دسته‌بندی نشده

روش های مراقبت و کنترل آفت کنه قرمز گیاهان

کنه قرمز تار عنکبوتی

کنه قرمز تار عنکبوتی با نام علمی Tetranychus urticae از خانواده arachnid از آفات مهم درختان گیاهان کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌باشد. با نام‌های عمومی از قبیل کنه دو نقطه‌ایtwo-spotted spider و کنه قرمز تار عنکبوتی red spider mite هم شناخته می‌شود.

حضور این آفت در ابتدا به‌صورت لکه‌های سفید تا زرد روشن در بدنه کاکتوس و یا سطح رویی برگ در گیاهان برگ دار قابل تشخیص است. این آفت از طریق آرواره‌های خود بافت گیاه را زخمی کرده و از شیره گیاهی تغذیه می‌کند. خسارت وارده تا حدودی شبیه به آفتاب سوختگی بوده و ایجاد لکه‌های خشک قهوه‌ای و چوب پنبه‌ای می‌کند. در مرحله پیشرفته‌تر قسمت‌های دیگر گیاه مانند جوانه و گل را آلوده کرده و برگ‌ها برنزه و بد شکل شده و در نهایت باعث مرگ گیاه می‌شود.

رنگ کنه قرمز تار عنکبوتی در بهار و در زمان زمستان گذرانی قرمز و در زمانی که تازه از تخم خارج شده سفید است. کنه‌های بالغ گاهی سفید و گاهی سبز رنگ و دارای دو نقطه در پشت می‌باشند.

نوشته های مشابه

چرخه زندگی این آفت با گرما سرعت بیشتری پیدا می‌کند. در روزهای گرم این چرخه ۳ روز و در هوای سردتر تا یک ماه می‌تواند باشد. در بهار آفت شروع به فعالیت کرده و تا پاییز و زمانی که گیاه به خواب زمستانی می‌رود، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سپس ماده‌های باقیمانده در مکانی مانند خاک، لابه‌لای پوست چوبی شده گیاهان بالغ یا درزهای دیوار زمستان گذرانی می‌کنند. لازم به ذکر است این کنه‌ها آن‌قدر ریز هستند که در کوچک‌ترین شیارها می‌توانند مخفی شده و زمستان گذرانی کنند.

کنه قرمز تار عنکبوتی

در بهار دوباره ظاهر شده و ماده‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. تخم‌ها جوانه زده تبدیل به لارو می‌شود که دارای ۳ جفت پا هستند. لاروها پس از پیدا کردن مکان مناسب طی دو مرحله تغذیه و پوست اندازی تبدیل به کنه بالغ می‌شوند.

کنه‌های بالغ مجدداً تخم‌گذاری کرده نسل بعدی را تولید می‌کنند و همچنین با تنیدن تار محیط امنی را برای تخم‌ها و کنه های جوان به وجود می‌آورند. از طریق یک ذره بین قوی تارها، کنه‌های بالغ و نقاط آلوده قابل تشخیص است.

روش‌های کنترل و مقابله با کنه قرمز تار عنکبوتی

جلوگیری از ورود پرندگان، حیوانات، و حشرات به داخل گلخانه. زیرا این موجودات عامل اصلی انتقال کنه می‌باشند و کنه در مو و پر و بدن حشرات وجود دارد. مگس‌ سفید یکی از مهم‌ترین ناقلین این آفت است.

جدا سازی گیاهان آلوده و اگر در توان شما هست نابود سازی آنها.
سرکشی مداوم و بازرسی گیاهان خریداری شده جدید. (هنگام خرید از بازدید گیاه با یک ذره بین خجالت نکشید)
شستشوی گیاه با فشار آب توسط سم پاش‌های دستی. زیرا کنه‌ها و سایر آفات مشابه به‌راحتی از بدنه گیاه شسته می‌شوند.

روش‌های کنترل و مقابله با کنه قرمز تار عنکبوتی

کاهش کود دهی ازت زیرا کودهای ازته باعث نرم‌تر شدن بافت گیاه شده که بیشتر مورد علاقه آفات مکنده است.
کنترل شیمیایی با استفاده از کنه‌کش‌های موجود در بازار. لازم به تاکید است که تخم کنه‌ها توسط کنه کش از بین نمی‌رود بنابراین، سم‌پاشی مجدد و استفاده از روش‌های تلفیقی ذکر شده در بالا الزامی است. مراقب خسارت فوتو تکسی باشید.

سموم سیستمیک چون دیر عمل می‌کنند برای مبارزه فوری مناسب نیستند و بیشتر جنبه پیشگیری دارند. بهتر است در سم‌پاشی از سموم تماسی استفاده شود.
سم‌پاشی اطراف محل آلودگی الزامی است چون کنه‌ها قبل از اینکه شما متوجه شوید ممکن است به محل جدید و گیاهان سالم سرایت کرده باشند.

منبع : میهن کاکتوس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا