دسته‌بندی نشده

روغن پالم (روغن نخل) چیست و چه فواید و مضراتی دارد ؟

روغن پالم

برخی انواع روغن برای سرخ کردن مناسب هستند، در شرایطی که برخی دیگر به عنوان چاشنی خوب عمل می کنند.

اما طی سالیان اخیر محصولی از این خانواده به نام روغن نخل یا روغن پالم بسیار بحث برانگیز شده و توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

بسیاری مضرات استفاده از این رو روغن را بیشتر از فواید آن می دانند.

پالم چیست ؟

روغن پالم از بافت میانی میوه درخت نخل که نوعی خرمای تقریبا قرمزرنگ است، به‌دست می‌آید. برخی از روغن‌های پالم هم از مغز نارس این میوه مشتق شده‌اند و معروف به «پالم کرنل» هستند.

باستان‌شناسان، قدمت استفاده از این روغن را مربوط به حدود 5 هزار سال پیش می‌دانند و معتقدند پالم و روغن آن، بومی مصر باستان و غرب و مرکز آفریقاست.

این روزها، پالم در بیشتر کشورهای استوایی در سطح وسیعی کشت و نوعی روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب اشباع از آن استخراج می‌شود

بدترین نوع روغن پالم، پالم کرنل است. روغن پالم طبیعی، قرمزرنگ است و این رنگ، ناشی از وجود بتاکاروتن‌ های فراوان در این روغن است.

البته پالم کرنل به‌دلیل مشتق‌ شدن از مغز پالم‌های نارس، فاقد کاروتینوئیدهاست و از این رو، رنگشان هم به قرمزی نمی‌زند.

بد نیست بدانید میزان اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن پالم معمولی حدود 41 درصد و میزان اسیدهای چرب اشباع موجود در پالم کرنل، حدود 81 درصد است.

به‌همین دلیل استفاده از پالم کرنل در صنایع غذایی بسیاری از کشورهای جهان، ممنوع است و از این نوع روغن در صنایع دیگر مانند صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی یا صابون‌سازی کمک می‌گیرند.

نکته : روغن پالم به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع فراوان در دمای اتاق جامد است.

این روغن گیاهی برخلاف سایر روغن‌های گیاهی باعث افزایش چربی بد خون می‌شود و مصرف مداوم آن، ابتلا به بیماری‌های قلبی را در پی دارد اما روغن پالم، فاقد کلسترول است.

روغن نخل چیست ؟

در شرایطی که ممکن است برای استفاده از روغن نخل به جای روغن های دیگر، مانند روغن های گیاهی وسوسه شوید، اما این محصول با بسیاری تخلف ها و نقض های حقوق زیست محیطی، حیوانی و حتی انسانی پیوند خورده است.

روغن نخل یک چربی اشباع است که از میوه درخت نخل (نباید با روغن هسته نخل که از دانه های گیاهی مشابه به دست می آید، اشتباه گرفته شود) تهیه می شود، و در شرایطی که ممکن است یک سیب زمینی سرخ شده عالی را به شما ارائه کند، اما سرشار از چربی های اشباع نیز است.

چیپس هایی که با روغن نخل تهیه می شوند حاوی 75 درصد چربی اشباع بیشتر نسبت به چیپس هایی هستند که با استفاده از روغن های آفتابگردان یا کانولا تهیه می شوند.

بنابر هشدار سازمان خدمات سلامت ملی انگلیس، مصرف زیاد چربی اشباع می تواند سطوح کلسترول را افزایش داده و پیرو آن خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می شود.

روغن نخل برای چه مصارف دیگری کاربرد دارد ؟

خبر بد این است که در کنار غذاهای فرآوری شده، پیتزاهای منجمد، بیسکوئیت ها و مارگارین، روغن نخل محصولی با تنوع استفاده زیاد است و می توان ردپای آن را در کرم ها، صابون ها، لوازم آرایش، شمع ها و حتی مواد شوینده نیز مشاهده کرد. در نتیجه، پرهیز از آن در زندگی روزانه دشوار به نظر می رسد.

آیا روغن نخل مزایایی دارد ؟

تولید روغن نخل دارای برخی مزایا نیز است. روغن نخل محصولی بسیار کارآمد است، به این معنی که در مقایسه با محصولات روغنی دیگر مانند روغن سویا یا روغن نارگیل از نظر سطح زیر کشت برابر می توان مقدار بسیار بیشتری از آن تولید کرد.

گفته شده است که درختان روغن نخل نیازمند آفت کش ها یا کود زیاد برای رشد نیستند. افزون بر این، صنعت روغن نخل برای صدها هزار نفر که در کشورهای در حال توسعه با فقر مواجه هستند، اشتغالزایی کرده است.

روغن نخل چه اثری بر محیط زیست دارد ؟

اندونزی بزرگترین تولیدکننده روغن نخل در جهان است و مناطق گسترده ای از جنگل های بارانی در جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا برای ساخت کارخانه های تولید روغن نخل و زمین های کشاورزی درخت نخل از بین رفته اند.

در کنار تاثیر بر آب و هوا، گونه های در معرض خطر حیوانی مانند اورانگوتان، فیل بورنئو و ببر سوماترا نیز به واسطه از بین رفتن زیستگاه های طبیعی خود هرچه بیشتر به مرز انقراض کامل نزدیک شده اند.

روغن پالم و مضرات آن

چگونه می توان از روغن نخل پرهیز کرد و تغییری در شرایط ایجاد کرد ؟

پیش از خرید، برچسب مواد تشکیل دهنده محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید به دقت مطالعه کنید.

با این وجود، زمانی که موضوع اقلام غیر خوراکی مانند لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده مطرح می شود، ممکن است به اندکی پژوهش بیشتر نیاز داشته باشید.

با اندکی جستجو در اینترنت می توانید جایگزین های فاقد روغن نخل را انتخاب کنید.

عادات پخت و پز خود را تغییر دهید. از مواد غذایی تازه استفاده کنید و از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

روغن هایی مانند آفتابگردان، زیتون، دانه انگور (کمترین میزان چربی اشباع را بین روغن های مورد استفاده در آشپزی دارد) یا بذر کتان برای پخت و پز گزینه هایی خوب هستند.

این یک انتخاب سبک زندگی سالم هم برای شما و هم محیط زیست محسوب می شود.

عوارض و مضرات مصرف روغن پالم

همانطور که در قسمت بالا گفتیم روغن پالم باعث بالا رفتن سطح کلسترول و افزایش چربی می شود و اسید های چرب با ضریب اشباع بالا در این روغن باعث می شود که فرد در طولانی مدت دچار ایجاد رسوب و گرفتگی در عروق و رگ ها شود.

مقدار اسید چرب اشباع شده در روغن های پالم در حد 50 درصد می باشد و این در صورتی است که روغن های مورد استفاده در برنامه غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد باشد.

از طرفی سود جویی برخی افراد در صنعت لبنیات باعث شده است که از روغن پالم برای تولید محصولات لبنی پر چرب استفاده شود؛ به همین دلیل پیشنهاد بکردانه به شما این است که به جای استفاده از شیر و سایر لبنیات پر چرب از محصولات با چربی زیر 2.5 درصد استفاده کنید.

با وجود این مضرات باز هم روغن پالم پر مصرف می باشد، دلیل پر استفاده بودن این روغن ارزان بودن روغن پالم نسبت به روغن سویا، آفتابگردان، کنجد و ذرت است و از آنجایی که در اکثر جوامعی که از روغن پالم استفاده می کنند به اصطلاح از کشور های جهان سوم هستند و در زمان خرید اولویت آن ها ارزان قیمت بودن است؛ همین باعث شده که همچنان شاهد مصرف این نوع روغن در بازار باشیم.

بیشتر بخوانید

خطرات استفاده از روغن پالم

آشنایی با طرح توجیهی تهیه و تولید روغن پالم

روغن پالم وعوارض استفاده از آن

روش تشخیص روغن پالم

یکی از روش های تشخیص روغن پالم این است در زمان خرید به قیمت آن توجه کنید؛ همانطور که گفتیم روغن پالم نسبت به سایر روغن های گیاهی قیمت ارزان تری دارد. البته در نظر داشته باشید که این روش همیشه پاسخگو نیست و فقط با افزایش قیمت به راحتی می توانند ما را گول بزنند!

روش دوم که راه حل مطمئن تری برای تشخیص روغن پالم می باشد به این صورت است که کمی از روغن را درون یک لیوان شیشه ای می ریزیم و آن را در یخچال و دمای زیر 10 درجه سانتی گراد نگهداری می کنیم.

بعد از چند دقیقه در صورتیکه مشاهده کردید روغن به صورت مات درآمده است، باید بدانید که این روغن پالم است.

از طرفی شاید دیده باشید که برخی از کارخانه ها برای این که مات بودن روغن مشخص نشود از شیشه های مات برای نگهداری و عرضه روغن به مشتری استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا