دسته‌بندی نشده

روش کاشت ریشه گل لوتوس (گل نیلوفر)

نحوه کاشت گل لوتوس یا نیلوفر

گل نیلوفر یا همان گل لوتوس یکی از گل‌های ملی کشور هند است که هندوها و بودایی‌ها برای آن احترام بسیاری قائل هستند. این گیاه، گیاهی آبزی و بومی جنوب آسیا و استرالیا است، اما در شرایط مناسب می‌تواند تقریبا در هر آب و هوای معتدلی رشد کند. شما می‌توانید برای داشتن گل نیلوفر درخانه خود، از کاشت دانه و یا ریشه‌های گل استفاده کنید. برای یادگیری نحوه کاشت گل نیلوفر لطفا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

رشد دانه گل نیلوفر:

برای رشد دانه گل نیلوفر این کارها را انجام دهید.

۱- بذر را از پوسته خود جدا کنید:

با استفاده از یک وسیله فلزی استاندارد، پوشش سخت دانه‌ گل نیلوفر را بخراشید تا هسته کرم رنگ گل نیلوفر ظاهر شود. هیچ کدام از دانه‌های گل نیلوفر را بیرون نیاندازید چون در این صورت گل نیلوفر شما رشد نخواهد کرد. اما دور انداختن پوشش خارجی اجازه می‌دهد تا آب به هسته گل برسد.

اگر شما یک وسیله فلزی مناسب نداشته باشید، می‌توانید از یک چاقوی تیز استفاده کنید و یا حتی بذر را بر روی بتن بشویید. فقط مراقب باشید که بیش از حد دانه را از بین نبرید.

۲- دانه‌های گل نیلوفر را در آب گرم قرار دهید:

برای این کار از یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف استفاده کنید تا بتوانید ببینید که دانه‌ها چه زمانی شروع به جوانه‌زدن می‌کنند. ظرف مناسب را با آب گرم که بین ۷۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت یا ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد پر کنید.

بعد از یک روز، دانه‌های گل نیلوفر در ظرف آب گرم فرو رفته، ته‌نشین خواهند شد و تقریبا دو برابر اندازه اصلی خود می‌شوند. دانه های شناور تقریبا همیشه نابارور هستند پس آن‌ها را بیرون بیاندازید. روزانه آب دانه‌های گل نیلوفر را تغییر دهید، حتی پس از اینکه بذر شروع به جوانه زدن کرد. هنگامی که آب جوانه‌ها را تغییر می‌دهید، از دانه‌های گل نیلوفر خوب مراقبت کنید زیرا آن‌ها بسیار ظریف هستند.

نحوه کاشت گل لوتوس یا نیلوفر

۳- یک ظرف ۱۱ تا ۱۹ لیتری را با ۶ در ۱۵ سانتیمتر خاک عمیق پر کنید:

برای رشد گل نیلوفر ظرفی ۱۱ تا ۱۹ لیتری بسیار مناسب بوده و شرایط رشد مناسب نیلوفر جوان را فراهم می‌کند. انتخاب سطل پلاستیکی برای کاشت نیلوفر بسیار مناسب خواهد بود زیرا این ظرف گرما را برای نهال حفظ خواهد کرد.

خاک مناسب برای کاشت نیلوفر، ۲ قسمت خاک رس و ۱ قسمت ماسه رودخانه است. اطمینان حاصل کنید ظرفی که شما برای کاشت نیلوفر آبی انتخاب می‌کنید هیچ سوراخ زهکشی نداشته باشد. این گیاه می‌تواند به سوی سوراخ زهکشی گره خورده و در خارج از ظرف رشد کند و سبب کم شدن عملکرد گیاه شود.

۴- جوانه‌های گل نیلوفر باید ۱۵ سانتی‌متر شده و از آب خارج شود:

دانه‌های گل نیلوفر باید بعد از ۴ یا ۵ روز خیس شدن بوته، شروع به رشد کنند. با این حال اگر آن‌ها را قبل از جوانه زدن کامل به خاک انتقال دهید احتمالا رشد نخواهد کرد. اگر بیش از حد صبر کنید، نهال‌های شما شروع به رشد برگ می‌کنند. اما شما هنوز هم می‌توانید آن‌ها را بکارید فقط مراقب برگ‌ها باشید که در خاک فرو نروند.

۵- در هنگام کاشت بذرهای گل نیلوفر هر بذر را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری بکارید:

شما نباید دانه‌ها را در خاک دفن کنید. آن‌ها را فقط روی سطح خاک قرار دهید، سپس یک لایه خاک بر روی آن‌ها بشکنید تا از بذرها محافظت کنید. بذرهای گل نیلوفر خودشان ریشه دارند. این می تواند یک ایده خوب باشد که مقدار کمی از خاک رس مدل سازی را در اطراف بذر بریزید تا وزن آن کمی لنگر بیاندازد. هنگامی که مخزن خود را به حوضچه انتقال می‌دهید، بذر بدون دانه ممکن است از خاک خارج شده و در سطح آب شناور شود.

۶- گلدان خود را در آب قرار دهید:

گل نیلوفر گیاهی آبزی است، بنابراین خاک همیشه باید حداقل ۲ تا ۴ اینچ (۱۰٫۲ سانتی متر) در آب قرار داشته باشد. اگر گیاه شما بلندتر باشد، آب می‌تواند تا ۱۸ اینچ (۴۶ سانتی متر) عمیق داشته باشد. نیلوفر کوچک بین ۲ تا ۱۲ اینچ (۵٫۱ و ۳۰٫۵ سانتی متر) آب عمیق نیاز دارد.

آب باید حداقل ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد) باشد. اگر شما در یک منطقه با آب و هوای نسبتا خنک زندگی می‌کنید، باید بدانید که آب کم عمق گل نیلوفر را گرم‌تر نگه می‌دارد. گل نیلوفر به ندرت در اولین بذر خود شروع به رشد می‌کند. همچنین شما باید در طول یک سال کود را در حداقل نگه دارید. اجازه دهید گل نیلوفر خود را با محیط هماهنگ کند.

روش کاشت ریشه گل نیلوفر

نحوه کاشت ریشه گل نیلوفر

در ادامه نحوه کاشت گل نیلوفر می‌رسیم به کاشت ریشه گل نیلوفر.

۱- خرید ریشه گل نیلوفر در اوایل فصل بهار:

شما می‌توانید ریشه‌های گل نیلوفر را به صورت آنلاین و یا از گل‌فروشی‌های مختلف خریداری کنید. به دلیل حمل و نقل مشکل گل نیلوفر، معمولا ریشه گل نیلوفر در اواخر بهار دیگر در دسترس نخواهند بود. با این حال، شما ممکن است قادر به خرید گل نیلوفر در فصل‌های مختلف سال باشید. برای خرید گونه‌های نادر گل نیلوفر می‌توانید سایت‌های مختلف فروش گل را چک کرده و زیباترین گل را برای خود انتخاب کنید.

۲- ریشه گل نیلوفر را در یک کاسه آب با دمای ۷۵ تا ۸۷ درجه فارنهایت (۲۴ و ۳۱ درجه سانتی گراد) شناور کنید:

ریشه‌های گل نیلوفر خود را به آرامی روی سطح آب قرار دهید. سپس کاسه را در مقابل پنجره گرم و آفتابی قرار دهید، اما دقت کنید که کاسه در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای انتقال گل نیلوفر به حوضچه آب هستید، از آب از حوضچه استفاده کنید (تا زمانی که به اندازه کافی گرم باشد). آب را هر ۳ تا ۷ روز تغییر دهید.

۳- یک ظرف گرد با قطر ۳ تا ۴ فوت (۰٫۹۱ تا ۱٫۲۲ متر) را انتخاب کنید:

گل نیلوفر می‌تواند به اندازه تمام ظرفی که در آن قرار دارد رشد کند، پس بهتر است که در ابتدای کار برای آن یک ظرف بزرگ انتخاب کنید تا مجبور به تعویض زودهنگام آن نشوید.

۴- ظرف خود را با خاک متراکم پر کنید:

محیط کشت خوب برای گل نیلوفر مخلوط خاک حدود ۶۰ درصد رس و ۴۰ درصد شن و ماسه رودخانه است.

۵- ریشه گل نیلوفر را بر روی خاک فشار دهید:

ریشه‌های گل نیلوفر خود را کمی در شن و ماسه بچرخانید، سپس ریشه‌ها را به دقت در خاک قرار دهید و در آب شناور کنید. ریشه را به طور کامل در خاک دفن نکنید زیرا در این صورت ریشه پوسیده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که ریشه فقط کمی در سطح خاک جاسازی شده است.

بهترین شیوه برای مراقبت از گل لوتوس

نحوه کاشت گل نیلوفر را یاد گرفتید. حال در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه از این گل مراقبت کنید.

۱- دمای آب باید حداقل ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتی گراد) باشد:

رشد فعال گل نیلوفر زمانی شروع می‌شود که آب به این درجه حرارت برسد. گل نیلوفر شما نیاز به آب گرم دارد تا بتواند به حداکثر توانایی خود برسد. در حالت مطلوب، دمای هوا نیز باید حداقل ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد) باشد.

بهترین شیوه برای مراقبت از گل لوتوس

زمان برگ دهی گل نیلوفر

گل نیلوفر پس از چند روز ماندن در آب بیش از ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد) شروع به درآوردن برگ می‌کند. پس از ۳ تا ۴ هفته در آب بیش از ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد) ماندن نیز شکوفه باز خواهد کرد. هر روز دمای آب خود را بررسی کنید. اگر شما در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنید، برای گرم نگه داشتن دما نیاز به بخاری دارید.

۲- گل نیلوفر خود را در نور مستقیم خورشید نگه دارید:

گیاهان نیلوفر در نور خورشید کامل رشد می‌کنند و نیاز به حداقل ۵ تا ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز دارند. اگر حوضچه شما به طور جزئی سایه‌دار باشد، بهتر است شاخ و برگ‌های اطراف گل نیلوفر را ببرید تا نور خورشید به طور کامل به گل نیلوفر برسد. در آمریکای شمالی، گل نیلوفر به طور معمول از اواسط ژوئن یا اواسط ژانویه تا اوایل پاییز شکوفا می‌شود. شکوفه‌ها صبح زود باز می‌شوند و در اواسط بعدازظهر شروع به بسته شدن می‌کنند.

۳- شکوفه‌های مرده و زرد و آسیب دیده را جدا کنید:

بهتر است که ساقه و یا گل‌های پزمرده شده و زرد گل نیلوفر را از آن جدا کنید. این کار باعث می‌شود که گل رشد بهتری داشته و گل‌های بیشتری نیز دهد. هرگز ساقه گل یا برگ را زیر سطح آب قرار ندهید زیرا ریشه‌ها و گل نیلوفر از اکسیژن استفاده می‌کنند.

حتماً بخوانید:

۴- در فصل پاییز گل نیلوفر را به آب عمیق‌تر انتقال دهید:

گل نیلوفر در فصل زمستان نیز تا زمانی که آب به اندازه کافی عمیق باشد تا از یخ زدن ریشه‌های گل جلوگیری کند، سالم می‌ماند. اگر حوضچه شما نسبتا کم عمق است، می‌توانید ظرف را از آب برداشته و آن را تا فصل بهار در گاراژ یا زیرزمین نگه دارید.

۵- هر سال گل نیلوفر را به ظرف برگردانید:

در اوایل بهار، هنگامی که اولین علامت رشد گل نیلوفر را مشاهده می‌کنید، ریشه تازه گل نیلوفر خود را به خاک رسانده و آن را به مخزن اصلی بازگردانید (مگر اینکه ظرف آسیب دیده باشد). سپس مخزن یا گلدان را در حوضچه خود در همان عمق قبلی خود قرار دهید.

منبع : مجله صورتی ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا