورت به تنهایی اتفاق افتاده باشد.

درباره مفاصل، اغلب مفاصل بزرگ مانند زانو ها، مچ پا، مچ دست و… دچار آسیب می شوند و خاصیت این نوع التهاب مفاصل این است که مهاجر است و اگر امروز در یک مچ دست ظاهر شد فردا در دست دیگر ظاهر می شود.

پیشگیری از روماتیسم قلبی

با توجه به این که روماتیسم قلبی تا 15 سالگی بروز پیدا می کند و بزرگسالان در معرض این بیماری قرار ندارند بهتر است که در فصل های سرد سال بیشتر مراقب بچه ها باشید. اگر فرزندتان دچار سرماخوردگی شد پیش از آن که سراغ درمان های خانگی بروید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید که بتوانید از روماتیسم قلبی فرزند دلبندتان جلوگیری کنید.

divider

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا